E-shopy s elektronikou hlásí velký růst prodejů, lidé chtějí stihnout staré ceny

Zásah České národní banky, která minulý týden oslabila českou korunu, potěšil prodejce elektroniky. V některých e-shopech prodeje meziročně stouply na dvojnásobek.

Zatímco se ekonomové přednánějí v dohadování o tom, jestli oslabení kurzu koruny pomůže ekonomice a nastartuje utrácení, v některých tuzemských e-shopech už registrují dramatické zvýšení prodejů. Jde hlavně o obchody s počítači a elektronikou. A důvod je jasný: zákazníci se snaží nakoupit dárky ještě za staré ceny, než je obchodníci dovážející zboží ze zahraničí zdraží.

Například Alza.cz hlásí, že díky intervenci České národní banky začala vánoční nákupní sezóna prakticky o měsíc dřív. „Za uplynulých deset dní došlo k meziročnímu navýšení prodejů o 100 %. Mezi produkty, které zaznamenaly v minulém týdnu největší nárůst prodejů, patří tablety, ultrabooky, chytré telefony a malé domácí spotřebiče,“ oznámila firma v tiskové zprávě. 

"V nabídce máme stále ještě více než polovinu zboží za staré ceny, v minulém týdnu přesáhly naše skladové zásoby celkovou hodnotu 1 miliardy Kč,“ uvádí Oldřich Kurz z Alza.cz.

Prudký růst nevydrží

Dramatické zvýšení prodejů v posledních dnech potvrzuje také další obchod s elektronikou a počítači – CZC.cz. Podle obchodního ředitele firmy Tomáše Pilského ale zvýšený zájem zákazníků pravděpodobně nevydrží dlouho: „Takový vývoj může ohrozit kupní sílu těsně před Vánoci a následně v lednu při výprodejích. Vzestup zájmu o nákup v CZC.cz určitě přičítáme intervenci ČNB. Zákazníci tak řeší aktuální situaci, nemyslím, že tak prudký růst bude dlouhodobý.“ 

Zvýšené prodeje se zřejmě týkají především elektroniky. Například e-shop Parfums.cz, který může srovnávat čísla se svými pobočkami v zahraničí, podle svého marketingového ředitele Radka Ondrášíka dopady rozhodnutí ČNB pocítil jen okrajově: 

„Čísla nám ukazují, že obdobné růsty v tomto období vykazují i ostatní trhy, a tak zvýšený zájem lze přičítat spíš sezóně, než krokům ČNB. Situace v našem odvětví je navíc o hodně klidnější a méně mediálně probíraná, než u elektroniky, či počítačů, jelikož nárůst cen, který lze po vyprodání současných zásob očekávat bude jen v řádech desetikorun. Nicméně obrací se na nás klienti s dotazy na očekávané zdražování s tím, že by plánované budoucí nákupy přesunuli do dnešních dnů,“ uvedl Ondrášík.

Asijský trend

Mohla by vůbec intervence ČNB dlouhodoběji ovlivnit chuť českých zákazníků nakupovat v zahraničních e-shopech? Napovědět by mohly statistiky České pošty o doručování zahraničních balíků. Ta ale zatím aktuální čísla nemá: 

„Ještě je krátká doba, aby se níže uvedená opatření mohla statisticky projevit – teď docházejí a zpracováváme zásilky podané před uvedeným opatřením. Další podstatnou skutečností je fakt, že se nacházíme v předvánočním období a produkty nám každoročně rostou,“ sdělila Lupě mluvčí Marta Selicharová.

KL_NOMINACE

Jisté zatím je, že i letos stoupá počet zásilek zaslaných do Česka z e-shopů v jihovýchodní Asii – ne ale všech:

„U balíků a EMS zásilek ze zemí mimo EU v porovnání s loňským rokem došlo k mírnému poklesu. Zde se produkt přelévá do jiného druhu zásilek. Konkrétně se jedná o tzv. malé balíčky, které jsou řazeny mezi listovní zásilky. U těchto zásilek ze zemí mimo EU jsme zaznamenali 45% nárůst v porovnání se stejným obdobím loňského roku. V drtivé většině se jedná o zásilky z jihovýchodní Asie (Čína, Hong Kong, Singapore),“ uvádí Selicharová.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 11. 2013 11:08

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »