Hlavní navigace

E-summitem proti Internetu

Marko Zekič 11. 4. 2001

Včera, v úterý 10.4., proběhlo zahájení čtvrtého ročníku konference a výstavy Prague Internet World. Jak se stalo postupně v průběhu uplynulých let tradicí, zahajovalo ho setkání význačných osobností českého Internetu - tentokrát pod názvem e-summit. Mělo-li směřovat k podpoře Internetu, pak se zcela jistě minulo účinkem.

V minulých ročnících se zahájení této největší tuzemské akce věnované výhradně Internetu odbývalo v režii Ivany Juráňové, majitelky pořádající agentury M.I.A. Ta moderovala úvodní diskusi celé akce a dovedně ji vedla – napomáhaly jí v tom poměrně dlouhé zkušenosti z podnikání na Internetu a také výborná znalost českého mediálního prostředí. Do diskuse byli zváni lidé úzce spjatí s vývojem českého Internetu a mluvilo se v internetově-optimistickém duchu, ostatně v souladu s posláním konference – rozšiřovat povědomost o Internetu a jeho možnostech.

Letos ale jako by bylo vše jinak. Diskusi moderoval Jan Pokorný a vnášel do ní prvky své práce rozhlasového redaktora. Do pořádající agentury vlastnicky vstoupil Český Telecom a stal se také generálním partnerem celé výstavy a konference. V této souvislosti asi nikoho nepřekvapí, že tím minimálně pilotní přednáška byla velmi ovlivněna – a nutno podotknout, že negativně. Možná dřívější ročníky zahajovaly méně bombastickými tématy než je „eČesko – blízká nebo vzdálená budoucnost?“, ale o to blíže byly všední realitě „internetového“ dne a rozhodně měly větší praktický dopad na dění v českém Internetu než proběhlý e-summit.

Samotné téma e-summitu bylo uvedeno poněkud nepatřičně, i když pro oko příjemně – módní přehlídkou, jejíž součástí byla i prezentace spodního prádla. Nakolik to souvisí s děním na českém Internetu, nechám na posouzení čtenářům.

Oč zajímavější bylo předvystoupení, o to větší rozčarování na mne dopadlo po vystoupení prvního řečníka – nejvyššího představitele společnosti Český Telecom, pana Pilného. Dozvěděl jsem se při něm spolu se všemi přítomnými, že internetová bublina praskla a splaskla, že něco najít na Internetu je problém – cituji: „Chci-li si koupit třeba vysavač listí, vrátí se mi ve vyhledávání 1700 nepoužitelných odkazů“, že na rozdíl od přepnutí programu v televizi, které proběhne okamžitě, musím na Internetu několik vteřin čekat při načtení nové stránky, a vůbec to celé padá a není to k použití. Vskutku optimistický přístup k otázce možností Internetu od člena společnosti, jež je generálním partnerem celé akce.

E-summit pokračoval zajímavou formou – jednotlivá témata (legislativní prostředí a vliv státu, zdroje pro realizaci projektů a služeb, dostupnost kvalifikovaných odborníků, faktory ovlivňující dostupnost Internetu pro koncové uživatele, zkušenosti s řešením business problémů klíčových firem v souvislosti s nástupem nové ekonomiky) byla uvedena předtočenými reakcemi lidí z řad reprezentantů významných společností – Citibank, ČEZ, Barum Continental a dalších. Na tyto předtočené příspěvky pak reagovali přítomní.

Mezi předtočenými vystoupeními vyloženě dominoval svým pesimismem zástupce ČEZu, u kterého přítomný ministr Březina poznamenal, že zřejmě poslední dva roky v Čechách nežije – natolik byly jeho názory vzdálené reálnému stavu Internetu u nás.

Celou diskusí se linulo jako červená nit jediné – Internet a jeho možnosti jsou zatím nedostupné, nemají praktické využití, implementace je složitá a návratnost problematická. Vyloženě optimistické poznání z úvodního setkání na takové akci, jako je PIW 2001.

Do diskuse nebyl přizván jediný zástupce společnosti, která na Internetu nebo s jeho pomocí něco významného dokázala – ani u nás jich nemáme málo (NetBeans, Tiny Software, Qbizm, Seznam, Mobil Server, Globe Internet a další), aby čelil pesimistickému duchu celého setkání. Naopak se diskuse povětšinou zúčastnili zástupci významných firem, ovšem bez zjevného internetového zázemí. Celé to pak bylo spíše o jejich zviditelnění než o smysluplné diskusi, a záměr pořadatelů (převzaný z jejich popisu akce) „… jednání slibuje nová řešení a naznačení dalšího vývoje v oblasti obchodování na Internetu neboli tzv. nové ekonomiky“ zůstal nenaplněn.

Na celém setkání zazněl jediný smyluplný poznatek – je třeba vytvářet aplikace uživatelsky zajímavé, které přinesou jasnou přidanou hodnotu. Ale tím se snad řídí většina internetových podnikatelů v běžném prostředí, kde nemáte zaručený monopol.

Ano, tento popis je v podstatě shrnutím mých subjektivních pocitů, ale následná diskuse s několika účastníky mne přesvědčila o jeho opodstatněnosti. Možná by si jednotliví diskutující měli uvědomit, že jejich slovům pozorně naslouchali i přítomní novináři, kteří jejich názory zprostředkují mase svých čtenářů – a pak zkuste někoho přesvědčit o světlé budoucnosti spojené s využitím Internetu, když si v novinách přečte, že ten Internet není nic, čím by se stálo za to zabývat.

Našli jste v článku chybu?

16. 4. 2001 17:16

Author (neregistrovaný)
JAK TO ZE ZA TO NEMUZE NEKDO KONKRETNI?
Primari rozhodnuti bylo za ministra Dyby, ktery stanovil Telecomu monopol. Je JASNE odpovedna osoba, ktera zpusobila, ze telecom se muze chovat arogatne a panovacne aniz ho za to popravu postihne reakce trhu. Mit tu hned od zacatku napr. Deutche Telecom (ktery sem chtel vstoupit jiz v 91., tak je zde velmi zhave konkurencni prostredi jako je to treba u Eurotelu a Paegasu.

Jinak k tem informacim...
Sam mam firmu, co dela pro nemecke a belgicke firmy B2…



15. 4. 2001 14:57

Petr Koubsky (neregistrovaný)
Jasně, že máte víceméně pravdu - obzvlášť důležité je uvědomit si, že za chování Telecomu nemůže ani tak on sám (ostatně, jaký "on" - na koho ukázat prstem?), ale jeho většinový vlastník, tedy stát. Ale pozor: představte si, že jste předsedou vlády (hrozná představa, já vím :-)). Máte nejlepší vůli napomoci k rozvoji informačních technologií, telekomunikací a Internetu u nás, máte dobré informace o tom, jak to chodí jinde. Co uděláte?
Když se na to člověk podívá poctivě, není to jedno…
Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

120na80.cz: 5 přírodních tipů na bolest v krku

5 přírodních tipů na bolest v krku

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph