Hlavní navigace

E-tailing - mizící obor?

Petr Stránský

Prodej zboží na Internetu koncovým spotřebitelům, schovávaný někdy pod názvem e-tailing, prožívá otazníkové období. Otazníkové proto, že v současné chvíli probíhá celá řada procesů formující budoucí podobu prodeje spotřebního zboží na Internetu. Přestože toto téma bylo i zde na Lupě nemálo diskutováno, dovolím si přidat několik poznámek.

Průkopník a nejznámější ikona prodeje po Internetu Amazon.com stále není schopen „vybřednout“ z červených čísel. Mizející elektronické obchody jsou realitou, která mění minulá očekávání o zásadní změně světové mapy maloobchodního prodeje. Na první pohled situace, která naznačuje, že e-tailing nemá žádnou budoucnost. Opak je pravdou, a to i přes vlnu kritiky, která se na adresu těchto firem zvedla. Především do hry začali zasahovat ne právě bezvýznamným způsobem ostřílení profesionálové, ať už je to Tesco na poli širšího sortimentu nebo Barnes & Noble v případě knižního trhu. Vyjma finanční síly je jejich nemalou výhodou zkušenost na tomto poli a silné profesionální zázemí.

Prodávat je umění

Navíc s postupným zvyšování „masovosti“ Internetu se stále více ukazuje, že prodávat je umění, které není vlastní každému. Původně uvažovaný zásadní argument pro nákup na Internetu – snadnost a dostupnost, se ukázal být nedostatečným a někdy dokonce diskutabilním, a snižování cen má své limity (možnosti redukce nákladů proti kamenným obchodům jsou zatím vyváženy vyššími náklady na technologie a marketing). Současně se ukazuje, že spotřebitel není schopen vždy rozhodovat sám za sebe a asistence odborného poradce v roli prodavače má svou nemalou hodnotu. Stejně tak důvěra ve „virtuální“ svět roste jen pomalu.

Přičtěte k tomu značnou nezkušenost managementu internetových e-tailingových firem se zásadními problematikami provázející obchod jako je logistika, finance, ale také marketing, a máte výsledek, který můžete dnes na Internetu vidět.

boo.com – velký boom

Snad nejznámějším příkladem e-tailingové společnosti, která s velkou pompou zahájila svou činnost a s o něco menší ji ukončila je boo.com. Jen pro připomenutí – jednalo se o společnost zabývající se prodejem oblečení, zejména sportovního, s důrazem na maximální využití dostupných technologií.

Právě technologie ve spojení s nezkušeným managementem společnosti přivodily zřejmě této společnosti nepříliš šťastnou budoucnost (mimochodem boo.com je opět v provozu po odkoupení konkurenční firmou za zlomkovou cenu nákladů potřebných na vytvoření využitých technologií). Příliš pomalý systém spojený s malým zájmem zákazníků přivedl firmu k likvidaci. A to přesto, že její život doprovázela řada konzultačních firem, které měly problém nezkušenosti otupit.

Několik poučení

Pro e-tailingové firmy ze současné situace plyne především řada poučení, stejně jako pro okolostojící diváky. Předně je naprosto zřejmé, že technologie nejsou schopny nahradit základní nedostatky, začínající nepřiměřenou nabídkou a končící nepropracovanou logistikou. Hlavním problémem elektronických obchodů je nízká schopnost komunikace s „průchozími“ zákazníky – kterých je většina -, tedy s těmi, kteří se pouze „z vnějšku“ na obchod podívají a utečou. Zatímco v případě kamenných obchodů má možnost personál chování těchto návštěvníků alespoň trochu zmapovat a na základě toho se jim přizpůsobit, případně jim s nákupem pomoci – u elektronických obchodů tyto možnosti chybí.

Přidejte ještě slabé zkušenosti se skladbou a „umístěním“ zboží a máte pohromadě dostatek problémů k řešení. Jestliže v případě kamenných obchodů se umístění a způsob prezentace zboží řídí dlouholetými zkušenostmi podloženými celou řadou výzkumů, u elektronických obchodů se ve velké většině případů nerespektují naprosto žádné zásady. Navíc e-tailerům chybí trojrozměrný prostor, ale také možnost pracovat s jiným než zrakovým vjemem. Vyhledávací mechanismy a další technologické vymoženosti nemusí být tento handicap vždy schopny nahradit. A na závěr pouze malé konstatování – e-tailing jako obor čeká zcela jistě světlá budoucnost, ale před firmami je ještě dlouhá cesta ke skutečnému zajištění si pozice, ostatně supermarkety se také prosazovaly relativně dlouhou dobu.

Našli jste v článku chybu?

30. 11. 2000 13:31

Petr Stransky (neregistrovaný)
No, nevim po pravde na co pan Hlavenka reagoval, nebot po precteni sveho clanku jsem skutecne nenasel tvrzeni, ze bude e-tailing mizet, ale pouze to, ze rada firem zmizi a ty ostatni se budou muset mnohe naucit.

A k praktickym pripominkam: Souhlasim, ze hrat na rust ma svuj smysl, problemem je, ze Amazonu se ne zcela dari premenit provozni ztratu na zisk pozice na trhu. Proto se take spojila s dalsim hracem, aby si zajistila podstatne vetsi produktivity. Pripoustim, ze poeticky obrat zoufale …

30. 11. 2000 11:50

Stanislav Kaisler (neregistrovaný)
Vážený pane Hlavenko, pokud bude Vltava fungovat tak strašlivým způsobem jako v poslední době, tak možná zmizí rychleji než za deset let. Pokud si objednám zboží 22.10., během zadávání je mi několikrát garantována dodací lhůta deset dní a dodnes nic nemám, je to přinejmenším podivné. A navíc to není jediný případ, který se mi stal.
Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T