Hlavní navigace

eBanka přichází s novým obchodním modelem

Jiří Peterka

U příležitosti svých třetích narozenin přichází eBanka s novým obchodním modelem. Ten staví nejen na tradiční přímé komunikaci klienta s bankou, ale nově také na integraci bankovních služeb do celých "finančních programů", zahrnujících např. hypotéky apod. eBanka se zde stává jakýmsi jednotným "front-endem" pro přístup k různým službám.

eBanka, známější pod dívčím jménem Expandia banka (dokud se nezasnoubila s Českou pojišťovnou a v lednu 2001 přejmenovala), oslavila včera již své třetí narozeniny. S tempem života banky je to ale prý jinak než u lidí, a jeden bankovní rok života odpovídá nejméně šesti lidským – takže eBanka by dnes měla být „půvabnou osmnáctkou“, o kterou je velký zájem.

Do konce loňského roku takovýto zájem projevilo 40.290 uživatelů, kteří měli u eBanky své účty – k 30. dubnu 2001 to bylo již 49 500 lidí. Do konce roku 2001 management banky plánuje dostat se někam mezi 70 a 80 tisíc, a hranici 100 000 by chtěl dosáhnout do roku 2003. „Střednědobým záměrem eBanky je etablovat se jako banka střední velikosti“, říká Roman Mentlík, nový generální ředitel eBanky. Ten je ve funkci od února t.r., na svůj nový post přišel z pozice člena představenstva České spořitelny a ve funkci vystřídal Tomáše Pardubického, který byl pověřen vedením nového bankovního projektu České pojišťovny na Slovensku (projektem Banky Slovakia).

Co je nového?

Asi nejvýznamnějším trendem je u eBanky postupná integrace jejích služeb a produktů. Doposud měla vlastně jen jeden klasický produkt – bankovní účet – v osobním a firemním provedení a s možností přímého přístupu více různými kanály. Postupně se k tomu přidávaly další navazující služby, jako úvěry fyzickým osobám a osobní úvěrové linky, které jsou jakousi obdobou spotřebitelských úvěrů (v říjnu 1999). V září 2000, již po vstupu České pojišťovny (která dnes vlastní 98 procent akcií banky), pak došlo k oznámení strategie NexT. Jedním z klíčových bodů této strategie je i přidávání nových služeb, ale nikoli cestou samostatných produktů, ale cestou jejich „nabalování“ na základní produkt banky, kterým je bankovní účet jako takový. Ten se podle této představy měl přeměnit na:

Multifunkční účet, který […] zahrnuje libovolné termínové vklady, podúčty v osmi měnách, inkaso, on-line informování o transakcích, Osobní úvěrovou linku a další možnosti, a v dohledné době se rozšíří o pojištění, investice do podílových listů a později i o další finanční produkty (stavební spoření, hypoteční úvěry, penzijní připojištění apod.).

Právě tato verze „multifunkčního účtu“, představená již na podzim loňského roku, se nyní naplňuje – a to nikoli naráz, ale postupně. Zajímavé a charakteristické je, že nejde vždy o vysloveně „vlastní“ služby, které by eBanka musela realizovat v celém rozsahu sama (resp. spolu s mateřskou Českou pojišťovnou). Skutečnost je taková, že eBanka se za účelem poskytování těchto služeb spojila s dalšími subjekty, se kterými vytvořila „aliance a koopetice“, s cílem snižovat náklady všech zúčastněných partnerů a maximalizovat přínos pro klienta.

Například, pokud jde o hypotéky, ty eBanka sama neposkytuje. Svým klientům je však nabízí ve spolupráci s GE Capital Bank (GECB). Konkrétní mechanismus je zde takový, že eBanka slouží jako určitý front-end a zajišťuje potřebné „předzpracování“ zájemců o hypotéku (mám-li použít tradiční počítačovou terminologii). Zájemce o hypotéku, který je klientem eBanky, může na svém Osobním účtu vyplnit dotazník pro vyhodnocení podmínek a projít tzv. prescoringem. Tak se dozví (obratem, po Internetu), zda má nebo nemá šanci. Pro skutečné sjednání hypotéky sice stále musí za GECB, ale pokud má řádně doloženo vše, co uvedl při prescoringu, má prý 95% šanci uspět i zde a hypotéku skutečně získat. Pokud se tak skutečně stane, má klient i nadále možnost používat eBanku a svůj Osobní účet v ní jako „interface“ ke své hypotéce – různé operace týkající se hypotéky (splácení, iformace o čerpání atd.) může vyřizovat skrze svůj Osobní účet, splátky může poukazovat na speciální účet u eBanky atd.

Jiným příkladem může být penzijní připojištění, které eBanka řeší v obdobné spolupráci se Všeobecnou stavební spořitelnou KB (Modrá Pyramida). Také zde může klient eBanky vyřizovat většinu operací včetně založení spoření přes eBanku, i když fakticky spoří u Všeobecné stavební spořitelny KB. Podrobnosti na stránkách eBanky.

Podobné služby se začínají „nabalovat“ i na Firemní účet který eBanka také nabízí. Již dnes je s tímto účtem spojena např. služba MiniKredit, umožňující získat krátkodobý kontokorentní úvěr na krytí provozních nákladů (do 0,5 milionu korun), či BalanceKredit (s úvěrovým rámcem od 500 000 Kč do 15 milionů). V brzké době by měl přibýt i InvestKredit, jako klasická investiční služba, zahrnující např. i možnost leasingu).

Nová klientská centra

Dalším zajímavým trendem, také již delší dobu avizovaným, je zvyšování počtu klientských center, se snahou rovnoměrněji a hlavně hustěji pokrýt celé území státu. Je to sice určitý náznak „kamenění“ (přibližování se „kamenným“ bankám), ale zástupci eBanky to včera vysvětlovali ne ani tak potřebou poboček jako takových, kde by klienti mohli realizovat své operace, ale spíše potřebou „šaltrů“, neboli přepážek, kde by např. lidé mohli složit hotové peníze na svůj účet.

Ke včerejšímu dni vykazovala eBanka celkem 9 klientských center, její „plán pokrytí“ ale počítá s 16 centry (nová by ještě měla vzniknout v Karlových Varech, Teplicích, Ústí nad Labem, Liberci, Českých Budějovicích, Opavě a Zlíně).

Podpora e-commerce a mikroplateb

Na včerejší oslavě se samozřejmě velmi mluvilo i o orientaci eBanky: v oblasti firemních klientů by se mělo jednat hlavně o střední a malé firmy, včetně těch nejmenších. eBanka se také hodlá výrazně angažovat v platebních systémech pro potřeby e-commerce (jak B2B, tak i B2C), což ostatně dělá již dnes, zatím ale svým vlastním a specifickým (a tudíž nutně proprietárním) způsobem, který je využitelný jen pro klienty této banky. Na můj explicitní dotaz zaznělo, že se banka chce angažovat i v oblasti zajištění korektnosti on-line plateb (prostřednictvím svých ekreditivů), a také v oblasti mikroplateb. Ty by ale byly chápány výlučně ve smyslu plateb za poskytnuté služby (nikoli ve smyslu tzv. věrnostních plateb, jaké nabízí např. systém IlikeQ), a jejich princip by zřejmě byl takový, že malé platby (haléřové až korunové) by se na speciálním účtu příjemce určitým způsobem kumulovaly, než by dosáhly výše únosné pro další zpracování (například pro převod). Něco takového ale bude vyžadovat přepracování platebních postupů, protože uživatel, který by měl za něco zaplatit například 1 korunu, kvůli tomu nebude vyplňovat klasický bankovní příkaz, včetně jeho řádné certifikace. Ale na podrobnosti si ještě musíme počkat.

Našli jste v článku chybu?

7. 5. 2002 2:54

cpt.Klabzubaku (neregistrovaný)
...zrejme jsem asi necetl pozorne nebo nerozumim slovu banka??
Vas clanek nese nazev "eBanka.........¨" ale je tam snad vse nezajimaveho o eBance,lakajiciho a delajiciho si reklamu o CP,pak troocha reklamy i druhym bankam ,snad jen posl.odstavec je o necem trochu zajimavem o eBance!!!Me nezajima,ze na oslave se reklo,rikalo .....to bylo na oslave!!Kdyz se to nezdari,tak ...NO A!,rekli jsme to na oslave (may :pod parou:-))
Ceska Pojistovna by se mela hlidat ,protoze kam "vleze&qu…

8. 5. 2001 19:45

Blabla (neregistrovaný)
a jejim penzijnim fondem (bych nemel zapomenout dodat).

Ale jde jeste o jednu vec o ktere jsem se zatim nikde nedocetl a pokud mne pamet neklame nebyla zpocatku ani v popisech jednotlivych produktu. Nove produkty jsou totiz dostupne pouze pro majitele cenovych programu KOMPLET a PLUS (viz. napr. bankovni diskuze: "04.05.2001 13:23
O stavebni sporeni, stejne jako o dalsi nove produkty, mohou pozadat pouze majitele cenovych programu Komlet a Plus.") Ale mozna jsem doposud cetl jen pr…


Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Vitalia.cz: Test na HIV je zdarma i za pět set

Test na HIV je zdarma i za pět set

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte