Hlavní navigace

eBay míří konečně do Česka

26. 11. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Největší aukční server eBay se po nesmělých krůčcích s českou lokalizací snaží oslovit český trh naplno. Přináší podporu české měny, časových pásem či otvírá větší prostor pro české obchodníky. Kromě našeho trhu se eBay nově zacílí na Švédsko, Norsko, Dánsko, Řecko a Rusko. Jaké jsou šance nadnárodního eBay proti středoevropsky silnému Aukru?

Informace o expanzi eBay nedávno znovu potvrdil server Tamebay, který uvádí, že vše je zatím jen ve fázi testování a že ostrý provoz by měl začít začátkem února příštího roku. Mezi významné novinky by měla patřit technická podpora pro nově podporované země, která by měla sídlit v Berlíně. Dále pak budou mít uživatelé možnost porovnávat ceny ve vlastní měně, což by mělo učinit nakupování příjemnější a přehlednější. Pro mnoho uživatelů byla právě měnová bariéra poměrně velký problém. Nešlo přitom ani tak o platbu v cizí měně, jako spíše o neschopnost rychle a efektivně zvážit cenu zboží včetně nákladů na poštovné. Dále se pak jedná a o pokračující lokalizaci, která již nějaký čas běží. V neposlední řadě bude k dispozici výběr vlastního časového pásma, což by opět mohlo učinit dražby na eBay přístupnější. Mimo to budou k dispozici lokální prodeje, výprodeje či možné akce, které budou vázány na konkrétní region.

eBay česky

Výsledkem chystaných změnu bude širší otevření eBay směrem k trhům, jež mají asi 180 miliónů potenciálních uživatelů. Jejich počet přitom neustále roste a aukce se těší značné všeobecné oblibě. Lokalizace a podpora je přitom velmi důležitá, neboť nedraží a nenakupují jen mladí a lidé jazykově vybavení, ale zastoupen je průřez téměř celou populací. eBay ale nemá ani v nejmenším vyhráno. Například v Česku je mimořádně silná pozice Aukra, které trh zřejmě vyklízet chtít nebude.

Asi není rozumné očekávat raketový nárůst používanosti eBay v regionech, do nichž se chystá jazykově expandovat. Úspěšnost aukčních serverů přímo souvisí s jejich návštěvností a propracovaností aukčních systémů, ale také na setrvačnosti uživatelů. Těžko si představit, že by ti, co si na hojně navštěvovaném Aukru vybudovali dobrou reputaci a osahali marketingové nástroje, by nyní houfně zamířili na eBay. Ačkoliv dlužno dodat, že řada uživatelů Aukra používá eBay jako zdroj zboží, které dále na Aukru přeprodávají. Čím více uživatelů server navštěvuje, tím je větší šance, že si vaše zboží někdo zakoupí, respektive že si je větší nabídka pro kupující, kteří získají větší výběr.

Úspěch je hodně věc poplatků

Na druhou stranu náklady na vstup na tyto trhy nebudou pro eBay závratně vysoké, a tak by jí neměl pozvolnější nárůst uživatelů příliš vadit. V našich podmínkách se do souboje s Aukrem může pustit například nižšími poplatky, proti jejíž výši se na českém serveru bouří nejeden uživatel. Důvody proč zatím (ve velké většině) zůstávají, je právě počet uživatelů, kteří umožní, i přes vysokou provizi, dosáhnout lepších zisků než jinde.

Pokud porovnáme ceníky na eBay a na Aukru, zjistíme, že v této oblasti nebude konkurence zase tak žhavá. eBay se jeví pro většinu drobných položek dražší a nižší poplatky lze nalézt jen ve velmi specifických případech. Na druhou stranu i zde možná zafunguje mezinárodní trh a ceny i přes poplatky potáhne směrem vzhůru. To bude ale zřejmě platit především pro dvojjazyčně popsané položky.

eBay vytvoří ale především prostor pro ty, kteří budou chtít nakupovat zboží z oblastí, kde je výrazně levnější než u nás anebo se u nás vůbec není k dostání, což může být například elektronika, ale také sběratelské a umělecké předměty. I když zde může být problém s ověřování skutečné hodnoty a kvality prodávaného zboží předem. Aukce předmětů podvrženého luxusu ostatně trápí i naše Aukro, ačkoliv eBay se s takovýmito aukcemi rádoby luxusního zboží se slevou potýká o dost úspěšněji.

Příchod největší aukční síně tak zřejmě v nejbližší době s prostředím českých aukcí nijak výrazně nepohne. To ale neznamená, že by jeho příchod nemusel český trh mírně oživit, eBay zatím bude cílit spíše na menší a zkušenější skupiny uživatelů, ale to se může časem změnit. Ostatně, výraznější marketingové aktivity eBay pro nové trhy jsou plánovány až na druhou polovinu příštího roku. O tom jak je u nás Aukro, ale i další bazary a aukční síně oblíbené vypovídá i následující tabulka, udávající návštěvnost serverů za měsíc říjen (zdroj: Netmonitor.cz):

Inzertní servery říjen 2009
Reální uživatelé Zobrazené strany
zbozi.cz 1 779 381 87 527 527
aukro.cz 1 614 891 499 727 068
sbazar.cz 1 077 019 52 295 137
hyperinzerence.cz 801 496 15 270 137
bazos.cz 590 073 52 269 854

U Hyperinzerce je v návštěvnosti započítána i SMS brána provozovaná na téže doméně.

Velmi důležitým ukazatelem není jen počet reálných návštěvníků webu, ale také to, kolik stránek během měsíce shlédnou. To je parametr, který má blízký vztah k tomu, jak moc čtenáře obsah zaujme, nakolik uživatel zboží opravdu prohledává. Pozice Aukra na českém trhu se zdá být téměř neohrozitelná, a to i přes všechny výtky, které jsou směrem k serveru směřovány.

BRAND24

Zajímavé je spektrum věcí, které se v aukcích prodává, podle tiskové zprávy jsou nejoblíbenější elektronika, sběratelské předměty a oblečení. Podle stejné zprávy jsou uživatelé ochotni zaplatit za sběratelsky cenou knihu prostřednictvím aukce i 190 tisíc korun. Bez zajímavosti nejsou ani další data, která se vztahují k říjnu letošního roku: bylo prodáno 7,3 milionu (17,7 miliónu) předmětů v hodnotě 3 miliardy Kč. Server se také stále více snaží spolupracovat s firmami, jejichž podíl představuje asi 10 % inzerentů, ale velkou část obratu. Obrat Aukro.cz za rok 2008 přesáhl 134 milionů Kč, to už nejsou obraty všech aukcí, ale jen poplatků za provedené aukce.

Aukro se tak stalo součástí běžného internetové obchodování a eBay bude mít cestu na trůn přinejmenším trnitou. Pokud se nerozhodně nabídnout pro české dražitele a dražící nějaké zajímavé bonusy a podmínky zřejmě bude moci Českou republiku připočítat k těm „divným“ státům, kde není jedničkou Google a nenakupuje se v eBay. I tak ale expanze na český trh, kterou je možné očekávat začátkem února, nabízí šanci se alespoň částečně prosadit, získat si pozornost médií a ukázat, zdali je v českém prostředí konkurence schopná či nikoli.

Jaký server používáte?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).