Hlavní navigace

eBay přichází pomalu, Aukro zatím neohrozí

31. 3. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Celosvětově patří aukční systémy mezi nejnavštěvovanější internetové weby. V Česku tomu dlouho tak nebylo, chyběl silný hráč. Až po dlouhém boji se etablovalo Aukro a vydělává miliony. Tržnice světa eBay ovšem v březnu představila počeštěný web. Letos bude prostě rušno.

Než se podíváme, kudy eBay rozruch do českých aukcí přinese a zda se mu to vůbec podaří, projdeme se chvíli kapitolami historie aukcí v Česku, protože paradoxní je, že se jim u nás nikdy příliš nedařilo. Až v poslední době.

Historie online aukcí v Česku

Přitom první aukční web jsme v Česku měli poměrně rychle. Ještě v internetovém pravěku si úspěchu eBay povšiml Ladislav Zajíček, v rámci časopisu Bajt spustil „První interaktivní aukce“ a to muselo vystačit pro další tři roky. Vystačilo, o aukce žádný velký zájem nebyl, i když dost možná proto, že už tehdy šlo o projekt spíše svérázný, než obecně použitelný – ale to pojilo všechny projekty Ladislava Zajíčka.

Bajt Aukce

První český aukční server byl tak trochu svéráz…)

V roce 1999 přišel Computer Press s aukčním serverem na lukrativní doméně Aukce.cz a začal do něj hnát návštěvníky ze svých webů. Chvíli se mu to dařilo, ale restrukturalizace Aukce.cz nepřežily, údajně hlavně proto, že se rozprchli jejich tvůrci a údržba byla náročná, přeprogramování mimo priority firmy. Dnes web neexistuje a pouze hlavička stránky odkazuje na potenciální budoucí spolupráci s Xbazar.cz – na žádný velký návrat ke slávě to nevypadá.

Řecká Vatera přišla s ambicemi v roce 2001 z Řecka, dnes už je doména spolehlivě zaparkována v rukou doménových spekulantů, projekt se k zajímavým číslům nikdy nepropracoval.

Teprve v roce 2003 přichází na scénu projekt Aukro.cz polského startupu Allegro (tato doména byla u nás obsazena). Jeho záměr je od počátku jasný: soustředí se na dohody se silnými hráči a v podstatě s kýmkoliv, kdo může dodávat nějakou návštěvnost. Affiliate program Aukra s placením za přivedené uživatele se stává mezi českými webmastery bažícími po „monetizaci“ svých webů oblíbenou přestupnou stanicí před příchodem českého AdSense. A pravda je, že ačkoliv Aukro se nikdy nedohodlo se skutečnými leadery jako Seznam, právě důslednou realizací affiliate programů a partnerstvím s větším množství menších webů se mu nakonec podařilo dostat se na pozici jasné jedničky „internetových blešáren“. A to navzdory skupině reptavých uživatelů, kterým se nelíbilo zvýšení poplatků za prodej zboží v aukcích.

V roce 2004 přichází iKup.cz, od počátku se silnou podporou médií kolem MediaCopu – jak Týden, tak tehdejší Nedělní svět přitáhnou řadu uživatelů, ale na Aukro to nestačí.

Posledním zajímavějším projektem je v roce 2006 Odklepnuto, které z části vyrostlo na vlně protestu uživatelů proti zvyšovaným poplatkům na Aukru, částečně na důsledně převzaté affiliate strategii. Podle množství nabízených položek jde o větší aukci, podle informací na webu je denní návštěvnost cca 30 000 uživatelů, tedy zhruba pětinová oproti Aukro.cz.

Tím ovšem trh „hrabáren“ nekončí, v Česku se uchytila řada systémů bazarového prodeje, které nenabízejí aukce, nebo se na ně alespoň nespecializují. Zásluhu na tom samozřejmě má hlavně Annonce, která na Internet důsledně převáděla svou papírovou podobou. A pak samozřejmě Seznam se svým projektem Sbazar, na kterém od počátku spolupracoval s externí firmou.

Aukční trh v číslech

Podívejme se na chvíli do rubriky Obchod, prodej a inzerce v datech NetMonitoru. Jelikož nám jde jen o hrubou představu, stačí se podívat na měsíční data a průměrná denní data za leden 2009.

Aukční a bazarové weby 2009
leden 2009 průměr denní leden
Zbozi.cz 1 464 020 139 454
Aukro.cz 1 401 616 179 586
Sbazar.cz 918 613 71 342
Hyperinzerce.cz 674 435 39 822
Bazos.cz 444 146 38 398
Annonce.cz 317 111 23 735
Akcniceny.cz 276 127 15 774
Megainzerce.cz 157 354 6 566

RUest podle NetMonitoru 01/2009

Když odmyslíme seznamácký vyhledávač Zboží.cz, dominuje českému trhu opravdu bezkonkurenčně Aukro, v závěsu za ním Sbazar Seznamu, ovšem s tou výhradou, že v tomto případě jde především o prodej za fixní cenu a aukce jsou zde méně propracované i používané. Odstup Hyperinzerce je už podstatný.

Hlavním příjmovým modelem aukcí jsou provize za prodej a zalistování zboží. Například u Aukra jde o cca 4–5% z prodejní ceny do 1500 Kč v závislosti na kategorii, platí se i za zadání inzerátu. U vyšších cen se provize snižuje, ceník najdete zde.

Tomu také odpovídají peníze, o které se hraje. Přes Aukro v roce 2008 prodalo zboží za 2,5 mld Kč (zdroj) a prodalo se 5 389 185 kusů zboží, tedy jeden kus měl průměrnou cenu 463 Kč. Když vezmete ony nejnižší 4% provize, dostáváme se k obratu Aukra za loňský rok cca 100 milionů Kč, což koreluje s ohlášeným stoprocentním růstem z 45 milionů Kč v roce 2007 a pouhých 4,7 milionů Kč v roce 2006, kdy se provize za prodej ještě neplatily v takové výši (zdroj: OR). A sto milionů už je hezká částka, takové se jen tak na chodníku nepovalují.

Obraty Aukro.cz 2006-2008

Obrat českého Aukro.cz v milionech Kč

eBay nastoupí na Česko na podzim

V průběhu března zprovoznil nadnárodní gigant eBay českou verzi svého Global Buying Hub a nabídl variantu interface v češtině, což má být jeho první startovací výstřel do našeho regionu. Češi již dříve mohli vyhledávat a nakupovat na všech šestnácti lokálních verzích i v globálním eBay.com, nyní se dozví i cenu zboží a dopravy v korunách a samozřejmě se vypisuje jen zboží, u kterého obchodní souhlasí se zasláním do Česka.

eBay česky

Na globálním eBay obchoduje řada lidí z Česka, podle neoficiálních informací je zde z České republiky registrováno zhruba padesát tisíc účtů, řada z lidí si obchodováním přes eBay vydělává; zboží pak prodává dráže na českém Aukru těm, kteří se cizojazyčného eBay bojí.

Chystáme se rozšířit naši platformu o další funkce v druhé polovině roku 2009, říká Clelia Morales z oddělení komunikace eBay Europe. Půjde podle neoficiálních informací především o zlepšení servisu pro prodejce z Česka, ale ani nakupující by neměli přijít zkrátka. Spolu s tím by eBay mohl zahájit aktivity na českém trhu, i když zatím bude těžit spíše z obecné známosti a globálnosti své značky, než že by zde aktivně vyhledával a sjednával partnery. Abychom to upřesnili: aktivity určené pro český trh, jinak eBay má své marketingové a analytické centrum právě v Praze. Marketingové a analytické centrum má na starosti zejména mezinárodní marketing, analýzu jednotlivých trhů a vývoj nových produktů. (eBay se usazuje v Praze, českou lokalizaci zatím neplánuje)

Co příchod eBay změní?

To je vždy zajímavá otázka. Pokud se domníváte, že budete s eBay prodávat levněji, zapomeňte na to rovnou. Do ceny 25 USD, tedy do ceny průměrného předmětu prodaného přes Aukro, se platí provize 8,75 % z prodejní ceny, tedy více než dvojnásobek sazby Aukra, platí se také za uvedení položky do prodeje. Provize se pak snižuje pro částky nad 25 dolarů poměrně progresivně, ale vždy platí tarifní pásma – když prodáte předmět za 30 dolarů, platíte 8,75 % z těch 25 dolarů a teprve z onoho pětidolaru platíte 3,5 %. Podrobný ceník je zde.

Na druhou stranu platí podobná úměra, jaká na Aukro. I v Česku najdete řadu aukčních webů, které nepožadují poplatky nebo je mají nižší, ovšem zkušenosti s prodejem a nákupem jsou jednoznačné: na velkém aukčním webu se prodá rychleji a za lepší peníze a pokud nakupujete, sice koupíte o něco dráže, ale ušetříte čas věnovaný prolézáním řady nabídek a máte lepší výběr. Kromě toho více navštěvované servery tlačí na rychlejší přihazování, protože s vysokou návštěvností si mohou dovolit tlačit rychlejší prodej. I na aukcích platí, že čas jsou peníze.

BRAND24

Letos tedy k dramatickým změnám nedojde. eBay je kolos, který si sice povšiml české vlaječky v srdci Evropy, ale zatím kráčí rozvážně k tomu, aby na českém trhu zaujal nějakou roli. Nemůže být pochyb, že se stane atraktivnější pro lidi, kteří by chtěli kupovat zboží ze zahraničí ať kvůli ceně, či kvůli výběru. Tož také může protřídit řady kšeftsmanů, kteří přes Aukro prodávají své úlovky z eBay.

Zásadní změnu ale čekat nelze. Jen bude o něco rušněji, protože příchod takového giganta vždy trhem zamává.

Nakupovali jste někdy na elektronické aukci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).