Hlavní navigace

eBay zaplatila 2,6 miliardy dolarů za Skype

15. 9. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Gigant v aukčním prodeji, společnost eBay, doplňuje do svého portfolia zajímavé úlovky. Platební nástroj PayPal koupila eBay v roce 2003, později ještě vyhledávání v obchodech Shopping.com a nyní oblíbené telefonní služby Skype. Cena mnohonásobně přesahuje roční obrat Skype, činící 60 milionů dolarů. Získá eBay, nebo prodělá?
eBay (www.ebay.com) zaplatila 2,6 miliardy dolarů za Skype (www.skype.com). Internetově vzdělaní obě jména dobře znají. eBay je gigant v aukčním prodeji, Skype je určitě nejznámější poskytovatel telefonních služeb v internetovém prostředí s velkými ambicemi do perspektivní oblasti VoIP (Voice over IP) služeb. V portfoliu eBay přitom už dříve přistál platební nástroj PayPal (1.5 miliardy dolarů) a služba Shopping.com (620 milionů dolarů).

Nejdiskutovanějším tématem akvizice Skype je pochopitelně zásadní otázka – proč vlastně eBay kupuje VoIP poskytovatele. Odpověď není jednoduchá (a názory jsou velmi různorodé). Drží se snad eBay teorie, že na webu budou nakonec dominantní pouze ty největší společnosti a nejdůležitějším ukazatelem jejich úspěšnosti bude podchycení co největšího počtu internetových uživatelů? Z tohoto pohledu je Skype dobrým úlovkem – přináší 52 milionů registrovaných uživatelů (48 dolarů za uživatele, chcete-li) a dva miliony platících zákazníků (60 milionů dolarů ročně, všímáte si problému?). Možnost nabídky a úspěšného prodeje některé z dalších služeb eBay je tak více než zřejmá. A opačným směrem může eBay mnohé ze svých uživatelů přivést do náručí Skype.

Opačný pohled je ale plný otazníků. eBay je aukční síň a specialista na transakce, nikoliv telekomunikační společnost. A Skype je ve skutečnosti extrémně úspěšný hlavně díky tomu, že je jeho služby možné používat zdarma. Dvě předchozí věty ale ukazují na další možný synergický efekt – právě specializace na online transakce a platby spojená s potřebou vybírat peníze za VoIP služby je jedním z možných klíčů. Včetně dalšího rozšíření aktivit – IM (instant messaging), kolaborativní možnosti, vytváření skupin a komunit. A lze si i představit integraci Skype hlasových služeb do aukčních aktivit – doposud odkázaných více či méně pouze na elektronickou poštu coby hlavní prostředek komunikace.

„Jsou zde další, daleko levnější, cesty jak si koupit VoIP technologii od velkoobchodních poskytovatelů“, komentuje akvizici Rod Hall z Dresdener Kelnwort Wassersten.

Koupě Skype má navíc šanci zapsat se do historie Internetu. Může být příznakem radikálních proměn telekomunikačního prostředí. Změnou  infrastruktury coby majoritního poskytovatele hlasových služeb na infrastrukturu poskytující IP služby a teprve na nich postavené hlasové služby. Telekomunikační průmysl naruby. Stačí si připomenout i skutečnost, že i v našem malém českém rybníku klesají operátorům příjmy z hlasových služeb a výrazně stoupají příjmy ze služeb datových. A v souvislosti s tím si dovolím prorokovat, že telekomunikační společnosti význam této změny prozatím nechápou a akvizice Skype je pro ně paradoxně úlevou. Příznakem toho, že rodící se konkurent je náhle zničen, odstraněn a nevýznamný.

Nesmíme ale zapomenout ani na konkurenci. Oblast VoIP je atraktivní i pro zmiňované giganty (obdařené šancí vládnout Internetu). Google (viz aktuální Google Talk), MSN či Yahoo směřují své aktivity od prostého IM v textové podobě do podoby plného zahrnutí VoIP služeb. Právě první zmiňovaný je pravděpodobně nejdravější rybou s největším potenciálem. Čerstvé získání Vintona Cerfa by toho mohlo být také dobrým příznakem. A ve stejném rybníce se pochopitelně prohánějí i další giganti – od AOL až po všechny kabelové či klasické telekomunikační operátory. Dojde-li k válce, bude se tato odehrávat výhradně na poli absurdně nízkých cen a snahy přežít pád těch ostatních.

„Obchodní model Skype je neudržitelný v dlouhodobém pohledu. Budoucí zdroje příjmů jsou nejasné. Naše analýzy ukazují, že pro uživatele bude levnější přejít k nízkonákladovým tradičním telefonním službám“, říká analytik Kevin Cartner z Market Cohesion

Jedno je nicméně jisté. eBay kupuje Skype ze 2,6 miliardy dolarů. Polovinu v hotovosti a polovinu v akciích. Navíc se zavazuje k vyplacení další 1,5 miliardy dolarů, pokud Skype dodrží finanční cíle v roce 2008/2009. Takto masivní investice má pochopitelně velmi nejistou návratnost. Hlavně pro dlouhodobost a pro nejistotu dalšího vývoje. Do VoIP oblasti více než pravděpodobně v budoucnu mimo konkurence vtrhnou i regulátoři. A nesmíme zapomenout ani na fakt, že Skype prozatím nabízí zhruba 60 milionů dolarů obratu ročně, což je vůči akviziční částce více než výrazný nepoměr. Pro Skype samotné jde pochopitelně v tomto obchodě o fantastickou­ výhru.

UX DAy - tip 2

Skype (wiki, www.skype.com) – lucemburská společnost uvedla svůj první produkt v září 2003 a stala se jedním z největších (ne-li největším vůbec) poskytovatelů VoIP (Voice over IP) služeb na Internetu. Má 54 milionů registrovaných uživatelů ve více než 200 zemích celého světa (po dvou letech činnosti více než dobrý výsledek). S pomocí peer-to-peer technologie je možné software od Skype využívat pro telefonování mezi internetovými uživateli – zcela zdarma. Mimo to má Skype zhruba dva miliony platících uživatelů, kteří platí za služby umožňující jim volat na běžné telefonní přístroje či mobilní telefony. Na Skype je zajímavé i to, že společnost byla založena Janusem Friisem a Niklasem Zennströmem – tvůrci populárního KaZaA.

eBay (wiki, www.ebay.com) – společnost specializující se původně na online aukce postupně rozšířila své aktivity i do dalších oblastí. Jde o jedno z nejznámějších aukčních prostředí, které je mimochodem pravidelným cílem rhybaření (phishing). V roce 2002 došlo ke koupi PayPal, a společnost tak získala vlastní platební systém. Společnost byla založena v roce 1995 ve Spojených Státech Pierrem Omidyarem – společnost doprovází pověst, že v pohledu růstu obratu jde o nejrychleji rostoucí společnost na světě – v roce 2004 byla udávána částka 3,27 miliardy amerických dolarů.

Připadá vám Skype předražený?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).