Hlavní navigace

eCity a ochrana osobních údajů

Petr Souček

Jako reakce na poslední článek o eCity nám přišlo několik dopisů od čtenářů poukazujících na to, že osobní údaje jsou k dispozici i dalším firmám než Expandia bance. Zeptali jsem se proto pana Jana Kaly, ředitele Expandia banky. Jeho odpověď přinášíme s komentářem Petra Součka.

"Přístup ke kontaktním adresám a ostatním údajům v projektu eCity mají pouze hlavní partneři eCity (vedle nás SPT Telecom a Radiomobil). Tito partneři jsou smlouvou s Expandií vázáni dále tyto údaje neposkytovat.

Výjimku tvoří obchodní partneři, kteří nabídnou v rámci projektu eCity jednotlivým obyvatelům nějaké výhody, které se jim např. formou kupónu zasílají na reálnou adresu. V takovémto případě získá kontaktní adresu i tento partner
(např. firma Reebok, pokud si u ní objednáte v eCity "na zkoušku" zboží a získáte tím slevu 7% na skutečné zboží - viz. eCity tipy). Tito partneři platí poplatek hradící náklady na rozeslání - odtud tedy pravděpodobně onen poplatek Vámi zmíněný. Údaje obyvatel v eCity samozřejmě neprodáváme.

Mimo těchto firem se s adresami setká firma, ktera rozesílá jednotlivé zásilky. I ta je ovšem nesmí dále postoupit třetí straně."

Zdá se mi, že to je první jasná a nevyhýbavá odpověď k tomuto tématu. Škoda, že nejsou všichni zaměstnanci EB dostatečně informování, mohl jsem si ušetřit jistá nedorozumění. Okruh firem, které získají adresy obyvatel eCity není nijak malý, ale vzhledem k charakteru akce se mi zdá být pochopitelný a snad pro většinu obyvatel přijatelný. Možná by bylo vhodné, kdyby na to byli obyvatelé eCity upozorněni již před nastěhováním.

A ještě k otázce PINu do demo.ebanky.

Jak mi sdělil p. ing. Dalibor Lošťák, zodpovědný za programové vybavení Expandia banky i eCity, při návrhu demo eBanky bylo toto riziko známo. To, že nebylo ošetřeno, bylo marketingové rozhodnutí, že je nutné co nejvíce přiblížit vzhled, použití a odezvy demo.ebanky skutečné eBance.
Bohužel byla dle mého názoru poněkud podceněna skutečnost, že je touto cestou přístup k reálným osobním údajům obyvatel eCity.
Jak se opět ukázalo, zpoždění v realizaci nápravného opatření (dodatečné zadávání hesla) bylo způsobeno ne zcela dobře fungujícím tokem informací mezi lidmi z „první linie“ a těmi, co jsou informováni.

Marketingový ředitel, p. Pavel Hrubý, s námi bohužel odmítl komunikovat s poukazem na přílišnou bulvárnost původního článku.

Takže závěr? V podstatě optimistický. Okruh těch, kdo mají přístup k adresám obyvatel je známý, možnosti neoprávněného přístupu k osobním údajům v eBance bylo zabráněno. Komu se to nelíbí, nemusí se do eCity stěhovat.

A jedna všeobecně platná rada na závěr – pokud někdo po Vás chce osobní data a máte pochybnosti, jestli nebudou někdy v budoucnosti zneužita – napište adresu nějakým nezaměnitelným způsobem (prohoďte čísla, malá, velká písmena, PSČ…) a pokud Vám jednou dojde nevyžádaná zásilka, budete alespoň vědět, odkud Vaše adresa pochází.

test 3

Petr Souček


Starší, související články:

Našli jste v článku chybu?