Hlavní navigace

eCity FAQ

3. 5. 1999
Doba čtení: 22 minut

Sdílet

Virtuální město eCity, patrně nejvýraznější Internetová událost letošního jara, vstupuje do třetího měsíce své existence. Leccos se mění, leccos zůstává stejné, přetrvávají i některé nejasnosti. Proto vám přinášíme oživenou verzi FAQ, které napsal Petr Souček.

Virtuální město eCity, patrně nejvýraznější Internetová událost letošního jara, vstupuje do třetího měsíce své existence. Leccos se mění, leccos zůstává stejné, přetrvávají i některé nejasnosti. Proto vám přinášíme oživenou verzi FAQ, které napsal Petr Souček.

Tyto otázky a odpovědi jsou posbírané zkušenosti vlastní i jiných lidí z chatu na eCity. Jsou zcela bez záruky a odpovídají době svého vzniku. Ledacos se mohlo změnit, a určitě také změnilo k lepšímu.

Nejprve oficiální Help/FAQ v eCity. Moc toho v něm není.

Kudy je eCity připojeno do Internetu?
Linky vedou z Cesnetu, SPT Telecom a GTS CzechNet. V DNS je pouze Cesnet a IOL a volí se cyklicky (round robin). To není vůbec dobře nejméně ze dvou důvodů:

  • 50% spojení z SPT Telecom jde přes Cesnet a 50% spojení z Cesnetu jde přes SPT Telecom. Toto spojení vede přes Amsterdam, Paříž, Frankfurt a Mnichov a tato trasa bývá často zahlcená.
  • IOL a Cesnet, narozdíl od GTS, nemají peering se všemi českými providery. Vhodnou kombinací je však možné dosáhnout připojení kohokoliv v Česku přes peering. Peeringy totiž chybějí:
  • CESNET – SPT Telecom, Inway, Bohemia.Net, Mopos, Oasa
  • IOL – Cesnet, VOL, PVT, TEN-155

Pakety pak cestují přes půl světa.
Aktuální stav peeringu najdete zde.

Jak to udělám, abych se připojoval k eCity jen jednou, pro mě nejvýhodnější cestou?
Dokud nebude použito v eCity nějaké systémové řešení, tak to lze vyřešit pomocí souboru hosts. Ve Windows95/98 se umístí do adresáře Windows, ve WindowsNT 4.0 do adresáře WinNTsystem32dri­versetc a jeho obsah je pro:
# Cesnet:
194.108.225.193 cen­trum.ecity.cz
194.108.225.194 de­mo.ebanka.cz
194.108.225.195 www­.ecity.cz
# SPT Telecom:
194.228.112.49 cen­trum.ecity.cz
194.228.112.50 de­mo.ebanka.cz
194.228.112.51 www­.ecity.cz
# GTS:
62.168.6.136 cen­trum.ecity.cz
62.168.6.135 de­mo.ebanka.cz
62.168.6.133 www­.ecity.cz
Změny nastanou okamžitě, není třeba restartovat Windows.
Příslušnou sekci překopírujte do soboru hosts  – bez přípony (na „čistých“ Win95/98 není žádný, na WinNT 4.0 je s jedním řádkem). Prto editování používejte notepad (poznámkový blok) nebo jiný editor, který nevkládá do textu formátovací znaky.

Jak zjistím, která cesta je nejlepší, tedy kterou sadu mám použít?
Další možností, kromě posouzení peeringu nebo traceroutu je použít program echoping, který je ale pouze pod Unixem/Linuxem. Pro uživatele Windows95/98/NT je ale možné použít následující postup. Stáhněte si program wget ve verzi pro Windows, třeba z  ftp://ftp.ch70­.chel.su/pub/win­dows/network/wget-153.zip nebo z ftp://ftp.rys­ton.net/public/sw/wget­/wget-153.zip. Program wget.exe můžete buď nakopírovat do adresáře WINDOWS nebo ho umístit třeba do adresáře wget, jak je libo a otevřete si okno MS-DOS ve zvoleném adresáři.
Potom zadejte postupně příkazy:
wget -O nul http://62.168.6.133/ecity/images/pozadi.jpg
wget -O nul http://194.108.225.195/ecity/images/pozadi.jpg
wget -O nul http://194.228.112.51/ecity/images/pozadi.jpg
Pozor! -O musí být velké písmeno "O" - malé o má jiný význam!
kterými stáhnete ten 70KB velký obrázek pozadí postupně všemi třemi cestami, přes GTS, Cesnet a SPT Telecom. Po zadání každého příkazu se objeví výpis:
--10:03:11--  http://194.228.112.51:80/ecity/images/pozadi.jpg
           => `nul'
Connecting to 194.228.112.51:80... connected!
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 70,223 [image/jpeg]
    0K -> .......... .......... .......... .......... .......... [ 72%]
   50K -> .......... ........                                    [100%]
  10:03:23 (6.23 KB/s) - `nul' saved [70223/70223]

V tomto případě byla naměřena rychlost přenosu 6,25 KB/s.
Je vhodné ty příkazy provést několikrát za sebou, abyste viděli, jestli naměřený výsledek nebyla jen náhoda.
Naměřený výsledek může ovlivnit transparentní proxy na cestě, pak vyjdou všechna 3 měření úplně stejně a tato metoda se nedá použít. Transparentní proxy je použita třeba na TEN-155 a snad SkyNetu.

Proč se je spojení tak pomalé?
To může mít více příčin – lokální linka, konektivita vašeho providera až po „ucpanou“ linku kdekoliv po trase. Úzké místo může pomoci odhalit program traceroute, pod Win95/98/NT se jmenuje tracert. Ten vypisuje jednotlivé routery (počítače) na trase a dobu, jakou potřebují data pto cestu tam a zpět. Poněkud luxusnější je například program VisualRoute, který vypisuje i umístění routerů a zobrazuje je na mapě. Pokud nemáte možnost provést příkaz traceroute z Vašeho počítače nebo Vás zajímá cesta k cíli (nebo i k Vám) z jiných míst v Česku i jinde ve světě, můžete použít traceroute gateway, jejich seznam je například zde.
Podstatně zrychlit práci lze vypnutím grafiky, některá tlačítka ale pak mají jiný popis.
Tady je Optimální nastavení prohlížeče pro rychlejší komunikaci s Expandia Bankou na skutečné EB.

Při použití traceroute to vypadá, že je cesta k eCity přerušená. Co se děje? Ani na ping eCity neodpovídá.
To je způsobeno tím, že firewall (hradba) v Expandia bance nepropouští ICMP pakety, používané programy tracert a ping. Takže poslední místo, kam se na cestě do eCity dostanete je při cestě přes GTS gw2-bb.gts.cz [195.39.3.34], přes IOL 194.228.254.118 a přes Cesnet  pgn-ces.anet.cz [194.50.7.6].

Nefunguje mi RealChat. Co s tím?
Real Chat Funguje zatím jen na Microsoft Internet Exploreru, s Netscape Navigatorem ne. I na IE jsou problémy při ukončení. Real Chat je stále ve vývoji.
Pokud jste na firemní síti, pravděpodobně není na firemním firewallu povolen přístup na port 6789. Požádejte Vašeho správce sítě, aby ho povolil – pokud ovšem bude mít pochopení pro to, že bude v práci místo práce chatovat na eCity.

Nemám žádnou emailovou adresu, protože přistupuji k Internetu v internetové kavárně, ale chci dostávat maily.
Pak je nejjednodušší zřídit si zdarma e-mailovou schránku, v tuzemsku např. u ATC email, POST.CZ, MAIL.ATLAS.CZ, Seznam email, ze zahraničních třeba Hotmail. Je i mnoho dalších, ale služby jsou obdobné.

Jaký prohlížeč?

Mám prohlížeč Internet Explorer 3.0 a po zadání www.ecity.cz vidím jen černou obrazovku?
Na té obrazovce se má správně zobrazit text: Vážený kliente,
systém eCity je zejména z důvodů velké náročnosti požadavků na něj kladených odladěn pro verze prohlížečů 4.0 a vyšší (Microsoft Explorer a Netscape Navigator). Váš prohlížeč patří pravděpodobně do nižší řady. Pro zajištění bezproblémového chodu software eCity na Vašem počítači Vás chceme požádat o nainstalování této vyšší verze prohlížeče.
Bohužel díky chybě v kódu stránky se nezobrazí.

Kde získám novou verzi prohlížeče?
Netscape Communicator od Netscape  http://home.net­scape.com/dow­nload/index.html  nebo na Infimě v Praze  http://produk­ty.infima.cz/net­scape/
Internet Explorer od Microsoftu  http://www.mi­crosoft.com/i­e/  nebo Microsoftu CZ http://www.mi­crosoft.cz/msdow­nload/ nebo rovnou z Emwacu – na http://emwac.cz/dow­nload/ si vyberte v menu „Internet browsing“ a klikněte na OK.Internet Explorer verze 4 jel k dispozici i na CD a je možné si ho objednat za 99 Kč na tel. čísle 02/21503150.
Pokud jste připojeni vytáčenou linkou, tak vás stažení prohlížeče verze 4 přijde podle zvolené verze, denní doby a kvality linky na 20 až 150 Kč.

Na plném zprovoznění eCity pro MSIE 5.0 se pracuje, snad už funguje.

Na chatu eMan i na zelené lince eslečny často doporučují „promazat cache“. Co to je a jak to udělám?
Prohlížeč si ukládá již navštívené stránky a jejich součásti jednak do paměti počítač a pak i na disk. Dělá to proto, aby při dalším přístupu na stejnou stránku ji nemusel stahovat znovu. Měl by ale umět si zkontrolovat, jestli to, co má je správná poslední verze. Při obvyklém nastavení tuto kontrolu dělá po spuštění prohlížeče jenom jednou, což zpravidla stačí. Může ale nastat jiný problém – díky nějaký chybě v přenosu dat může být nějaká součást stránky, třeba javový aplet, reprezentující „kalkulačku“ ActiveCard porušena, prohlížeč to ale neví, a novou verzi nestáhne. Co tedy dělat, když se nějaká část eCity, nejčastěji eBanka začne podivně chovat? Mazat hned všechny soubory uložené v cache nemusí být nejšťastnější řešení, protože je pak budete muset natahovat po Internetu znova. Takže nejprve doporučuji provést Reload/(Obnovit), případně se stisknutou klávesou Shift – ta alespoň v Netscape zaručuje opětovné načtení nejen stránky, ale i všech prvků na ní. Pokud to nepomůže, tak ukončit práci s prohlížečem a znovu ho nastartovat. Teprve když ani to nepomůže, je možné zkusit smazat sobory v cache. Jak na to:
Netscape Communicator 4.5 US: Edit → Preferences → Advanced → Cache a tam zmáčknout tlačítka „Clear memory cache“ a „Clear disk cache“ a odmáčknout OK na dotaz, jestli to chcete skutečně udělat.
Internet Explerer 4.0 CZ: Zobrazit → Možnosti sítě internet → Obecné → Dočasné soubory sítě internet → Odstranit soubory
Já osobně jsem ale tuto funkci za dva měsíci v eCity ještě nepotřeboval použít.

Při zadání https://www.e­city.cz/ se mi zobrazí „Connection refused“. Co se děje?
Zadali jste chybně https místo http.

A když už jsme u toho – když se chci dostat přímo do demo eBanky, musím vypisovat celé https://demo.e­banka.cz?
Ne, stačí zadat jen demo.ebanka.cz, https se doplní samo.

A jak se zrychleně dostanu na svoji osobní stránku?
centrum.ecity.cz.

V helpu/FAQ se píše: Komunikace s demo.ebankou je chráněna stejným šifrováním (SSL 128 bit) jako ostrý provoz Expandia Banky. Když si ale zadám informace o dokumentu, zobrazí se mi: „Typ šifrování: RC4 s 40bitovou šifrou (malý)“. Co to má znamenat? To je ostrý provoz také chráněn jen nízkou úrovní zabezpečení?
Klid, to je jen chyba v Helpu/FAQ. Skutečný provoz je zabezpečen 128-bitovým šifrováním s plnou délkou klíče. Pokud nevěříte, zadejte si https://klien­t1.ebanka.cz/ a uvidíte sami: „Typ šifrování: RC4 s 128bitovou šifrou (Velká).“

Jsem zmaten. Zkusil jsem výše uvedený příklad a opravdu je ve skutečné ebance 128 bitů. Jak je to možné, když mám jen 40-bitovou (exportní) verzi prohlížeče? 128-bitová verze je jen pro USA, ne?
Je to možné. Banky a nově i obchodní firmy mají speciální certifikáty, které umožňují použít 128-bitové šifrování i v exportních verzích prohlížečů.

Nemůžu přečíst část textu na stránce pravidel, je černý na černém pozadí.
Stačí tento text označit myší – barvy se změní do inverzních a dá se přečíst perfektně.

Chci změnit diakritiku, ale nikde nevidím možnost nastavení?!
EMAN  23.03.1999 20:54
JAROSLAV .. čeština s diakritikou byla možna nastavit hned při přihlášení .. ale nic není straceno .. zavolej na 0800 110 120 .. jde to i změnit

Potřebuji poradit, kam se obrátit?
Pokud nejste online, zavolejte na 0800 110 120 – je tam služba 24 hodin denně. Pokud jste připojeni, můžete zkusit chat „Zeptejte se eMana“, ale moc velkou šanci na rychlou odpověď nemáte, protože eMan je přítomen jen pár hodin denně – dělá to totiž zadarmo, chodí do školy a chat není jeho hlavní činností. (Jiná verze – eMana dělají eSlečny a eMladíci z 0800110120, když mají zrovna čas) Lepší je zeptat se v chatu „Názory/Zkuše­nosti“, tam obvykle rychle najdete dobrou duši, která poradí. Pokud máte připomínku k tomu, jak je aplikace naprogramována, použijte chat „Poraďte programátorům“. Na rozumnou otázku můžete očekávat rozumnou odpověď. (To platilo v březnu, v dubnu bohužel už nikoliv)

Po nastěhování mi nezabezpečeným emailem přišla všechna osobní data včetně hesla!
To by měli organizátoři co nejrychleji změnit, mail může kdokoliv na trase odchytit a přečíst. I když si heslo změníte, jsou novým mailem opět poslány všechny údaje, takže zabezpečení veškeré žádné.

Kdo má vlastně přístup k osobním datům obyvatel eCity?
Odpověď přináší článek na Lupě.

Některým obchodům, konkrétně Vltavě, Psionu a Winternetu se předává moje jméno a klientské číslo, dokonce pravé ze skutečné Expandia Banky!
Klientské číslo je dle sdělení EB zcela neškodný údaj, bližší vyjádření viz článek na Lupě.

Nastěhoval jsem se do eCity a když se chci přihlásit do banky, dozvím se, že tam není účet!
Chce to chvíli počkat, účet se nezakládá hned, ale až za pár minut.

Už se dostanu na účet, ale nejsou na něm žádné peníze! Kde je těch 500000,– eK?
Chce to chvíli počkat, částka se nepřipisuje hned. Pokud se nepřipíše do hodiny, je třeba kontaktovat 0800 110 120.

Zaplatil jsem, ale peníze nejsou odečteny a úkol není splněn Co s tím?
Čekat. Někdy trvá zpracování transakcí 5 minut, někdy půl dne. a snad nejhorší případ byl v neděli 28.3. – to trvalo 2,5 dne.

Nemám započítaný úkol, který jsem myslím splnil.
Tak to je potřeba postupovat systematicky, příčin může být více.
Je proveden platební příkaz v demo.eBance?
 – pokud ne, je v seznamu platebních příkazů?
 – – pokud ano, je na účtu dostatek peněz?
 – – – pokud ne, je třeba počkat na výplatu nebo si nechat od někoho nějaké poslat
 – – – pokud ano, je třeba počkat na „realizační smyčku“ (5 minut, ale byl i případ 2,5 dne)
 – – pokud ne, je třeba nákup zopakovat
 – pokud ano, obdržel jste potvrzovací email „Nákup v eCity“?
 – – pokud ne, je třeba počkat na „realizační smyčku“ (5 minut, ale byl i případ 2,5 dne)
 – – pokud ano, a stále nezmizel úkol a nejsou přičteny body, koupili jste asi jinou věc, než předepisuje úkol.

Úkol jsem splnil již v týdnu, ale realizoval se až v sobotu za méně bodů!
Pravděpodobnou příčinou je to, že na účtu v eBance nebylo dost finančních prostředků a proto se nákup realizoval až po výplatě, která bývá v průběhu soboty.

Co je tunelování?
Tento název se v eCity vžil pro praxi, kdy si člověk založí další konto (návštěvníka nebo obyvatele) a převede si z něj peníze na svůj pravý účet. Viz též článek na Mobil serveru.

Je to proti pravidlům?
Na to je těžká odpověď, a ani eMan ji nikdy neřekl jasně. Zřejmě to proti pravidlům není, ale neetické to je. Také eMan informoval, že je omezena celková částka připsaná na účet. I přes několik dotazů ovšem neodpověděl, jaká je výše tohoto omezení a jestli se to vztahuje i na výplatu.
Ale zase se na chatu objevují takovéhle hlášky:
MICHAL_MICHAWEL  27.03.1999 09:53
Jester1: Nezkousej tunelovat, nebo s tebou bude konec – EMAN rozesílá dopisy s textem: „Nepokoušejte se již dostat .do ecity stejně se Vám to nepovede“ (nebo tak nějak)
Poslední verze zase je, že limity žádné nejsou. Přeberte si to sami.

Nemůžu splnit úkol, protože je server, kde mám koupit předmět úkolu, přetížen nebo mimo provoz!
Pokud Vám nevadí, že ho nevyřešíte sami (ale co máte dělat, že?) požádejte někoho, aby vám třeba do chatu poslal přímo odkaz na platbu.
Občas se to v chatu objevuje, můžete se podívat zpátky, např:
STEPAN HLAVA  23.03.1999 09:08
https://demo.e­banka.cz/demo/o­wa/shop.paymen­t?shopname=VI­KOMT& creditaccount=3790001&c­reditbank=2400&a­mount=41150& varsymbol=3&pro­duct=Attacus&UR­Lsuccess= http://www.vi­komt.cz/ecity/ok­.htm&URLfail=http://ww­w.vikomt.cz/e­city/no.htm

Pokud mate špatné spojení nebo málo času či peněz na telefon, můžete použít rychlé linky na qCity nebo eCity infoline (na vlastní nebezpečí!)

Má cenu upozorňovat na chyby eMana nebo info@ecity.cz?
Jak kdy. V lepším případě Vám poděkují za odhalení chyby, ale k nápravě nedojde. Například trapná chyba v úkolu s razítkem s tvrzením, že palec má 2.51cm byla poprvé nahlášena v eManově chatu pár minut po půlnoci, ale i po několika dnech tam stále zůstala a je terčem kritiky nových návštěvníků.
Rovněž velmi nepříjemná chyba, kdy závěrečná obrazovka potvrzující úspěšné provedení platby v autoškole měla titulek „Platba nebyla přijata Expandia Bankou“ nebyla až do konce kola opravena, ačkoliv byla už týden známá a uvedena v chatu „Poraďte programátorům“.

Kdy dostanu kartu obyvatele eCity?
Zpoždění je zatím cca 3–4 týdny, ale zkracuje se. Konkrétně já jsem se přihlásil do eCity 28.3. a kartička mi přišla 8.4.

Jak zjistím, jestli jsem vyhrál? To mám procházet ty desítky stránek?
Existuje možnost vyhledávání od 1.3. ve všech kolech na eCity infoline.

Kdy dostanu výhru?
Výhry se posílají souhrnně po každém kole. Se rozesíláním se ale začalo až v dubnu, a rozesílání má zpoždění až 2 týdny, takže i někteří výherci z 1.3.1999 nemají dodnes ceny.

V tiskové zprávě bylo „Internet OnLine od SPT TELECOM zase dává zájemcům možnost bezplatného připojení na internet“. Jak to je?
Už jste někdy slyšeli, aby SPT Telecom dával něco zadarmo? Má to několik „ale“. Musíte se přihlásit, online nebo telefonicky jako obyvatel eCity. Pak snad do 3 týdnů obdržíte registrační sadu, na základě které se můžete na 14 dní připojit na Internet (7 dní v případě euroISDN). Ale pozor! Zdarma je jen ona služba IOL, za připojení SPT Telecom normálně zaplatíte, a to nemalé částky, podstatně vyšší, než je Vám „darována“.

Registrační sadu (od SPT Telecom) můžu použít jenom já nebo ji mohu někomu darovat?
EMAN  23.03.1999 16:11
HELENA 29 … bohužel za registrační řada je spojena s klientskou kartou .. ale jiná osoba se může přihlásit přes telefon a pak jí také dojde reg. sada

Podle mého zjištění ale žádná vazba mezi klientskou kartou a registrační sadou není.

Jak neutratit zbytečně epeníze, když si nejsem jist, co koupit?
JIŘÍ_OLD  23.03.1999 14:07
MICHAL: ja to tak delam od zacatku-penize sice neprevadim, ale jako navstevnik si to odzkousim a pak jako obyvatel jedu najisto.
(ovšem v případě připojení přes telefon to znamená víc utracených reálných peněz)

Dá se zrychlit přihlašování do demo eBanky?
Ano, stačí si poznamenat autentizační kód vygenerovaný „kalkulačkou“ po zadání PIN, a zadávat ho rovnou – není třeba ho generovat znovu.

Jak je to s počítáním času?
Trochu zmatečné. V eCity je 1 týden = 1 měsíc, ale v eBance (z hlediska úroků) tento přepočet neplatí.

Jde v ebance povolit inkaso?
Ne.

Co znamená tahle hláška v tuto denní či noční dobu?
Vážený obyvateli města eCity,
provoz ve městě začíná nabírat na plné obrátky a v tuto chvíli vyřizujeme požadavky dalšího tisíce obyvatelů. Vydržte, prosím,
20 sekund a po té zopakujte svůj požadavek. V případě, že se nepodaří během dvou minut opakovaně Váš požadavek vyřídit,
můžete se na bezplatné lince 0800 110 120 informovat o nejvhodnější době, kdy ve městě není takový provoz.

To je buď nějaký problém v systému, nebo je právě mezi cca 0:05 a 0:20, kdy se v systému aktualizují údaje. Bohužel to oznámení není právě nejvýstižnější.

Dají se zjistit úkoly dopředu?
RADIM. MIKI .  23.03.1999 09:54
Rada pro všechny. Denní úkoly jsou přístupné tak týden dopředu.
V linku stačí jen zvyšovat čísla. Zítřejší je např https://centrum­.ecity.cz/html/den­niukoly/denni­ukol024.html
Nejlépe je hledat večer, kdy to tu celkem jede a druhý den jen splnit.
(Takto se lze podívat i na úkoly zpětně, od 1.3.1999)

A dají se plnit úkoly dopředu?
Ne. Úkol splněný před jeho vyhlášením nebude započítán.

Jaká je podmínka pro zařazení do denního slosování?
V tom si stránky eCity poněkud odporují. Pokud mám přesné informace, je do slosování zařazen každý, kdo se ten den přihlásil do eCity, tj. buď na svoji osobní stránku, nebo do eBanky. Tedy stačí i splnění úkolu přes qCity.

Za co se přičítají a odečítají body do kariéry?
Body se přičítají za splněné úkoly (počet bodů je uveden vedle úkolu) a dále se přičítá 5 bodů o půlnoci. pokud se ten den obyvatel přihlásil do eCity. Odečítají se daně každý den po půlnoci, výše daní závisí na postavení v kariéře předcházející den, tedy v pondělí ráno se odečítají body podle pozice v neděli.

Je možné se podívat zpětně na to, za co mám přičtené a odečtené body?
Žádný podobný „výpis z bodového účtu“ neexistuje. Jedině na stránce přehledu denních úkolů je vidět, za kolik bodů byly započítány úkoly v současnosti probíhajícího kola.

Objevují se mi varovná okna „V podpoře zabezpečeného kanálu došlo k chybě“ nebo „An I/O error occured during authorization“ – co se děje? Někdo mi chce ukrást data?
Klid, to je problém web serveru nebo linky. K žádnému úniku nebo zfalšování dat nemůže dojít.

V chatu se moje příspěvky objevují vícenásobně!
To může být použitím funkce „refresh“ (Ctrl-R, F5) v prohlížeči. Je nutné používat tlačítko aktualizuj.

Nemůžu přečíst maily, které mi přicházejí z ebanky!
To je dáno tím, že je použit nekompatibilní formát:
Content-Type: text/plain; charset="windows-1250"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
S tím si spousta poštovních programů i SMTP serverů neumí poradit.
Správně by mělo být:
Content-type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-transfer-encoding: Quoted-printable
Snad to časem opraví.

Lze zrušit registraci?
Teoreticky snad ano, prakticky těžko. Zatelefonujte na 0800 110 120 nebo napište na info@ecity.cz. Třeba už to funguje lépe. Nezapomeňte si potom zkontrolovat, že už se do eCity ani eBanky nedostanete.

Co je to kód banky, konstantní symbol, variabilní symbol, specifický symbol?
eBanka má kód 2400, konstantní symbol udává charakter platby (0008 zboží, 0308 služby, 0558 převod peněz), podrobný seznam třeba zde. Variabilní symbol je především identifikace platby pro příjemce. Specifický symbol snad používá jen Spořitelna pro identifikaci sporožirových účtů. V eCity není potřeba.
Jinak si přečtěte nápovědu v demo eBance. Je velmi obsáhlá, i když místy neodpovídá skutečnému stavu.

Můžu si v eCity založit vlastní firmu?
Ano, od 1.5.1999 je to možné, stačí kliknout na nové tlačítko „Moje firma“

Kde si lze zřídit webové stránky, nejlépe zdarma?
Existuje celá řada serverů, které umožňují umístění webových stránek zdarma, např. MůjWeb, Reflektor, můžete se podívat na poskytovatele www na Seznamu, určitý prostor pro web zdarma je obvykle i součástí standardního dial-up připojení na Internet.

Chci si vytisknout návod na vytvoření platebního tlačítka, ale vytiskne se jen černá stránka!
Některé kombinace prohlížečů a tiskáren opravdu neumějí vytisknout tuto stránku v čitelném stavu. Proto jsem připravil tisknutelnou stránku zde, odpovídá vzoru z 1.5.1999 0:15.

Jak zjistím „password – Heslo prodejce pro přístup k přehledu plateb“?
Je to stejné heslo jako pro přihlašování do eCity nebo do eBanky, ale výhradně velkými písmeny. Dají se očekávat problémy, pokud máte v hesle mezeru nebo diakritiku – nutno vyzkoušet.

Jak je s počtem obyvatel eCity?
Především vládne nejednotnost v používání pojmu obyvatel. Sice na jednu stranu jsou rozlišováni obyvatelé (zadali osobní údaje, mají právo na výhru) a návštěvníci (anonymní, bez práva na výhru), ale v přehledu kariéry jsou obě skupiny opět shrnuty pod trochu zavádějící název obyvatelé.  Jaká je denní návštěvnost můžete zjistit z denního losování, tam je uveden počet obyvatel zařazených do slosování.
Stav k 1.5.1999: 46.575 obyvatel a 19.507 návštěvníků města eCity. Návštěvnost ve všední dny 8 – 9 tisíc obyvatel, ve čtvrtém kole 10 úkolů ze 14 splnilo 7,5 tisíce obyvatel. Ovšem zhruba 45000 přihlášených nesplnilo ani pár úkolů, a i z pozic ředitelů a společníků klesá každý týden stovky obyvatel.
Skutečných živých lidí přistupujících k eCity bude ale méně, protože je řada lidí, kteří si kvůli zvýšení pravděpodobnosti výhry zaregistrovali celé příbuzenstvo a plní úkoly i za ně. I tak jsou to pěkná čísla.

Jaký může být důvod pro tak velký počet přihlášených obyvatel – mrtvých duší?
Důvodů může být celá řada.
 – Založení dalšího konta na známé a příbuzné kvůli získání 14-denního přístupu na IOL zdarma (jsou tu experti, kterým už vystačí do září).
 – Založení dalšího konta (i návštěvnického) kvůli převedení peněz na svůj „pravý“ účet („tunelování“).
 – Založení dalšího konta na pokusy (zkoušení, jak se plní úkol, jak se převádějí peníze v eBance atd.).
 – Zjištění, že eCity za utracené peníze za telefon a/nebo za ztracený čas nestojí.
 – určitě i jiné důvody by se našly.

Jak je to s cizinci?
Teoreticky nemají nárok na výhru, prakticky už několikrát vyhráli (V seznamu výherců je Bratislava, Banská Bystrica). To se stávalo na začátku, od té doby žádní další cizinci nebyli vylosováni.

Existuje nějaká statistika návštěvnosti?
Počítadlo přístupů v eCity není, rovněž nepoužívá služeb Toplistu nebo Navrcholu. Jistou statistikou je onen počet obyvatel zařazených do denního losování.

A co audit návštěvnosti?
Uvidíme, jestli předají organizátoři eCity logy do DCCI auditu. Bylo by výborné mít ověřená data a možnost srovnání s ostatními českými servery.
(16.4.1999 – DCCI audit je uveřejněn, eCity tam není. Škoda.)

eNoviny

Tiskové zprávy
Stavba virtuálního města zahájena – tisková zpráva, e-komerce, 12.1.1999
eCity – tisková zpráva 2.3.1999 0:15
Obrovský zájem o eCity trvá – tisková zpráva 2.3.1999 12:00
eCity roste  – tisková zpráva 9.3.1999

Články o eCity:
eForum
eForum,  Tomáš Kala, 9.12.1998

Detektiv
Duben – ještě se logovat budem? – Libor Nováček, 1.3.1999
„neCity“ – den druhý – Libor Nováček, 2.3.1999
eCity – třetí den plný útrap – Libor Nováček, 3.3.1999
Krádež v eCity? – Libor Nováček, 3.3.1999
eCity – jak to bylo s ikonami? – Libor Nováček, 5.3.1999

E-komerce
Virtuálné Troubky – Jano Kukučka,  2. března 1999

e-business.cz
eCity má konkurenci Martin Krajník,  asi 20.3.1999

Lupa
Jak jsem se nedostal do eCity- Štěpán Binko, 1.3.1999
eCity – když chceš víc než můžeš – Štěpán Binko, 3.3.1999
eCity má už i svůj eBordel – Marek Antoš, 15.3.1999
Černé pondělí v Expandia bance s odstupem dvou týdnů – Vít Adametz, 16.3.1999
Douška k článku o Expandia bance – Tomáš Kala, 17.3.1999
eCity – hra s našimi osobními údaji? – Jan Hlavatý, 22.03.1999
eCity a ochrana osobních údajů – Petr Souček, 30.3.1999
eCity po čtyřech týdnech – Petr Souček, 31.3.1999
eCity a ochrana osobních údajů 2 – Petr Souček, 14.4.1999

Novinky
eCity – virtuální město budoucnosti -v sekci: Internet, Jiří Peterka, 13.ledna 1999
V pondělí se otevírají brány eCity! -v sekci: Internet, Jiří Peterka, 26.února 1999
Jak se žije v eCity – v sekci: Internet, Jiří Peterka, 1.března 1999
Dopravní kolaps na přístupových cestách do eCity  v sekci: Boulevard, Petr Net, 2.března 1999
Jak to je s problémy eCity? v sekci: Internet, Petr Matoušek, 2.března 1999
Ponaučení ze startu eCity v sekci: Internet, Jiří Peterka, 8.března 1999
eCity – Kdo na něm vydělá?v sekci: Internet, Přemysl Vok, 24.března 1999

Neviditelný pes
eCITY – jsme si všichni rovni? – Roman PETRLÍK, 18.3.1999
Nechal jsem se nachytat – jezevec, 22.3.1999
eCity – pohled z venku – Dušan Neumann, USA, 22.03.1999

Svět namodro
Stanovisko GTS ohledně situace projektu www.ecity.cz k 1.3.1999 – Jan Wagner, 2.3.1999
Kolaps eCity – Jan Wagner, 2.3.1999
Kdo může za problémy s dostupností eCity? – Daniel Dočekal, 3.3.1999
Úvodník – eCity jaké bych ho vlastně chtěl mít – Daniel Dočekal, 5.3.1999
eCity – vděčné téma – Jan Wagner, 5.3.1999
Úvodník – opět o eCity, o čem jiném – Daniel Dočekal, 8.3.1999
eCity přeci jenom nabízí něco ke hraní. – Daniel Dočekal, 10.3.1999
eCity, pro koho to je vlastně určeno? – Daniel Dočekal, 11.3.1999
eCity v číslech po prvních 14ti dnech provozu – Daniel Dočekal. 15.3.1999
eCity, otázky a odpovědi. – Daniel Dočekal, 26.3.1999
QuickCity řeší za Vás úkoly v eCity- Petr Novotný, 9.4.1999
Chyba eCity způsobila záporné zústatky na účtech – Daniel Dočekal, 12.4.1999
Ecity infoline – druhý web s řešením úkolů eCity – Petr Novotný, 16.4.1999

Živě
eCity aneb už se nikdy nebojte nakupování na Internetu – Jiří Hlavenka, 15.1.1999
eCity – radost bydlet a i nakupovat – Tomáš Holčík, 1.3.1999
eCity den první – problém bydlet natož nakupovat – Tomáš Holčík, 2.3.1999
eCity trochu jinak – Michal A. Valášek, 15.3.1999
eCity JE úspěch – Jiří Hlavenka, 15.3.1999
Jak se stát rentiérem v eCity a strávit u toho co nejméně času – Tomáš Holčík, 8.4.1999

Mobil server
Bude eCity mrtvě narozené? – Patrick Zandl, 19.2.1999
Kde dochází ke kolapsům v eCity? – Patrick Zandl, 3.3.1999
eTunelujeme v eCity- Patrick Zandl, 10.3.1999

Netmag
Ruleta jménem eCity – Jirka Naxera, 2.3.1999
eCity podruhé – Jirka Naxera, 3.3.1999
Posilte řady bezdomovců v eCity – Pepa Zdepa, 4.3.1999
eCity – obrat k lepšímu :-) – Jirka Naxera, 5.3.1999
Svět Namodro už zase šíří dezinformace – Zbyněk Pospíchal, 10.3.1999

Interval
Virtuální město budoucnosti – eCity, Miroslav Kučera, 13.1.1999
eCITY: vznik skvělé myšlenky, Miroslav Kučera, 1.3.1999
eCITY: skutečně nepodařený start, Miroslav Kučera, 2.3.1999
eCity – život pokračuje dál, Miroslav Kučera, 3.3.1999

Webmag normal one
eCity startuje !!! – Michal Góč, 14.1.1999
První týden a půl v eCity – Michal Góč, 12.3.1999

ICT revue
eCity a eMan – tamagoči pro dospělé? – Rostislav Grygar, 1.3.1999

Profit
Život v síti nanečisto – Jaroslav Winter, 12.1.1999

Lidové noviny
Český internet nabízí dobrodružství ve virtuálním městě – David Litvák, 15.3.1999

Jaydee
Co nabizi ECity – maxipes, 7.3.1999
Ecity, ako to vlastne je ? – RainmanX, 11.4.1999

Mageo
auditorium – Www.eCity.Cz – Není nad první dojem :)

quick City – stránky s tipy na rychlejší plnění úkolů.

eCity infoline- stránky s tipy na rychlejší plnění úkolů, vyhledávání výherců.

eHospoda u Kadla
Fifíkuv eBordel
Bilbovo eCasino
eLotynka
 eVolby

eVes na Jaydee :-)

eCity po náletu NATO

Tipy C

Pokud chcete tyto stránky ohodnotit, můžete tak učinit zasláním částky 1 až 5 EK, čím víc, tím lepší hodnocení (obráceně než ve škole)
  

PLATÍM 1 EK PLATÍM 2 EK PLATÍM 3 EK PLATÍM 4 EK PLATÍM 5 EK
1 EK 2 EK 3 EK 4 EK 5 EK

Zpracoval Petr Souček, 23. – 30. 3. 1999, drobné úpravy 24.4.1999 – 2.5.1999

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).