Hlavní navigace

eCity má už i svůj eBordel

Marek Antoš

Pokud patříte k pravidelným eNávštěvníkům eCity a berete účast na jeho životě, asi mi dáte za pravdu, že to není zas taková zábava. Najít produkt-vyplnit objednávku-koupit, najít produkt... stále dokola. Našli se však lidé, kteří se eCity pokusili podstatně vylepšit. Posuďte sami.

Musím se přiznat, že můj vztah k eCity ve dvou týdnech jeho dosavadní existence procházel jistým vývojem. Odhlédnout přitom můžeme od problémů se startem, které trvaly v podstatě celý první týden – a i když je to už dávno lepší, úplně svižné to není a nikdy nebude. Tvůrci eCity výrazně podcenili potřebu přenosové kapacity linek, které si objednali od svých poskytovatelů připojení, což potom museli řešit obě strany velmi horečnatě a na poskytovatele připojení přitom dopadl zcela nezasloužený stín neschopnosti. Stejným způsobem bylo podceněno technické zázemí eCity, tedy rychlost serverů, které po prvním dnu, kdy se rapidně zvýšila přístupová rychlost, zcela nezvládly situaci. Přestože ostuda zůstává, všechny tyto technické potíže nejsou tím nejdůležitějším, když se je podařilo celkem rychle zvládnout.

Mnohem podstatnější se mi zdá samotná myšlenka eCity a její zpracování. Musím se přiznat, že jsem se zaregistroval až po opadnutí mamutího zájmu, tedy o minulém víkendu. Čekalo na mne tedy zhruba deset úkolů, které jsem měl splnit – a tak jsem plnil. Nejméně patnáckrát jsem kliknul na ikonu „Chci koupit“, vyplňoval desetimístné klientské číslo, z Java-kalkulačky výměnou za PIN dostával autorizační kód a pak to nakonec všechno certifikoval, stále dokola to samé. Po dvou hodinách této tvůrčí a mnohostranné činnosti jsem došel k závěru, že eCity je všechno, jen ne zábava. Jeho obyvatele nečeká nic víc, než vyplňovat denně stále tytéž bankovní formuláře, získávat body a jako odměnu za tuto ubíjející aktivitu doufat, že je někdy někdo vylosuje a dostanou třeba ponožky zadarmo.

Když jsem o tom o pár dní později přemýšlel znovu, trochu jsem změnil názor. Skutečně to zábava není – ale ona to vlastně ani zábava být neměla. Expandia Banka a její partneři ho uspořádali především proto, aby rozpohybovali elektronický obchod u nás. A tenhle účel eCity plní – tisíce zákazníků, kteří do té doby netušili, jak vlastně to placení po Internetu funguje (ani já jsem do této doby přímo platbu přes Expandia Banku nezkusil), teď mají jasno. A stejně důležitá je i druhá strana – autorům eCity se podařilo pro něj získat velké množství „obyčejných“ firem, které předtím na Internetu nikdy nikdo neviděl. Pokud i ony uvidí, že obchodovat přes Internet není žádný problém a třeba se to i vyplatí, bude se o eCity psát v učebnicích Internetového dějepisu.

Přeci jen se však našli lidé, kterým ta zábava v záplavě účtů chyběla. A tak si ji udělali sami. Nejzdařilejší je podle mého názoru eBordel, který snad nebudu ani popisovat; ostatně nejstarší řemeslo se tolika způsoby provozovat nedá. Na své si přijdou i příznivci pivních orgií, pokud zabloudí do eHospody u Kadla. A konečně zbytečných půl milionu eKorun, které každý obyvatel eCity dostává do vínku, můžete utratit v eCasinu. Nebo něco vyhrát.

Tvůrci těchto „plug-in“ stránek do eCity pocházejí z pražského Silicon Hill, tedy strahovských kolejí, kde přebývají především studenti ČVUT. Jejich svérázný způsob, jakým se vypořádali s eCity, je mi velmi sympatický.

START17

Marek Antoš


Starší, související články:

Našli jste v článku chybu?