Hlavní navigace

Edward Snowden: blokování reklamy je naše „povinnost“

19. 11. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Čistě prakticky by možná Snowden měl zůstat u odhalování šmírovacích praktik NSA, není to poprvé, co se vydal problematickým směrem.

Někteří považují Edwarda Snowdena za vlastizrádce a rádi by ho viděli ve vězení, někteří dokonce popraveného. Někteří ho oslavují jako ochránce svobody a někoho, kdo nám ukázal něco, o čem jsme nevěděli. Rozumnější postoj může být ten, že jsme si díky Snowdenovi potvrdili to, co bylo léta zřejmé, ale svět tomu nejen moc nechtěl věřit, ale ani to nechtěl moc řešit.

Proto je možné odhalení ničím neomezených šmírovacích praktik tajných služeb považovat za dobrou službu lidstvu, i když s tím možná někdo nesouhlasí. Byť není a nikdy nebude jasné, jestli Snowden skutečně vynesl jenom to, co vynést neměl. Tedy nakolik jeho „únik“ byl řízený. Ať už s jeho vědomí nebo, daleko pravděpodobněji, bez jeho vědomí.

Čas od času Snowden vypustí nějaké další užitečné informace, které pomohou lépe pochopit, kde stále ještě jsou rezervy co se soukromí a bezpečí na internetu týče. Ale čas od času také vypouští „moudra“, která jsou už za hranicí toho, co lze chápat jako pomoc lidstvu.

Všichni by měli blokovat reklamy

V aktuálním případě jde o prohlášení v rozhovoru pro magazín Intercept, že „každý by měl používat software na blokování inzerce, i kdyby jenom z perspektivy bezpečí“. Jakkoliv je skutečností, že reklama (a s ní spojené sledovací systémy) je zásadním prvkem narušujícím soukromí a samotná inzerce je často zneužívána pro útoky a pokusy o hack počítačů, není to důvodem k tomu, že by všichni měli reklamy blokovat.

Snowden oprávněně upozorňuje na to, že někteří poskytovatelé připojení pozměňují data, která se přenášejí mezi servery a uživateli. A správně říká, že dokud inzerce používá Flash, je naše online bezpečnost zásadně ohrožena.

Jenže: tajné služby ovlivnit nemůžeme, ale provozovatele serverů, poskytovatele připojení i inzerenty ovlivnit můžeme. 

Řešením není, aby celý svět nasadil blokátory inzerce. Řešením je konečně přestat používat Flash, každého z poskytovatelů, který vám zasahuje do soukromí, dostat k soudu, inzertní systémy přijímající nekontrolovaně reklamy hnát k zodpovědnosti. A stejným způsobem přistupovat vůči těm, kdo nekontrolovaně shromažďují informace o našem soukromí.

BRAND24

Pokud toto nahradíme plošným nasazením blokátorů reklam a prostředků na ochranu soukromí (Ghostery například), povede to nakonec k masovému rozšíření něčeho, co už teď postupně vzniká: whitelistingu. 

Tedy tomu, že blokátory inzerce budou povolovat reklamy od těch, kteří si za to zaplatili. Nebo k ještě podivnějším aktivitám v podobě „etických inzerátů“, kde kdosi neznámý bude posuzovat, které inzertní systémy jsou vhodné a které ne. A ve finále vše stejně skončí tam, kde předtím.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).