Hlavní navigace

EET měsíc a půl před startem. Vypadá to, že nápor podniků zvládne

19. 10. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: etrzby.cz
Po technické stránce by EET nemuselo být “průšvihem”. I když samozřejmě platí, že pokazit se vždy mohou věci, se kterými nikdo nepočítá.

Spuštění první vlny elektronické evidence tržeb (EET) se blíží. Týkat se bude přes 60 000 gastronomických zařízení a hotelů po celé České republice a přijde 1. prosince, tedy v době, kdy se právě hospody a restaurace připravují na každoroční špičku. Je tedy na místě se ptát, jak je celé řešení připraveno a zda má šanci celý nápor zvládnout. Ti, kteří znají například chorvatské evidenční pokladny s dlouhým prodlením v komunikaci při špatném internetovém signálu, se možná oprávněně ptají, zda něco podobného nečeká také nás.

České evidenční pokladny budou se servery finanční správy komunikovat prostřednictvím standardního HTTPS protokolu webové služby. Každá zpráva bude zhruba 4 – 5 kB velká a podobně velká je i odpověď. Tím, že se posílají jen sumární data, je velikost stejná nezávisle na počtu položek na účtu nebo sumě účtu. O něco menší je u neplátců DPH, kde se nemusí posílat sumy za různé sazby DPH, ale tento rozdíl není podstatný.

Jinými slovy jsou datové nároky opravdu malé – 100 účtenek vygeneruje 0,5MB upload a 0,5MB download, což je pořád o dost méně než třeba titulní stránka jakéhokoliv zpravodajského serveru. Restaurace tedy musí být online a připojení musí mít rozumně rychlé pingy, ale datová propustnost stačí velmi malá.

Podle našeho posledního měření rychlosti odpovědí zkušebního serveru EET pro vývojáře (playground) se čas odpovědi měřený od odeslání požadavku do obdržení odpovědi s FIK (Fiskální identifikační kód) pohybuje mezi 100 ms a 1300 ms, průměrně však na přijatelných 211 ms. Tento čas v sobě obsahuje jak zpoždění serverů ministerstva financí, tak zpoždění sítě a může se tedy výrazně lišit při pokusech přes pomalé internetové připojení.

Ministerstvo deklaruje, že budoucí produkční EET server bude schopen zpracovat nárazově až 4000 účtenek za sekundu. Dle našich zkušeností s našimi zákazníky by tato kapacita měla být zhruba padesátinásobná proti požadavkům všech gastro podniků v České republice. Pro srovnání – v největší obědové nebo večerní špičce vygeneruje zhruba 500 gastro podniků, které používají náš systém Storyous, dohromady zhruba jednu účtenku za sekundu. Pokud tedy bude specifikace EET serveru dodržena, neočekáváme v první prosincové vlně EET velké performance problémy na straně ministerstva.

UX DAy - tip 2

I kdyby servery ministerstva dočasně neodpovídaly na EET hlášení nebo kdyby odpovědi přicházely až s velkým zpožděním, pak to pro provozovatele gastro podniků, kteří si vyberou rozumného dodavatele softwaru, nepředstavuje velké komplikace. Specifikace EET definuje nouzový mechanismus, jak v případě výpadků internetu nebo serverů ministerstva, vytvořit pro platícího hosta účtenku i bez FIK kódu. Z pohledu hosta se tedy v takovém případě jedná o zpoždění placení pouze asi o dvě sekundy, které je provozovatel povinen na odpověď ministerstva čekat, ale po těchto dvou sekundách host dostane náhradní účtenku a může odejít. Dvousekundové zpoždění by mělo být pro většinu gastro zařízení dočasně v průběhu případných výpadků akceptovatelné.

Jak se tedy zdá, po technické stránce by EET nemuselo být “průšvihem”. I když samozřejmě platí, že pokazit se vždy mohou věci, se kterými nikdo nepočítá. Na druhou stranu za větší riziko, než že selže mechanismus finanční správy, považuji to, že budou nefunkční řešení u jednotlivých obchodníků.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je technologickým ředitelem služby Storyous.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).