Hlavní navigace

EFF v kampani upozorňující na šmírování ve školách míří na Google

Daniel Dočekal 9. 12. 2015

Kampaň „Spying on Students“ upozorňuje na rizika plynoucí z využití technologií ve školách. A rovnou obvinila Google z dolování údajů o dětech.

Electronic Frontier Foundation (EFF) spustila kampaň, která upozorňuje na nebezpečí šmírování ve školách, které plyne z nasazení internetových a dalších technologií. 

Spuštění kampaně, pojmenované, „Spying on Students“ (odkaz na tiskové prohlášení EFF), doprovází i podání stížnosti k americké Federal Trade Comission (FTC). V té EFF viní Google, že soustřeďuje a doluje data týkající se osobních informací dětí ve školách, včetně dat o jimi vyhledávaných informacích.

Kampaň správně upozorňuje na to, že technologie (dodávaná zařízení či software) ve školách můžou být zneužívány pro sledování, získávání informací o dětech a studentech a k následnému komerčnímu využívání. EFF přímo ukazuje na Google a jím poskytované Google Apps for Education a Chromebooky.

Viní Google z toho, že v Chrome prohlížečích je povolena automaticky možnost synchronizace, a ačkoliv Google v Google Apps for Education necílí inzerci, právě tato funkčnost Chrome mu umožňuje sledovat, ukládat a dolovat data pro ne-inzertní účely. Do rukou Googlu se, podle EFF, dostávají záznamy o všech webech, na které žáci a studenti chodí, co vyhledávají, na co klikají ve vyhledávání či na co se dívají na YouTube. Google prý zároveň selhal v povinnosti získat souhlas samotných žáků a studentů, případně jejich rodičů.

Podle EFF Google přislíbil, že synchronizaci na Chromeboocích pro školy nebude ponechávat ve výchozím stavu jako aktivní. Google ale hlavně zveřejnil The facts about student data privacy in Google Apps for Education and Chromebooks, kde se snaží na obvinění a výtky EFF reagovat.

Ve vysvětlení upozorňuje, že v Google Apps for Education nejsou reklamy a data o tom, jak jsou využívány poskytované služby (Gmail, Kalendáře, Disk, Docs, Sheets, Slides, Kontakty, Skupiny a další), firma nevyužívá pro inzertní účely.

Synchronizace v Chrome je podle Googlu nutná k zachování možnosti přihlásit se k libovolnému počítači a najít v něm vše, co žák, student či učitel používá. Co se dalších služeb týče (YouTube, Mapy, Blogger, atd), je plně na rozhodnutí školy, zda je žákům a studentům zpřístupní a Google ve vyjádření upozorňuje, že i zde k uživatelům přistupuje podle platných pravidel a zajišťuje, že nedochází k cílení inzerce podle osobních informací o uživatelích.

K vysvětlení Googlu i obvinění od EFF je možné dodat jednu zásadní věc: skutečně si lze jenom velmi těžko představit, že by Chrome (a Chromebooky) byly efektivně využitelné bez možnosti synchronizovat si účty a mít tak jistotu, že to, co uživatel používá, bude mít k dispozici všude, kde se přihlásí. 

Sledování studentů „Spying on Students“ (odkaz na web samotné kampaně) je poměrně zásadní téma. EFF se přitom rozhodlo vystřelit po velké rybě v otázce, která není technologicky řešitelná jinak, než jak ji Google řeší.

Našli jste v článku chybu?

10. 12. 2015 8:51

kverulant (neregistrovaný)

Nejdůležitější na tom vyjádření od google je fakt, že vlastně potvrzuje všechno na co si EFF stěžuje. Celá ta zpráva je o cílení reklamy, ale EFF mluví o sběru dat, který google nijak nevyvrací.

"K vysvětlení Googlu i obvinění od EFF je možné dodat jednu zásadní věc: skutečně si lze jenom velmi těžko představit, že by Chrome (a Chromebooky) byly efektivně využitelné bez možnosti synchronizovat si účty a mít tak jistotu, že to, co uživatel používá, bude mít k dispozici všude, kde se přihlásí."

13. 12. 2015 11:30

pplop (neregistrovaný)

no prave ze coraz viac zaraba prave na tomto.
a bezprecedentne to tlaci dopredu ako feature (wX) a tvari sa ze to neexistuje.

schvalne si na sieti odsledujte co a kolko winX posiela a kam. a hlavne naco denne 20-30MB


Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život