Dřív se vyzvedl formulář na úřadě, nebo stáhl z webu vyplnil a předal na podatelnu úřadu. Toť vše
Dnes se musíte zaregistrovat na webu ministerstva, vyplnit složitý a nesrozumitelný formulář, který ani nemá kolonky určené na požadované data protože zadavatel uředník nebyl schopen zadat programátorovi, který je jinak v ostatním směru naprosto negramotný, vše co se bude pro vypalné požadovat. Však to spraví několik hovorů na technickou podporu. Kdo přesto nepochopí co vlastně po něm úředník chce, má sám konzult.firmu a rád vás po pracovní době za tučný peníz na daný formulář proškolí. Jen dojedete do Prahy a zaplatíte je to naprosto jednoduché.Poté když se vám povede formulář vyplnit, vytisknete si ho a na ministerstvo ho máte odeslat poštou. formulář na webu se odesílá kliknutím. Kopii máte uložit a poslat datovou schránkou. Po čtrnácti dnech vám do DS příjde že je tam chyba absolujete tento kolotoč znovu. A to prosím kvůly výslednému poplatku 160,-Kč za rok. a to jsem ještě nezmínil nefunkčnost, pomalost webu,strávený půl den !!! práce a nutnost mít doinstalovanou Javu, microsoftí a adobe soft. Jednoduché, levné a geniální.
No, EPO2 ministerstva financí ukazuje, že to může být příjemné i pro uživatele.
Vyplňuje se to na webu, průběžně to provádí kontroly a upozorňuje na nesrovnalosti, rozpracovaný formulář lze uložit a pokračovat později. Nakonec se odešlou (tlačítkem formuláře) data na server a řeší se už jen podpis. Ten můžete vytisknout (asi čtvrt stránky jakéhosi XML), podepsat a dát na podatelnu, můžete ho podepsat zaručeným certifikátem, můžete ho poslat datovou schránkou a dokonce, pokud máte doplatek daně a zaplatíte ho, tak se to bere jako fikce podpisu a nemusíte nic posílat.
A žádná Java,Adobe, nic.
Takže takto se vyvinulo podání DPFO a kdyby tak fungovalo všechno, bylo by to pěkné.
Připomeňme totiž že nejde přímo o to, posílat třeba daňová přiznání přes datovou schránku, ale posílat je ve specifikovaném elektronickém datovém formátu, který by šel přímo na straně úřadu nahrát do jeho informačních systémů. Tím že se dřív (nepovinně) posílal přes DS třeba v PDF se vlastně úřadům ale ani uživatelům nic neusnadnilo.
Čili v tomto smyslu by asi měla i elektronizace státní správy pokračovat, totiž snažit se utlumit jak papírové, ale i dokumentové podání přes DS (ve Wordu, PDF) na minimum (pouze na nějaké nestandardní podání a žádosti) ,zatímco vše ostatní, všechna hlášení s kvantitativními údaji. číselníky ceníky, evidence, standardizované požadavky, atd,,,by mělo jít právě přes elektronické formuláře, rovnou odkontrolované (s návazností na státní registry),a úředník by je mohl přímo zpracovat na počítače ( pokud by většinu kontrol provedly počítače) tak v řádu minut, nebo rovnou automaticky.
Samozřejmě, chtělo by to odstranit všechny dříve zmiňované chyby DS, a nekumulovat další politickými a rádobyodbornými změnami. V politickém systému který chrlí každoročně stovky změn legislativy a každé 4 roky po volbách vyhlašuje nové reformy nebo ruší či předešlé je praktický nemožné navrhnou efektivní celostátní informační systém "pro všechno"
Ono se hlavně dost radikálně změnilo, co od ledna Daňový řád považuje za elektronické podání. Oproti roku 2014 není už přípustné k EPO donést podpis dodatečně na papíře, ani místo el.certifikátu podepsat heslem k datové schránce.
Takže bez pokuty lze podat jedině s koupeným certifikátem nebo XML data vykopírovat, nahrát do datové schránky a pak odeslat. Tím se ale ztratí zpětná vazba - finanční správa zásadně přijetí, bezchybnost, ani zpracování podání z datových schránek nepotvrzuje.
A ještě jedna oprava opravy.
Dezinformace je informací o skutečném stavu. Portál veřejné správy bohužel zveřejňuje zastaralou verzi Daňového řádu.
Asi nemá cenu komentovat, jak se daňové firmy překřikují s úředníky, jak to ti poslanci na Silvestra vlastně mysleli.
Od 1.1.2015 platí toto:
§ 71
(1) Podání lze učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, nebo která je odeslána prostřednictvím datové schránky nebo daňové informační schránky.
§ 72
(1) Přihlášku k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem.
.....
(4) Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zřízenu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podání podle odstavce 1 učinit pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1.
Jen na okraj. Daňovou informační schránkou se nic poslat nedá, to je jen pasivní náhled do úředného spisu.
a dokonce, pokud máte doplatek daně a zaplatíte ho, tak se to bere jako fikce podpisu a nemusíte nic posílat
Nebylo by nakonec nejlevnejsi vse "podepisovat" odeslanim castky napriklad 1 Kc na ucet uradu ? :-) Ve srovnani s naklady na predrazeny elektronicky podpis (400 Kc rocne) nebo Datovou schranku (30 Kc / strana A4) to zatim vychazi jako nejlepsi varianta :-)))
Já používám (nekamenujte mně prosím) formuláře Software 602 Form Filler. Vše je kontrolováno, samo to ověřuje správnost přes portál, odešle to xml data datovou schránkou a nakonec si to ještě vytisknu a založím.
NIcméně přéstože jsem si DS nechal sám zřídit jak pro OSVČ tak jako fyz. osoba a důsledně jí používám, tak mi přesto přijdou Babišovy fašistické požadavky neúměrné a nehorázné. Ne každý má tu možnost a znalosti jako já. Pan Babiš holt má na všechno slouhy a tak mu vše připadá jednoduché.