Hlavní navigace

Ein Kessel Buntes: Prohlédněte si nejlepší německé startupy

13. 12. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nejen Češi hledají v prosinci startup roku. Berlín se v posledních letech etabloval jako hlavní kontinentální centrum internetových inovací. Pohled pár set kilometrů za hranice může být leckdy přínosnější než sledování posledních výstřelků na druhé straně Atlantiku. K Německu máme přeci jen blíž – podnikatelským prostředím i mentalitou uživatelů.

Jednu z významných soutěží německých startupů organizuje pátým rokem server Deutsche Startups. O vítězích v těchto dnech rozhodují hlasováním čtenáři. Pokud máte zájem, můžete se zapojit do středy 14. prosince. Výsledná volba čtenářů bude započtena jako hlas jednoho člena odborné poroty složené z novinářů, nezávislých expertů a investorů.

Nominováno je dvanáct začínajících projektů spuštěných v uplynulých dvanácti měsících. Kritériem pro jejich výběr je, zda přišly na trh s odvážnou, do té doby nevídanou vizí či nápadem, nebo zda se jim podařilo nastolit nový trend.

O výsledcích ankety vás budeme informovat, pro začátek si stručně představíme nominované německé startupy. Prvních šest najdete v tomto článku, druhou polovinu v pokračování, které vydáme do konce týdne. S některými z popisovaných projektů jste se už na Lupě setkali v sérii článků věnovaných evropské startupové soutěži Europas.

6 Wunderkinder

Wunderlist pro iPad

Wunderlist pro iPad

Kdo zkouší ob týden nové úkolovníky pro chytré mobily – a není nás takových málo – pravděpodobně již o aplikaci Wunderlist slyšel. Již loni zaujala svou jednoduchostí a hezkou grafikou. Ač nenabízí pokročilé funkce jako OmniFocus nebo Things, je na rozdíl od těchto předražených konkurentů zdarma a hlavně nabízí uživatelům možnost synchronizovat si své úkoly napříč všemi hlavními platformami.

 Existují verze pro web, PC, Mac, Linux, iPhone, iPad i Android. Berlínská firma 6 Wunderkinder se rychle rozrůstá a díky pozitivním recenzím na serverech Lifehacker, Mashable či TechCrunch i v mainstreamových médiích se jí podařilo rychle nabrat desítky tisíc uživatelů po celém světě. 

Zpočátku zkoušela nabízet zpoplatněné služby projektovým manažerům firem, nyní si chce příjmy zajistit novým, poněkud tajuplným produktem Wunderkit, který má využít popularitu Wunderlistu a nabídnout jeho uživatelům „nový způsob, jak si zorganizovat osobní i pracovní život“.

Amen

Amen pro iPhone

Amen pro iPhone

Vítěz celoevropské soutěže Europas. Jako by bylo příležitostí vyjádřit svůj názor na cokoli v sociálních sítích málo, přichází berlínský startup Amen s nabídkou, která zaujme hlavně maximálním zjednodušením celého procesu. Vyjádřit svůj názor na jiného člověka, věc nebo místo nebylo ještě nikdy tak snadné. Po spuštění mobilní aplikace pro iOS může uživatel jednoduše přidat své hodnocení čehokoli. Osoby – herce, kamaráda, číšníka nebo lékaře, například „Doktor Sova je nejšikovnější chirurg všech dob.“ Místa – kavárny, parku nebo celé země, například „Hodkovičky jsou nejlépe vonící čtvrť v Praze. Věci – písničky, filmu, myšlenky nebo zážitku, například „Buddhismus diamantové cesty je největší podvod všech dob.“Jed­notlivá tvrzení jsou předvyplněná, stačí jen upravit některé proměnné a své kategorické stanovisko zveřejnit. Ostatní uživatelé pak mohou sledovat tvrzení přátel, jejichž názory odebírají, případně hodnocení věcí, lidí a míst v nejbližším okolí. Ke každému hodnocení se pak mohou sami vyjádřit – říci buď „Amen“, nebo „Hell no!“ Aplikace tak neustále zpřesňuje svá data o postavení výrobků a značek, či vkusu lidí. Možností využití, pokud se služba uchytí a rozšíření, je nepřeberně. Stačí si představit například její nasazení ve volební kampani.

Click.to

Click.to pro Mac

Funguje to jednoduše: po nainstalování a propojení s webovými i desktopovými aplikacemi jako Google, Facebook, Outlook, Evernote nebo Word stačí v libovolné jiné aplikace označit část textu, obrázek, nebo v souborovém manažeru celý soubor a zkopírovat jej známou zkratkou Ctrl+C nebo pravým tlačítkem myši do schránky.

Vedle kurzoru se pak objeví loga předdefinovaných aplikací, jediným kliknutím můžete vytvořit z vybraného materiálu nový dokument ve Wordu, e-mail nebo data vyhledat na Googlu či zveřejnit v sociální síti. Utilita pro Windows i Mac slibuje uživatelům, že jim každý den ušetří 188 zbytečných kliknutí a navždy změní způsob, jak pracují s počítačem.

EyeEm


Autor: EyeEm pro iPhone

Nabídka aplikací pro sdílení fotografií je dnes tak rozsáhlá a nepřehledná, že prosadit se v konkurencí nabité kategorii je umění. Další Berlínský startup EyeEm se o to pokouší svou aplikací pro iPhone a Android. Sází přitom na jednoduchost obsluhy a sdílení fotek.

Podobně jako nejpopulárnější z fotoaplikací – Instagram, Hipstamatic nebo Camera+ – nabízí sadu filtrů, které mohou snímkům dodat „umělecký dojem“, na rozdíl od nich je ovšem na obrázky aplikuje v reálném čase. Není tedy nutné čekat, až se aplikují během „postprodukce“.

Hlavní novinkou je ale systém sdílení. Tvůrcům šlo o to maximálně jej zjednodušit. Nikomu se nechce fotografie složitě označovat tagy, řadit do složek a rozhodovat se, kdo je má vidět a kdo. Autoři EyeEm proto vytvořili algoritmus, který tagy automaticky navrhuje na základě toho, kdo, kdy a kde snímek pořídil a také se pokouší obrázek analyzovat a poznat, co na něm je – zda člověk, zvíře nebo krajina. Aplikace potom v prohlížecím módu sama odhadne, které fotografie by nás mohly zajímat. Jsou to jednak ty pořízené uživateli v našem okolí, případně v místech, kde jsme již sami fotografovali, nebo otagované předměty našeho zájmu, ať je to třeba jízda na skateboardu nebo roztomilá koťátka.

Gigalocal

Jeden z nejvýraznějších projektů zaměřujících se na oblast tak zvaných mikroslužeb, podobně jako například TaskRabbit prezentovaný s úspěchem minulý týden na konferenci Le Web. Základní myšlenka je prostá: všechno, co potřebujeme, může za úplatu a rychle zařídit někdo, kdo se právě vyskytuje v našem okolí. Jde jen o to, se s těmito lidmi spojit. Webová a mobilní aplikace nabízí právě toto propojení.

Jak je pěkně vidět v propagačním videu, stačí naťukat do mobilního telefonu, co chceme, kolik jsme ochotni za to zaplatit, jak na to spěcháme – a kde se právě nacházíme, to už chytrofon ví. Pokud se systém uchytí, bude se v našem okolí vždy vyskytovat dostatek lidí ochotných nám za pětistovku přenechat svůj starý bicykl, skočit za stovku pro sako do čistírny, donést květiny z květinářství nebo doručit piknikový koš, abychom se mohli v životě věnovat důležitějším věcem. Pokud na Evropu příští rok opravdu udeří hospodářské potíže s takovou ničivou silou, jakou předpovídají někteří ekonomové, možná přibude lidí připravených živit se podobnými drobnými úsluhami majetnějším spoluobčanům.

Glossybox

Další nový způsob, jak prodávat módu a kosmetiku na internetu. Po registraci si můžete objednat vlastní „lesklý balíček“, který vám za pevně stanovenou částku bude pravidelně chodit domů s nabídkou nového zboží.

BRAND24

Například za 10 euro měsíčně to bude pokaždé pět vzorků nové kosmetiky, kterou můžete testovat co hrdlo či pokožka ráčí a posílat výrobci své dojmy (další zdroj příjmů pro obchodníka).

Za 40 euro měsíčně si můžete každý měsíc vybrat z nabídky módních doplňků, které jsou na webu pravidelně uveřejňovány speciálně podle stylu oblékání, jaký vyznáváte. Jedním kliknutím si krabici s botami, blůzou, kabelkou či broží můžete objednat domů. Zaplatíte jen v případě, že se vám bude opravdu líbit. Jak praví stará obchodnická moudrost: Nemusí se prodávat draho, prodává-li se stále. Úspěch lesklých balíčků, o nichž se navíc dobře píše do lesklých časopisů, je toho důkazem.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).