Názory k článku
Místo papírového dokladu přichází elektronická faktura ISDOC

Martin V
Martin V (neregistrovaný) 77.104.245.---
8. 9. 2009 7:05 Nový

PDF

celé vlákno
Na pochybné premise, že PDF je nevhodný pro posílání faktur, je založeno vychválení podivného formátu, kvůli kterému si musíte nainstalovat další podivný program, který navíc je zpracován pouze pro počítače s windows.
Petr Ferschmann aura:85

Re: PDF

celé vlákno
Dobrý den,

osobně nemám pocit, že by ona premisa byla pochybná. Je možnost používat PDF s formulářem nebo přílohou (která by mohla být XML). Více na http://blog.softeu.cz/e-faktura-isdoc-a-pdf-dokumenty/

Stejně by se musel standardizovat formát pro strojové zpracování.ISDOC totiž řeší mnohem více než jen kolik kam zaplatit:
- výrobní čísla a šarže (a může jich být stovky)
- místa doručení
- měny
- různé sazby DPH (včetně tzv. reverse-charge při obchodu v EU)
- částečná/plná úhrada faktury předchozí zálohou
- různá místa doručení

Navíc je možné doplňovat vlastní položky. To plánují používat elektrárny, protože potřebují doplnit kolik energie bylo spotřebováno.

Takže můžeme se bavit pouze o PDF+XML. Nicméně pak je problém, že v PDF vidíte něco a v XML může být zcela něco jiného.

Obávám se, že prostě příliš mnoho jiných možností než ta, kterou se vydal ISDOC, neexistuje.
Q
Q (neregistrovaný) 195.113.171.---
8. 9. 2009 7:59 Nový

Zajímalo by mne

celé vlákno
zda vůbec někdo řeší problémy s archivací. Elektronická média nemají životnost papíru. Dalším problémem je formát dat. Pokud máte určitá data v programu, za 10 let programátorská firma nemusí existovat, změní se verze systému a data nepřečtete. Navíc udržovat spousty verzí starých programů je nesmysl.
MoB
MoB (neregistrovaný) 193.179.215.---
8. 9. 2009 8:11 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Minimálně námitka ohledně formátu dat je ošetřena - XML nejspíš přečtete i za delší dobu než je 10 let. Elektronický podpis je také otevřený standard. Dalo by se říct, že to je nadčasové :) I když - takové slovo v IT...
petrph aura:51

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
To je otázka jak chápete nadčasovost XML a přečtení faktury v XML v archivu po x letech.
XML je skutečně nadčasové - je to v podstatě textový soubor, který půjde přečíst i na budoucích systémech za x let.
Horší to bude se zpracováním.Co není nadčasové, to jsou schemata kokrétních XML souborů. Jinak řečeno - uživatel si může za x let zobrazit syrová data XML souboru, ale nenačte si je do svého současného ekonomického programu, protože ten pro dané XML schema není připraven. Možná nenačte nic, možná (což je horší) jen něco a blbě.
Jistěže programátor může doplnit či dopsat kód pro import ze starého XML a výhoda je že díky čitelné XML struktuře bude mít práci ulehčenou. Ale rychle vytáhnout data z x starého archovu (např. při kontrole) asi jen tak nepůjde.
Frost
Frost (neregistrovaný) ---.karneval.cz
10. 9. 2009 8:01 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
A proč by nešlo, stačí značkovat verze a v ekonomických systémech prostě ponechat možnost čtení všech verzí. Když nebude stát blbnout tak jich zase tolik nebude.
user
user (neregistrovaný) ---.56.broadband3.iol.cz
8. 9. 2009 8:22 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Elektronické dokumenty, faktury atd. jsou skvělá věc!! Problém s archivací? Pokud máte vytvořený nějaký archivační systém, tak žádný není - najděte si googlem "archivace dat" a opravdu není problém s archivací dat tak, aby vydržela desítky i více let...
A taky nezapomínejte, že se bavíme o FAKTURACH a ty nejsou potřeba nikdy archivovat více než 10 let (pak už nemůže žádný úžad provádět žádnou kontrolu, záruka na zboží/službu už dávno skončila - takže faktury starší maximálně 10ti let stejně každá firma DRAZE skartuje)

--

Elektronická archivace dokumentů má taky naprosto krásnou výhodu a tou je VYHLEDÁVÁNÍ a okamžitý přístup k nim!! Pracuji ve firmě, kde se každý den vystaví stovky faktur stovkám zákazníků - když pak někdo z nich chce reklamovat např. zařízení, které si u nás koupil - tak jen napíšu jeho výrobní číslo do systému a za 10 sekund mám fakturu! Pro zákazníky to děláme zdarma... Ale kdybychom měli archivovat klasické papírové faktury, kolik by asi zákazník musel zaplatit za dohledání rok a půl staré faktury někde v archivu, když by třeba ani přesně nevěděl den, kdy si zařízení koupil??! Vzhledem k tomu, že by to "zasekalo" jednoho člověka v archivu třeba i na celý den, tak by to rozhodně byla částka několika tisíc...
Petr Ferschmann aura:85

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ještě doplním, že faktura v elektronické podobě nemusí obsahovat elektronický podpis.

Finanční úřad provádí kontrolu párováním s účetnictvím druhé strany.

Takže archivace je vlastně pak celkem jednoduchá.
zpec
zpec (neregistrovaný) ---.18.broadband16.iol.cz
8. 9. 2009 9:00 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Tak toto je obrovská nepravda.

Začnu od článku. Vyskytuje se v něm zmínka o EDI. V zákoně je uvedeno, že můžete zasílat fakturu elektronicky dvěma způsoby:

1) pomocí EDI (nemusí být elektronický podpis, protože EDI komunikace zaručuje integritu dokumentu během přenosu)
2) s využitím zaručeného elektronického podpisu (např. PDF nebo cokoliv jiného).

Takže rozhodně faktura v elektronické podobě MUSÍ obsahovat elektronický podpis, pokud nekomunikujeme přes EDI!

Druhá poznámka a to ta nejdůležitější je ohledně archivace. Je to obrovský problém! Celá problematika je dost složitá, ale v zákoně má oporu pouze systém s využitím časových razítek. Největší omyl v dnešní době je, že si uložíte elektronickou fakturu s podpisem někam do archivu - v momentě vypršení platnosti certifikátu - nejdéle za rok, ale třeba již za 5 sekund!!! se s faktury stává obyčejný cár papíru. Průkaznost původu a neměnnost dokumentu po dobu archivace je pouze na straně toho, kdo dokument archivuje. Nějaké párování faktur na druhé straně není nikdo povinnen provádět! Pokud archivovat podle zákona, tak jedině s časovým razítke. Teoreticky lze archovovat pomocí "opakovaného hashování", ale to jen v případě, kdy dokument nemá elektronický podpis - například faktury přes EDI!

Spousta společností v dnešní době archivuje faktury v el. podobě s el. podpisem bez časových razítek. trofám si tvrdit, že v momentě vzniku problému nemají šanci prokázat pravost (integritu) dokumentu.
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 9:30 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Teda, vy ale plácáte nesmysly. Ale postupně:
1) Můžete prosím odkázat na konkrétní zákon, kde se píše o EDI? EDI je defacto předchůdce ISDOCu, který právě řešil elektronickou fakturaci mezi velkoodběrateli, atd. Bylo by opravdu zvláštní, že by se stát odkazoval na konkrétní soukromé aktivity, asi jako kdyby bylo v zákoně, že pokud máte Škoda Octavia, tak nemusíte platit silniční daň.
2) Faktura nemusí obsahovat elektronický podpis. Pokud jste měl někdy důslednou kontrolu z FÚ, ověření podezřelých faktur se kontroluje párováním s protistranou. I faktura s pravým el. podpisem může být zfalšovaná - např. vydaná neoprávněným pracovníkem a nezanesena do účetnictví vydávající strany.
3) Když se domníváte, že musíte za každou cenu vy dodržovat pravost (integritu) dokumentu, jak to děláte dosud u papírových dokumentů? Copak nevíte, že i papírová faktura (včetně razítka a podpisu) se dá zfalšovat? Proto FÚ v případě podezření či nejasností VŽDY kontroluje protistranu plnění.
Takže prosím nešiřte bludy... Děkuji.
Jiří Kubíček
Jiří Kubíček (neregistrovaný) ---.letna.cz
8. 9. 2009 23:16 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 26 Vystavování daňových dokladů

(4) Daňový doklad může být vystaven se souhlasem osoby, pro kterou se uskutečňuje zdanitelné plnění nebo plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, i v elektronické podobě, pokud jej plátce nebo osoba uvedená v odstavci 3 opatřila zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu nebo elektronickou značkou založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu podle zvláštního právního předpisu20) nebo pokud je zaručena věrohodnost původu a neporušitelnost obsahu daňového dokladu elektronickou výměnou informací (EDI)
zpec
zpec (neregistrovaný) ---.18.broadband16.iol.cz
9. 9. 2009 11:27 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Není tu prostor všechno podrobně rozepisovat. Bludy šíříte Vy. Pokud chcete, napište kontakt a já Vám zašlu materiály k nastudování. Případně i řešení od jiných společností. Nebo si napište do CA, tam Vám to vysvětlí...
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.vse.cz
9. 9. 2009 12:01 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Nejvíce tady mlží zpec. Prosím Tě zpec, vysvětli, co myslíš EDI komunikací?
Přenos po sítích VAN anebo nějaký přenos po Internetu (třeba podle AS2).
P.S.
Případné materiály k prostudování pošlu případně já Tobě.
zpec
zpec (neregistrovaný) ---.18.broadband16.iol.cz
9. 9. 2009 14:13 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
EDI komunikací se i v zákoně o DPH myslí VAN služby. Jen ty totiž mohou zaručit integritu během přenosu. Proto také není nutný el. podpis. Při jakémkoliv jiném přenosu ano. V naší společnosti (velký potr. řetězec) čerpáme informace od CA, auditorů a zákona. Kdybychom vytvořily archivační systém pro faktury podle Vás, asi bychom se jednoho dne dostali do velkých problémů. Doporučuji pro získání alespoň základních informací o této problematice nějakou publikaci od p. Budiše z I.CA.
Ano, i velké společnosti nyní archivují EDI! faktury tak, že využívají pouze el. podpisu. Podle aktuálních zákonů to však dělají špatně a bude ještě zajímavé sledovat, jak se tato problematika vyvine...
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
9. 9. 2009 14:19 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Já už Vám rozumím, Vy se totiž bavíte o vydávání faktur! Ale já se bavím o příjmu, tj. já jsem příjemce.
Je to podobné jako s autorským zákonem. Stažení filmu je legální, ale jeho šíření nelegální a přesto je nabídky kolem dost. :-)
Pokud jsem příjemce, tak nemusím řešit el. podpis, ani EDI. To se týká pouze když vydávám faktury. Nicmémě na to plno firem kašle, takže dostat fakturu např. v nepodepsaném PDF je normální a pro mě jako příjemce je to jedno.
admin . aura:23
10. 9. 2009 9:05 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
> nepodepsaném PDF je normální a pro mě jako příjemce je to jedno.

No a pokud odesilatel/vystavitel tu fakturu vytiskne a zarchivuje papírově je to taky v pořádku...btw dělal jsem pro firmu, která vystavovala cca 5-7 tis. faktur měsíčně a auditor do vnitřních předpisů zahrnul, že faktury mohou být archivovány v el. podobě, ale pro případ finanční kontroly musí být po dobu 10 let možno je vytisknout.
Takže jsme to řešili tiskem do PDF a zálohováním na CD (denně)+ externí HDD měsíčně.
jd
jd (neregistrovaný) 81.0.218.---
10. 9. 2009 8:46 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Nesmysly plácáte Vy! pokud je někdo schopen říct, že EDI je předchůdce ISDOCu tak o problematice neví ůbec nic. Myšlenka ISDOCu není špatná, ale není dotažená. Na jedné straně vymýšlí "kolo" znovu a nadruhé straně řeší jen nepatrný zlomek celé problematiky elektonické komunikace. Výsledek je jen "plácnutí" do vody.
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
10. 9. 2009 9:49 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Já to ale nemyslím technologicky. Myslel jsem to tak, že EDI vznikl na popud velkých firem a tam dosud zůstal. ISDOC je pokračování, do jehož vlaku může nastoupit naprosto kdokoliv bez žádných dalších investic a může to používat každý živnostníček, jehož účetní program ISDOC podporuje a nejsou tam žádné další "umělé" bariéry.
Jason
Jason (neregistrovaný) ---.77.broadband12.iol.cz
11. 9. 2009 22:40 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
EDI je předchůdce ISDOCu ?? To nemyslíte vážně :-)
a1
a1 (neregistrovaný) 81.30.250.---
8. 9. 2009 9:43 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
> Největší omyl v dnešní době je, že si uložíte elektronickou fakturu s podpisem někam do archivu - v momentě >vypršení platnosti certifikátu - nejdéle za rok, ale třeba již za 5 sekund!!! se s faktury stává obyčejný cár papíru.

ale to prece neni pravda. i po vyprseni certifikatu (ktery je vlastne jen garanci identity protejsku v nejakem case) zustava integrita podepsaneho dokumentu zarucena, dokument stale obsahuje podpis, ktery lze vytvori pouze tajnym klicem podepisovatele. Podpis overite jeho verejnym klicem (ktery mimochodem CA archivuje i u vyprsenych certifikatu)

takze stale lze konstatovat zda byl dokument podepsan danym subjektem. certifikat s tim nema co delat..
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 10:47 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
dokument stale obsahuje podpis, ktery lze vytvorit pouze tajnym klicem podepisovatele

No právě, on ten podpis lze tím privátním klíčem vytvořit i po expiraci certifikátu. Třeba - minulý týden jsem zjistil, že jsem ztratil kontrolu nad svým privátním klíčem, který jsem nevymazal a jehož certifikát vypršel v roce 2007? Co s tím, kam nahlásit to "zneplatnění" neplatného certifikátu?
a1
a1 (neregistrovaný) 81.30.250.---
8. 9. 2009 12:14 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
samozrejme ze lze, stejne jako lze padelat podpis na papiru. Na tohle musite pouzit casove razitko

ale hlavne si davat pozor na svuj tajny klic; to je pekne blbej zvyk generovat pro kazdej certifikat novej tajnej klic. mate mit jeden tajny klic a pro nej obnovovat certifikaty a davat na nej pozor jako na oko v hlave...
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 12:22 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Podpis na papíru zase tak jednoduše padělat nejde! Přece jen ty nuly a jedničky vypadají i po letech jedna jako druhá, ty 10 let stará jako ty včerejší. Zkuste "padělat" věrohodný podpis na 100 let starou listinu! Nikdo žádné časové razítko nepotřeboval, stačí správný odborník. Třeba slavné Rukopisy nebylo třeba ani podepisovat a "časové razítko" přes specialisty neprošlo.
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 12:26 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
A PROČ bych měl padělat podpis??? Daňový doklad podpis ani razítko obsahovat nemusí, tak proč bych se s nimi patlal?

Jestli dostáváte účty např. za mobil, tak mi tam prosím Vás nějaký podpis a razítko najděte... :-)
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 12:33 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ano u daňového dokladu byl e-podpis "potvrzen" včasným uhrazením faktury - "zástupné časové razítko" .-)
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 12:44 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
No a o čem jiném, než o účetních/daňových dokladech se tu bavíme? Co tedy rozporujete ve vašem příspěvku o úroveň výše?
BTW, i daňové doklady mohu platit v hotovosti, takže o "zástupném časovém razítku" nemůže být řeč. Nehledě na to, že zfalšovat bankovní výpis je dnes hračka.
Prostě elektronická faktura je jen změna formy z papírové na elektronickou, nevýhody zůstaly, pouze přibylo výhod - snadné strojové zpracování. A o to tu hlavně jde.
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 12:59 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ještě by mne zajímalo, zda hotovostní platby pak dáváte bez podpisu a dokladu? I to samozřejmě lze, ale pak dokladovat prostě vše nelze.
admin . aura:23
8. 9. 2009 13:17 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Pokud dáte do nákladů nějakou hotovostní fakturu, které chybí podpis na příjmovém dokladu či jinak písemně potvrzený příjem peněz, každá kontrola Vám ten doklad vyřadí z účetnictví a budete si potvrzení muset nechat vystavit dodatečně. (vlastní zkušenost)
Daňový doklad sám o sobě podepsán nemusí být.
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.in.softeu.cz
8. 9. 2009 13:39 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Samozřejmě že ne. Pokladní doklad o příjmu či výdaji peněz musí být podepsán.
Holeček
Holeček (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 21:51 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Kým podepsán? Už se Vám pokladní někdy v obchodě podepsala na příjmový pokladní doklad?
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 22:09 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Pokud vnášíte do účetnictví doklad, odpovědný člověk (např. váš účetní) podepisuje výdajový doklad. To nemá nic společného s pokladní v obchodě.
admin . aura:23
8. 9. 2009 22:30 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Mno pokud si ten doklad chci dát do účetnicví do nákladů, nechám si účet orazítkovat a podepsat. Jinak to do nákladů dát nejde...
Martin V
Martin V (neregistrovaný) 77.104.245.---
9. 9. 2009 16:53 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
vtipe :-)
Tak to máte celkem problémy s telekomunikačníma společnostma, alektřinou, plynem a spoustou jiných firem.
zpec
zpec (neregistrovaný) ---.18.broadband16.iol.cz
9. 9. 2009 11:33 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Chyba, napište si prosím do CA, tam Vám to vysvětlí. Podepsaný dokument slouží pouze pro okamžik příimu dokumentu, nikoliv pro archivaci!!!
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 9:45 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ještě k těm časovýnm razítkám. Před pár lety po nich neštěkl pes v souvislosti s "kvalifikovaným" podpisem. Podle legislativy se mluvilo jen o elektronickém podpisu a kvalifikované certifikační autority časové razítko ani neuměly resp. nenabízely a neměly ho ve svých certifikačních politikách.

Je potřeba se zamyslet, co mohu zpochybnit zpochybněním elektronického podpisu. To závisí na povaze a způsobu vzniku dokumentu. Například pokud obdržím podepsanou fakturu, zkontroluji elektronický podpis, který platí "právě teď" (tedy podpis ještě neexpiroval ani není na seznamu CRL) a v pohodě provedu platbu "právě teď". K čemu potřebuji archivovat fakturu s platným podpisem ve správně vedeném účetnictví? To skutečně vyžaduje finančák?

A poznámka - Časové razíztko má z hlediska expirace podobné vlastnosti jako elektronický podpis. Tím si tolik nepomohu, pokud nechci rozjet nikdy nekončící proces paranoidního přerazítkovávání (a opět která legislativa tento proces právě takto legalizuje).
Pet
Pet (neregistrovaný) ---.par.adsl.static.bluetone.cz
8. 9. 2009 11:37 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ona ani faktura v papírové podobě nemusí obsahovat podpis, takže nevidím důvod, aby ho musela obsahovat fa v elektronické formě. Pokud vím, je ale požadován podpis pracovníka, který ji po přijetí zaúčoval.
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 12:25 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
No a co když ten podpis (klasický) bude ještě obsahovat text "ověřil e-podpis a datum" (v době platnosti e-podpisu). Proč by to někdo k té faktuře měl zpochybňovat?
Johnnik
Johnnik (neregistrovaný) ---.7.broadband2.iol.cz
8. 9. 2009 9:01 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
A Vy jste ještě neřešil situaci, kdy Váš jednorázový obchodní partner faktury vyhodil a Vy jste pak měl problém s DPH nebo s náklady v příjemch? Anebo je úmyslně zatajil, aby Vás nechal trestněprávně odstíhat?
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 10:07 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Neřešil. Asi to bude tím, že si své dodavatele vybírám. :-)
Ale vážně, i kdyby tato hypotetická situace nastala, tak se to řeší stejně jako dosud u papírových faktur, kde může dojít k tomu, že FÚ je nespáruje s protistranou (která si je nedala do příjmu) a protistrana tvrdí, že tu fakturu, kterou se oháníte v ruce nikdy nevydala. Prokážete pravost faktury např. objednávkou, smlouvou, svědectvím, atd. A je na zvážení FÚ (příp. soudu), které straně uvěří a buď doměří příjem protistraně nebo Vám.
admin . aura:23
8. 9. 2009 10:32 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Mno dobrým důkazem bývá i výpis z banky, že jste dotyčnému subjektu poslal penízky resp. podepsaná stvrzenka/pokladní doklad o příjmu peněz.
Osobně se domnívám, že elektronicky posílaná faktura, bude v 99% hrazena převodem nebo započtena.
Při hotovostní platbě zase je vždy nutné požadovat rukou podepsané potvrzení o příjmu peněz.
Ještě k nutnosti podpisu faktury - faktura/daňový doklad nemusí být podepsána ani v papírové a ani v elektronické formě. (viz třeba nepodepsané faktury od telefonních operátorů)
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.7.broadband2.iol.cz
8. 9. 2009 19:55 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Šmankote - ne všechny se fakticky faktury se platí - říká vám něco třebas pojem zápočet? A když druhá strana bude tvrdit, že jste si fakturu vymyslel a že zápočet (jako jednostranný úkon) neuznává, co potom?
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 22:18 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Šmankote - Vy snad vystavujete faktury na základě vzduchoprázdna?!? Snad faktury vystavujete na základě nějaké smlouvy, potvrzené objednávky, převzetí dodacího listu, potvrzení o ukončení projektu, atd., ne? Takže když nezaplatí, tak můžete prokázat u soudu, zda došlo k plnění či nikoliv...
Tohle je ale úplně off-topic, absolutně nesouvisející s elektronickou fakturací...
admin . aura:23
8. 9. 2009 22:29 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
No o zápočtu musí být sepsán protokol a obě strany ho musí podepsat. Takže zase vedle jak ta jedle :)
zpec
zpec (neregistrovaný) ---.18.broadband16.iol.cz
9. 9. 2009 11:36 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Podívejte se prosím do zákona o elektronickém podpisu a příslušných direktiv EU...
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.7.broadband2.iol.cz
8. 9. 2009 19:56 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Bez ironie - jen aby vám to dlouho vydrželo ... to všechno platí jen do okamžiku, než se dostane do problémů a bude je řešit vaším prostřednictvím
Johnnik
Johnnik (neregistrovaný) ---.7.broadband2.iol.cz
8. 9. 2009 8:59 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
10 let je málo ... daňové nedoplatky lze vymáhat nejpozději do 20 let od konce roku, ve kterém se dańový nedoplatek stal splatným ... je-li daňový nedoplatek zajištěn zástavním právem na nemovitostech zápisem v příslušné evidenci, nelze do 30 let po tomto zápisu proti uplatnění zajištěného práva namítat promlčení nedoplatku

A to nemluvím o trestních stíháních - kdy je potřeba mít doklady uchované ve vlastním zájmu - budete mít obchodního partnea podvodníka (a nevíte o tom), jeho začnou vyšetřovat a už půjdou po vás, jestli ty vaše faktury byly taky falešné anebo nebyly ... kolik takových už jsem viděl ...

Po 10 letech skartuje jen sebevrah. Anebo velká firma, kde je to jak v socialismu - všichni odpovídají za všechno a nikdo za nich
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 9:51 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Realita je trochu jiná:
1) FÚ a ČSSZ (u ČSSZ si nejsem jist, zda nepatří k bodu 2) mohou doměřit nedoplatky max. 3 roky zpátky. Dříve to bylo 3+1 let zpětně, ale to bylo nedávno zrušeno NS.
2) Zdravotní pojišťovny mohou doměřit nedoplatky 5 let zpátky.
3) Základní pravidlo archivace je 10 let, nicméně po době (bod 1 a 2) vám mohou FÚ, ČSSZ a zdr. poj. maximálně "vynadat", ale nemohou již nic doměřit. Ale jste povinen doklady předložit, pokud vás požádají.
Vyjímky archivace:
- Mzdové doklady - 30 let
- Pokud odepisujete např. nemovitost (30 let), atd. (tj. delší dobu než těch 10 let), jste povinen archivovat doklady k tomuto po celou dobu odpisu.
- atd., vyjímek je samozřejmě více.

Ještě k vaší první větě. Pokud již máte vyměřen daňový nedoplatek, tak archivace vám ničemu nepomůže. :-)
Johnnik
Johnnik (neregistrovaný) ---.7.broadband2.iol.cz
8. 9. 2009 20:02 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Asi jste nepochopil, že to byla citace zákona ... a nějak jste pominul tu trestně právní odpovědnost - svět je poněkud složitější, než jen citovatě některé (!!!) daňové zákony

A tušíte, to znamená pojem daňový nedoplatek? To není dlužná daň, kterou vám vyměří FU platebním příkazem ... to je každý dluh na dani, i když o něm zatím nevíte, i když ještě neproběhla kontrola
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 22:27 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ale prdlačky, kolika kontrolami z FÚ jste dosud prošel?
Já Vám tvrdím, že pokud si špatně dám do nákladů auto a FÚ na to přijde po 5 letech, tak mi neudělá vůbec nic, páč na to přišli pozdě.
A trestně-právní odpovědnost? Milý zlatý, na to potřebují dokázat ÚMYSL, což je velmi těžký oříšek než se zdá.
Jestli mi nevěříte, běžte za nějakým daň. poradcem, který má tolik kontrol ročně, že tyto lhůty velmi dobře zná.
Takže když po 10 letech skartuji dokumenty (mimo ty výjimky), tak jsem v klidu, protože jednak za a) už je pozdě cokoliv doměřovat a za b) úmysl neprokáží, protože nemají z čeho čerpat informace.
To je prostě realita.
admin . aura:23
8. 9. 2009 22:34 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ještě bych k tomu dodal, že je nutné tyto doklady po daných lhůtách zkartovat protokolárně, Jinak je stále máte povinnost na vyžádání kontrole předložit i když případná kontrola by již neměla mít vliv na jakékoliv dodaňování. To jenom pro úplnost.
uživatel si přál zůstat v anonymitě 188.92.9.---
8. 9. 2009 11:33 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ehm, jste velice naivni, predne zaruky na jiste produkty jsou i v radu nekolika desitek let, dale se vam faktura ( i starsi deseti let) muze velice hodit u jakehokoli soudniho rizeni, kde budete muset (chte nechte) dokazovat, ze jste vec XYZ koupil.

O kontrolu uradu jde az v posledni rade.

BTW: Faktury ma vetsinou kazdy v nejakem ucetnim SW a ty papirky se archivuji spis jen tak pro formu a kvuli razitku/podpisu. Takze hledalo by se prave v tom systemu a nasledne by se slo pro konkretni fakturu s konkretnim cislem na konkretni misto, prace tak na 1/2 hodky maximalne.
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 12:39 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Pokud budete muset dokazovat vlastnictví věci pomocí 20 let staré faktury (byla vůbec už taková kauza u ne e-faktury?!), pak asi bude nutné napadnout platnost vašeho dokumentu. Ten je však včetně podpisu implicitně platný. Musíte nějak dokázat opak. Rozhodně nebude stačit zpochybnit časové razítko či zjistit jeho neexistenci!
uživatel si přál zůstat v anonymitě 188.92.9.---
8. 9. 2009 16:29 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Na papire muzete udelat rozbor stari tisku/papiru, grafologicky rozbor podpisu ... To vse se bude i za 20let falsovat stejne spatne jako ted.

Jak dlouhy pouzivate klic pro podpis faktury ? Za 20let nebude (dost pravdepodobne) problem ten klic ziskat zpetne behem vterin. Ja predlozim soudu fakturu podepsanou stejnym klicem jaky vy, kazda bude mit jiny obsah. Komu soud uveri ?

Totez samosebou plati pro veskere elektronicke doklady, napr si k pozemku ktery jste mi prodal budu narokovat vas dum, ktery jsem si na doklady pripsal. Vse samosebou radne podepsano (elektronicky).
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
8. 9. 2009 16:58 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Ale samotnou fakturou (podepsanou či nepodepsanou) žádné vlastnictví neprokážete.
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 22:33 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Vás bych si fakt chtěl najmout do nějakého sporu o určení vlastnictví věci. :-)
Pokud se dostanete do nějakého takového sporu, tak faktura samotná neznamená VŮBEC, ALE VŮBEC NIC (tu si taky každý může vystavit komukoliv - třeba já Vám nebo Vy mě). Pokud tedy prokazujete vlastnictví k nějaké věci, tak např. kupní smlouvou, potvrzeným dodacím listem, předávacím protokolem, atd.
ALE NIKDY FAKTUROU! Pro více inforamcí kontaktujte nejbližší AK zabývající se obchodním právem.
uživatel si přál zůstat v anonymitě 188.92.9.---
9. 9. 2009 7:26 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Vy zato zijete ve vzduchoprazdu a jiste na nakup kazdeho rohliku uzavirate pisemnou kupni smlouvu, pripadne min chcete od kazdeho kupujiciho podepsat ze prevzal 5 rohliku.

Faktura + pripadny vypis z uctu (pokud neni platba v hotovosti) je casto jediny doklad ktery mate v ruce.
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
9. 9. 2009 11:24 Nový

Re: Zajímalo by mne

celé vlákno
Pane Anonyme,
přečtěte si ještě jednou můj příspěvek a než se tady budete více ztrapňovat, běžte si to ověřit do nejbližší AK.
Já když Vám dodám službu nebo zboží, které mi odmítnete zplatit a já Vás poženu k soudu, tak pokud budu mít v ruce pouze fakturu a ne dodací list, předávací protokol nebo smlouvu, tak si s tou fakturou mohu tak akorát vytřít zadek. Ale rozhodně z Vás to zboží nedostanu zpět.
admin . aura:23
8. 9. 2009 8:21 Nový

PR

celé vlákno
Tento článek měl být označen jako PR ! Pan autor nejprve svými "logickými" vývody nenápadně podsouvá čtenáři, že formát isdoc je ten jediný pravý a pak si dělá reklamu na svůj winstrom.
Novinářská etika zase dostala pěkně na zadek.....
Patrick Zandl aura:90
8. 9. 2009 8:54 Nový

Re: PR

celé vlákno
Dobrý den,
neměl. PR článek je článek, který si napíše firma a my jej vydáme za její peníze, takové články tu vycházejí takto označeny. Toto je redakční článek, kde jsme autorovi zadali téma a zasahovali do jeho zpracování. Ano, autor článku také pracuje na vývoji software v oboru. Měli jsme dvě možnosti: vzít někoho, kdo tomu nerozumí a napíše to z dostupných materiálů a je to novinář, nebo vzít odborníka, který tomu rozumí - a v tomto případě nějak nebyl k dispozici nezávislý odborník, který by s ISDOC nepracoval. S ohledem na čtenáře jsem zvolil variantu dvě - chtěli jsme materiál odborně na výši. Na fakt, kde autor článku pracuje, jsme upozornili v popisku o autorovi pod článkem. A to, že tam dal v příkladu použití software své firmy (bez chvály, že je to jediný geniální účto software) nevidím velký problém. Pokud jste si nicméně na základě této zmínky software do této chvíle koupil a jste nespokojen, refunduji vám to osobně ze svého, protože to bylo moje rozhodnutí.

ISDOC je jediný pravý, protože je schválený vládou a tudíž momentálně jediný použitelný, navíc technicky i bezproblémový. Těžko tedy psát o jiném formátu - jiný není...
z
z (neregistrovaný) 212.71.183.---
8. 9. 2009 9:00 Nový

Re: PR

celé vlákno
format je ok, ale winstorm nebo jak se to jmenuje = reklama. Proc nejsou uvedeny i jine produkty nez zrovna prave winstorm? Protoze autor je zamestnany u vyrobce? Nejake srovnani by mozna bodlo, a nebo jsem clanek jen hoooooodne rychle proletel a nevsiml si toho.Mezi první patří WinStrom 10. Na stránkách www.winstrom.eu si stáhněte instalační balíček pro Windows, Linux či Mac OS X. A nejaky jiny by take byl? :) Nejak ho tedy v clanku nevidim.
Michal Jungmann aura:80
8. 9. 2009 10:33 Nový

Re: PR

celé vlákno
Aktualní přehled, jaké systémy formát ISDOC podporují resp. zda/kdy tento formát jejich výrobci hodlají podporovat, je k dispozici na adrese

http://www.isdoc.cz/index.php?id=1313

(Ať žije strýček Google! :-))
z
z (neregistrovaný) 212.71.183.---
8. 9. 2009 11:27 Nový

Re: PR

celé vlákno
No vidite, to jsem se z clanku propagujiciho konkretni software nedozvedel. To vim az od vas po vasem googleni. (At zije teta Lupa! :-))
100 % Lenin
100 % Lenin (neregistrovaný) 195.239.199.---
8. 9. 2009 9:41 Nový

Re: PR

celé vlákno
Ahhaaaaaaa.

Strana ho schválila? Dovolte mi se mírně pousmát.

Tak to už by jste měli tahat fangle a oslavovat? Ne?
admin . aura:23
8. 9. 2009 12:11 Nový

Re: PR

celé vlákno
Pokud pominu to, že ISDOC tady předkládáte pomalu jako jedniný možná standard, tak minimálně v článku chybí seznam aplikací které již isdoc podporují.

Výroky jako "Výrobci ekonomických systémů, několik velkých společností a také Ministerstvo financí slíbili, že budou formát ISDOC podporovat do konce roku 2009." a "Již dnes vznikají systémy s podporou ISDOC. Jedním z nich je i WinStrom 10." se zamlčením dalších 20 účetních programů, které jej podporují mi vzhledem k propojení autora a winstromu připadá neseriozní.

Říkejte si tomu jak chcete, ale PR článek to je!!
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 12:23 Nový

Re: PR

celé vlákno
Najděte mi prosím těch 20 účetních programů, které ISDOC nyní podporují. :-)
Pokud se mrknu na http://www.isdoc.cz/index.php?id=1313, tak z 20 systémů má nyní plnou podporu ISDOCu jen 4.
Jinak ISDOC je opravdu jediný standard, který je (a bude) podporován tolika systémama (včetně těch malých!).
Sice tu je ještě EDI, ale ten si našel uplatnění hlavně u firem typu Makro, Tesco a u jejich dodavatelích.
Petr Ferschmann aura:85

Re: PR

celé vlákno
Dobrý den,

WinStrom je první systém, který ISDOC uměl číst a psát. V nejnovějších verzích některých programů již podpora vzniká.

Nicméně když se podíváte reálně na odkazovaný dokument o podpoře formátu, dozvíte se jen plány. Nikoliv realitu. K dnešnímu dni import ISDOCu podporují další dva nebo tři systémy.

Přičemž ti další (kromě WinStromu) víceméně přidali podporu během posledních 14 dnů.

Jinak omlouvám se, že jsem tento přehled neuvedl. Určitě do článku patřil. Nějak jsem jej opomněl.
z
z (neregistrovaný) 212.71.183.---
8. 9. 2009 8:55 Nový

Re: PR

celé vlákno
souhlas... Zajimalo by me za jakych podminek by napriklad nase firma mohla zde prosadit nas software s nami uzivanymi standardnimi formaty. Standardni cena za PR?
Patrick Zandl aura:90
8. 9. 2009 9:00 Nový

Re: PR

celé vlákno
Vše, co nabízíme, si můžete vybrat zde:

http://www.iinfo.cz/projekty/lupa/reklama-lupa/

(jen doufám, že neděláte vyhledávací software)
z
z (neregistrovaný) 212.71.183.---
8. 9. 2009 12:27 Nový

Re: PR

celé vlákno
Predpokladam, ze tutez nabidku dostal dodavatel software winstorm :) No nema smysl se s vami hadat. Dle vas to proste PR neni a budete si za tim stat donekonecna, za dobu co na lupu chodim uz trosku vim jak Patrick Zandl funguje:) Takze nebudu vam oponovat, mate zcela samozrejme pravdu, ale jinak je to neoznacene PR propagujici jednu jedinou spolecnost a jeden jediny produkt i kdyby jste se treba na hlavu postavil :) Lupe zdar.
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.karneval.cz
13. 9. 2009 15:08 Nový

PR ne jen blbost lidi v reakcich

celé vlákno
Lidi nebudte hloupy a zavistivy. Tak je tam jedna aplikace no a? Kdyz mne to zaujme tak najdu na bingu nebo google jine. Historicky problem tohoto naroda neni to, ze nekdo napise clanek, kde se mluvi o tematu a je odborny, ale ze tam je uvedeno reseni jine nez moje.
Jinak clanek mne osobne se libil a take uvazujeme o podpore tohoto formatu, ale spise pro online banking, ktery vyvijeme a kde mi to prijde taky zajimave to uplatnit. No a pak klidne se zkusim domluvit s vedenim Lupa, abych mohl napsat clanek a uvedu tak zamerne JEN na nas produkt, na nas system a jeste to zduraznim a doufam, ze tim pekne popichnu tyhle hlupaky.
Jan Angelovič
Jan Angelovič (neregistrovaný) ---.whd.cz
8. 9. 2009 9:25 Nový

Doufám, že se to uchytí

Asi tak před rokem jsem psal do jedné diskuse, že by se mi něco takového hodilo a vida, nejsem sám. Doufám, že to zapracují banky do svých internetových bankovnictví.

Ideální by bylo, kdyby elektronický podpis u faktury dokázala ověřit samotná bankovní aplikace, namísto kontroly u původního příjemce na jeho potenciálně kompromitovaném počítači. Jenže to by vyžadovalo schodu na nějaké množině podporovaných certifikačních autorit, což by byl asi problém.

A ještě by mi moje banka mohla zřídit emailovou adresu, na kterou bych jednoduše přeposílal došlé faktury. Tato schránka by ale přijímala pouze emaily z mé emailové adresy podepsané mnou zvoleným certifikátem, tak aby se zamezilo podvodným emailům, snažícím se podstrčit mi nějakou falešnou fakturu.

Tyto platby by se pěkně hromadily v aplikaci a banka by mi každý den poslala email nebo SMS, které platby je třeba ten den uhradit.
Hexer
Hexer (neregistrovaný) ---.silesnet.net
8. 9. 2009 10:01 Nový

Jen doufam

celé vlákno
Ja jen doufam ze to prijde co nejdrive... osobne vuuubec nejsem nadseny z EDI reseni... nelibi se mi ze musim pouzivat nastroje nejake treti strany... nelibi se mi ze musim platit za kazdou odeslanou zpravu... (respektive nejaky mesicni pausal)... nelibi se mi ze EDI neni prodavano jako produkt ale jako sluzba... to znamena ze mezi mnou a zakaznikem je dalsi prizivnik...
Jason
Jason (neregistrovaný) ---.77.broadband12.iol.cz
11. 9. 2009 23:04 Nový

Re: Jen doufam

celé vlákno
Ale to porovnáváte hrušky s jablky. ISDOC v tomto smyslu (garantované doručení, potvrzování zpráv atd.) není ekvivalentem k EDI komunikacím.

Copak nechápete, že formátem zprávy bude ISDOC, ale pro přenos se má využít ISDS, tj. oním "příživníkem" v tomto smyslu bude Česká pošta ? :-) Proč asi bylo do zákona 300-2008 na poslední chvíli přidáno, že oproti původnímu znění bude sloužit i pro výměnu datových zpráv mezi komerčními subjekty navzájem (od 1.7.2010), a že faktury bude jako výjimku možné ISDS přenášet již od 1.1.2010 ....

Samozřejmě, fakturu v ISDOC si můžete klidně posílat emailem, ale pak to má k EDI dost daleko (ostatně, fakturu ve formátu UN/EDIFACT si můžete mailem poslat taky ...)
pepca
pepca (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
8. 9. 2009 10:24 Nový

RE: Místo papírového dokladu přichází elektronická faktura ISDOC

> Formát ISDOC má samozřejmě i nevýhody. Jednou z nich je, že neřeší samotný proces přenosu.

Tak to je teda hrozná nevýhoda. Představte si, že by třeba takový JPEG řešil způsob přenosu... to by byl v té komunikaci bordel, co?
Michael
Michael (neregistrovaný) ---.rsd.cz
8. 9. 2009 11:55 Nový

to je hezke, ale...

celé vlákno
To je sice hezké, ale co mám dělat, když mě dneska i s podepsanou fakturou s ověřeným certifikátem v řadě případů vyženou. Především různé státní inštituce.

Prostě PAPÍR a ŠTEMPL v našem post-rakousko-uherském státě hraje prim --- zákon / nezákon, datová schránka / nedatová schránka, elektronický cerifikovaný podpis / nepodpis...
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 9. 2009 12:36 Nový

Re: to je hezke, ale...

celé vlákno
Můžete být konkrétní kdy a proč vás vyhnali? Jako dodavatele do státní správy a Vy jste jim chtěl dát elektronickou fakturu nebo při kontrole ze státní správy?
Kontrolu z FÚ jsme absolvovali za posledních 5 let 2x a nikdy neměli s elektronickou fakturou problémy.
Zřejmě máte zdroj informací v JPP (Jedna Paní Povídala)...
Radek
Radek (neregistrovaný) ---.58.broadband3.iol.cz
8. 9. 2009 11:55 Nový

Elektronický podpis nepotřebujete

celé vlákno
Z logiky zákona vyplývá, že učetnictví musí zprávně odrážet realitu. Za to zodpovídá ten, kdo účetní záznam ať už v knize nebo v sw učetnictví vytváří, resp. povolí zapsání dat. Kde je v tomto místo pro zbytečný elektronický podpis?

Prostě je to problém účetního co povolí zaúčtovat. A je úplně jedno, jestli to přišlo natištěné na papíře, mailem jako pdf nebo přímo z eshopu do účetní aplikace.

Prostě jsou tu firmy, které vymýšlejí nesmysly neživotaschopné bez státních direktiv a úředníků. Všichni víme, že jde především o certifikační autority. Akčoli miliony klientů po celém světě využívají certifikační autority pro elektrinický podpis zdarma, tady se z toho stává státem podporovaná mafie.
petrph aura:51

Re: Elektronický podpis nepotřebujete

celé vlákno
Když ono je třeba vzít v úvahu i časové hledisko - z hlediska kontroly. Čili - účetní přijme datově doklad s elektronickým podpisem - ověří jeho pravost - fajn, zaúčtuje. No, a za x let příjde kontrola, a řekne, ukažte mi podklady k tomuto dokladu. A účetní je v ..- digitální podpis je už dávno neplatný, certifikát podepsaného x let prošlý - jakpak se zatváří kontrolor ? A naopak , když bude kontrolor zběhlý v IT, může namítnout, že tenhle typ elektronického podpisu už je dávno proražen, takže si to moh účetní nabouchat sám..
Prostě, a jasně, ještě před skutečným rozjetím datových schránek (a a od příštího roku i mezi podniky), by si měl stát tuhle filozofii ujasnit, a říci co s tím...
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
9. 9. 2009 9:05 Nový

Re: Elektronický podpis nepotřebujete

celé vlákno
Pořád se tady dokola probírá nesmysl, že faktura musí být podepsaná a časově dokola razítkována kvůli nějaké kontrole za 5 let. Nic takového. Obdržená faktura sama o sobě vůbec nedokladuje skutečný stav, který pak nastal, tedy že jsem zaplatil a obdržel službu či zboží. Nakonec pokud budu chtít dát kontrole podvrženou fakturu, použiju jednoduše nějakou papírovou s nějakým modrým klikyhákem a případně otištěnou bramborou.
petrph aura:51

Re: Elektronický podpis nepotřebujete

celé vlákno
V podstatě máte pravdu - podvrženou fakturu dát kontrole můžete. Tedy, pokud si jí připravíte a vytisknete předem. Jestli při kontrole revizor zjistí, že mu chybí faktura, a Vy jí poběžíte "hledat" vedle a vrátíte se s ní, ještě mokrou z tiskárny a podepsanou klikyhákem a podezřelým razítkem , asi bude nedůvěřivej...:):)
Ono jde spíš o to, že každá kontrola účetnictví je spíše preventivní, a jde v ní cokoliv uznat. Když ale dojde k nějakému průšvihu, a zahájí se vyšetřování a soudní řízení, tak už jde do tuhého, a strašně záleží na tom, jestli jde nebo nejde uznat zda někdo podepsal nějakou fakturu či dodací list. Ať ručně či elekronicky. Moudrý účetní si schovává všechny podepsané papíry zpátky. Neopatrnej důvěřuje lidem - a počítačům....
Nakonec, jak víte, tak se diskutuje zákon o 80%-100% zdanění nedoložených příjmů. A pak bude opravdu záležet na každé faktuře o výdaji či příjmu, kterou kontrolní orgány uznají či neuznají...Máme se na co těšit...
MB
MB (neregistrovaný) 193.86.31.---
9. 9. 2009 9:56 Nový

Re: Elektronický podpis nepotřebujete

celé vlákno
Jenže v tomto případě asi těžko bude neuznatelná faktura jen proto, že má prošlý e-podpis (což musí mít po letech z podstaty u nás zavedených e-podpisů). A argument, že e-podpis a časové razítko byly dávno prolomeny v tomto případě nebude problém kontrolovaného, ale zjevně problém celého systému.
Bobrs
Bobrs (neregistrovaný) ---.suz.cvut.cz
8. 9. 2009 13:09 Nový

Nesmyslný produkt

celé vlákno
Ach jo :-(. Zase jeden úžasně nesmyslný produkt. Když budu živnostník tak je mi to naprd, protože to nikdo nepoužívá. Když budu firma, tak zřejmě budu obchodovat i s lidmi mimo republiku, takže zase marné. A když budu velkoobchod nebo něco podobného pak pro mně nebude problém si ta data vyměnovat nativně a hlavně přímo a ne přes nějaké zbytečné formáty.

To co mě bude v každé z těchto situací zajímat: zda dokážu ve faktuře najít co potřebuju, zda dokážu najít požadovanou fakturu a hlavně zda to mám zaúčtováno správně já. Pokud mi budou všichni posílat PDF (a nebude to takové to PDF co někdo naskenoval) pak to dokážu dobře a rychle strojově prohledat.

Podpis na faktuře být nemusí už roky pokud ho tam někdo chce znamená to jenom, že nezná zákon. Zákon jasně říká že tam podpis nemusí být. Tedy všechny el. podpisy, podpisy, časové značky atd. jsou zbytečné.

Proč bych svoje partnery nutil používat cokoliv navíc než musí, když i taková blbost jako používat PDF je u některých taková mentální bariéra, že se dá prorazit snad jenom přístupem, který hraničí s vydíráním.
Hexer
Hexer (neregistrovaný) ---.silesnet.net
8. 9. 2009 13:58 Nový

Re: Nesmyslný produkt

celé vlákno
To funguje v malem... strojove prohledavat PDFka je nesmysl... my mame v nabidce 500 polozek... porad nejake pribyvaji a ubyvaji... zakaznici objednavaji ruzne mnozstvi polozek... a ted to nejlepsi... vystup (PDF) z ucetnich softu vypada pokazde jinak... jeden tam ma hlavicku vlevo..jiny ma vlevo prijemce... nekdo ma polozky s carovymi kody...jiny s internim kodem... a ted zkuste takhle zpracovavat treba 500 faktur denne... nikdy nebudete vedet jestli nekde neni chyba pri prevodu...jestli ten dany zakaznik nezmenil ucetni soft a tim i vzhled faktury...

PDF je fajn...ale rozhodne ne jako elektronicka faktura...

Je v tom maglajz... prave pro usmerneni tohodle maglajzu a aby nejak fungovala skutecna vymena dokumentu se zrodilo EDI... bohuzel v takove podobe z ktere je kazdemu na blinkani... to vse podporovane manazery (kdy kazdy dostane to sve male spropitne do kapsy) ... nakonec vas za kazdou takovou fakturu zkasiruji... zaplatite zavadeci poplatky a buh vi co jeste...

Proc partnery nutit pouzivat elektronickou fakturu? Jednoduche... protoze to setri cas a naklady... a tim ze se tenhle format schvali jej prevezmou velka ucetnictvi (POHODA HELIOS...) a snad se to stane normalnim standartem...

Pro predstavu... kdyby jste potreboval prepsat 500 faktur denne a kazdou prepisoval jen 30s tak to mate 250minut... to jsou 4 cloveko/hodiny... kdezto tak to muze vse delat stroj za vas :)
vedma
vedma (neregistrovaný) ---.remak.cz
8. 9. 2009 14:41 Nový

Datové schránky?

A co použití datových schránek? Jsou(budou) povinné, takže není problém se zjišťováním dostupností. Už jenom aby byla dokončena i podpora pro předávání dokumentů mezi subjekty navzájem (tedy ne jenom vůči státní správě).
Jiří Kubíček
Jiří Kubíček (neregistrovaný) ---.letna.cz
9. 9. 2009 7:58 Nový

Podpora ISDOC v Ruby on Rails

Pro Ruby on Rails již existuje i plugin, který umožní jednoduše generovat faktury ve formátu ISDOC z jakéhokoliv modelu. Ke stažení na http://github.com/kraxnet/acts_as_isdoc
Frost
Frost (neregistrovaný) ---.karneval.cz
10. 9. 2009 7:56 Nový

Česká specifíka

celé vlákno
Zase jsme chytřejší než svět kolem nás. A co třeba komunikace se zahraničním partnerem, to už asi nepujde. Je to cele hloupost a měli by jsme konečně přestat budovat policejní stát, který hlídá občana na každém kroku a začít se chovat normálně. Podepisování faktur je také české specifikum, kdyz to chcete po nemcovi a nedej boze po americanovi tak si mysli, ze jste trhlý. Ale k veci, xml format se da pouzit v obecne forme a ctecek je dost, pro fakturu je maximalne potreba specifikovat vzor xml a není nutné řešit nic dalšího. Stát a firmy utratí hromadu prachů za zavedení formátu, který se v rámci evropské integrace během několika let opět zruší. Akorát pár vyžírků si zase nastrká naše prašule do svých kapes.
Petr Ferschmann aura:85

Re: Česká specifíka

celé vlákno
ISDOC je takový vzor XML. Není to nic jiného.

Netuším kdo by si měl na ISDOCu "nahrabat" a hlavně z čeho. Jedná se o formát, který si dohodli výrobci mezi sebou, všichni jej dodávají zdarma s aktualizacemi svých produktů.

Jedná se o něco, co není moc obvyklé: konkurenti se shodli na jednotném formátu. Stát na ISDOC nedal ani korunu.

Větu o policejním státu nechápu v kontextu ISDOCu už vůbec.
jd
jd (neregistrovaný) 81.0.218.---
10. 9. 2009 8:51 Nový

Re: Česká specifíka

celé vlákno
Čeští výrobci by se spíš měli připojit k tvoření mezinárodního formátu a rozhodně ve větším rozsahu, copak je faktura jediný druh dokladu???
Petr Ferschmann aura:85

Re: Česká specifíka

celé vlákno
Větší rozsah by se nepodařilo prosadit. Teď už stačí udělat ISDOC 2.0 a všechno tam doplnit a firmy to pak doplní do svých produktů.

Jinak ISDOC vychází z UBL a rozdíl změn je minimální. Kdyby se to řešilo přes skupinu UBL, nebyli by změny dodnes.

Takže volby jsou: buď se u nás bude dalších 10 let nasazovat UBL (a bude se používat ve stejné míře jako EDI - tj. jen velké firmy) a nebo budeme mít hned teď ISDOC, naučíme lidi jej používat (to nejtěžší) a tu drobnost jako je technický formát můžeme za pár let změnit.
jd
jd (neregistrovaný) ---.globus.cz
10. 9. 2009 9:40 Nový

Re: Česká specifíka

celé vlákno
no když myslíte....elektronickou komunikací se hodně intenzivně zabývám již cca 7 let a myslím, že toto není krok správným směrem
Jirka Kosek
Jirka Kosek (neregistrovaný) ---.bluetone.cz
10. 9. 2009 14:25 Nový

Re: Česká specifíka

celé vlákno
Jestli to nebude tím, že velké firmy jako Globus, Škodovka, ... mohou svou tržní silou dodavatelům vnutit používání drahého a komplexního řešení ála EDI.

Nicméně UBL v současné podobě nepokrývá všechny specifické požadavky české legislativy a jeho rozšiřující mechanismy nejsou přinejmenším úplně elegantní pro doplnění chybějící funkcionality. Nicméně dlouhodobě by samozřejmě bylo perfektní UBL vylepšit.

Každý, kdo o to má zájem, se může stát členem UBL TC, který na vývoji a údržbě UBL pracuje:

http://www.oasis-open.org/committees/ubl/

Začít je možné třeba s překladem terminologie do češtiny:

http://ubl.xml.org/forums/ubl-international-data-dictionary-idd-contributions#cz

ISDOC je jednoduchý formát, který umožňuje strukturovaně přenést fakturu. Je to takové typické 20/80 řešení -- s 20% námahy pokryjete 80% procent požadavků. Já jsem si ISDOC fakturu napsal v textovém editoru a podepsal ji pomocí krátkého prográmku v Javě. Software pro vytvoření takové faktury mě stál 0 Kč a celé to nezabralo ani hodinu. Předpokládám, že takhle rychle a levně bych EDI nezvládl.

Co se týče posílání dokumentů do zahraničí, není ani situace okolo UBL úplně růžová. Mnohé státy si do UBL přidávají vlastní rozšíření. Takže stejně bude potřeba inteligentní import/export, který tato specifika ošetří. A konverze mezi ISDOC a UBL v těch částech, které UBL umí, je otázka velice primitivní XSLT transformace.
admin . aura:23
10. 9. 2009 15:14 Nový

Re: Česká specifíka

celé vlákno
Ještě bych doplnil, že tím že ISDOC podporuje CCV ve svém řešením EDI ORION, tak pokud daný SW bude podporovat ISDOC, zároveň bude též prakticky bez úprav moci komunikovat s partnry používající EDI
DR
DR (neregistrovaný) 213.29.85.---
4. 10. 2009 10:46 Nový

Re: Česká specifíka

celé vlákno
Já myslím, že zvládl. Když umíte toto XML, umíte prakticky i EDI, až na to, že stávající ISDOC neřeší vše (např. spotřební daň). Jak píše admin, s využitím např. řešení CCV už můžete posílat faktury i přes EDI. A není to ani drahé, ani neplatíte za každý přenos (ale spíš platíte za garantované zpracování, doručení, archivaci atd., což byste stejně jako vystavitel daňových dokladů měl).
Frost
Frost (neregistrovaný) ---.karneval.cz
10. 9. 2009 8:56 Nový

Re: Česká specifíka

celé vlákno
Je to něco jako současné formáty daňových přiznání, pokud ho chci jednodušše zpracovat a pokaždé vyplnit komplet znovu, mohu si stáhnout program zdarma. Pokud chci zpracovávat daňové přiznání trochu pokročileji, musím si program koupit.
To samé nastane až přijde ISDOC, klidně se vsadím.
Policejní stát - obecně vzato Faktura je výzva k platbě. Podepisovat ji není zvykem a tudíž ani řešit el. podpisy. Jen u nás /a postkomunistických zemích/ je nastavena nedůvěra k občanovi ve všech směrech a je také tak kontrolován, evidován a prověřován.
R.S.
R.S. (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
10. 9. 2009 10:01 Nový

Re: Česká specifíka

celé vlákno
No i kdyby jste si zpracování formátu ISDOC v účetním programu musel koupit (o čemž díky konkurenčnímu boji mezi výrobci pochybuji), tak otázka zní: No a co?
Používání ISDOCu není povinné, takže můžete nadále posílat a přijímat papírové faktury, ISDOC můžete nadále ignorovat...
K tomu policejnímu státu - nechápu poznámku a souvislost mezi policejním státem a fakturací, jak to může spolu souviset. Musím se asi zeptat na Kubě, KLDR či Bělorusku, jak řeší elektronickou fakturaci... :-)
vratis
vratis (neregistrovaný) ---.48.broadband10.iol.cz
16. 4. 2010 21:32 Nový

Využití v komunikaci eshop - účetní sft

Dobrý den,

zajímalo by mě, zda se uvažuje o širších možnostech přenosu fakturačních dat mezi internetovým obchodem a účetním softwarem a případně i dalšími aplikacemi. Jedinou možnost, kterou jsem zatím viděl, byl import přijatých faktur v ISDOC. Uvažuje se např. také o přenosu údajů z internetového obchodu do modulu vystavených faktur? Forma a způsob přenosu dat do účt. softwaru se u každého výrobce liší a přináší jen komplikace, zřejme ISDOC by byl vhodným univerzálním formátem.
alaskagr64
7. 3. 2014 10:11 Nový

EDI - Podnikové plánování

celé vlákno

Dobrý den,

máte někdo zkušenost s tímto EDI systémem pro podnikové plánování?

Na webu moc diskuzí na EDI není, ocením každý názor, děkuji.

Edizone.cz
Edizone.cz (neregistrovaný) ---.opanet.cz
7. 3. 2014 10:45 Nový

Re: EDI - Podnikové plánování

celé vlákno

Dobrý den,

nejde o EDI systém, ale o systém pro plánování výroby, který dokáže komunikovat pomocí standardních EDI zpráv. Dle toho co píší na stránkách se spíše zaměřují na procesy, které se používají třeba u komunikaci s automotivem.

Obecně o EDI se můžete dočíst např. na portálu www.edizone.cz, který je však zaměřen spíše na EDI v FMCG a retailu, nicméně hlavní principy jsou shodné i s automotivem.

Zasílat nově přidané názory e-mailem