Hlavní navigace

Elektronické knihy: vydavatelé mají problém, čtenáři nikoliv

28. 3. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Slyšíme to ze všech stran: prodeje elektronických knih rostou, prodeje papírových knih padají a jejich vydavatelé a distributoři pláčou. V českých zemích to nicméně s distribucí e-knih vázne, protože jejich vydavatelé a distributoři elektronických knih mají pár problémů navíc. Budou mít problém i čtenáři?

Co chtějí čtenáři? Možnost jednoduše si koupit elektronickou knížku, kterou si přečtou na své čtečce a u které mají když ne jistotu, tak alespoň šanci, že si ji budou moci přečíst i na jiné čtečce, kterou si koupí poté, co ta původní odejde do křemíkového nebe. Cena, DRM a podobné věci, to jsou všechno problémy až sekundární anebo zajímavé pro sice hlasitou, ale malou část zákazníků.

Co chtějí vydavatelé a distributoři? To sice můžeme s jistou perverzní zvědavostí sledovat a analyzovat, ale není to nijak zvlášť podstatné. Podstatné je jenom to, zda dokáží nabídnout něco, o co budou mít jejich zákazníci zájem. A to tím spíše, že knižní průmysl má výrazně menší lobbistickou sílu než průmysl hudební a filmový. I ten po vyčerpání ostatních možností začíná přicházet ke zdravému rozumu. A knižním vydavatelům se nepodaří přirozený vývoj legislativně zdržovat ani tak dlouho.

Reklama

Knihkupectví Kanzelsberger – hlavní partner seriálu Léto s (e)knihou
Síť knihkupectví po celé ČR, on-line prodej. Nabízíme více než 56 000 denně aktualizovaných záznamů knih všech žánrů: beletrie, dětské knihy, učebnice, slovníky, odbornou a technickou literaturu, historie, encyklopedie, hudebniny, mapy a atlasy: www.kanzelsber­ger.cz

Zatím se jim naplňování čtenářských přání příliš nedaří. Místo jednoduché koupě knížek se čtenáři dostane obskurních postupů a široké škály výmluv, proč to nejde jinak.

Přitom právě jednoduchost je klíčem. Kindle a iTunes dosáhly úspěchu právě touto cestou. Pochopením myšlení uživatele, který si chce písničku poslechnout a knížku přečíst právě teď a na tom, co má k dispozici. Úžasným nepochopením téhož je naopak implementace „sociálního DRM“ v podání PalmKnih. Aby mohly do knihy být vloženy ověřené údaje toho, kdo si knihu koupil, je nutné zadat potvrzovací kód, který vám bude zaslán poštou na zadanou adresu. Do té doby máte k dispozici jenom první třetinu knihy, kterou jste už celou zaplatili.

Pomiňme teď, nakolik je tento postup spolehlivý a smysluplný. Ale už jenom idea, že budu muset na dodání zbytku knihy čekat několik dnů, je spolehlivě odrazující. Snad jediným horším čtenářským utrpením, než nemoci si přečíst knihu, kterou právě chci, je nemoci si dočíst knihu, kterou mám právě rozečtenou. Přitom běžné knížky lze přečíst v řádu hodin nebo několika málo dnů.

Ostatně, já jsem si kupoval elektronickou čtečku proto, abych tomuto předešel. Základním impulsem byla právě možnost nosit prakticky celou knihovnu při sobě. (Druhým důvodem pak byla vidina dvou stěhování v horizontu následujících několika týdnů. Všem odpůrcům elektronických knížek, kteří si chtějí užít pocit doteku fyzické knihy, nabízím možnost užít si doteků do sytosti při stěhování mé knihovny na konci dubna.)

Argumentace Lucie Vávrové z PalmKnih1, že tenhle postup musím absolvovat pouze při prvním nákupu, je výtečným důkazem nepochopení shora uvedeného principu. Čtenář se nehodlá na nějakém serveru registrovat a ověřovat jenom pro dobrý pocit z registrace, aby si přidal do sbírky další uživatelské jméno a heslo. Registrace je pro něj prostředkem, jak se dostat k dílu, které právě teď chce. Pokud nevede k cíli, nebo nevede dostatečně rychle, najde si jiné prostředky. Dílo si v horším případě uwarezí, v lepším stáhne u konkurence.

Ostatně, přímým impulsem k napsání tohoto článku byla touha zakoupit si knihu zdejšího šéfredaktora Koncernová pětiletka. PalmKnihy prohrály, protože čekat na poštu prostě nebudu. Nakonec jsem knihu koupil během pár minut a bez problémů na Smashwords. Registrace na Palmknihách může počkat. Nic jiného po nich v současnosti nechci. Až budu chtít, možná přijdou k rozumu. Nebo si to zase obstarám jinak, žádný problém.

Přičtěte k tomu komplikované postupy platby a příplatek při použití PayPalu a dostanete důvod, proč prodeje na PalmKnihách dosahují hodnot, kterých dosahují. Propočty paní Vávrové, proč musí být nejjednodušší a pro mne nejpříjemnější metoda platby – PayPal – dražší, mne nezajímají. To je její problém, ne můj.

Stejně tak je problém distributorů a ne čtenářů, že vydavatelé trvají na DRM ochraně, kterou čeští distributoři v podstatě nedokážou poskytnout, protože na čtečky se nedostanou. Problém není v DRM samotném, ale v jeho implementaci. Pokud ho nabízí někdo důvěryhodný, jako Amazon, nepředstavuje pro většinu uživatelů zásadní problém. Prostě předpokládáme, že Amazon nebo iTunes z povrchu světa v dohledné době beze stopy nezmizí. U pochybných projektů neznámých českých firmiček á la Wooky tuhle jistotu nemáme, navíc nutnost instalovat jakýsi obskurní software na PC je diskvalifikující sama o sobě.

Čeští vydavatelé skutečně mají problém, protože český trh je pro giganty typu Amazonu nezajímavý. A vždycky bude a nám nezbývá, než se s tím smířit a přizpůsobit se tomu. Že i přesto je Kindle nejrozšířenější čtečkou u nás, je prostě realita, ze které je nutné vycházet – protože žádný z českých vydavatelů a distributorů nemá sílu to změnit.

Argumentem poslední záchrany často bývají dramatická prohlášení v duchu „Buďte rádi, že vůbec nějaké e-knihy jsou“ nebo „A co budete číst, až všichni zkrachujeme a vy budete mít smůlu?“. Rád bych sýčky uklidnil, o naše čtenářské blaho se nemusí strachovat.

V první řadě jsou zde zahraniční zdroje. Už dneska je jednodušší, většinou levnější a téměř vždy rychlejší si koupit knížku v angličtině (originální nebo přeloženou), než čekat na český překlad, který vyjde o rok později a zhusta v lingvisticky urážející kvalitě. Pravda, ne každý umí anglicky natolik dobře, aby dokázal číst v angličtině stejně snadno jako v češtině. Ale není to zase tak horké. Beztak jsme předposlední generace, která umí číst2 a čtení knih pro potěšení se z pozice masové zábavy posouvá do pozice libůstky vzdělanější menšiny, která se to v případě potřeby dříve či později naučí. Bude to sice nějakou dobu trvat, ale proces je to nevyhnutelný. Originálních českých knih, stojících za pozornost, je velmi málo, ale ani o ně jako čtenáři nepřijdeme.

UX DAy - tip 2

Možná skutečně zahynou stávající firmy. To už se těm, kdo neumí reagovat na vývoj, tak nějak stává. Netřeba želet jejich osudu, v uprázdněném prostoru vstanou noví bojovníci. Kteří nenajdou důvody, ale způsoby.

Čeští vydavatelé a distributoři skutečně mají problém. Naštěstí je to skutečně jenom jejich problém a čtenáře ani literaturu temné časy nečekají.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako konzultant a hlavní softwarový architekt společnosti Altairis. Je Microsoft Most Valuable Professional pro ASP.NET a tvoří web aspnet.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).