Hlavní navigace

Eliška Hutníková: Jak probíhá finiš politické kampaně na Facebooku

Eliška Hutníková 24. 10. 2013

Těsně před volbami roste stránkám politických stran na Facebooku počet fanoušků, některým i raketovým tempem.

Intenzivní aktivita stránek a růst fanouškovské základny. Tak by se daly popsat facebookové stránky politických stran týden před volbami. Komu se daří oslovit širokou základnu a kdo má silné jádro příznivců? Zopakovali jsme průzkum z minulého měsíce.

Text původně vyšel na Databoutique.cz, Lupa jej publikuje se svolením autorů.

Nárůst fanoušků

Fanoušků všech stran přibývá, a to hodně. Rekordmanem je hnutí ANO s téměř trojnásobným nárůstem počtu fanoušků (na víc než 57 tisíc). Podíváme-li se do historie získávání lajků (dostupné veřejně na facebookové stránce), uvidíme výrazný nárůst počtu nových fanoušků, který souvisí s intenzivní reklamní kampaní. Hnutí ANO teď získává zhruba 1700 fanoušků denně (v době vrcholící kampaně i 2000). Před měsícem to byla zhruba desetina.

Mimochodem, na screenshotu také vidíte, jak výrazná může být korelace počtu nových fanoušků s metrikou “mluví o tom”, protože každý nový fanoušek je do tohoto čísla započítán. I proto se poměr “mluví o tom” k počtu fanoušků v průběhu intenzivní reklamní kampaně vždy zlepšuje. Často však jen dočasně a v podstatě kosmeticky, právě o čerstvě získávané fanoušky.

Takto rostl v uplynulém měsíci počet fanoušků všem sledovaným stránkám politických stran, jedná se o průměrný nárůst fanoušků za den:

Růst stránky ANO je dramatický, zkresluje ale zbytek grafu, takže nemůžeme dobře sledovat ostatní strany. Bez něj vypadá vývoj velikosti stránek takto:

Viditelný víkendový fanouškovský úlet Zemanovců pronikl dokonce do mainstreamových médií, je vidět, že dál už SPOZ fanoušci nepřibývají. Výraznější krátkodobý nárůst měla také KDU-ČSL, i když ne tak prudký. V tuto chvíli nejvíc rostou (kromě vynechaného ANO) Svobodní a Piráti. Dále Hnutí úsvit a TOP 09, u kterých už je patrný útlum. Je možné, že strany spoléhající na Facebook Ads už vyčerpaly fanouškovský potenciál. Další pokračování kampaně pro ně buď je příliš nákladné, nebo (i pokud peněz mají dost) přestává být kde brát.

Ještě malá spekulace pro ilustraci: Na trhu běžná cena získání fanouška při akviziční kampani bývá cca 10 – 15 Kč. Hnutí ANO jich nasbíralo za uplynulý měsíc přes 40 000. Kdyby jich pocházela z Facebook Ads polovina a pokud by náklad na jednoho takového fanouška odpovídal našemu hrubému odhadu, pak stránka vyšla Andreje Babiše v uplynulých týdnech na zhruba 250 000 Kč.

Vytížení fanoušků

Takto nyní vypadá rozložení stránek, pokud jde o počet fanoušků a poměr mluví o tom:

Stránky obecně mají velmi vysoké procento “mluví o tom” k počtu fanoušků (připomeňme, že pro běžné stránky je 10 % úspěchem). Překvapit by vás v souvislosti s prudkým růstem fanouškovské základny neměla výjimečná pozice ANO.

Pro snadné porovnání s uplynulým měsícem slouží graf zachycující posun těchto dvou metrik. Pro strany je nejvýhodnější posouvat se doprava nahoru – pak jim přibývají fanoušci a zároveň se zvyšuje podíl „mluví o tom“ k počtu fanoušků. Pokud se poloha stránky mění pouze směrem nahoru, pak o ní lidé mluví víc, ale fanoušci nepřibývají.

Dlouhodobě to je dobrý stav, pokud již máte solidní základnu fanoušků a chcete s nimi dlouhodobě komunikovat. Tak tomu bývá u stránek komerčních firem. Pokud se však snažíte oslovit nové publikum (jako politické strany těsně před volbami), budete chtít také získávat nové fanoušky.

CIF16

Až na Hnutí úsvit a Zemanovce si všichni minimálně drží „mluví o tom“ na úrovni z minulého měsíce, obecně využití fanouškovské základny roste.

  • Největší posun na grafu zaznamenaly stránky ANO a TOP 09, a to především díky velkému nárůstu fanoušků.
  • Velký nárůst směrem nahoru a doprava (nárůst fanoušků o víc než 11 tisíc a zároveň nárůst mluví o tom o 24 %) mají také Svobodní.
  • Stránce Hnutí úsvit sice také přibylo dost fanoušků, poměr mluví o tom ale klesl. Ukazuje se, že udržet masivně získané fanoušky nějakou dobu aktivní je problém. Podobné je to u Zemanovců.

Jádro aktivních uživatelů 

Zajímalo nás také, jak vypadá fanouškovské jádro jednotlivých stran. Sem patří ti uživatelé, kteří se stránkou komunikují opakovaně – v našem případě alespoň dvakrát. Označujeme je jako aktivní uživatele, za pasivní uživatele pak považujeme ty, kteří komentovali nebo “lajkovali” pouze jednou.

V absolutních číslech kopíruje velikost fanouškovského jádra celkem věrně velikost stránky (s výjimkou ODS a Věcí veřejných).

Souvisí to se strategií největších stránek získat si masu fanoušků (TOP 09 to udělala v minulosti, ANO je sbírá právě teď) a ty pak buď přirozenou cestou, nebo prostřednictvím promovaných příspěvků oslovovat v okamžiku, kdy to potřebujete, tedy před volbami.

V relativních číslech (tedy poměru aktivních nebo pasivních ku všem fanouškům) jsou na tom nejlépe Hnutí úsvit, Zelení a KDU-ČSL, kterým v uplynulých 30 dnech na stránkách opakovaně nějakým způsobem reagovalo přes 15 % fanoušků. Při započtení pasivních je absolutním vítězem Strana zelených následovaná opět KDU-ČSL. Jejich fanouškovská základna je tedy tvořena nejaktivnějšími uživateli.

Proti minulému měsíci je Hnutí úsvit nejúspěšnější ve zvyšování počtu těch, kteří se do diskuse zapojují – stránka zvýšila o víc než 8 procent podíl aktivních fanoušků. Naopak nejhůř je na tom Dělnická strana, které ubylo 4 % aktivních lidí.


Strana Změna fanouškovského jádra
Hnutí úsvit 8.29%
Piráti 5.96%
Strana zelených 5.81%
TOP 09 5.44%
HVVB 4.41%
ODS 2.64%
Svobodní 2.46%
ANO 1.79%
KDU-ČSL 0.25%
KSČM 0.23%
Věci veřejné –0.31%
SPOZ –0.72%
ČSSD –1.73%
DSSS –4.07%

Veni ad ludere cum lapidibus aneb Závěrem

Pokud se podíváme na facebookové stránky jednotlivých stran optikou social media managera, je většina z nich v tuto chvíli navenek úspěšná a možná by se některé krásně výjimaly v případové studii prezentované na nějaké odborné konferenci. 

Ovšem snažit se z těchto výsledků nějak odhadovat, jak volby dopadnou, je scestné. Třeba už proto, že 1,5 % získaných hlasů při běžné volební účasti představuje zhruba 80 000 lidí – což je tak zhruba velikost největší politické facebookové stránky.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: RRTV: licence pro Šlágr TV

RRTV: licence pro Šlágr TV

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Podnikatel.cz: Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují