Hlavní navigace

Eliška Vyhnánková: Je to zlo. Prosím, nedělejte to

Eliška Vyhnánková 21. 3. 2014

Ta nabídka zní úžasně. Za pár stovek korun tisíce fanoušků na Facebooku navíc. Budete vypadat dobře a skoro nic to nestojí.

Přečtěte si prosím následující text velmi pečlivě, pak ještě jednou. Nasdílejte ho na sociální sítě, poté si ho schovejte a pošlete ho každému kolegovi či kamarádovi, který se vám spiklenecky svěří s tím, že by se něco dalo dělat s počtem fanoušků na Facebooku. Že mu volala jedna marketingová firma…

Ta nabídka zní úžasně. Za pár stovek korun tisíce fanoušků na Facebooku navíc. Budete vypadat dobře a skoro nic to nestojí. Konkurence pukne závistí nad tím skvělým číslem a noví fanoušci vás hned budou vnímat úplně jinak (uvidí přece to číslo) – peníze se pohrnou. Navíc firmy, nabízející tuhle kulišárnu, dokážou působit velmi přesvědčivě, takže rychle nabudete dojmu, že je to vlastně docela super nápad. A tak budete sedět u Facebooku, sledovat rostoucí číslo a spokojeně si mnout ruce. Co ale zřejmě netušíte, je fakt, že budete zároveň svědkem velmi rychlého zániku své stránky. Přemýšlíte proč?

Pojďme si nejdřív rozebrat, jak vlastně funguje šíření příspěvků na Facebooku. Ve chvíli, kdy vytvoříte na své firemní stránce nový status a kliknete na tlačítko Přidat příspěvek, zobrazí se výsledek pouze malému vzorku vašich stávajících fanoušků a situace se bude v budoucnu ještě zhoršovat. 

Představme si například, že má vaše stránka 100 fanoušků. Buďme optimističtí a řekněme, že se příspěvek v první vlně zobrazil 10 fanouškům (poslední průzkumy mluví o organickém dosahu kolem šesti procent). Pokud budou fanoušci na příspěvek reagovat, tedy klikat na To se mi líbí, komentovat a sdílet, bude se zobrazovat dál a dál většímu množství uživatelů, dosah příspěvku poroste a s ním půjdou ruku v ruce i noví fanoušci stránky. Takoví, kteří viděli váš příspěvek, zaujal je a dobrovolně se rozhodli, že chtějí vědět, co je u vás nového. Říkejme jim dobří fanoušci. Mají rádi vaší firmu a vaše příspěvky a vzorně je budou šířit dál.

Inu, sto dobrých fanoušků je hrozně málo a vy to chcete urychlit. Koupíte si tedy 10 000 fanoušků. Nebudu v tomto textu rozebírat, jakým způsobem k vám dorazí. Pokud vás to opravdu zajímá, David Kálal situaci velmi pěkně rozebral ve svém článku Click farmy a falešní fanoušci. Budeme jim říkat špatní fanoušci. Máte tedy 10 100 fanoušků a jdete jim napsat nový příspěvek. Facebook ho v první vlně opět zobrazí optimistickým deseti procentům vašich fanoušků, aby zjistil, jak se mu bude dařit…

Věřím, že většině z vás už zápletka došla. Příspěvek svede marný boj s pravděpodobností a pokud budete mít opravdu štěstí, ukáže se jednomu či dvěma dobrým fanouškům. Špatné fanoušky vaše příspěvky nebudou zajímat (pokud je vůbec něco zajímá), protože se na vaší stránku nedostali dobrovolně, neznají vás a nemají k vám žádný vztah. Nedostanete z nich žádné likes, nebudou komentovat a rozhodně nebudou příspěvky sdílet svým stejně nadšeným přátelům, ze kterých se mohou vyklubat další dobří fanoušci. Dosah příspěvků zemře a vaše stránka s ním.

Jak to tedy dělat správně? Ignorujte číslo počtu fanoušků stránky a neposlouchejte své ego. Snažte se docílít co největšího zapojení vašich dobrých fanoušků, budujte si komunitu organicky, a pokud se rozhodnete růst fanoušků (či jednotlivé příspěvky) podpořit finančně, nerozhazujte peníze bezhlavě. Přemýšlejte a učte se. Problematika působení na Facebooku je samozřejmě mnohem komplexnější a nelze ji shrnout do několika vět. Pokud by existoval jednoduchý návod, nebylo by potřeba nás, social media konzultantů. Tento článek měl ale za úkol předat vám pouze jednu jedinou informaci:

Nakupování fanoušků je zlo a vaší stránce ublíží! Prosím, nedělejte to.

Našli jste v článku chybu?

21. 3. 2014 13:03

Medcin (neregistrovaný)

Promiňte, nerozumím tomu, jak Facebook rozesílá příspěvky, ale v článku máte jeden logický lapsus.

Pokud mám 100 příznivců a FB to bude posílat 10 % (aby se to lépe počítalo), tak to dostane 10 příznivců.

Když si nafejkuju dalších 10000 (čili jich budu mít 10100), tak to FB pošle 1010 příznivcům. A pokud to rozesílá náhodně, tak 1000x to pošle fejkovejm a 10x mým skutečným příznivcům.

Takže není pravda, že zvýšením počtu příznivců se snižuje pravděpodobnost, že ti praví dostanou zprávu.

21. 3. 2014 8:59

krakonoš (neregistrovaný)

Zlo je celý fa(k)ebook.

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?