Eliška Vyhnánková: Je to zlo. Prosím, nedělejte to

Ta nabídka zní úžasně. Za pár stovek korun tisíce fanoušků na Facebooku navíc. Budete vypadat dobře a skoro nic to nestojí.

Přečtěte si prosím následující text velmi pečlivě, pak ještě jednou. Nasdílejte ho na sociální sítě, poté si ho schovejte a pošlete ho každému kolegovi či kamarádovi, který se vám spiklenecky svěří s tím, že by se něco dalo dělat s počtem fanoušků na Facebooku. Že mu volala jedna marketingová firma…

Ta nabídka zní úžasně. Za pár stovek korun tisíce fanoušků na Facebooku navíc. Budete vypadat dobře a skoro nic to nestojí. Konkurence pukne závistí nad tím skvělým číslem a noví fanoušci vás hned budou vnímat úplně jinak (uvidí přece to číslo) – peníze se pohrnou. Navíc firmy, nabízející tuhle kulišárnu, dokážou působit velmi přesvědčivě, takže rychle nabudete dojmu, že je to vlastně docela super nápad. A tak budete sedět u Facebooku, sledovat rostoucí číslo a spokojeně si mnout ruce. Co ale zřejmě netušíte, je fakt, že budete zároveň svědkem velmi rychlého zániku své stránky. Přemýšlíte proč?

Pojďme si nejdřív rozebrat, jak vlastně funguje šíření příspěvků na Facebooku. Ve chvíli, kdy vytvoříte na své firemní stránce nový status a kliknete na tlačítko Přidat příspěvek, zobrazí se výsledek pouze malému vzorku vašich stávajících fanoušků a situace se bude v budoucnu ještě zhoršovat. 

Představme si například, že má vaše stránka 100 fanoušků. Buďme optimističtí a řekněme, že se příspěvek v první vlně zobrazil 10 fanouškům (poslední průzkumy mluví o organickém dosahu kolem šesti procent). Pokud budou fanoušci na příspěvek reagovat, tedy klikat na To se mi líbí, komentovat a sdílet, bude se zobrazovat dál a dál většímu množství uživatelů, dosah příspěvku poroste a s ním půjdou ruku v ruce i noví fanoušci stránky. Takoví, kteří viděli váš příspěvek, zaujal je a dobrovolně se rozhodli, že chtějí vědět, co je u vás nového. Říkejme jim dobří fanoušci. Mají rádi vaší firmu a vaše příspěvky a vzorně je budou šířit dál.

Inu, sto dobrých fanoušků je hrozně málo a vy to chcete urychlit. Koupíte si tedy 10 000 fanoušků. Nebudu v tomto textu rozebírat, jakým způsobem k vám dorazí. Pokud vás to opravdu zajímá, David Kálal situaci velmi pěkně rozebral ve svém článku Click farmy a falešní fanoušci. Budeme jim říkat špatní fanoušci. Máte tedy 10 100 fanoušků a jdete jim napsat nový příspěvek. Facebook ho v první vlně opět zobrazí optimistickým deseti procentům vašich fanoušků, aby zjistil, jak se mu bude dařit…

Věřím, že většině z vás už zápletka došla. Příspěvek svede marný boj s pravděpodobností a pokud budete mít opravdu štěstí, ukáže se jednomu či dvěma dobrým fanouškům. Špatné fanoušky vaše příspěvky nebudou zajímat (pokud je vůbec něco zajímá), protože se na vaší stránku nedostali dobrovolně, neznají vás a nemají k vám žádný vztah. Nedostanete z nich žádné likes, nebudou komentovat a rozhodně nebudou příspěvky sdílet svým stejně nadšeným přátelům, ze kterých se mohou vyklubat další dobří fanoušci. Dosah příspěvků zemře a vaše stránka s ním.

UX16

Jak to tedy dělat správně? Ignorujte číslo počtu fanoušků stránky a neposlouchejte své ego. Snažte se docílít co největšího zapojení vašich dobrých fanoušků, budujte si komunitu organicky, a pokud se rozhodnete růst fanoušků (či jednotlivé příspěvky) podpořit finančně, nerozhazujte peníze bezhlavě. Přemýšlejte a učte se. Problematika působení na Facebooku je samozřejmě mnohem komplexnější a nelze ji shrnout do několika vět. Pokud by existoval jednoduchý návod, nebylo by potřeba nás, social media konzultantů. Tento článek měl ale za úkol předat vám pouze jednu jedinou informaci:

Nakupování fanoušků je zlo a vaší stránce ublíží! Prosím, nedělejte to.

47 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 2. 2016 15:17
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »