Ello Facebook neporazí. Říkat „nejsme jako oni“ prostě nestačí

Sociální síti Ello se od března nepodařilo nikam posunout. Domnívat se, že pouhé vymezení se proti Facebooku způsobí zázrak, je poněkud naivní.

Předpovědi o konci Facebooku tady jsou už několik let. Objeví se pokaždé, když Facebook udělá chybu v oblasti soukromí, při kterémkoliv z redesignů, s každým nástupem jiné sociální služby či média. 

Žádná z předpovědí ale nevychází, nepomáhají ani stovky milionů uživatelů jiných služeb. Nehledě na to, že některé z těch nejpopulárnějších si Facebook pro jistotu koupil. Pokud jste před ním utekli na Instagram (přes 200 milionů uživatelů) či WhatsApp (přes 600 milionů uživatelů), máte stejně smůlu. Dostal vás i tam.

O to zábavněji působí mediální tanečky okolo sociální sítě Ello, které ji staví do role protestu proti Facebooku a předpovídá Facebooku porážku. Což by jistě bylo skvělé, ale to by Ello muselo být víc než další z nedotažených pokusů o sociální síť, kam se ani nemůžete dostat, protože potřebujete pozvánky.

Myšlenka Ello je prostá. Chce být sociální sítí, kterou Facebook není. Hlavně, nechce sledovat a šmírovat uživatele, nechce je zaplavovat reklamami. Svým potenciálním uživatelům to říká ve svém Manifestu: „Vaše sociální síť je vlastněná inzerenty,“ stojí na začátku dokumentu. A jakkoliv je to i vše další vlastně pravda, nestačí to. Co hlavně, připomíná to až příliš jeden už dostatečně neúspěšný experiment.

Manifest

Ello existuje už poměrně dlouho, beta se objevila ž v březnu letošního roku a od té doby se toho na službě moc nezměnilo a stále se do ní jen tak nedostane. Po celou tu dobu o Ello prakticky nikdo nevěděl. Do popředí se síť dostala právě oním paradoxním vymezením se proti Facebooku. A také trochu s pomocí jednoho z mnoha příkladů omezenosti Facebooku – jeho tažení proti používání pseudonymů.

Smrt Friendsteru

Článek na Mashable.com vzpomíná na konec Friendsteru a za spouštěcí mechanismus označuje rozhovor s jeho zakladatelem, Jonathanem Abramsem, který označil lidi používající přezdívky za „smartasses“. Po tomto rozhovoru následoval masový exodus podstatné části uživatelů. Hlavně jejich jádra, které šéfové Friendsteru paradoxně považovali za nepodstatné a snili o cílení „na masy“.

Jenže, masy uživatelů přivádí právě poměrně malá skupina uživatelů, někdy označovaných jako „early-adopters“, někdy jako „geeks“. Každopádně takových, kteří nejenom dokáží ovlivnit další lidi (ať už příkladem nebo čistě pomocí zvědavosti), ale zpravidla se postarají o to nejpodstatnější: aby sociální síť mohla nabídnout obsah.

Uživatelé Facebooku jsou komodita

Paul Budnitz, zakladatel Ello, říká, že uživatelé Facebooku se stali komoditou a Facebook přestal být skutečnou sociální sítí. Zákazníky jsou pro Facebook inzerenti a uživatelé jsou produkt, který jim Facebook prodává, říká. A má samozřejmě pravdu, takhle přesně to funguje, ale nejenom na Facebooku. Odpovídá tomu i pokračující snaha o lepší a lepší zařazení do škatulek, cílení, sledování napříč všemi zařízeními.

Ello nechce inzerenty ani reklamu, místo toho chce své příjmy založit na freemium modelu. Tedy takovém, který dobře známe z mnoha her. Jádro funkčnosti je zdarma, další „prémiové“ vychytávky si ale musíte platit. Třeba za možnost změnit si vzhled profilu, nebo za vytvoření osobního a profesního profilu.

Nevíme kolik má Ello aktuálně uživatelů, nevíme ani, jak jsou aktivní. Podobné informace Budnitz nesděluje s odvoláním na to, že se zaměřují na inzerci a nikoliv na posedlost daty.

Víme ale, že i po řadě měsíců v betě Ello stále nenabízí nic, co by mohlo zmlsané uživatele ostatních sítí výrazně oslovit – nefunguje vyhledávání, je prakticky nemožné najít vaše přátele, pokud už (čistě náhodou) na Ello jsou. Ti, co se dostali dovnitř, příliš nechápou designové speciality, které Ello považuje za „krásné“, ale ve skutečnosti jsou proti všem zvyklostem.

Bez přátel, bez sociálního kruhu, tedy bez šance

Josh Constantine na Twitteru napsal: Dear #Ello, without search or any find friends feature, I can't follow anyone, so there's no reason to come back. Fix this first or die. -JC

Ukazuje na největší problém každé nové sociální sítě. Pokud na ní nedokážete velmi rychle získat slušný sociální kruh, je odsouzena k zániku.

Sociální kruh je samozřejmě nejsnazší budovat tak, že najdete své současné přátelé, případně sociální kruh, který máte na jiné sociální síti. Pokud nová sociální síť tuto možnost „importu“ nemá, je to špatně. Stačí už to, že je málo pravděpodobné, že na ní jakkoliv významná část vašich přátel bude. Proto potřebujete druhou možnost, objevit zajímavé lidi, které byste si do sociální kruhu přidali.

Ello prý nemá žádné funkce týkající se soukromí

The New Yorker v článku zmiňuje, že jedním z největších problémů Ello je, že nemá žádné funkce týkající se soukromí. U příspěvků například není možné určit, kdo je může vidět,  a uživatelům to v Ello chybí. Logicky, pokud Ello chce stavět na soukromí. Nelogicky, pokud si uvědomíme, že Ello i Facebook jsou a budou veřejným prostorem a jakékoli funkce tohoto druhu jsou pouze kosmetické.

Tvůrci Ello ale prý mají tuto funkčnost v úkolech už dlouho a vědí, jak je důležitá. Kdy se ji podaří přidat ale neví.

Přesvědčit 1,3 miliardy lidí k přestěhování?

Připomeňme, že ten „proklatý“ Facebook (teoreticky) používá 1,3 miliardy lidí z 2,5 miliardy uživatelů Internetu na této planetě (a to ho nemohou používat stovky milionů Číňanů). Je sociálně mediální jedničkou ve většině zemí a penetrace v populaci se pohybuje běžně i přes 70 procent.

Přesvědčit významnou část uživatelů Facebooku k přestěhování jinam vypadá jako nemožný úkol. Nepovedlo se to Googlu s jeho čtvrtou sociální sítí Google+. Twitter, jakkoliv významný, se už měsíce potýká s nedostatkem růstu. WhatsApp, Snapchat a další chatovací aplikace jsou úspěšné, ale jen a pouze proto, že jsou specificky zaměřené na chat. Instagram i Pinterest na tom také nejsou špatně, ale opět jenom proto, že se úzce zaměřují na obrázky a fotografie.

Že se nějaká služba označí za anti-Facebook nestačí, je to příliš málo. Masa facebookových uživatelů na to uslyší pouze v okamžiku, kdy jim přestěhování nabídne totéž co nenáviděný Facebook.

Že je nová síť přívětivě naladěná LGBT a umožňuje přezdívky a falešná jména? To nestačí, tohle není pro masy. Navíc je tu Twitter, Instagram i řada dalších, kde něco takového vůbec neřeší.

Že nejste produkt a není tam reklama? Produkt nakonec jste a budete, protože bez vás sociální síť nebude mít obsah a nebude zajímavá pro masu, která chce obsah konzumovat. Reklama? Ta pro masu není problémem, nevidí ji, ignoruje ji.

Argument o absenci sledování a šmírování? Neobstojí, pokud na Ello najdete Google Analytics, a prostě se nedá brát vážně. Každá sociální síť vás musí do určitě míry sledovat a udržovat si o vás informace.

Soukromí? Ano, to může být dobrým argumentem. Stačí vzpomenout na masy lidí, které uvěřily Snapchatu, že poslané fotografie si na druhé straně nemůže nikdo schovat. Dokonce i tomu, že je Snapchat sám neschovává a neukládá. Problém je, že tady není co nového nabídnout. Nedávný pokus Google+ o jiný model (kruhy) je nakonec fiaskem. Nedá se v nich vyznat.

Vstřícný přístup k erotice? Možná dobrý argument, ale na druhou stranu začátek cesty do pekel. Ello by mělo povolit NSFW (Not Safe For Watch) obsah a uživatelům, kteří ho nechtějí vidět, ho skrývat. Jenže, stačí se podívat třeba na Pinterest, který už pár let nedělá nic jiného, než znemožňuje NSFW obsah vyhledat, i když to není nic platné. Stačí vědět, jak příslušné klíčové slovo napsat v pozměněné podobě.

Příklad veřejně přístupného profilu na Ello

Vypadá to pěkně? To by mohl být skvělý argument, kdyby tomu tak nejenom bylo, ale také u toho zůstalo. Google+ v minulé podobě nejenom vypadal pěkně, ale také se dobře používal. Po posledním redesignu sice vypadá ještě pořád poměrně pěkně (místy rozhodně lépe než Facebook), ale použitelnost zmizela. Je více než jisté, že Ello nedokáže vypadat pěkně (a zároveň být dobře použitelné) věčně.

Z čeho bude Ello žít?

Ello nechce mít reklamu a jak už jste si mohli přečíst, chce prodávat „prémiové“ vychytávky. Základní funkčnost bude zdarma, pokročilejší a rozšiřující za peníze. Jako obchodní model to zní dobře, „freemium“ nakonec používají běžně hry na mobilních telefonech i počítačích. Je základem i „free to play“ u řady MMO/RPG her.

Bude ale takto vágní obchodní model stačit investorům, kteří již do Ello vložili 435 tisíc dolarů? Hlavně ale, budou prémiové funkce natolik lákavé, aby za ně zaplatil dostatek lidí?

CIF16

V Guardianu zmiňují, že Ello dokonce za prémiové funkce označilo soukromí – tedy pokud budete chtít mít funkce podporující soukromí, budete si muset připlatit. Výborný nápad až do chvíle, kdy si vzpomenete na Twitter, kde žádné soukromí potřeba není. A je zadarmo.

Porazí Ello Facebook?

Předpovídat, zda nějaká služba porazí Facebook, je těžké. V době, kdy Facebook začínal, by nikdo nevěřil, že porazí tehdejší jedničku (MySpace, pokud to netušíte) a během pár dalších let se stane nejvýznamnější sociální sítí na světě. Ello může být další jedničkou, ale pravděpodobnost je velmi malá. Na porážku Facebooku nestačila ani síla Googlu. 

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 2. 2015 14:24

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »