Hlavní navigace

Email.cz mazal schránky

13. 9. 2000
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Je to půl roku, co došlo k havárii diskového pole a následné ztrátě veškeré pošty na serveru Email.cz. Koncem července však došlo k další nemilé události - některým uživatelům byla smazána jejich schránka. Stačilo pouze odjet na delší dovolenou a tím pádem nemít možnost se do své schránky přihlásit. Jsou tedy naše schránky v bezpečí?
Oblíbeným tématem různých Šťourů vždy byly freemailové služby. Je to dáno především tím, že jejich provoz je velice náročnou a nevděčnou úlohou. Email je v dnešní době již nutností a každý problém, který se u něj projeví, je proto sledován ostřížím zrakem. Provozovatelé těchto služeb ovšem nezodpovídají pouze za jejich funkčnost, ale také za jejich korektní využívání. Způsobů zneužití je mnoho a pocit anonymity přidává na síle. Každý server proto má jisté podmínky, za kterých své služby nabízí. Ty formulují základní pravidla a také definují vztah mezi provozovatelem a uživatelem. Provozovatel si zde většinou vyhrazuje právo zablokovat či smazat uživatelovu schránku, pokud jsou porušeny podmínky užívání služby.

Nebudeme si namlouvat, že každý uživatel, který si zaregistruje svou schránku, bude dodržovat registračními podmínky. V některých případech se porušení pravidel dokazuje snadno – nesmyslné údaje v registraci, doložený spamming… Nalezení uživatele, který porušuje registrační podmínky, a jeho následné „usvědčení“ však bývá někdy téměř nemožné. Provozovatelé serverů se často dostávají doslova mezi dva mlýnské kameny. Na jedné straně osoba stěžující si na neposlušného uživatele a na straně druhé uživatel nesouhlasící s potrestáním – oběma se nezavděčíte nikdy. Jednou z nejviditelnějších věcí, která jistě osloví každého uživatele je velikost schránky, proto se v ní všechny servery předhánějí. Většina uživatelů nevyužije pravděpodobně ani zlomek nabízené kapacity, ale přesto je právě tato hodnota jedním z hlavních vodítek při výběru freemailového serveru. Odtud je již pouze krůček k tomu, abychom začali využívat tuto kapacitu také jinak, než na skladovaní tisíců emailů. Proč nevyužít schránku např. k archivaci souborů?

Žádný provozovatel podobných služeb však nepočítá s tím, že budete neustále využívat celou kapacitu své schránky a technicky na to také není připraven. Proto ho jistě taková skutečnost nepotěší. Nabízí nám sice objemnou schránku, ale nemá žádný zájem na tom, abychom v této schránce skladovali soubory. Jednoduchým řešením je tedy archivaci emailů s připojenými soubory zakázat. Pokud takové pravidlo zavedeme, budeme jistě chtít dohlížet nad jeho dodržováním. Jak to udělat?

Těžko můžeme předpokládat, že nějaký člověk bude projíždět jednu schránku po druhé a kontrolovat její obsah, a to ještě ve velmi omezené podobě, aby nedošlo k porušení listovního tajemství atd. Využítí robota se tedy přímo nabízí. Nejkorektněji vypadá metoda, kdy robot podle předem zadaných kritérií vybere jisté „adepty“ a jejich schránky jsou pak již prověřeny někým „z masa a kostí“. V případě porušení pravidel jsou uživatelé podle závažnosti vyzváni k nápravě, případně jim je schránka zrušena. Existuje však ještě jedna metoda – robot provede všechno sám. Podezřelého uživatele najde a případně rovnou smaže. Tento způsob je však značně riskantní ze strany provozovatele služby a je také velmi pravděpodobné, že čas od času (spíše dost často) robot „šlápne vedle“.

Teď si ale představme konkrétní situaci:

Emailovou schránku používáme pro čtení pošty, kterou si však necháváme přeposílat také na jinou adresu. Máme přihlášenu některou hodně aktivní konferenci, takže přísun zpráv je velký. Odjedeme si na delší dobu na dovolenou a poštu tím pádem nevybíráme.

Co bude výsledkem? Hromadění nepřečtené pošty. Můžeme si být téměř jisti, že se objevíme na seznamu podezřelých osob. Pokud však zasáhne do řetězce vyhodnocování naší viny/neviny člověk, budeme pravděpodobně podezření zbaveni. Jiná je však situace u robota – ten má určen konkrétní algoritmus a pokud jsme vyhodnoceni jako uživatel porušující pravidla, máme smůlu. Jaký může takový algoritmus být? Co třeba pustit na konci měsíce robota, který vyhodnotí za uživatele, který používá schránku k archivaci, každého uživatele majícího ve schránce 90% nepřečtené pošty, více něz 500 emailů a žádný přístup ke schránce v tomto měsíci? Pokud máte ještě navíc nastaveno přeposílání, nějaký z těch 500 emailů obsahuje soubory a schránku na serveru Email.cz, mohli jste o své konto zcela přijít.

Pravidla serveru Email.cz hovořila v té době zcela jasně:

„Schránka nesmí být v žádném případě využívána jako místo pro archivaci souborů. V případě, kdy bude zjištěno, že schránka slouží k dlouhodobé archivaci souborů (ve zprávách nebo zápiscích), může být taková schránka zrušena. Naopak je zcela legitimní uchovávat ve schránce elektronickou poštu za účelem archivace.“

Proč říkám hovořila? Po krátké argumentaci na téma – archivace zpráv je povolena, došlo k vypuštění poslední věty z Registračních podmínek serveru Email.cz. Nikde ani slovo o nějakých 90% či 500 emailech. Ponechme stranou, že pouštět podobné roboty v době prázdnin je již samo o sobě poněkud podivné. O co tedy vlastně šlo? Uživatel mající připojenu nějakou rušnou konferenci a nastaveno přeposílání odjel na delší dobu na dovolenou. Vzhledem k tomu, že do konference přijde vysoké množství emailů, překročil v průběhu měsíce počet 500 dopisů a také procento nepřečtených zpráv se vyšplhalo přes 90%. Takových uživatelů bylo na konci července kolem 800. Stačil už jen krůček – nějaká zpráva se souborem a schránka byla nenávratně ztracena. Vyřazených uživatelů bylo 20–50 (z nichž mnozí jistě právem). Jaké je poté překvapení, když se po návratu z dovolené objeví místo nepřečtených emailů informace o tom, že schránka byla zrušena z důvodu závažného porušení registračních pravidel. Těžko posoudit, jak závažným porušením podmínek je fakt, že odjedeme na dovolenou. Nutno přiznat, že se webmaster serveru Email.cz Vlastimil Pečínka postavil k věci čelem, přiznal chybu a slíbil zastavení používáni robota. Jinou věcí však zůstává, jaký výsledek z toho má postižený uživatel? Jeho schránku si mezitím zaregistroval někdo jiný, takže tu mu již pravděpodobně nikdo nevrátí. Pokud by daná schránka neexistovala, vracel by se každý email alespoň jako nedoručitelný, v tomto případě však email do schránky dorazí, tu však vlastní zcela jiný uživatel, který na email neodpoví. Autor zprávy tak nabyde dojmu, že adresát neodpovídá, neví však již proč.

BRAND24

S vyjádřením jsem se obrátil na Romana France, ředitele společnosti ATC (provozovatel Email.cz), který nejdříve projevil ochotu celou věc prozkoumat. Ve velice obsáhlém emailu popsal případ jiného uživatele – Karla Kiliána (viz odkazy) a vyjádřil se také k problému rozpoznávání uživatelů porušujících pravidla. Po upřesnění o jakého konkrétně uživatele se jedná jsem však, místo popsání důvodu zrušení jeho konta, dostal pouze odpověd:

„Nic mě to neříká. Touto záležitostí se nehodláme dále zabývat, neboť denně vzniká a zaniká spousta účtů a soustředit se na nějaký den tj. 27.7.2000 je zcela nerelevantní, neboť toto je normální denní rutina.“

Kdo má provádět rušení uživatelů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Lupa. Jeho specializací jsou poskytovatelé připojení a technické aspekty Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).