Hlavní navigace

Emigrace z POST.CZ

Martin Beran

Jednou z prvních freemailových služeb na českém Internetu se stal POST.CZ. O svých zkušenostech s ním píše Martin Beran. Ačkoliv k tomu projektu (jako ke všem podobným) z počátku cítil velké sympatie, v poslední době se již raději zařekl POST.CZ nepoužívat. Inu, jak už jsme na Lupě psali, provozování free-mailu je nevděčná záležitost.

Největším problémem z mého hlediska je, že velmi často dostávám cizí poštu. A nemám v tomto okamžiku na mysli spam, ale skutečně cizí poštu. Poštu, kterou někdo posílal jinému uživateli systému POST.CZ nebo z jiného účtu na POST.CZ. Konkrétně dostávám takových mailů na svůj účet přibližně desítku měsíčně, což mi nepřijde zrovna málo. Chápu, že se občas někdo uklepne v adrese, ale tohle není ten případ. Z počátku jsem ze slušnosti se snažil poštu vracet původním adresátům. Později jsem připojoval dotaz, jestli se náhodou nezmýlili v adrese. Většina odpovídala, že nikoliv.

Zprvu jsem měl z prohlížení cizí korespondence poťouchlou radost, ale když mi chodí desítka zbytečných mailů měsíčně, cítím už pouze znechucení a začínám se cítit jako voyer. A takových zpráv bohužel přibývá! Nabízí se také jedna zajímavá otázka, která jistě není mimo mísu: když já dostávám cizí poštu, kdo asi dostává tu mojí? Jinak řečeno, bylo by naivní se domnívat, že jsem jediný, kdo cizí poštu dostává. A že si někdo čte tu moji mi vadí více, než ona desítka zbytečných mailů měsíčně.

Velké výhrady mám také vůči dostupnosti systému: zejména ve špičkách pracovních dní se mi často stává, že server není dostupný. Používám více síťových připojení a problém se vyskytuje na všech, takže nepředpokládám, že jde o problém poskytovatele připojení.

Jako šikovnou funkci jsem rád používal zobrazování mailů včetně hlaviček. Občas jsem se tam dozvěděl něco více o odesílateli – použitý mailový klient, odchozí server a tak podobně. Bohužel, tato funkce někdy funguje, jindy nefunguje. Systém jsem v tom nenašel.

Tímto se dostávám k formátovacím chybám. Pokud máte vypnuté obrázky, hlavní stránka s příchozí poštou je částečně deformovaná. Levý pruh s menu a reklamou je zbytečně roztažený, zatímco sloupec s vlastními maily je značně zúžený. Horší už je ale psaní odpovědí. Textový box pro psaní textu vlastního mailu (v případě, že se jedná o odpověď) je zobrazen kdesi daleko vpravo, takže i při rozlišení 1024×768 ho nevidím! Dlouho jsem ve zdrojovém kódu hledal proč. Řešení je jednoduché. Někde výše ve stránce je zobrazena rozbalovací lišta s nejčastějšími adresáty. A já jsem (kdysi dávno) posílal mail, který měl mnoho adresátů (asi deset) oddělených středníkem. Nu, a POST.CZ celý tento řetězec vkládá do rozbalovacího seznamu, který odpovídajícím způsobem přizpůsobí délku. A když se potom pole pro text E-mailu nechá zarovnat doprava, výsledek je, jaký je. Designéři POSTu by zasloužili metál – hodně těžký!

Nakonec bych rád zmínil jednu nedomyšlenost, která již ale nepatří přímo do oblasti chyb. Pokud některé maily přesunete bez čtení do koše, systém vám je stále vypisuje v hlavičce jako nové. Některé uživatele musí tato funkce jistě mást.

test

Pokud již pohár vaší trpělivosti také přetekl, vyzkoušejte jiné provozovatele. Vězte, že změna E-mailové adresy za to stojí, navíc je možné si nechat poštu z POSTu forwardovat i do nového útočiště. Doporučit můžeme například mail.centrum.cz, mail.atlas.cz nebo mail.seznam.cz.

Martin Beran

Našli jste v článku chybu?
22. 5. 2000 23:59
Ondrej Sury (neregistrovaný)
No tak, no tak. Bud je tohle mineno jako vtip nebo sam pisatel musi uznat, ze je to kravina. Nebo snad zoznam.sk pouziva stejny mail server. Ukazuje snad MX zaznam na stejnou domenu? Nebo snad chcete rict, ze post.cz prepisuje hlavicky v poste a preposila postu k vam? To je preci uplna hloupost.