Éra chytrých televizí bude dalším soubojem Google a Apple

Google po nepříliš zdařilých pokusech s Google TV v USA oznámil plánovanou expanzi služby do Evropy a podle všeho by mohl podobnou službu nabízet již brzy také Apple. Nejde přitom jen o služby, ale především o přístup k multimédiím a jejich prodeji – a taky vzájemný boj o nadvládu nad gauči!

S velkým nástupem Internetu se na počátku milénia mohlo zdát, že televize opustí své výsluní a přenechá jej Internetu. Realita je ale jiná – průměrný Brit stráví u televize za čtyři dny stejně času jako na Internetu za celý měsíc. Obrazovky jsou stále větší a kvalitnější a tak nabízejí ideální prostor pro pro to, aby se propojily s internetem a nabídly více multimediálních služeb. Zatímco kvalita obrazovek i velikost úhlopříček roste, nabídka služeb pro diváky je v podstatě stále stejná. Většinou jsou totiž odkázáni na obyčejný video archiv a tím možnosti jejich televizoru končí.

O tom, že by po větším využití televizí směrem k práci i zábavě mohl být hlad, svědčí také to, že se stále více využívají funkce jako je promítání fotografií na televizorech, stále ještě není mrtvý teletext nebo jsou přes obrazovku organizovány nahrané soubory. Uživatelský zájem zde zřejmě je, technické možnosti televizorů také a jde jen o to, jak dodat dostatečné množství funkcí.

V tomto schématu je ale důležité zmínit především roli televizních distributorů a provozovatelů kabelových televizí, kteří jsou základními dodavateli nějakého obsahu. Právě na nich pohořel koncept Google TV (zatím) v USA. Jde o obavy, že z toho, že klasický reklamní trh, založený na lineárním vysílání, přestane fungovat tak jako doposud. Ale nejen to, často je zmiňován také problém s autorskými právy – a to v nejrůznějších variantách – nebo obecný strach z toho, že by velkou část zájmu diváků mohl pohltit YouTube a jeho kanály.

Google TV

Google TV je zřejmě nejznámějším konceptem toho, co si člověk představí pod pojmem chytrá televize. Pokud bychom se ve zkratce chtěli podívat na to, co nabízí, pak bychom mohli jmenovat například možnost běhu aplikací, webové vyhledávání, tvorbu playlistů, možnost vyhledávat a nakupovat pořady či oblíbené televizní seriály, personalizovanou osobní stránku, možnost nahrávání nebo jednoduše nechat na televizi přehrávat vybrané fotografie z webových sítí.

Vše je založeno na Androidu, takže aplikace, které pracují na něm je možné provozovat také na Google TV. A také telefon s Androidem poslouží jako dálkové ovládání takto fungujícího televizoru. Pokud se podíváme na to, jak intenzivně je televize využívaná, je zřejmé, že i poměrně malý provoz v rámci těchto služeb může globálně produkovat velmi zajímavé peníze.

Pro Google speciálně je TV zajímavá jednak pro propagaci Androidu, ale také pro spojení s YouTube, který se postupně stává stále významnějším zdrojem příjmů. Pokud budou evropští provozovatelé kabelových sítí vstřícnější, je možné se takto koncipovaná nová éra televize poměrně rychle rozšíří. Ostatně podle CEO Google  Erica Schmidta je budoucnost nejenom v mobilech, ale také a právě v televizích, na které se chce jeho společnost více orientovat.

O tom, že jsou šance větší než v minulosti, se mluví především proto, že Google zakoupil Motorolu – největšího světového výrobce set top boxů. Doposud přitom spolupráce v rámci Google TV probíhala výhradně se Sony. Pokud se ale systém masově rozšíří s Motorolou (a zřejmě se přidají i další výrobci), budou se muset připojit také další účastníci televizní zábavy. Očekávaný vstup do Evropy je naplánován na začátek příštího roku, podle informací DigiZone.cz se příští rok dostane služba i do České republiky.

Odpověď Apple?

S tím, jak se objevily informace o aktivitách Google, byla zveřejněna zpráva o tom, že také Apple by rád přišel s konceptem inteligentní televize. Tentokráte má jít podle Venturebeat o zaručenou informaci. Přijít má na přelomu let 2012 a 2013, takže by měla mít na Google TV zpoždění přibližně jednoho roku.

S odvoláním na WSJ Venturebeat uvádí, že Apple pracuje na možnostech nových distribucí videa do televizí. Lze předpokládat, že nepůjde o pouhé sledování, ale o celkový multimediální servis, který se snaží nabízet Google. Jablíčkáři ale chtějí vše zabalit do vlastního televizoru, který by měl představovat špičkový výrobek na trhu. Jde tedy o poněkud jinou cestu, než kterou se vydává Google. Podle všeho by se Apple ve svém počínání rád spojil s televizními společnostmi a distributory a našel všeobecně výhodný obchodní model, což by mohlo představovat velké plus proti problematickým vztahům, které má internetová jednička s televizním průmyslem.

EBF16

Závěrem

Zdá se, že stojaté vody okolo chytrých televizí se postupně začínají dávat do pohybu, a že příchod dvou významných hráčů Apple i Google by mohl celému segmentu prospět. Možná se tak změní nejen možnosti využití televize, ale také jednotlivých programů, které budou moci lépe interagovat s diváky. Jistě bude také zajímavé sledovat, jak si s nástupem nových možností poradí sociální sítě, pro které se otevře nové velké pole působnosti.

Faktem je, že lepší pozici do startu má Google – vlastní výrobce set top boxů, na trh přijde rychleji, má již hotové a nachystané technologie a jde mu vlastně především o propagaci YouTube a Androidu. Vše ostatní bude zřejmě, alespoň v první fázi rozvoje služby, navíc. Pro nového šéfa Apple Tima Cooka to bude navíc první velký samostatný projekt, za kterým bude stát téměř výhradně on sám. Obstojí?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 11. 2011 12:11

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »