Hlavní navigace

Esej o sexu a reklamě

Mirek Zeman 14. 7. 2000

Každý se již na Internetu setkal s "hardcore" reklamou - a to v míře větší než přiměřené. Může ještě erotická reklama v takovémto množství přinést inzerentům prospěch? Odpuzuje "hardcore" reklama na Internetu uživatele stejným způsobem, jako se tomu děje v tradičních médiích? Proč je nám přemíra erotické reklamy nepříjemná?

Každý se již na Internetu setkal s „hardcore“ reklamou – a to v míře větší než přiměřené. Může ještě erotická reklama v takovémto množství přinést inzerentům prospěch? Odpuzuje „hardcore“ reklama na Internetu uživatele stejným způsobem, jako se tomu děje v tradičních médiích? Proč je nám přemíra erotické reklamy nepříjemná?

Zase jsem jednou zabrousil mimo „oficiální“ vody Internetu a náhle se mi na monitoru počítače otevřela tři okna s reklamami, obsahujícími erotické motivy (vlastně to bylo porno, ale to sem nepatří). Zkusmo jsem jedno z otevřených oken zavřel a jako obyčejně se otevřela další dvě okna nová. Následoval známý souboj uživatele a skriptu. Skript otevíral neustále další a další okna, já jsem na oplátku mačkal kombinaci kláves ALT+F4. Souboj měl samozřejmě tendenční průběh.

ALT+F4, ALT+F4, ALT+F4, ALT+F4…

K čemu je vlastně taková reklama dobrá, říkáte si mezi bezmyšlenkovitým mačkáním kombinace kláves. Možnost, že takto explicitní banner přitáhne pozornost uživatele do té míry, aby na něj klikl, je v zásadě vyloučena, protože a) většina uživatelů ví, že za reklamou podobného charakteru se téměř vždy skrývá placená stránka, která pro běžného uživatele představuje dostatečně pevnou hráz; b) erotická reklama v této podobě nemá žádný učinek. Jde pouze o imprese a ani se nechce věřit, že za tohle někdo platí penězi.

V masmédiích se erotické reklamy objevují v mnoha podobách. Z tohoto hlediska lze erotickou reklamu rozdělit na „hardcore“ a „softcore“, podle míry explicity zobrazeného motivu. Zatímco dobře provedená „softcore“ reklama může v mnoha ohledech působit příznivě, „hardcore“ reklama má v tradičních masmédiích (mezi něž počítám především tisk a televizi) pro zákazníka odpuzující účinek. Tato skutečnost však neplatí v případě „hardcore“ reklamy na internetových stránkách.

ALT+F4, ALT+F4, ALT+F4…

Podíváme-li se na některý z auditů v průběhu noci, zjistíme, že to nejsou „softcore“ stránky, které mají vysokou návštěvnost, ale právě stránky, o nichž lze zaobaleně říci, že obsahují pornografický materiál hrubšího zrna, jež je někdy dokonce tak hrubé, až je nelegální (18-). Čím je tento rozpor způsoben? Pravděpodobně je to dáno skutečností, že Internet poskytuje uživatelům domnělou anonymitu. Uživatel se domnívá, že o jeho odklonu od „společensky uznávaných“ morálních hodnot se nikdo nedozví a v zásadě je to pravda.

K tomuto závěru mě vedou i výsledky měření televizních people-meterů (zařízení, nainstalovaných pokusně do cca 1000 českých domácností pro objektivní měření sledovanosti), které prokázaly, že erotické snímky, jež měly podle verbálních průzkumů mizivou sledovanost, patří mezi významně sledované pořady. S erotickou reklamou to může být podobné. Zatímco při verbálním průzkumu se lidé vyjadřují konformně a nikdo by nepřiznal, že se mu „hardcore“ reklama líbí, aby se nezpronevěřil zažitým morálním hodnotám, skutečnost může být přesně opačná.

ALT+F4, ALT+F4…

Mezi „líbit se“ a „být účinný“ však bývá zásadní rozdíl. Pro renomovanou společnost je používání erotické reklamy velmi riskantní, neboť překročení společenských konvencí vede ke ztrátě kreditu společnosti a v očích zákazníků nemá firma žádný respekt. Distributor porna se ovšem o ztrátu kreditu obávat nemusí, protože často skutečně nabízí právě to, co je na dané reklamě zobrazeno. Daleko zajímavější je z reklamního hlediska samotný obsah „hardcore“ reklamy v Internetu.

U tiskové a televizní reklamy bylo zjištěno, že kladně na zákazníky působí vždy model opačného pohlaví. Zatímco pro muže je ženský model atraktivní, na ženu nemá téměř žádný učinek. Reklamní proužky na Internetu však obsahují téměř výhradně ženské modely (ačkoli podle průzkumů se počet mužských a ženských uživatelů Internetu vyrovnává), což je dáno skutečností, že ženy obecně méně navštěvují stránky s erotickou tématikou. Nenavštěvují je, protože tyto stránky jsou zaměřeny výhradně „mužsky“. A na mužsky zamřené stránky láká reklama s ženskými modely. Reklama je tedy začarovaný kruh.

ALT+F4…

Obecně lze říci, že s „hardcore“ reklamou na Internetu je to stejné, jako se sprostými slovy. Pokud je sprosté slovo správně umístěné a glosuje kultivovaný slovní projev, působí jako naváděná raketa, která téměř vždy zasáhne cíl. Pokud řeknete sprostých slov pět v každé větě, bude slovní projev neefektivní a obtěžující. Dobře umístěná a vytvořená reklama s „hardcore“ motivem může stránce přinést specifickou skupinu zákazníků, v opačném případě obtěžuje všechny uživatele Internetu. A co s otevírajícími se okny? Řešení je zde.

Mirek Zeman

Našli jste v článku chybu?

18. 7. 2000 18:22

Pavel Kolesnikov (neregistrovaný)
Jiste, moje pripominka nesmerovala k reklame na eroticky content, ale k tomu, ze vase puvodni tvrzeni bylo vysloveno pausalne.

17. 7. 2000 15:45

Dan Lukes (neregistrovaný)
Samozrejme, pokud v samotnem zadani reklamniho, redakcniho ci freemailoveho systemu jsou napsane pozadavky, ktere lze udelat vyhradne s pouzitim JS, pak pochopitelne takovy system bez JS napsat nelze.

K tomu podotykam jen to, ze jeste lepsi reklamni, redakcni ci freemailovy system lze udelat pomoci shockwave a uplne nejlepsi bude pouze prenesete hotovou zkompilovanou aplikaci - bude to sice fungovat dobre je uzivatelum Windows, ale JavaScript je take funguje jen uzivatelum majoritnich prohlizecu,…

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět