Hlavní navigace

eTel přeoral internetovou divizi

Mirek Zeman

Když jeli v polovině ledna technici eTelu instalovat bezdrátové pojítko nejmenovanému ostravskému klientovi, ještě netušili, že budou v polovině cesty odvoláni zpět do Prahy, aby si přišli převzít výpovědi. Stejný osud postihl ještě několik dalších. eTel se chystá outsourcovat, což v České republice není příliš v módě.

Když jeli v polovině ledna technici eTelu – druhého nejmladšího, ale nikoli nejmenšího z pěti hlavních telekomunikačních operátorů na českém trhu – instalovat bezdrátové pojítko nejmenovanému ostravskému klientovi, ještě netušili, že budou v polovině cesty odvoláni zpět do Prahy, aby si přišli převzít výpovědi. Stejný osud postihl ještě několik dalších zaměstnanců (přesné číslo tisková mluvčí eTelu neuvedla). Z původního osazenstva zůstali pouze tři, z nichž jeden má smlouvu na dobu určitou a za těchto okolností mu sotva bude prodloužena. Důvodem je zefektivnění chodu společnosti, resp. prodělečné internetové divize.

<INTERMEZZO>

Místností přechází mladý muž v béžovém obleku – ředitel a spolumajitel firmy Globix Radek Brňák (28). Globix , vzniklý loni v prosinci, zajišťuje telefonní spojení například Rádiu Svobodná Evropa nebo Avii (další zákazníky tají). Mezi pražskými firmami koluje jeho oficiální ceník: za minutu hovoru do Kanady nebo Spojených států si účtuje i s DPH 26 korun, zatímco Telecom je o třináct korun dražší. „Ano, poskytujeme kompletní služby včetně spojení do zahraničí,“ říká Brňák. „Máme licenci a platíme daně. Ale je to dost citlivá věc, na hraně zákona. Možná trochu účel světí prostředky.“

V čem je trik? Monopol Telecomu stojí na stále platném zákonu z roku 1964, podle nějž lze „telekomunikační služby“ poskytovat jen s licencí, a na článku VII v usnesení Klausovy vlády o exkluzivitě na „telefonní služby“. Brňákova firma má od Českého telekomunikačního úřadu povolení na přenos dat, tedy na telekomunikaci, ale přitom – podle stanoviska svých právníků – nepřenáší na linkách hlas, a proto neprovozuje telefonní službu. Laicky řečeno, přenáší hlas převedený do počítačového kódu, do „nul a jedniček“. K tomu jí stačí mít speciální ústřednu a od Telecomu pronajatý mezinárodní okruh. – Tomáš Němeček, Vražda monopolu, Respekt, 1.6.1998

</INTERMEZZO>

Jak je z výše uvedených řádků patrné, Globix (dnešní eTel) nebyl tak úplně regulérní telekomunikační operátor a už vůbec ne poskytovatel internetových služeb. Tím se víceméně stal až v okamžiku vstupu irské společnosti eTel Group do majetkové struktury firmy. Tj. připojení k Internetu začal nabízet z perspektivy trvání českého internetového trhu relativně nedávno, protože původně si jej založila hrstka nadšenců pro provozování pololegálního byznysu. Toto „hard-core“ jádro navíc společnost s příchodem irského investora opustilo a založilo si Dial Telecom, který však zřejmě bude dalším investičním debaklem II. EPIC Holding (Atlas, Super).

Zdejší trh již je delší dobu ve stádiu hibernace. S kolika novými službami jste se za poslední rok setkali? Na hibernace trhů jsme ostatně mi, Češi, experti a netýká se to pouze internetového připojení, ale kupříkladu RED (tj. Real Estate Development) a mnoha dalších. Naše národní povaha – nic jiného to snad ani být nemůže – zatlačila ceny některých produktů na únosnou mez a mnohde dokonce pod čáru ponoru. Všichni se prostě dlouho předháněli, kdo nabídne levnější počítanou pevnou linku o rychlosti 64 kb/s, jejíž provozování reálně nevydělává žádné peníze a přináší pouze komplikace. To si můžete dovolit jen s výhledem na zisky v dlouhodobém horizontu.

Z historického hlediska to mírně připomíná strategii, kterou volily v druhé polovině minulého století japonské společnosti při nástupu na americký trh. Nebyl-li americký podnik v zisku do tří měsíců od založení, jeho akcionáři začali být nervózní. Japonské firmy klidně udržovaly dumpingové ceny 15 let v očekávání krachu konkurence a příchodu technologie umožňující zlevnit výrobu. Zde se samozřejmě nepočítalo s možností „zlevnění výroby“, ale s tím, že se zákazníkům dodatečně podaří podat nějaké další služby a produkty. Jenže se ukázalo, že uživatel „sociální“ počítané přípojky 64 kb/s je hnán jedinou motivací – ušetřit. Nic jiného jej nezajímá.

Internetová divize proto těžko může být v zisku, když eTel vstupoval na „mrtvou půdu“, kde zákazníky nezajímá přidaná hodnota, ale cena, a neposlouchají, jakou výhodu má vaše mikrovlna s agregací 1:1 oproti levnější konkurenci s poměrem 1:8. Výnosy tak můžete zvyšovat pouze snižováním nákladů. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je outsourcovat, což je přesně to, co se eTel aktuálně chystá udělat. Pokud vím, podobným způsobem funguje v současné době kupříkladu Nextra a v minulosti outsourcoval instalace antén a bezdrátové sítě Český Telecom. Jen nechápu, jak eTelu bez techniků funguje dohledové centrum a network management…

Přestože outsourcing je již delší dobu světovým hitem (v poslední době kupříkladu Microsoft outsourcuje výrobu Xboxu), v našich končinách není příliš oblíben. Vede k tomu, alespoň myslím, několik důvodů: a) na scéně není dostatek nezávislých subjektů, od kterých byste mohli něco outsourcovat; b) plánování a rozvoj sítě se špatně outsourcují a ve většině firem dělají obojí stejní lidé; c) každý poskytovatel internetového připojení má léta stabilní technický tým a jeho odstřižení by vyvolalo chaos a nutnost přeorat celou společnost, k čemuž v současné době prodeje počítaných pevných linek o rychlosti 64 kb/s prostě není motivace.

Anketa

Co je podle vás hlavním motivem nízké popularity outsourcingu na českém ISP trhu?

Našli jste v článku chybu?
22. 2. 2002 17:07
Dan Lukes (neregistrovaný)
Myslim, ze ty duvody jsou pomerne zrejme - ekonomicky ma outsourcing smysl tehdy, pokud dochazi ke sdileni zdroju (cim vic, tim lip) - nejefektivnejsi outsourcing muze vzniknout jen tehdy, kdyz vice firem chce naprosto totez za identickych predpokladu a podminek. Vyskyt takove situace je samozrejme daleko pravdepodobnejsi u jednodussich cinnosti - takze napriklad "uklizeni" nebo "ostraha objektu" jsou cinnosti, jejichz outsourcovani je i v CR znacne rozsireno (zde jde navic o cinnosti, kde se ch…
21. 2. 2002 23:57
Filip Malina (neregistrovaný)
Celkem s Vami pane Lukes souhlasim. Tomas Kapler uvedl trochu jinou formu outsourcingu, takze mam pocit ze kazdy uvazujete trochu neco jineho.¨ Sam jsem spolumajitelem firmy kde outsourcing cini cca 90 % obratu a jedna se presne o outsourcing sluzeb pro ISP. Zrovna v oblasti vystavby mikrovlnnych last mile systemu je outsourcing hojne vyuzivan. Neznam snad zadneho velkeho providera, ktery by tyto sluzby neoutsourcoval. Skoda je vsak, ze se outsourcing tezko prosazuje do ostatnich sfer. Souvisi …