Euromedia spouští Ebux a má velké ambice s elektronickými knihami

Na trh elektronických knih vstupuje další hráč. Tentokrát je to těžká váha, Euromedia přezdívaná Knižní klub. A chystá kobercový nálet. Včetně vlastních čteček.

Nejprve rekapitulujme fakta. K prvnímu dubnu má odstartovat nový obchod s elektronickými knihami nazvaný Ebux.cz. Provozovatelem poněkud obtížně zapamatovatelné domény bude Euromedia Group, dceřiná společnost německého Bertelsmannu, která v Česku vlastní nakladatelské značky jako Knižní klub, Odeon, Ikar nebo Universum a podle databáze SČKN jde o dvojku českého trhu v počtu vydaných titulů. Doména má zřejmě evokovat elektronické knihy a je odvozena od značky Bux.cz, pod kterou Euromedia provozuje knihkupectví kamenná. 

Euromedia nejde do obchodu s elektronickými knihami zcela bez příprav. Zkušenosti má v tomto případě zajistit MobilBonus a jeho systém Wooky, který je momentálně provozován na e-shopu RájKnih.cz. Což také obnáší představu o technickém řešení a způsobu, jakým eBux bude fungovat, až odstartuje. 

Reklama

Knihkupectví Kanzelsberger – hlavní partner seriálu Léto s (e)knihou
Síť knihkupectví po celé ČR, on-line prodej. Nabízíme více než 56 000 denně aktualizovaných záznamů knih všech žánrů: beletrie, dětské knihy, učebnice, slovníky, odbornou a technickou literaturu, historie, encyklopedie, hudebniny, mapy a atlasy: www.kanzelsber­ger.cz

Platforma Wooky 


U řešení se na chvíli zastavme. Ponejprv u toho obchodního. MobilBonus převádí své e-knižní řešení (dnes provozované jako RájKnih) na společnost Wooky a.s. (vzniká přejmenováním jiné akciovky, ještě pod tímto jménem není v rejstříku) a tato společnost bude zastřešovat tvorbu elektronických obchodů s eknihami nad platformou Wooky. Co není zcela zřejmé, je to, zda je Euromedia nějak účastna ve Wooky nebo jde jen o obchodní dohodu, ať již zcela otevřenou nebo s nějakou opcí na vstup – což by se dalo předpokládat vzhledem k intenzitě zapojení.

Představa je totiž taková, že nebude vedle sebe fungovat jen RájKnih a eBux, ale mohou vznikat i další obchody, které si mohou otevírat jednotlivá nakladatelství nebo prodejci knih. O logistiku se bude starat řešení Wooky, což mimo jiné znamená jednotnou platební bránu, ale také jednotné zabezpečení knih. Cokoliv koupíte v obchodech napojených na Wooky, si také přečtete ve čtečce Wooky, lhostejno, kde jste nakoupili. Ti, kdo knihy do systému poskytnou, ovšem budou moci docela flexibilně rozhodovat o tom, kde se kniha bude prodávat, zda ji mohou nabízet všechny obchody propojené přes Wooky, nebo jen některé, prodejci si mohou nastavovat své ceny i to, zda se do cen započítá náklad na platební kanál, což se týká především platby přes PayPal nebo SMS.

Cílem tohoto řešení je vytvořit jednotnou platformu, na níž budou moci své knihy prodávat všichni, kdo se chtějí takové distribuce knih účastnit. Tedy i nakladatelé nebo prodejci.

Platforma Wooky

Platforma Wooky

Wooky má fungovat multiplatformně, pro čtení knih vybavených DRM Wooky ovšem potřebujete specializovanou čtečku. Software čtečka má být dostupná pro Windows, chytré telefony s Androidem nebo iOS a chystá se její uvolnění pro čtyři hlavní verze Symbianu, dostupná má být i pro Windows Mobile. Kdo má smůlu, jsou uživatelé Mac OS a také Linuxu, pro ně zkrátka čtečka knih neexistuje. 

V průběhu června by měla být také dostupná hardware čtečka s barevným LCD displejem a také další model s eink displejem, která bude vzhledově i funkčně podobná Kindle, jenž je kvalitativní metou takového zařízení. Ve výbavě nebude chybět šestipalcový eink displej, WiFi a klávesnice, objednané knihy se budou synchronizovat právě i přes WiFi připojení.

WiFi je pro knížky důležité i mimo jiné proto, že přes Internet si DRM ochrana Wooky ověřuje, zda si smíte knížku číst. Wooky vyžaduje jednou za určitou dobu (standardně dva týdny) ověření knih, což se děje automaticky přes Internet, bez něj ale nelze pokračovat v používání knih. Pokud budete delší dobu bez Internetu, musíte si požádat o prodloužení této periody, jinak si po jejím uplynutí knihy bez ověření (jenž čítač vynuluje) nepřečtete. Důležitá je cenová informace: čtečka bude stát „hluboko pod 3000 Kč“ a připraveno jich má být 10 000 kusů. Euromedia rozhodně necílí nízko.

Wooky také znamená, že knihu můžete najednou číst až na šesti zařízeních, může si ji tedy číst celá rodina na více zařízeních. A co je podstatné, Wooky také představuje centrální repositář knížek, i když jeden z Wooky obchodů skončí, knihy a DRM ochrana zůstávají uloženy v centrálním místě Wooky. Samozřejmě, pokud skončí celé Wooky, máte smůlu a poslední dva týdny na čtení vašich nakoupených knih. To už je osud DRM. 

Ale nesýčkujme. Wooky implementuje DRM proto, že jej chtějí vydavatelé. Pokud by jej vydavatelé nechtěli používat, mohou se obejít i bez něj. Ochrana Wooky DRM není nepřekonatelná, přiznávají její autoři, ale pro běžného uživatele by měla být za prvé pohodlně a transparentně (=nepozorovatelně) použitelná a měla by zajistit základní ochranu knížek.

Co eBux nabídne za knihy

RájKnih.cz: takhle vypadá knižní eshop MobilBonusu

RájKnih.cz: takhle vypadá knižní eshop MobilBonusu

Bylo by logické, kdyby eBux nabídl všechny knihy patřící pod Euromedia Group. Kromě toho, že by to bylo logické, by to také bylo velmi drahé, Euromedia spočítala, že obnovení licencí na výběr atraktivních 1500 knížek by ji vyšlo na 64 milionů Kč. Řada práv totiž vypršela nebo není k dispozici pro digitální vydání a držitelé práv za ně chtějí zaplatit. Takže do prodeje nepůjde zdaleka všechno. 

V první fázi se můžeme těšit na výběr z více než 600 knížek (na tiskové konferenci zaznělo i číslo 850 knih s tím, že 150 knih bude bez DRM) včetně několika desítek z produkce EMG, především českých autorů – např. bestseller Jiřího Šulce Dva proti Říši, romány Hany Andronikové (Zvuk slunečních hodin, Nebe nemá dno), Babička Boženy Němcové, některé knihy Karla Čapka, Terezy Boučkové nebo Václava Klause. 

Knihy do projektu nabídne zatím celkem 36 nakladatelů, což s ohledem na existenci téměř čtyř tisícovek nakladatelů v Česku nevypadá na čechoborné číslo, má ale obnášet plejádu těch největších a další jsou ve stádiu jednání. Na projektu eBux se pracuje intenzivně od letošního roku a nakladatelé neměli pro rozhodnutí o zapojení mnoho času, jednání s nimi probíhají od půlky února. 

Plusy pro nakladatele, otazníky pro zákazníky

Ostrý tlak Euromedie a MobilBonusu už předem vzbudil na trhu určitou nelibost, především Martin Lipert z konkurenčního eReading o něm hovořil jako o Kindle na druhou, to v tom smyslu, že čtečky Wooky nebudou podporovat jiné formáty a tedy knihu zakoupenou na eReading nebo jinde si do čtečky brandované eBux a fungující na platformě Wooky nepřečtete. V tomto smyslu také Martin Lipert adresoval v půlce března vydavatelům dopis, ve kterým varoval před proprietárním řešením jednoho hráče. 

Dnes těžko říci, zda eBux upravil své zadání, nebo nikdy nezamýšlel své čtečky uzavřít zcela, faktem ale má být to, že do čteček eBux budete moci ukládat i knihy v běžných eknižních formátech jako ePub, ovšem nebude možno používat jinou ochranu než Wooky DRM – například nikoliv Adobe pro ePub. Jde tedy o stejný přístup, jaký má Amazon u svého Kindle: nahrát můžete celou řadu eknižních formátů, ale DRM lze použít jen v případě proprietárního formátu Amazonu, což znesnadňuje prodej knih mimo platformu Amazonu.

eBux a Wooky také chtějí přijít se zajímavou zvláštností, kterou Amazon tak doslova nemá: bude možné si vlastní e-knihy jakkoliv získané nahrát přímo na Wooky server a pak je číst na všech čtečkách podporujících Wooky. 

Pro nakladatele bude spíše pohodlné přidat se na stranu eBux/Wooky, pro konkurenční prodejce tu vznikne další platforma obsluhovaná přes jimi neuplatnitelné DRM, na niž budou moci prodávat knihy jen v otevřených formátech, což se nebude zase chtít nakladatelům. A pro nakladatele to bude o důvod více, proč být na Wooky. Samozřejmě, pokud se podaří eBuxu prodat dostatek čteček a vytvořit dostatečně velký trh, aby šlo o platformu zajímavou.

A pro zákazníky? Uživatelé většiny jiných čteček přijdou s eBuxem zkrátka, pokud nakladatelé své knihy v eBuxu / Wooky nezpřístupní v jiném formátu než ve formátu Wooky. Ovšem všechny jiné formáty jsou bez DRM. Takže smůla, pokud nemáte některý z podporovaných chytrých operačních systémů, do něhož si čtečku Wooky nainstalujete.
Na druhou stranu, Wooky se bude zákazníkům používat snáze než Adobe DRM v ePubu, takže dokud nebudou mít potřebu knihy nakupovat jinde, potíže jim to činit nebude. Ty přijdou, až přijde i potřeba knihu koupit jinde.

Máme tedy chápat politiku eBuxu jako plus či jako mínus pro trh? Inu, je to legitimní pokus, jak ovládnout trh, který se zdá být zajímavě finančně zajištěn a mohl by mít v českém prostředí vzdáleně podobnou naději na úspěch jako Amazon Kindle. A to bez ohledu na to, že geekové budou reptat. Podobně snadno se může stát, že zákazníkům zbude hromádka digitálního smetí, když Wooky skončí provoz DRM serveru.

Start má být masivní

Euromedia se rozhodla start projektu eBux podpořit masivně, leč efektivně – to znamená především prostřednictvím svých distribučních kanálů. Na půl milionu členů Knižního klubu má dostat osmistránkový leták informující o výhodách elektronických knih a s nabídkou e-knih, další osloví leták vkládaný do časopisů. Pak… pak se uvidí. Časem hodlá Euromedia nabídnout v eBuxu také časopisy a noviny, jaké, to se ovšem zatím neuvádí.

Důležitý poznatek: Euromedia uvádí, že její primární cílovou skupinou je členstvo Knižního klubu, což je typicky žena ve věku 35–45 let, která čte cca 12 knížek ročně. A pro ni také má být eBux dělaný. Má nabídnout jak knihy, které tuto cílovou skupinu zaujmou, tak nabídnout patřičnou jednoduchost obsluhy. A to je pro trh zajímavá zpráva: eBux bude v první fázi cílit spíše na rozšíření klientské báze zákazníků elektronických knih, než že by mířil do stejných řad jako stávající projekty. 

V přeneseném slova smyslu tak o budoucnosti elektronických knih v Česku rozhodne to, zda větší vliv budou mít ženy v domácnosti nebo IT geekové… 

Ačkoliv Euromedia chystá na internetové poměry docela masivní nástup na trh, rozhodnuto zdaleka není. V nejbližší době chce své elektronické knihy spustit ještě Kosmas, další významný hráč na trhu, a ani stávající dvojice eReading a Palmknihy nespí na vavřínech, ačkoliv na Euromedii kapitálově ani jeden z nich nemají. Jenže s Euromedií se nesnese každý – i to je mince, která je ve hře. 

Content

Ve výsledku se zase a znovu nestane nic jiného, než že se trh rozdělí na několik navzájem obtížně kompatibilních segmentů. Tím prvním bude Adobe DRM ve formátech ePub, které používá eReading a pravděpodobně se jej chytne i Kosmas. Tím druhým bude Wooky s proprietární platformou a pak samozřejmě Amazon Kindle, který má v Česku hojné zastoupení. Mezi tím budou proplouvat knihy distribuované bez DRM ochrany.

Vypadá to děsivě, protože to obnáší značnou závislost na existenci několika firem a fungování jejich DRM serverů, bez nichž se nakoupené knihy promění v digitální šum. A to děsivé skutečně je. Stojí znovu za to zdůraznit, že DRM je zlo páchané na zákazníkovi a pokud budete moci se mu vyhnout, ve vlastním zájmu to udělejte.

121 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 2. 2012 10:09
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »