Hlavní navigace

Evropská inspirace: soutěž startupů Europas vyhrál londýnský PeerIndex

Redakce

Nejnadějnějším evropským startupem je služba, která měří vliv v sociálních sítích. Ze čtyř stovek nominovaných ho vybrala odborná porota a internetová veřejnost, která poslala 40 tisíc hlasů.

Soutěž začínajících evropských technologických firem Europas pořádá třetím rokem Mike Butcher, dlouholetý šéf TechCrunch Europe a harcovník světové startupové scény.

Hlavní cenu spojenou s nabídkou 50 tisíc liber ve formě půjčky převoditelné na podíl ve firmě získal na konci minulého týdne v Londýně britský PeerIndex, vítěz kategorie Nejlepší sociální či síťová platforma. Slav­nostního vyhlášení a následného večírku se zúčastnilo 500 lidí, zdravici natočenou na video zaslal starosta Londýna Boris Johnson.

O snahách britské metropole stát se světově významným centrem inovací jsme psali zkraje listopadu v článku Britské Silicon Valley láká investory i startupy

V dalších kategoriích bodovaly firmy z Berlína, Bělehradu, Kodaně, Helsinek, Stockholmu a Madridu. Postupně si je představíme v dalších dílech nového seriálu Evropská inspirace. Žádný z projektů s českou či slovenskou účastí letos ve finále neuspěl.

PeerIndex podobně jako známější americký Klout měří vliv jednotlivců i firem v sociálních sítích. Snaží se postihnout autoritu zdroje podle témat jako Rakousko, open-source nebo ekologie a oblastí zájmu jako umění, média, sport nebo technologie.

„Agentura Reuters je autoritou při informování o cenách ropy, pravděpodobně na ni ale tolik nedáme, když píše o rockové hudbě,“ vysvětlil to zpravodaji Reuters CEO PeerIndexu Azeem Azhar. „Měřit celkový vliv bez kontextu nemá cenu, je to jen šum.“

Po propojení s Twitterem, Facebookem, LinkedInem či Quorou spočítá PeerIndex číslo, které má vyjadřovat výši sociálního kapitálu. Skládá se ze tří složek: Audience (kolik lidí nám naslouchá), Activity (jak často přispíváme) a Authority (kolik retweetů, mentions a likes naše účty nasbíraly).

Zásadním omezením pro české uživatele je neschopnost algoritmu PeerIndexu zpracovat jiné jazyky než angličtinu. Pro účty vedené v češtině neposkytuje relevantní výsledky. I čeští uživatelé mohou ovšem využít vyhledávání vlivných zahraničních účtů, které se (v angličtině) věnují tématům, o něž se zajímají. Zároveň se tu rýsuje podnikatelská příležitost pro toho, kdo dokáže podobné služby nabídnout na lokálním trhu.

Jenomže spolehlivé parsování češtiny a zkonstruování věrohodného vzorečku pro měření „social influence“ není žádná legrce. Kupříkladu služba Klábosení, která monitoruje český a slovenský Twitter, zatím k počítání vlivu jednotlivých účtů využívá konkurenta PeerIndexu Klout.

START17

„PeerIndex se musí spokojit se skromnějším zázemím, přesto má proti silnějšímu konkurentovi dobře našlápnuto. Má co nabídnout spotřebitelům i firmám,“ komentoval výsledek soutěže Mike Butcher. 

„Osobně si myslím, že technologické startupy mají šanci z Evropy na globální trh prorazit. I když Silicon Valley je dál hegemonem našeho oboru, startupy od Belfastu po Bělehrad a od Londýna po Ljubljanu se perou o místo na slunci.“

Našli jste v článku chybu?
27. 11. 2011 19:01
Anton Pitak (neregistrovaný)

Na parsovani slovenskeho alebo českého jazyka nie je nič zložité, sú dve možnosti, jedna je využiť speller, dá sa to priamo nad MySQL, existuje na to plugin, ktorý už roky využívam, druhá možnosť je ešte zaujímavejšia (moc zaujímavá, aj pre vyhľadvače!!), umožnila by ešte väčší rozsah parsingu než spellery ... tú neprezradím... nie verejne

23. 11. 2011 11:50
NR (neregistrovaný)

Díky, že se věnujete neznámé Evropě, hodně projektů z Europas stojí za prostudování.

BTW z ČR byla mezi nominovanými jedna jediná firma ...