Hlavní navigace

Evropská komise chce zjednodušit předpisy k přeshraničnímu online prodeji

Jiří Macich ml.

Eurokomisařka pro spotřebitele Meglena Kuneva se pustila do kritiky fungování přeshraničního obchodování po Internetu v rámci zemí Evropské unie. Podle průzkumu, který si nechala zpracovat Evropská komise, jen 21 procent obchodníků prodává přes Internet i do jiných členských zemí Evropské unie. Zhruba 60 procent objednávek ze zahraničí je pak z různých důvodů odmítnuto. Prodejce buď zboží nedodává do cílové země Evropské unie nebo zákazník narazil na problém s přeshraniční platbou. Nejhůře…

Eurokomisařka pro spotřebitele Meglena Kuneva se pustila do kritiky fungování přeshraničního obchodování po Internetu v rámci zemí Evropské unie. Podle průzkumu, který si nechala zpracovat Evropská komise, jen 21 procent obchodníků prodává přes Internet i do jiných členských zemí Evropské unie. Zhruba 60 procent objednávek ze zahraničí je pak z různých důvodů odmítnuto. Prodejce buď zboží nedodává do cílové země Evropské unie nebo zákazník narazil na problém s přeshraniční platbou. Nejhůře dopadli spotřebitelé v Belgii, Lotyšsku, Rumunsku a Bulharsku, kteří při nakupování vybraných výrobků v rámci průzkumu nepochodili u 75 procent objednávek. Čeští zákazníci se drží výše zmíněného průměru celé EU, který činí 60 procent. Nejméně zamítnutých nebo nedokončených objednávek zaznamenali v rámci průzkumu zákazníci ze Španělska a Rakouska, když kýžené zboží nebylo v praxi objednáno v 45 procentech případů.

Výsledky průzkumu jsou velmi zarážející. Nyní máme konkrétní fakta a čísla, která ukazují, jak se jednotný evropský trh pro spotřebitele nevztahuje na nákup přes Internet. Ve skutečnosti jsou lidé nakupující přes Internet často omezeni prostorem uvnitř státních hranic, řekla Meglena Kuneva. Zároveň ale přiznala, že problém není jen v ochotě nebo vrtoších obchodníků, ale i v často velmi komplikovaných předpisech, které prý bude potřeba změnit. Uvidíme, na jak dlouhou trať do bude běh. Je třeba ale také zohlednit další aspekty, na kterých je potřeba zapracovat jak v krátkodobém horizontu (např. úroveň dopravy zboží mezi státy a její cena), tak v tom dlouhodobém (jazyková vybavenost obyvatel, schopnost komunikovat s prodejcem minimálně v angličtině), uvedl pro Lupu Jaroslav Káča, analytik zabývající se přeshraničním obchodem. (Finanční noviny)

Našli jste v článku chybu?
23. 10. 2009 20:36
uživatel si přál zůstat v anonymitě
Dokud budou ceske shopy lhat o tom co je skladem a uprednostnovat zakazniky "na dobirku" + delat problemy s vracenim penez, tak jim predem bude platit leda blazen.
25. 10. 2009 19:45
Petr (neregistrovaný)
Tohle je nesmysl. Ano, tímto způsobem mohu poslat něco do zahraniční, pokud tam třeba mám nějakou pobočku kam chci něco poslat. Ale pokud potřebuji dodat nějaké zboží klientovi, tak musím mít nějakou konktrétní dopravku, kterou mohu klientovi slíbit.A já musím vědět, kolik přesně ta doprava bude stát. A je jedno jestli je to pošta (která je přeze všechno stejně většinou nejlevnější), PPL nebo cokoliv jiného. Nemůžu mu říct, víte teď do Německa pojede kamion, já mu to tam hodím a oni až budou m…