Evropská komise dává Google na výběr. Dohodu nebo obvinění

Podle EK Google znevýhodňoval konkurenční specializované vyhledávače, kopíroval a využíval jejich obsah bez svolení, zneužíval vyhledávání na partnerských webech k zvýhodnění vlastní inzerce a omezoval možnost exportu dat z AdWords. Ozývají se i požadavky na rozdělení Google na více společností.

Joaquín Almunia v tiskovém prohlášení informuje o výsledcích šetření  a hned na samém počátku navrhuje Google urychlené řešení. Dohodnout se. Pokud by na toto Google nepřistoupil, přistoupí Evropská komise k obvinění Google z porušování antimonopolních zákonů. Almunia informuje o výsledcích šetření, které začalo v listopadu 2010 a týkalo se podezření z toho, že Google zneužívá dominantní postavení na trhu.

Samotné šetření bylo zahájeno na základě tří podaných stížnosti,  pocházejících zpra­vidla od „malých společností“ (britský porovnávač cen Foundem, francouzský právní vyhledávač eJustice.fr a porovnávač cen Ciao, který byl součástí Bing.com od Microsoftu). Stížnosti těchto společností, které Google znevýhodňoval ve vyhledávání,  uváděly údajný důvod v podobě konkurenčního vztahu. Ke stěžujícím se přidal později i samotný Microsoft a celkový počet stěžovatelů se v září 2011 rozšířil na devět.

Čtyři problematické body

Podle vyjádření zjistilo šetření možné zneužívání ve čtyřech oblastech.

  • V obecném vyhledávání – v podobě zobrazování odkazů na vlastní specifické vyhledávací služby v podobě jiné, než jak zobrazoval odkazy na konkurenci.
  • V specializovaném vyhledávání – pro vlastní specializované („vertikální“) vyhledávací služby Google kopíroval obsah z konkurenčních služeb a používal ho pro vlastní účely. Kopírování se mohlo týkat například recenzí a následného využití bez předchozí autorizace.
  • Ve vyhledávání na partnerských webech – dohody s partnerskými weby týkající se vyhledávání na těchto webech vedly k faktické ex­kluzivitě
  • Ve službě AdWords – nastavení smluvních omezení zabraňujících softwarovým vývojářům nabízet pomůcky umožňující bezproblémový přenos inzertních kampaní z AdWords na další platformy

Almunia v prohlášení informuje, že odeslal dopis Ericu Schmidtovi, ve kterém navrhuje, aby Google během několika týdnů navrhl vlastní řešení těchto čtyř problémů. Pokud navrhované řešení bude přijatelné, nebude nutné přistoupit k obvinění. V případě opačném bude pokračovat běžný proces antimonopolního šetření, který zpravidla končí soudním sporem.

Google poslední vývoj komentuje takto: „Zatím se jen seznamujeme s předloženými argumenty Komise. Nesouhlasíme s konečnými závěry, ale jsme otevřeni diskuzi o otázkách, které Komisi mohou zajímat. V průběhu posledních dvou let, během kterých se Komise tímto případem zabývá, konkurence na webu dramaticky vzrostla a konkurenční tlak, kterému čelí i Google, je obrovský. A zároveň nikdy předtím nepřibylo tolik online inovací.

Pokutovat nebo rozdělit Google?

Evropská komise může v rámci porušování antimonopolních zákonů pokutovat společnosti až do výše 10 % globálních příjmů a v minulosti se tak již několikrát stalo. Miliardy Eur pokuty tak byly vyměřeny například Microsoftu či Intelu. V případě Google by výše pokuty mohla odpovídat až deseti procentům z částky okolo 38 miliard dolarů (příjmy z loňského roku).

Organizace Consumer Watchdog se domnívá, že Google s žádným vlastním návrhem nepřijde a navíc navrhuje, aby regulační orgány v Evropě i v USA začaly zvažovat řešení v podobě rozdělení společnosti. Tedy něco takového, co se dlouhé roky řešilo v případě Microsoftu. Upozorňuje i na to, že Google má v USA 65% podíl ve vyhledávání, v Evropě 90% a na mobilním vyhledávání dokonce 96%.

EBF16

Navrhované rozdělení Google by mělo oddělit vyhledávání od inzertní části, vyčlenit Gmail, YouTube, služby pro firmy a mobilní aktivity. Zároveň vyjadřuje názor, že Google by měl být brán jako „veřejná služba“ a regulován, zejména s ohledem na jeho význam coby brána ke kyberprostoru. Jedním z dalších navrhovaných řešení by bylo uvalit na Google vysoké pokuty.

Zdroj: Statement of VP Almunia on the Google antitrust investigation

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 7. 2012 11:51

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »