Hlavní navigace

Už i na mobilech. Evropští operátoři chtějí blokovat reklamu

Jan Beránek 15. 5. 2015

Izraelská služba Shine má v datových centrech operátorů blokovat reklamu na webu a v aplikacích. Sociální sítě budou ušetřeny.

Blokování reklamy se stěhuje na mobilní telefony. Zatímco víc než 140 milionů lidí po celém světě používá AdBlock Plus ve svém prohlížeči, začíná se probouzet zájem o blokování reklamy i v mobilech. „Online reklama se vymkla kontrole a znečišťuje internetové prostředí,“ tvrdí Financial Times Roi Carthy z izraelského blokovacího systému Shine. 

Podle zdrojů deníku se minimálně jeden z evropských operátorů chystá ještě letos začít blokovat reklamu ve své síti. A cíl je jasný – narušit nadvládu Googlu a zároveň trochu pošťouchnout velké internetové firmy k tomu, aby si uvědomily operátorský pohled na svět. 

Google se podobným pokusům brání a nevidí v plánech operátorů smysl. „Lidé už platí za mobilní připojení a díky tomu mohou používat aplikace, video stream nebo jakoukoliv jinou službu, kterou mají rádi. Ty služby jsou ale placené z reklamy,“ tvrdí v textu Financial Times zástupci vyhledávače. 

Není to poprvé, kdy se operátoři pustili na cestu experimentů s reklamou. Už před dvěma lety se o blokování reklamy ve své síti pokusil francouzský operátor Free, ale úřady mu to zakázaly. Ve Spojených státech na to šli operátoři obráceně a naopak zkoušeli přidávat na weby svou reklamu navíc. Střet s úřady na ochranu hospodářské soutěže ale dopadl podobně jako ve Francii. 

Na Evropskou komisi pravděpodobně narazí i aktuální pokus o blokování reklamy v mobilních sítích. V podstatě je to další pokračování boje za, respektive proti, internetové neutralitě. Operátorům vadí, že se z nich stávají jen správci potrubí, na kterém vydělává někdo jiný bez toho, aby musel investovat do síťové infrastruktury.

EBF16

Google navíc ještě podráždil operátorskou scénu svým projektem Fi, vlastním virtuálním operátorem, který se zaměřuje hlavně na data. 

Útok na mobilní reklamu by ale mohl mít podle FT devastující dopady na celý trh. Marketéři totiž ročně podle agentury eMarketer za mobilní reklamu utratí 69 miliard dolarů a právě reklama na displejích přenosných zařízení pohání motor internetového světa. 

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Vitalia.cz: Očkované a neočkované děti spolu ve školce

Očkované a neočkované děti spolu ve školce

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Jsou vegani a vyrábějí nemléko

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?