Hlavní navigace

Exkluzívní novinář

Michal Černý 10. 10. 2008

V nedávné televizní debatě se zástupci České televize a Českého rozhlasu shodli na tom, že mají zájem o exkluzívní novináře. Mají takovíto lidé šanci a smysl také v internetové žurnalistice?

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Jen na úvod vyjasnění pojmů. Slovem exkluzívní nemám na mysli výjimečný ve smyslu kvality, ale ve smyslu kvantity. Tedy ne mimořádně kvalitní novinář, ale takový, který pracuje pouze pro jedno médium.

Pokud bychom se podívali na výhody v oblasti internetové žurnalistiky, pak by se jistě jevila skutečnost ještě silnější profilace média jako pozitivní krok. Několik málo autorů v jednom médiu by zajistilo silnější kontinuitu tématickou, slohovou i stylovou. Internetový magazín by se zaměřoval na možná užší tématické celky, ale zato by byl schopen pojmout do větší hloubky. Lidé by byli zvyklí na svých pět autorů a těšili by se na jejich nové články (nebo by se jich hrozili). Omezení externistů by sice mělo za následek omezení témat a zdrojů, ale vedlo by k tomu, že médium bude obsahově unikátní.

Zastánci externích redakčních týmů představí námitky přesně opačné. Externí redaktor může zajímavě psát o jednom či dvou tématech a přitom by se jako internista neuživil a ani by nechtěl. Externí redakční práce umožní přístup odborníků na IT do periodika, což vede ke zvýšení kvality textů. Pokud bych vyžadoval exkluzívní smlouvu s někým, musel bych ho zaplatit zřejmě daleko více, než jak je nyní zvykem. To vyvolává otázky po finančních možnostech redakcí.

Dnes je zcela běžné, že i interní redaktor píše do jiných magazínů a nikoho to nepohoršuje. Je na tom docela dobře vidět zajímavý trend, kdy se v oblasti internetové žurnalistiky v téměř všech médiích objevují dokola stále stejná jména. Z osobní zkušenosti pak mohu říci, že psát do více magazínů je příjemnější v tom, že netrpíte stereotypem prostředí. Jiný styl a téma volíte na Lupě a jiný například na Živě. Nejde o to, že by jeden byl kvalitnější než druhý, ale má rozdílné požadavky, potřeby i kulturu.

Na druhou stranu je potřeba říci, že exkluzívní novinaření má něco do sebe. Od mimořádného vztahu k jednomu médiu přes ono zmíněné tématické unikum až po možný bližší vztah mezi čtenářem a redaktorem.

I na českém trhu s médii se objevují subjekty, které si na exkluzivitě velmi pečlivě staví. Zdá se, že například Ivan Hoffman je téměř výhradně v Deníku, Aktuálně či Týden si na své exkluzivitě zakládají také. První jmenovaný dokonce nepřebírá ani agenturní zpravodajství z ČTK. Tedy cesta unikátnosti může fungovat, především v všeobecném či sportovním zpravodajství.

Vydá se český svět žurnalistiky věnované Internetu a IT obecně cestou exkluzivity? Osobně si myslím, že nikoli. už jen pro počet lidí, kteří internetovou žurnalistiku dělají, a proto, že přebíhající externisté nebudou chtít měnit své návyky. Ale myšlenka to nemusí být špatná. Nemyslíte?

Našli jste v článku chybu?

11. 10. 2008 21:20

Dane, myslim, ze je trochu zbytecne byt tak ostry, autor existenci exkluzivnich lidi v ceskych medii nepopira a dokonce i zminuje. A otazku budoucnosti stavi spise do prostredi Internetu, ne printu nebo televizi.

Jinak pojem "publicista" je pokud vim ceske specifikum a docela rad bych se seznamil s jeho smysluplnym obsahem :) (nehlede na to, ze i definice novinare neni nijak zvlast pevna).

10. 10. 2008 19:07

> rozhlédnout po nějakých zdrojích,
> než bezhlavě střílet

Souhlas, stačí se podívat do novin a zjistit jak to je, tu kupu exklusivních lidí tam je snadné najít. A v televizi se stačí podívat na obrazovku, je to opět to samé. Nehledě na to, že televize běžně vyhazují lidi za to, že se objeví někde jinde než u nich. Ale kdyby se autor podíval, tak by nemohl napsat tuhle glosu.


Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat