Hlavní navigace

Facebook a pád viditelnosti příspěvků: jak změnu vidí čeští správci stránek?

 Autor: Isifa
David Slížek

Staráte se o nějakou facebookovou stránku a setkali jste se v prosinci s poklesem dosahu příspěvků? Není to tak horké, jak to vypadá, znějí první zkušenosti námi oslovených správců.

Řadě správců firemních stránek na Facebooku přinesl začátek prosince překvapení: organický (tedy neplacený) dosah publikovaných příspěvků (tedy číslo vyjadřující, kolik lidí příspěvek vidělo) ze dne na den radikálně klesl. Post, který ještě před několika dny zhlédlo (podle statistik Facebooku) deset a více procent fanoušků stránky, najednou doputoval jen k jednotkám procent lidí.

Facebook totiž na začátku prosince změnil algoritmus, který vyhodnocuje, jaké příspěvky se uživatelům zobrazí. Firma oficiálně změnu vysvětluje jednoduše: chce uživatelům zobrazovat co nejkvalitnější obsah. Stránek i sdílených příspěvků totiž neustále přibývá a zdi (News Feeds) uživatelů jsou stále zahlcenější (průměrnému uživateli se podle Facebooku denně zobrazuje na 1500 příspěvků). 

K tomuto vysvětlení je ale potřeba přidat i další zřejmý motiv: Facebook zároveň omezením přirozeného dosahu příspěvků tlačí na firmy, které si jej zvykly používat jako marketingový nástroj, aby si za zviditelnění příspěvků zaplatily. A jak se prosincová změna algoritmu dotkla českých stránek? 

Změny v Česku

Pokud vysvětlení Facebooku sedí, měly by například velké mediální servery publikující zajímavý obsah zaznamenat mírné zlepšení dosahu a v návaznosti na to i počtu návštěv přicházejících z Facebooku. Správci námi oslovených větších i menších facebookových prezentací v Česku ale většinou tvrdí, že v prvních prosincových týdnech větší změnu nezaznamenali.

„Organický dosah se v podstatě vůbec nezměnil,“ říká například zástupce šéfredaktora iDNES.cz Ondřej Tolar. „Od října, kdy se sociálním sítím věnuje v redakci vždy jeden člověk na plný úvazek, je dosah víceméně stabilní, zaznamenali jsme jen velmi mírný růst. Možná je to tím, že avizovaná změna chování Facebooku se měla posunout právě ke zpravodajskému obsahu.“ A co je hlavní – změna se nedotkla návštěvnosti, kterou Facebook iDNESu přináší. „Žádnou změnu jsme nezaznamenali. Vysvětlujeme si to tím, že poskytujeme relevantní obsah, na který uživatelé reagují. Ani jsme nikdy nenabírali fanoušky pokoutně,“ dodává Tolar. 

Změnu v prosinci nezaznamenal ani Pavel Neuman, který se stará o sociální sítě pro CET 21 (provozovatele TV Nova). „V dlouhodobém horizontu postupné snižovaní dosahu příspěvků facebookových stránek pozorujeme, ale to je podle všeho logický důsledek toho, že je na Facebooku stále více značek,“ říká. „Změny v organickém dosahu vidíme i v posledních týdnech, ale nikoli jako nějaké jeho plošné snížení. Například první týden v prosinci jsme zaznamenali rekord u stránky seriálu Ordinace v růžové zahradě 2, kdy její obsah za týden dosáhl na 1 130 477 lidí bez jakékoli reklamy,“ dodává. 

Na webech České televize určitý pokles návštěvnosti z Facebooku zaznamenali, se změnou algoritmu si jej ale příliš nespojují. „Klesání dosahu postů publikovaných na facebookových stránkách je za poslední dobu obecný trend, průběžně se to mění i na našich profilech. Například na hlavní facebookové stránce České televize se ale od druhého prosincového týdne dosah příspěvků výrazně zvýšil. Ve hře je tedy evidentně nejen mechanismus Facebooku, ale také klasická sezónnost a síla tématu – Vánoce v ČT pravidelně budí zájem divácké veřejnosti,“ řekl Lupě šéf divize nových médií Pavel Kohout

Úspěšné posty

Vypadá to, že velké mediální stránky v Česku si nemohou stěžovat. A co stránky mimo média? Facebook jako prodejní kanál v Česku masivně využívá například Slevomat. Tamní social media manager Zdeněk Linc připouští, že pokles v návštěvách přicházejících z Facebooku zaznamenal, nebyl ale příliš razantní. Větší změna podle něj nastala u příspěvků publikovaných na Facebooku: „Organický dosah velmi výrazně klesl,“ potvrzuje. „Avšak nepozorujeme rozdíl v příjmech, který nám organický reach přináší,“ dodává.

Slevomat na svých facebookových prezentacích šíří zejména nabídky na aktuální slevy, do propagace příspěvků přitom investuje měsíčně statisíce korun. Linc potvrzuje, že se změnil i dosah placených postů, se změnou algoritmu to podle něj ale přímo nesouvisí: „Spíše pozorujeme větší množství inzerce a optimalizace je tak náročnější,“ říká. 

A ještě jeden příklad, tentokrát jde o menší facebookovou stránku energetického drinku BigShock, kterou spravuje agentura SocialSharks. „Celkově je v číslech vidět mírný pokles, když to bereme průměrově, ale nezaznamenali jsme v souvislosti s poslední změnou nijak výrazný skok,“ uvádí zástupce agentury Petr Andrýsek. „Zajímavé je, že úspěšné posty se drží pořád na dobrých číslech, respektive nevybočují z průměru za delší časové období,“ dodává. 

Co je kvalitní obsah? 

Na komplexní zhodnocení změny je zřejmě ještě brzy, ale první zkušenosti námi oslovených správců stránek mluví spíš o postupném poklesu organického dosahu, než o skokové změně. Pokud máte na svých stránkách jiné zkušenosti, budeme rádi, když se o ně podělíte v diskusi pod tímto textem.

V debatách na sociálních sítích každopádně můžete narazit na případy, kdy stránkám klesl dosah o desítky procent, ale také na příklady mírného nárůstu. Souvislost s „kvalitou obsahu“ se přitom dá vypozorovat jen těžko.

Ostatně – podle čeho Facebook určuje, který obsah je kvalitní a který ne? Firma je v tomto směru většinou velmi tajemná. Jisté indicie poskytl prosincový rozhovor serveru AllThingsD s Larsem Backstromem, který má News Feed na starosti. Na dotaz, jestli Facebook rozlišuje kvalitu obsahu podle jeho typu, nebo podle zdroje, ze kterého pochází, odpověděl: „Momentálně se převážně orientujeme podle zdroje. Až své postupy zpřesníme, začneme více a více rozlišovat také mezi jednotlivými typy obsahu. Ale když v současné době přemýšlíme o tom, jak detekovat ‚vysokou kvalitu‘, rozlišujeme hlavně podle zdroje.“ 

Další podrobnosti Backstrom neprozradil, ale i tak jde o zajímavý posun. Znamená, že obsah publikovaný jedním autorem může mít na Facebooku úplně jinou viditelnost než stejný příspěvek publikovaný jiným autorem. Jak přesně Facebook zdroje hodnotí, přitom není jasné – firma podrobnosti svého algoritmu tají. Jisté je, že Facebook bere rozhodování o tom, co se bude v News Feedu zobrazovat, stále více na sebe. 

Filtrováním do pekel

Pohybuje se přitom na tenkém ledě. Pokud by filtrování přehnal, mohli by uživatelé přestat rozumět základní logice, podle které se jim příspěvky zobrazují. A od toho by mohl být jen krůček k tomu, aby službu, které nerozumí, přestali používat. Facebook přitom logiku News Feedu mění průběžně – v srpnu 2013 v podstatě rezignoval na zobrazování postů podle času jejich publikování a příspěvky, které uživatel během dne neviděl, začal znovu vkládat na horní pozice News Feedu. 

Pokud by ale Facebook obsah nefiltroval, hrozí, že klesnou pro jeho obchodní model velmi důležité ukazatele: zapojení uživatelů (a s ním spojený počet kliků na příspěvky – a na reklamy).

Pamatujete ještě na novou podobu News Feedu, kterou Facebook představil v březnu? Uživatelům mimo jiné nabízela více možností, jak obsah v News Feedu filtrovat. Od oznámení nového layoutu uplynulo více než devět měsíců a Facebook zatím nový design nasadil jen několika procentům uživatelů. Podle informací AllThingsD je důvod jednoduchý: ukázalo se, že zapojení (engagement) uživatelů s novým, více personalizovaným layoutem stagnovalo. Firma proto pracuje na nové verzi.

Našli jste v článku chybu?

6. 12. 2014 22:36

Kuba (neregistrovaný)

Je to hnus, zvlášť pro malé firmy. Naše stránka má 300 palců. Příspěvky vidí jen 8 uživatelů, např.
Videa jsou na tom organicky o dost lépe, cca kolem 250 zobrazení.
Je to zapříčiněno také tím, že uživatelé facebooku palcují každou kravinu a mají to tak přehlcené, že ani příspěvky svých přátel nevidí. Natož příspěvěk nějáké bezvýznamné malé stránky.
Také za to může to debilní nechronologické a chaotické zobrazování hlavní stránky...
Také mi vadí, že nemohu pozvat naše fanoušky na námi pořádanou …



13. 1. 2014 10:05

Juhi (neregistrovaný)

Aj tam je to filtrované a FCB zďaleka nezobrazí všetky príspevky zdrojov v liste. Dlhodobá osobná skúsenosť.

Vitalia.cz: Test na HIV je zdarma i za pět set

Test na HIV je zdarma i za pět set

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte