Hlavní navigace

Facebook bez vyhledávače a Microsoft bez fantazie

30. 4. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Webem se šíří drb, že Facebook pohrdl nabídkou Microsoftu na vyhledávač Bing. Neúspěšný projekt vyhledávače se měl softwarový gigant pokusit střelit gigantovi sociálnímu před rokem
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

…a byl velmi slušně, ale zato důrazně odmítnut, jak se říká (berte to tak na úrovni lepších drbů) zde. Celá operace proběhla pravděpodobně bez toho, aby o ní byl informován brunátný CEO Microsoftu a po pravdě řečeno čert ví, zda jí řešil i adolescentní CEO Facebooku. Vzhledem k tomu  by se z ní mohla stát zcela nezajímavá položka v dějinách… kdyby.

Vyhledávač Bing je pro Microsoft prakticky čtvrtou generací (záleží, jak počítáme) pokusu o univerzální vyhledávací nástroj, který by byl špičkou v oboru. V čase svého spuštění, či spíše posledního relaunche, byl míněn jako přímá konkurence Google, a technicky vzato jí je. Bohužel uživatelskou základnou se Bing ani nepřibližuje svému vzoru a z toho plynou lapálie. Hlavně ta, že i když musí vydávat velké peníze na vývoj, aby udržel krok, a na provoz, rozhodně nemá příjmy, které by byly s Googlem byť i vzdáleně porovnatelné.

Přesto má Bing něco, co Google ne. Má integraci s Facebookem. Sociální síť je prakticky jen a pouze obsah, aby mohla fungovat efektivně, je potřeba v něm vyhledávat. Aliance Microsoftu a Facebooku je užitečná pro oba, a ještě možná užitečnější, že přístup k obsahu na Facebooku podstatně komplikuje konkurenčnímu Google. Facebook by možná mohl vyhledávač chtít – řekl si asi Microsoft, a zkusil mu ho střelit.

BRAND24

Facebook je skvělá sociální síť, ale obávám se, že nemá prostředky na to, aby Bing udržoval technicky moderní a rozvíjel. Proto jej nemůže chtít, i když by tím mohl své služby dostat i tam, kde doposud nejsou moc vidět (třeba na portál Yahoo, kterému Bing dodává vyhledávání).  Co by ale chtít mohl, je užší spolupráce s Microsoftem, který je konec konců jeho investorem. Taková spolupráce by mohla zahrnovat větší propojení  Facebooku s desktopovými produkty i online službami Microsoftu, Facebook chat zabudovaný (doopravdy, ne jako teď) do Skype, který Microsoftu také patří, a celou řadu dalších malých synergičností, které by mohlo propojovat Bing coby společný prvek.

Bohužel, zatím se neděje. A pokud je na zprávě o snahách, byť už historických, o snaze Microsoftu se Bingu zbavit něco pravdy, znamená to, že Microsoft nedovede sociální potenciál využít. To neznamená, že by sociální síť po nějakém čase zůstala bez vyhledávače, ale zato to ukazuje na absolutní nedostatek fantazie ze strany redmondského giganta.  

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).