Hlavní navigace

Facebook musí uživatelům v USA platit odškodné za zneužívání fotek

Daniel Dočekal

V rámci dohody musí Facebook své uživatele přímo oslovit – a je více než pravděpodobné, že oslovující e-mail bude řada z nich považovat za spam (či za klasický hoax).

Mimosoudní dohoda týkající se toho, jak Facebook zneužíval fotografie uživatelů v reklamách, znamená, že zhruba 150 milionů uživatelů Facebook z USA může získat „odškodné“. 

Celková částka nicméně představuje „pouze“ 20 milionů dolarů a pokud by se měla rozdělit mezi všechny facebookové uživatele z USA, tak by asi v praxi nezískali vůbec nic.  Pokud se jich přihlásí příliš, budou peníze rozděleny mezi neziskové organizace. Informace týkající se případu najdou uživatelé na tomto webu, kde je uveden i způsob, jakým se mohou o „své“ peníze přihlásit.

Kromě vyrovnání Facebook také musel souhlasit s tím, že uživatelům umožní lépe kontrolovat, jak se jejich informace ve Sponsored Stories zobrazí, včetně možnosti zakázat zobrazování svých příspěvků v konkrétních kategoriích.

Pozor, to není hoax

Zajímavé na celé akci je také to, že v rámci dohody musí Facebook své uživatele přímo oslovit – a je více než pravděpodobné, že jeho e-mail (s předmětem Re: LEGAL NOTICE OF SETTLEMENT OF CLASS ACTION.) bude řada z nich považovat za spam (či za klasický hoax). A stejně tak je pravděpodobné, že se objeví dostatek podvodníků pokoušejících se této aktivity využít s klasickými hoaxy.

A o co v případu šlo? Facebook v roce 2011 začal zobrazovat reklamní sdělení (Sponsored Stories) založená na tom, jaké stránky uživatelé "lajkovali. Pokud jste dali nějaké stránce Líbí, mohl se tento odkaz začít zobrazovat vašim přátelům jako komerční doporučení, včetně vaší fotografie. 

Kromě toho, že se Facebook uživatelů na nic neptal, zobrazoval reklamy také bez kontextu, což vedlo k řadě absurdních situací. Známý je třeba případ Nicka Berguse, který jako vtip na svém profilu publikoval odkaz na 200 litrový sud lubrikačního gelu prodávaný na Amazonu. K jeho překvapení se tento příspěvek začal jeho přátelům objevovat jako reklamní doporučení.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Borovský odchází z TV Barrandov

Borovský odchází z TV Barrandov

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst