Hlavní navigace

Facebook musí uživatelům v USA platit odškodné za zneužívání fotek

Daniel Dočekal

V rámci dohody musí Facebook své uživatele přímo oslovit – a je více než pravděpodobné, že oslovující e-mail bude řada z nich považovat za spam (či za klasický hoax).

Mimosoudní dohoda týkající se toho, jak Facebook zneužíval fotografie uživatelů v reklamách, znamená, že zhruba 150 milionů uživatelů Facebook z USA může získat „odškodné“. 

Celková částka nicméně představuje „pouze“ 20 milionů dolarů a pokud by se měla rozdělit mezi všechny facebookové uživatele z USA, tak by asi v praxi nezískali vůbec nic.  Pokud se jich přihlásí příliš, budou peníze rozděleny mezi neziskové organizace. Informace týkající se případu najdou uživatelé na tomto webu, kde je uveden i způsob, jakým se mohou o „své“ peníze přihlásit.

Kromě vyrovnání Facebook také musel souhlasit s tím, že uživatelům umožní lépe kontrolovat, jak se jejich informace ve Sponsored Stories zobrazí, včetně možnosti zakázat zobrazování svých příspěvků v konkrétních kategoriích.

Pozor, to není hoax

Zajímavé na celé akci je také to, že v rámci dohody musí Facebook své uživatele přímo oslovit – a je více než pravděpodobné, že jeho e-mail (s předmětem Re: LEGAL NOTICE OF SETTLEMENT OF CLASS ACTION.) bude řada z nich považovat za spam (či za klasický hoax). A stejně tak je pravděpodobné, že se objeví dostatek podvodníků pokoušejících se této aktivity využít s klasickými hoaxy.

test 2

A o co v případu šlo? Facebook v roce 2011 začal zobrazovat reklamní sdělení (Sponsored Stories) založená na tom, jaké stránky uživatelé "lajkovali. Pokud jste dali nějaké stránce Líbí, mohl se tento odkaz začít zobrazovat vašim přátelům jako komerční doporučení, včetně vaší fotografie. 

Kromě toho, že se Facebook uživatelů na nic neptal, zobrazoval reklamy také bez kontextu, což vedlo k řadě absurdních situací. Známý je třeba případ Nicka Berguse, který jako vtip na svém profilu publikoval odkaz na 200 litrový sud lubrikačního gelu prodávaný na Amazonu. K jeho překvapení se tento příspěvek začal jeho přátelům objevovat jako reklamní doporučení.

Našli jste v článku chybu?