Hlavní navigace

Facebook chce změnit svět tlačítkem Like

26. 4. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Minulý týden se v San Franciscu uskutečnila konference vývojářů Facebooku pod názvem F8 2010. Facebook zde představil nové produkty a svým způsobem novou vizi webu. Co nabízí a je to využitelné?

Patří k dobrému zvuku velkých technologických společností pořádat konference, na kterých představují nové produkty, motivují vývojáře a svým způsobem stmelují kolektiv. Tyto konference (a zejména prezentace klíčových postav firmy na nich) jsou většinou vnímány jako velmi významné. Špičkový management, často zakladatelé společností, na nich přicházejí s tím, co sami považují za převratné novinky a vylepšení, s hlavními technologiemi a zásadními změnami (pro prezentace se vžil název „Keynote", po kterém třeba Apple skromně pojmenoval svou verzi PowerPointu.

Z důvodů dobrých klimatických podmínek a vysoké prestiže se konference technologických firem konají obvykle na západním pobřeží USA. Výjimkou nebyla ta, kterou v San Franciscu pořádala ve středu, 21. dubna, společnost Facebook – tedy firma, které se z technologického světa podařilo proniknout do povědomí milionů obyčejných uživatelů Internetu. Konference se jmenovala „F8" a Facebook ji v nepravidelných intervalech uspořádal již potřetí (předchozí ročníky se konaly v letech 2007 a 2008). CO nového přináší obr sociálních sítí do světa Internetu? Podívejme se, ambice jsou více, než veliké.

Kdo čekal, že podstatným sdělením z letošního F8 bude rozšíření technologií pro aplikace běžící v rámci platformy Facebooku a uvnitř této sociální sítě, je na omylu. Technologie, které byly na F8 představeny, jsou totiž jednoznačně mířeny navenek. Jejich cílem není zdokonalit Facebook, ale změnit web tak, že do každého z nich bude „trochu" Facebooku umístěno. Podívejme se na to, jak.

Open Graph, Like tlačítko a sociální pluginy

Autorům Facebooku se velmi dobře podařilo získat a udržet uživatele mimo jiné i díky tomu, že vytvořili svůj systém tak, aby absorboval ostatní typy obsahu. Celebrity, firmy, ale i webové stránky mají na FB své vlastní stránky a skupiny, které berou jako součást své prezentace. Facebook do značné míry převzal práci, kterou dříve dělaly referenční servery typu Digg, takže pro mnohé uživatele funguje „de facto" jako rozcestník na to, co budou dnes číst. Tlačítko „sdílet na Facebooku" se stalo standardní výbavou zpravodajských webových serverů, ovšem autoři Facebooku by rádi více.

Díky strategii Open Graph protokolu a nabídce hotových sociálních pluginů, které je možné ihned využívat, lze webové stránky rozšiřovat o de facto komponenty Facebooku. Nejjednodušším příkladem je tlačítko „Líbí se mi". Tvůrci webů je budou moci umisťovat na své stránky a tak odkáží ze svého profilu na jakoukoli stránku nebo službu jednotným kliknutím na „Líbit se", ať už se tento odkaz bude nacházet uvnitř Facebooku, nebo na cizím serveru. Fakticky tak dochází ke sjednocení odkazování, což Facebook u svých stránek podpořil změnou „Fanouškovství" u stránek na „To se mi líbí" (mimochodem, tato změna přinejmenším v českém prostředí akceleruje ochotu uživatelů na takový odkaz klikat).

Facebook Open Graph

Spolupráce s IMDB: stiskem Like tlačítka se zároveň filmu přidá bod na Facebooku a zároveň vaši přátelé uvidí, že zrovna tento kousek máte rádi.

Napříště už se lidé nemají stávat fanoušky, ale budou něco „lajkovat“. Vyjádří svůj postoj. Like tlačítko je součástí konfigurovatelné skupiny „sociálních pluginů„, majitel webu si může nakonfigurovat, co všechno má zobrazovat, může například zobrazovat ikonky vašich přátel, kteří také „lajkují“ tuto stránku. Nebo jen počet lajkujících a patřičné tlačítko. Takhle vypadá Like tlačítko pro www.lupa.cz:

Podívejte se na rozdíl oproti tlačítku pro „lajkování“ oficiální stránky Lupy na Facebooku:

Podstatné je, že doposud jste pro propojení svého webu s Facebookem museli vytvářet stránku na Facebooku a teprve k ní jste si mohli vygenerovat „propagační boxy“ například s tlačítkem pro přidání mezi fanoušky. Nově to potřeba není. Stačí do generátoru vložit URL a můžete kód používat a využívat funkcí Facebooku. Přes editaci HTML na vlastním serveru můžete Facebooku předat potřebná data, jako kdo má mít přístup k administraci záznamů nebo statistikám v rozhraní Facebooku, k tomu už je dobré si pročíst dokumentaci.

Mezi další zajímavé pluginy patří Login witch Faces umožňující zobrazovat tváře uživatelů přihlášených do stránky nebo Recommendations nabízející doporučení dalšího zajímavého obsahu, který by čtenáře mohl zajímat.

Správci webů je budou moci doplňovat o boxy, v nichž se zobrazí informace o přihlášených uživatelích Facebooku, kteří právě web navštívili, a o jejich aktivitách na něm (Facebook tomu říká Activity Feed). A aby toho nebylo málo, Facebook se rozhodl začít používat autentizační protokol OpenAuth, který má (může) přinést jednotné přihlašování k různým službám. Tedy službu, o níž kdysi se svým Passportem snil Microsoft a které je nyní patrně nejblíže openID. Sice v otevřené podobě, ovšem pod taktovkou Facebooku, a jeho uživatelských databází

.

Insights for Your Domain

Jak zjistit statistiky provozu, který vám takový sociální plugin vygeneruje, respektive sociodemografické složení uživatelů, kteří jej používají? Na to Facebook rozšířil svůj nástroj Insights ze stránek i na domény. Tady už je třeba, abyste do HTML kódu webu přidali i ID administrátora, který bude s vaší Facebook doménou pracovat a smí vidět její výsledky. Právě demografií bude Insights zajímavým doplňkem ke Google Analytics pro weby, na nichž bude nasazen.

FB Insight

Graph API

Další novinkou je uvedení Graph API, které umožní vývojářům přebírat data z Facebooku podstatně jednodušeji, než tomu bylo dříve jinými API službami. Jednoduchým dotazem na Facebook můžete získat profil uživatele, stránky, uživatele, které zná a další data, pokud je ovšem se svým oprávněním na Facebooku můžete vidět, tedy je původní majitel dat nezakázal. Například strojově čitelný profil autora článku lze zjistit na tomto URL: http://graph.fa­cebook.com/ave­ius. A na této adrese získáte přehled, jak s Graph API pracovat.

Důsledky

Shrneme-li uvedené noviny s ještě dříve uvedenými změnami v bezpečnostní politice a politice soukromí, je zřejmé, že se Facebook vydal na cestu expanze nikoli v rámci webu, ale na jednotlivé weby. Vzhledem k tomu, že rozhodně ne každá aplikace může být provozována uvnitř Facebooku a ne každý tvůrce webu chce na FB stránku přesunout své podnikání, je zřejmé, že Facebook rozhodl vydat tímto směrem. Nově se tedy budeme setkávat s Facebookem integrovaným do zpravodajských serverů, do osobních stránek, do e-shopů a podobných míst, a to nejenom všudypřítomným tlačítkem „Líbí se mi", ale aktivními komponentami. Je tak dost možné, že kousek FB bude doslova všude.

BRAND24

Technologie Open Graph v kombinaci se společnou autentizací přináší v podání Facebooku zcela nový potenciál pro celý web. Může mu přiblížit ideál o univerzálním přihlašování, o sdílení uživatelských preferencí a uživatelských dat. Je to něco potenciálně skvělého pro inzerenty (opravdu dokonalá kontextová reklama), běžné uživatele (jednolitý a smysluplný obsah kdekoliv), ale rozhodně ne pro jejich bezpečnost. Nejde přitom o deklarovanou politiku bezpečnosti a zajištění uživatelských dat. Jde o to, že velká koncentrace informací třeba o navštěvování webů a aktivitě na nich, o uživatelských údajích a často i platebních datech představuje zlatý grál útočníků a zlodějů identit. Podobných služeb, respektive pokusů již v minulosti proběhlo hodně, a i přes technologickou vyspělost neuspěly obvykle ze dvou důvodů. Těmi důvody bylo jednak, že neměly dost uživatelů na to, aby se mohly prosadit, a jednak, že nedokázaly zajistit jejich bezpečnost. Facebook má dost uživatelů, a zda dokáže zajistit bezpečnost dat, je přinejmenším sporné. Už do startu představil třicítku partnerů, se kterými OpenGraph nasadil, mezi nimi například CNN a Microsoft s jeho novým online MS Office balíkem nazvaným Docs.com.

Zhasnout

Pokud se Facebooku skutečně podaří díky svým novým technologiím propojit své uživatelské databáze s provozovateli milionů webů po celém světě, přinese to uživatelům zcela novou kvalitu práce s informacemi. Lidé přirozeně potřebují „centrum" virtuálního světa a FB propojený s klasickými weby by se přesně takovým centrem mohl stát. Inzerenti po ničem jiném netouží, pro uživatele to bude krok. Můžeme se však obávat, že krok se značnými negativními důsledky pro možné krádeže osobních informací, pro parazitování na uživatelských účtech, pro sledování a obtěžování uživatelů. Krok s dalšími patologickými jevy, kvůli kterým bude mnoha uživatelům stát za to se z Facebooku častěji odhlašovat. A firmám bude kvůli tomu stát za to takové odhlašování vynucovat.

Vložíte si na svůj web Like tlačítko?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).