Facebook do aktivních uživatelů počítá i pouhá kliknutí na Like mimo Facebook

Nenavštívili jste dnes Facebook? Možná jste někdy klikli na Líbí, nebo máte Facebook v mobilu a automaticky se vám aktualizuje. V řadě případů jste počítáni jako „aktivní“ uživatel Facebooku. Byť jste na Facebook.com nebyli ani neviděli jediný inzerát. Velká čísla prostě prodávají.

Vstup Facebooku na burzu přinesl nejenom řadu ekonomických informací, ale také další poměrně podstatné vysvětlení toho, jak Facebook chápe „aktivní“ uživatele. Těch má podle vlastních výpočtu 845 milionů měsíčně a 483 milionů denně.

 Problém nastává v okamžiku, kdy se podíváte na definici – „aktivní“ uživatel není uživatelem, který používá Facebook. Do tohoto čísla jsou započteni i lidé, kteří kdekoliv na webu použili některý z prvků Facebook (tlačítka líbí, komentářové prvky, atd). Patří sem i automatické sdílení pomocí nového rozšíření Open Graph API, ale i automatické sdílení z jiných sociálních sítí (Twitter). atd.

Používáte web, který k přihlašování používá Facebook? Den co den tak možná  přispíváte k počtu „aktivních“ uživatelů Facebook. Ačkoliv i v tomto případě jste na Facebooku vůbec nebyli.

According to the company, a user is considered active if he or she “took an action to share content or activity with his or her Facebook friends or connections via a third-party Web site that is integrated with Facebook.”

Zdroj: Those Millions on Facebook? Some May Not Actually Visit

Do počtu aktivních uživatelů se promítají i aplikace na mobilních telefonech. Jakákoliv aktualizace obsahu v mobilní aplikaci představuje pro Facebook aktivitu. V principu to znamená, že pokud necháte Facebook na mobilním telefonu spuštěný a na obsah se nepodíváte celý den, stále budete „aktivní“ uživatel. V tomto případě Facebook tvrdí, že jde „pouze o méně než 5 % uživatelů“.

Google/doubleclick ad planner odhaduje počet unikátních návštěvníků Facebook.com na 950 milionů (celosvětově) a denní odhad se pohybuje nad 550 miliony. Další možný pohled na nepřesná čísla

Čísla Facebooku tak mohou být značně nadsazená, zejména v případě denních čísel. Měsíční mohou být nadsazená, ale pravděpodobně méně. Pro inzerenty to znamená, že nemohou vycházet z čísel, která jim Facebook předkládá a na základě kterých řeší inzerci a cílení inzerce. Pro inzerenty je neméně důležité i to, že Facebook mobilní uživatele počítá do „aktivních uživatel“ – jako celek představují 425 milionů lidí (měsíčně). A na mobilním Facebook inzerce není.

Konkurenční Google+ na tom s údaji o návštěvnosti a počtech uživatelů není o nic lépe – údaje poskytované Google jsou počtem registrovaných uživatelů, tedy počtem vytvořených účtů. Žádná čísla umožňující skutečně určit aktivitu uživatelů na Google poskytována nejsou.

Velká čísla prostě prodávají

CIF16

Určitým způsobem to dokazuje i případ počítání aktivních uživatelů Facebook aplikací. Poté co před několika měsíci Facebook zavedl nový způsob určování počtu měsíční i denních (MAU a DAU) aktivních uživatelů, čísla u řady aplikací dramaticky, až o desítky procent, klesla. Jenže to se netýkalo Facebooku, ale třetí strany. Facebooku to neuškodilo a tvůrci her (zejména Zynga, které se to dotklo výrazně) měli co vysvětlovat.

„Aktivní uživatelé“ Facebooku (v ČR jich je podle Facebooku aktuálně 3,553,720) jsou tedy poněkud účelově vytvořenou metrikou. Započtením všeho, co jenom jde, je možné dosáhnout příznivých výsledků. A to se počítá.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 2. 2012 8:48

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »