Hlavní navigace

Facebook doporučuje přátele i dle geolokace. Jak je vlastně najde?

Daniel Dočekal 28. 7. 2016

Kontroverzní, nejasný, potvrzený a vzápětí popřený. Takový je nový algoritmus pro doporučování dalších lidí jako přátel na Facebooku.

Pokud používáte Facebook, tak to znáte. Čas od času se divíte, jak Facebook přišel na to, že by vám měl doporučit mezi přátele zrovna toho člověka, kterého vám doporučuje. V letech minulých jste takové lidi většinou opravdu mohli znát, protože doporučování bylo většinou založené na vztazích a údajích, které měly poměrně racionální podstatu (ale o tom až později).

Novinkou v posledních měsících se stalo to, že Facebook začal používat geolokaci. Začal jako přátele doporučovat lidi, kteří se zdržovali na stejném místě jako vy. Mírně děsivé, ale popravdě ne až tak příliš, jako jiné způsoby (a už vůbec ne tak děsivé jako praktiky LinkedIn v minulosti).

K mediálnímu pokrytí nového rozšíření doporučování přátel patří i poněkud strašidelná historka o tom, jak se účastník anonymního setkání týkajícího se dětí se sklony k sebevraždě o den později velmi divil, když mu Facebook jako přítele doporučil jednoho z lidí, které viděl na onom „anonymním“ setkání.  Pro něj neznámého člověka, se kterým ani nevstoupil v kontakt.

Facebook po zveřejnění informací o této příhodě potvrdil, že používá geolokační data pro zjišťování, koho jako možného přítele doporučit. Aby to ale nebylo kontroverzní málo, o pár dalších hodin později vše popřel. Vcelku nic překvapivého, Facebooku nelze věřit už velmi dlouho.

V souvislost s tím je vhodné připomenout i to, že pro účely inzerce a sledování úspěšnosti reklam používá Facebook geolokační informace také. Posuzuje podle toho „off-line“ konverzi, a pokud se vydáte nakupovat, měli byste vědět, že i tady vás Facebook velmi vydatně šmíruje.

Jak Facebook dohledá vaše známé a přátele?

To, jakým způsobem Facebook najde vaše potenciální známé, je, pochopitelně, součástí neveřejného algoritmu, o kterém Facebook nic prozrazovat nechce. Řada mechanismů ale byla již odhalena, byť nikdy není jisté, co ještě funguje a co dalšího si Facebook vymyslí.

Je například dobré vědět, že pokud jste byli tak nezodpovědní a dali Facebooku přístup k vaší e-mailové schránce (bude se o to hodně snažit), tak Facebook získá všechny e-mailové adresy a bude je srovnávat s e-maily, které lidé zadají Facebooku jako jejich. Což logicky povede k tomu, že vám je doporučí k „přátelství“. Špatné na tom je, že i když vy sami Facebooku přístup nedáte, někdo jiný to udělat může. A u toho někoho jiného může Facebook získat váš e-mail.

Doporučení k přátelství pochází i z aktivit dalších lidí, kdy vám někdo doporučí, abyste se stali přáteli s někým z jejich přátel. Tato aktivita se ale neprojevuje v oné sekci „nalezených možných přátel“, ale přijde přímo ve formě upozornění.

Dohledávání vztahových informací Facebook provádí i přes štítkování ve fotografiích a rozpoznávání tváří. Pokud se objevíte na nějaké fotografii, tak ani není nutné, aby vás někdo označoval – Facebook vás (velmi přesně) pozná podle dřívějších označení, ale třeba i podle toho, že váš obličej na oné fotografii je shodný s vaší profilovou fotografií. Ve výsledku tím vznikají další údaje ve vztahové databázi a v určitém momentě může vše vést k doporučení na přidání do přátel.

Důvodem k doporučení přidání do přátel mohou být ale i společní přátelé. Není sice známo, kolik jich je potřeba, ale při určitém větším počtu společných přátel opět Facebook vytvoří doporučení, abyste si dotyčného přidali.

V doporučeních se mohou objevit i lidé, kteří vytrvale chodí na váš profil, případně s vámi komunikují, aniž byste byli přáteli. Je to vlastně taková trochu aktivní podpora stalkingu. Ovlivňuje to i to, jestli si vás někdo hledal (nebo vy jste někoho hledali).

Roli v doporučeních ale hrají i další údaje – společná škola či zaměstnání, zařazení do sítě, účast ve skupinách či událostech.

Podobně jako e-maily slouží i telefonní čísla. K těm se Facebook dostane v okamžiku, kdy mu dovolíte přístup ke kontaktům v mobilním telefonu (nebo to udělá kdokoliv cizí). Facebook si stáhne vše a telefonní čísla používá pro neustálé dohledávání.

Mezi poněkud paradoxní důvod doporučení přátel patří i nabízení přátel lidí, které jste zablokovali. Připadá-li vám to absurdní a strašidelné, tak správně. Ale máte smůlu.

Jedna z věcí, které Facebook popírá, je využívání informace z dalších webů a služeb. Přitom na řadě seznamek i dalších sociálních sítích a médiích dávají uživatelé k dispozici Facebooku přístup.

Facebook pro tohle vše šetřila i EU

Předcházející výčet zdaleka není úplný. Jisté ale je, že i když si říkáte, že přece Facebook nemůže vědět, že se s někým znáte, tak je vždy možné dohledat nějaký reálný, algoritmem postižený důvod. A ano, vůbec se nedivte, že vám Facebook doporučí vaší ex či milenku z doby před deseti či dvaceti lety.

Není nezajímavé, že v roce 2011 se Evropská Unie pokusila vyšetřit, jak to s tím vším vlastně je. Asi vás nepřekvapí, že nezjistila prakticky nic. A hlavně k ničemu nedošla. Ale vy byste měli vědět možná i to, že Facebook docela dobře ví, s kým se v budoucnu dostanete do kontaktu. Ještě dříve, než vy sami.

Jedno poslední je ale podstatné: Facebook pro tohle všechno používá v zásadě matematiku, teorie pravděpodobnosti a všechnu tu vědu okolo sociálního (a síťového) grafu. 

A jak že to bylo s tím použitím geolokačních dat? Facebook prý provedl pouze „malý test“ s omezeným vzorkem uživatelů. Zábavné.

Jak zrušit, co jste Facebooku dobrovolně dali?

Pokud jste někdy udělali tu chybu a dali Facebooku přístup k e-mailům a kontaktům v mobilu, tak tohle všechno můžete (teoreticky) nechat smazat přes Manage Invites and Imported Contacts

WT100

Uvidíte tam nejenom to, koho jste pozvali na Facebook, ale také se můžete podívat na kontakty importované do Messengeru. Což je velmi zajímavý pohled, protože u řady lidí zjistíte, že tam má i několik e-mailů, o kterých vy sami nemáte ani ponětí.

A pozor, Odebrat všechny kontakty najdete případně až dole pod seznamem. To abyste to náhodou neudělali příliš snadno. Nezapomeňte, že pokud smažete kontakty, které se tam objevily z Messengeru, je nutné zakázat i jejich nové nahrávání. Velmi brzy by se tam opět objevily. Najdete to pod ikonkou vašeho profilu (to je ta vpravo) a pak kliknutím na Lidé.

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny