Hlavní navigace

Facebook jako Matrix, Sobotka na Twitteru a EU proti geografickému blokování

29. 3. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Apple proti Spotify, Periskop proti Meerkatu, Twitter nutí k zadání čísla mobilu, Sobotka na Twitteru, Apple zabil FoundationDB. Co přinesl právě končící #tyden?

Wall Street Journal (WSJ) vydal kompletní zprávu americké FTC o šetření obchodních praktik Googlu z roku 2012. Najdete ji na The FTC Report on Google’s Business Practices. Nezapomeňte, je to 160 stránek naskenovaného tištěného dokumentu (lze ho stáhnout, je to klasické PDF).

Tolik diskutovaná snaha Facebooku o ovládnutí novin se v týdnu vracela mnohokrát. Viz třeba How Facebook could kill the news brand. Já na to mám pohled stále stejný: je to extrémně nebezpečné a dá to Facebooku další možnost řídit, co smíme vidět. A také patřičně vydírat ty, kteří vidět být chtějí. U firemních stránek to ostatně Facebook zvládl dokonale.

The challenges of using Facebook for research se věnuje tomu, co stojí v cestě využívání Facebooku pro výzkumy. Překážek je poměrně hodně.

TELEgraficky

Facebook testuje appku Phone ■ Hutchison Whampoa koupil (britský) O2 ■ HubSpot koupil ReKindle ■ Bring Back Clarkson nepomohlo, Clarkson opravdu dostal kopačky ■ 60 USD za neomezené úložiště od Amazonu?! ■ Občanská žurnalistika? Vážně? ■ Blekko se vydalo k IBM ■ Google možná půjde k soudu v Británii ■ Ingress míří do televize ■ Minecraft pro severoirské školy zdarma ■ NBC si prý nepovídá s Applem ■ Roboti navyšují čísla na Twitch.tv 

WEBDESIGN, INTERNET

Je potřeba něco mezi tweety a blogem? Edgee si myslí, že nějaký takový jiný formát potřeba je. Viz Edgee wants to squeeze a new content format in between tweets and blogs

Taylor Swift si raději koupila nové „porno“ domény. Dřív, než si je koupí někdo jiný. Viz So, Taylor Swift totally bought domain names for porn sites

Ano, váš web by měl být tak jednoduchý, aby ho mohl použít i opilý člověk. Viz hlavně http://theuserisdrunk.com/.

Jsme rádi, když kolegy z jiných titulů inspirujeme k tak odvážným činům.

Jsme rádi, když kolegy z jiných titulů inspirujeme k tak odvážným činům.

Chce se Facebook do deseti let stát Matrixem? No, až tak jako ve filmu (asi) ne, ale něco na tom bude. Viz Facebook's 10-Year Plan To Become The Matrix

27 % světové internetové populace (bez Číny) používá Facebook Messenger, 25 % WhatsApp, 16 % Instagram. Viz What Facebook Messenger Learned from WeChat.

Mobilní vyhledávání neroste tak rychle, jak se předpokládalo. Ale 29 % ze všech dotazů ve vyhledávání z mobilů ignorovat nemůžete. Viz Report: Mobile Search Queries 29 Percent Of Total But Growth Modest.

V TELEgraficky zmíněných 60 USD za neomezené úložiště od Amazonu přineslo bohužel zrušení 5 GB zdarma. Má to různě nepříznivé dopady, viz Amazon Unlimited Cloud Drive – Not All it’s Cracked Up to Be.

SOFTWARE

IBM overtakes AWS in cloud race to close in on Microsoft berte s rezervou, ale je dobré vědět, že tu máme nějaký #CloudInfluence žebříček. Prostě si když tak taky nějaký pořiďte.

Apple koupil FoundationDB. Jestli je to dobrá zpráva, je otázkou, protože to může znamenat konec tohoto Open Source projektu. Viz Apple May Have Just Killed An Open Source Project, kde se i dočtete, že GitHub repository pro FoundationDB obratem přestalo existovat.

Slack prý v tichosti likviduje IRC: Otázka je, kdo vlastně ještě dnes ví, co je IRC. Viz Slack is quietly, unintentionally killing IRC.

Microsoft pokouší štěstí a chce „univerzálním aplikacím“ začít říkat „Windows aplikace“. A ty starší označuje jako „Windows desktop aplikace“. Prase se v tom vyznej. Viz Microsoft name games continue as ‚universal apps‘ become ‚Windows apps‘

Pětice her, které Mitchell Saltzman považuje za největší zklamání roku 2014:

Super Mario 64 si můžete zahrát v prohlížeči. Viz Super Mario 64 HD a hlavně přímo mario64-erik.u85.net/Web.html. Ale má to jednu vadu, nutnou instalaci Unity.

Do desktopového Chromu si můžete pořídit stejnou kompresi dat, jakou nabízí mobilní Chrome. Stačí nainstalovat rozšíření Data Saver. Ta mimochodem funguje jenom pro http spojení a kompresi zajišťují servery Googlu. A pozor, je to beta.

How to Clear Your Dropbox Cache in Windows and Linux se může hodit.

HARDWARE

Tenhle citát asi znáte: ‚Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons.‘ Hodně často se používá jako ukázka „hlouposti“ našich předků. Celé je to ale trochu jinak. Ale o tom víc v Inside the Future: How PopMech Predicted the Next 110 Years.

Chytré telefony mění to, jak náš mozek spolupracuje s naším palcem. Viz Use-Dependent Cortical Processing from Fingertips in Touchscreen Phone Users

Virtuální realita bude fungovat, protože naše oči (a vidění) prostě stojí za houby. Něco na tom bude, navíc to říká šéf Oculusu. Viz Oculus's chief scientist: VR will succeed because your vision sucks

MARKETING A KOMUNIKACE

Technology can't save a boring marketing idea píše Tom Fishburne na Marketoonistu. A také kreslí. Trefně kreslí.

Myslete na to, jak se mohou lišit lidé různého věku tam, kde jde o používání „druhé obrazovky“. Ti mladší jsou obecně velmi naklonění věcem jako je chatování, ale e-maily si zrovna užívat nebudou. Viz Millennials 3× as likely as Boomers to second-screen via mobile.

A z podobné oblasti je Why Do Millennials Use Facebook and Twitter? Připomenu, že „Millennials“ jsou ti mezi 18 až 34 roky věku.

Podle REPORT: Key Players in Digital Marketing Are Shifting se mění podmínky mezi velkými „internetovými“ firmami – Facebook stoupá, Twitter by měl taky. Google, Yahoo, AOL a Microsoft naopak mají jít směrem dolů.

Skoro 60 % marketérů se chystá posílit marketing využívající vlivné uživatele na (nejenom) internetu. Viz Survey: Nearly 60% of Marketers Plan to Boost Influencer Marketing Budgets

Ale ano, v 7 Pointless Content Marketing Efforts You Should Stop Doing Today jsou užitečné postřehy. Nejvíc se mi ale líbí, že máte nechat být počítání Líbí na Facebooku.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Twitch resetoval uživatelům hesla, zjistil totiž „neautorizované přístupy na některé účty“. Viz Twitch resets user passwords following ‚unauthorized access‘ of some accounts.

Americké Ministerstvo obrany varuje zaměstnance, ale hlavně jejich rodiny, před cílenými kyberútoky – phishingemspear phishingem v e-mailech, na sociálních médiích i přes telefon. Viz DoD Warns Troops, Families to be Cyber Crime Smart.

Dvě volby v Google+ co možná lépe nastavit přesně opačně

Dvě volby v Google+, které je možná lepší nastavit přesně opačně

Hacking the hackers se věnuje penetračním testům a hlavně zmiňuje společnost Cryptosense, která doufá v to, že jde vytvořit pomůcky usnadňující automatizaci takového testování.

Nejasno okolo e-mailového serveru Hillary Clintonové pokračuje. Maily smazány. A je to. Viz Hillary Clinton deleted everything on her email server.

Další komu unikla data: Slack. V reakci na únik posiluje bezpečnost zavedením dvoufaktoru. Viz Slack beefs up security after data breach with two-step authentication. A když už je řeč o Slacku, víte, že tahle společnost má ohodnocení na 2,9 miliardy dolarů?

Exclusive: Widespread security flaw affects hundreds of UK news sites zní trochu fantasticky, ale ve skutečnosti jde o XSS, která „umožňuje využít web novin pro přesměrování“, nebo ještě lépe a korektnější – o možnost zneužití  HTML kódu (viz worthingherald.co.uk XSS vulnerability) přes parametr v URI na webu novin. Což je zneužitelné například pro vytvoření důvěryhodně vypadajících odkazů, které se pak promění v důvěrychodně vypadající stránku na webu novin. Kde už může číhat cokoliv.

Evropské unii se nelíbí Netflix a další společnosti, které geograficky omezují přístup k službám a obsahu. To vůbec nezní špatně. Viz EU Looks to Dissolve Geo-Blocking for Netflix, Similar Sites.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Ne, ne a ne. IKEA opravdu nemá polštáře jménem Putin. S Photoshopem je ale samozřejmě možné uplně všechno. viz Nej, Ikea har inte gjort en regnbågskudde som heter Putin.

Bohuslav Sobotka na Twitteru? @SlavekSobotka je (nebo při spuštění alespoň byl) pěkně oranžový. Jen při tom spuštění to na reálný účet moc nevypadalo a až po mnoha hodinách pravost účtu potvrdila ČSSD i @Strakovka. Je zvláštní, že něco tak jednoduchého jako spuštění účtu premiéra země nedokáže vládní (či aspoň stranické) PR a marketing zvládnout.

Twitter začal vynucovat přidání mobilního telefonu každému, kdo používá dvoufaktorové ověření (s použitím aplikace). Připravte se na problémy, protože po přidání vám bude tvrdit, že to nejde, pak že na to nemáte oprávnění a vůbec dělat divné věci. Skutečné přidání poznáte tak, že vám přijde potvrzení o přidání čísla e-mailem. A je také dobré vědět, že v Česku stále není a hned tak nebude možné posílat tweety přes SMS. Co je ale hodně nutné udělat,  je povypínat zasílání notifikací přes SMS. A ne, neptejte se, proč Twitter nedokáže v posledních dvou letech udělat nic pořádně.

Další zbytečnost od Facebooku je na světě. Je otázkou jak dlouho „On This Day“ přežije tentokrát, protože bude hodně záležet na tom, jestli nezačnou opět lidem připomínat s velkou slávou a legrací věci, které rozhodně připomínat nechtějí. Je to tak, Facebook spustil funkčnost, která vám bude říkat, co se v daný den stalo v letech předchozích. Pokud to zůstane u věcí, které nejsou tvrdě osobní, tak snad. Viz Facebook officially launches nostalgia-inducing ‚On This Day‘ feature a nezapomeňte, ta adresa na OnThisDay vám zatím nemusí nic vrátit.

News content, Messaging app rumors swirl ahead of Facebook's F8 je zajímavé v jedné věci. Facebook se zbláznil do rozšiřováni funkčnosti Messengeru. Proč? Protože se ukázalo, že oddělit chat z aplikace Facebooku je problém – nejde odtamtud totiž dělat potřebné věci. Ale uvidíme, tohle všechno mohlo být jenom mlžení před F8.

Média se netváří příliš příznivě na budoucnost Messengeru. Did Messenger just make Facebook cool for teens again? Not quite. to vyjadřuje dostatečně jasně. Nový Messenger není nijak extra přitažlivý pro mládež. Nejenom zde se setkáte s názorem, že Messenger je pro dospělé.

Why Google+ Is Dying (and Nearly Dead) sice nic nového nepřináší, ale proč si to nezopakovat.

MOBILNÍ APLIKACE

Staré téma se vrací: Where Were You 3 Minutes Ago? Your Apps Know. Desítky mobilních aplikací zcela zbytečně sledují polohu uživatele. Dělají to tak co tři minuty a s přesností na pět desítek metrů. Aniž by to v danou chvíli vůbec bylo potřeba.

Instagram po Hyperlapse přichází s další aplikací (iOS, Android později). Layout slouží k tvorbě koláží z fotek. To by mohlo být dost užitečné, pokud se jim povede něco tak dobře použitelného jako je Hyperlapse i samotný Instagram. Viz Instagram finally puts together its own collage app, called Layout.

K Layout od Instagramu je ještě hezké čtení LAYOUT VS. LAYOUT. Asi nikoho nepřekvapí, že v App Store už aplikace Layout existovala, získala dokonce ocenění a dělala to samé. A tak se teď jejímu autorovi vůbec nemůžete divit, že žasne, kde bere Instagram tu drzost.

Everyday je pro milovníky selfie. Každý den vám připomene, že máte udělat selfie. A až jich bude dost, tak vám udělá pěknou timelapse. Viz Everyday for iPhone reminds you to take a selfie every day, merges them into a time lapse

Meerkat a Periscope se v týdnu staly středem zápasu o nadvládu nad živým videem na internetu. Tedy alespoň americká média se tak tvářila a patří k tomu i poměrně velký požár v New Yorku. Viz Apps Meerkat, Periscope in Race for Live-Video Supremacy.

Pokud snad chcete víc vědět o nové aplikaci od Twitteru, tedy výše zmíněné Periscope, tak je v App Store (pouze pro  iPhone). A viz Product Hunt interviews Periscope: where it came from and its pivot from photos to video.

STARTUPY A EKONOMIKA

Chce Apple porazit Spotify? V This Is Apple’s Plan to Kill Spotify zmiňují, že po koupi Beats chce Apple spustit novou hudební službu. Ta by měla přeměnit iTunes Radio a Beats Music v konkurenta Spotify.

Hudební streaming v roce 2014 vzrostl o 29 % a předstihl prodeje hudby na CD. Jde přitom o 1,87 miliardy USD. Viz Music Streaming Revenues Up 29% in 2014, Surpass CD Sales.

INFOGRAFIKA

How to Respond to People on Twitter: A Simple Guide for Businesses [Infographic] je mimo infografiky také užitečný podklad, pokud si nevíte rady se službami zákazníkům na Twitteru.

Infographic: How Often Should You Post on Social Media? říká, že na Pinterest 5× denně, Twitter 3×, stejně jako u Google+. Facebook jenom dvakrát denně. A já dodám, nic nezkazíte, pokud to bude o něco častěji. Tady na to mimochodem jdou vědecky, sledují, kdy se začne snižovat engagement.

What are the Elements of the Best Facebook Contest Apps? se snaží pomoci tam, kde tápete v soutěžích na Facebooku. A docela dobře radí, co všechno by taková soutěž měla mít, aby fungovala.

Tipy C

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.

Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).