Facebook má problémy s ignorováním nenávistného obsahu

Několik inzerentů odmítlo platit za inzerci na Facebooku zobrazující se vedle nenávistného obsahu. Proti Facebooku nastoupili i ochránci práv. Ten se kaje a slibuje „proškolení cenzorů“ a konec Hatebooku

„Sexistické“ a „nenávistné příspěvky“ možná přerostly únosnou míru, ale daleko spíše si jich prostě někdo více všiml. Výsledek je ten, že několik firem odmítlo platit za inzerci, kterou Facebook umisťuje vedle takovýchto příspěvků. Firmy nechtějí být spojovány s podobným obsahem. Aby toho nebylo málo, několik skupin ochraňující lidská práva, zejména práva žen, vyrazilo proti Facebooku. A přesně jak CNN upozorňuje, Facebook pod tlakem slibuje nápravu.

Aktivistické organizace už týden upozorňují na to, že Facebook nechává bez povšimnutí příspěvky, skupiny i stránky, které oslavují násilí na ženách, znásilňování, domácí násilí a sexuální degradaci žen. 

Po několika dnech ignorování Facebook vydává prohlášení, ve kterém uvádí „V posledních dnech se ukázalo, že naše systémy k identifikaci a odstranění projevů nenávisti nedokázaly pracovat tak efektivně, jak bychom chtěli, a to zejména v otázkách genderové nenávistí.“

V roce 2009 také Facebook sliboval světlé zítřky v boji proti nenávistnému obsahu

Typické prohlášení Facebooku, které zcela opomíjí fakt, že „systémy k identifikaci“ nefungují dlouhodobě. Facebook se spoléhá na to, že „závadný“ obsah budou lidé  nahlašovat sami. A k posouzení lidmi se dostává až po „dostatečném“ počtu nahlášení. Což hlavně vede k tomu, že jsou mazány nezávadné příspěvky a lidem je zakázáno přispívat (či dokonce mazány účty) za neškodné komentáře, které se „prostě nelíbí“. Což je ve většině případů zcela automatický proces, protože před „cenzora“ se něco takového ani nemusí dostat.

Když už se před „cenzora“ něco dostane, tak ten stejně není schopen zodpovědně posoudit, o co se jedná v okamžiku, kdy to není některá z přesně daných modelových situací. Co nakonec očekávat od „outsourcingu“ těchto činností do Indie? Rozhodně ne schopnost posoudit a odhalit nevhodný obsah v češtině a desítkách dalších jazyků.

Facebook samozřejmě už dobře ví, jak řešit podobné krizové situace. Sype si popel na hlavu a slibuje nápravu. Jednoho z největších kritiků, organizaci  Women, Action & the Media (na Twitteru jako @womenactmedia), navíc přizval k vylepšení mechanismu. Což samozřejmě vyvolalo oslavné a pochvalné komentáře, u kterých je zřejmé, že jim nedochází, jak onen mechanismus funguje a kde se posuzování odehrává. A samozřejmě vůbec neřeší, že záplava nenávistného obsahu se na Facebooku vyskytuje v desítkách dalších jazyků. Kterým se nebohý Ind může pokusit porozumět jedině s pomocí Google Translate.

Kam to povede?

Klasicky podobné aktivity povedou pouze k tomu, že uživatelé na Facebooku se stanou daleko častěji terčem mazání neškodných příspěvků, zakazování psát příspěvky a budou jim daleko častěji mazány účty. Stoupne právě počet zásahů proti neškodným příspěvkům, protože „cenzoři“ nebudou  mít vůbec ponětí o tom co dělají, ale budou muset dokazovat, že pracují lépe.

KL_NOMINACE

Mezi nejvíce klasické případy trapného chování Faceboku patří soustavné mazání  obrázků kojících žen. Ale i v této čerstvé aféře jsou jako příklady závadného obsahu ukazovány ty, které jsou nejméně závadné. Je upozorňováno na obrázky typu „Next time, don't get pregnant“, „Dishes: Do them now“ či „Women deserve equal rights … and lefts.“ které patří k klasicky masově sdíleným obrázkům, ale zdaleka ne těm, které ukazují realitu nenávisti na Facebooku. Jediné co ukazují, je, jaké uživatele Facebook přitahuje. A bez kterých by neexistoval, protože mu zajišťují příjmy.

Jasnou představu o tom, jak to celé dopadne, dávají komentáře uživatelů Facebooku pod prohlášením. Někteří z nich poukazují na to, že ostatní prohlášení Facebook dává jasně vidět a tohle schovává. Další komentují to, že to stejně povede jenom k dalšímu mazání neškodných věcí a skutečně závadné věci to nepostihne. A řada dalších se samozřejmě točí okolo amerického Prvního dodatku. 

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 11. 2013 13:16

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »