Hlavní navigace

Facebook chce ovládnout svět. Použije k tomu video, Messenger a VR

Jan Beránek 1. 4. 2015

Messenger, analytika, Internet of Things a virtuální realita podle Facebooku. Všechna tato témata rezonovala minulý týden prostory vývojářské konference F8.

Přes 2500 vývojářů a marketérů dorazilo na svůj každoroční slet do San Francisca. Novinky představoval Mark Zuckerberg a jeho manažeři. Z tuzemska vyrazili na expedici za novinkami největší sociální sítě i Adam ŠpinaJuraj Horný z agentury TRIAD Advertising.

Dvoudenní konference byla rozdělena tematicky. Zatímco první den se věnovala novinkám, den druhý byl zase věštěním z koule a ukázkou toho, kde podle Marka Zuckerberga bude internet za 10 let. Hned na začátku je důležité říct, že Facebook sám sebe už dávno nebere jen „jako“ sociální síť, což je vidět i na jeho nedávných akvizicích. Zabývá se umělou inteligencí, má open-source platformu pro vývojáře, rozvíjí technologie pro virtuální realitu. 

„Cílem konference F8 bylo především ukázat lidem, že Facebook je to pravé místo pro realizaci jejich nápadů. Ať už tím, že s nimi sdílí své zkušenosti a poznatky z vlastního vývoje aplikací, nebo jim ukazuje vlastní užitečné nástroje, či budoucnost internetu, kterou si představuje, jak jinak než modře,“ říká Adam Špina. 

Messenger a videa, kam jen oko dohlédne

Messenger je aktuálně nejrychleji rostoucí aplikací patřící do stáje Marka Zuckerberga a ten se ani nijak netají tím, že tuto masu lidí chce využít. Otevření pro obsah třetích stran má význam hlavně jako nový zdroj zábavy pro uživatele. 

„V jedné z přednášek FB uváděl výzkum používání mobilních aplikací uživateli, ze kterého vyšlo, že 3/4 všech interakcí se odehrávají mezi čtyřmi nejoblíbenějšími aplikacemi uživatele, a 42 % všeho času stráví v jedné nejoblíbenější aplikaci. Lidé tedy s Messengerem stráví víc času na úkor jiných aplikací,“ vysvětluje Špina.

Pro marketéry je však mnohem zásadnější propojení Messengeru s e-commerce. FB plánuje pod rouškou návratu “Face-2-Face” komunikace zákazníků s firmami otevřít možnost otevírat konverzace přímo v Messengeru. Po přihlášení do služby, pochopitelně přes FB login, bude moci zákazník veškerou další komunikaci vyřizovat v jednom vlákně zpráv, hned vedle konverzace s kamarády. Místo hromady SMSek a e-mailů se na jednom místě snadno dozví aktuální stav objednávky. Pouhou odpovědí navíc bude moci zboží reklamovat nebo objednat další kus pro kamaráda.

Na F8 Facebook předvedl, že video je pro něj tématem číslo jedna a chce je kompletně ovládnout. A s nimi samozřejmě i reklamní prostor. A to nejen ten nabízený přímo na FB, ale i mimo něj. Teď už totiž jde jakékoliv facebookové video vkládat (embedovat) na svůj web nebo blog. Facebook ví, proč se na videa soustředit. Denně se lidé na FB podívají na tři miliardy videí. Na více jak polovinu z nich se podíváme díky tomu, že je náš známý sdílel. 

Jaký je trend sdílených formátů? Slova → Obrázky → Videa → Sférická videa. Zuckerberg hned v úvodní keynote naznačil, že 360 stupňové video chce umístit tam, kde získá nejvíce pozornosti – tedy v newsfeedu. 

Jak, kde a s čím se videa budou tvořit, se snad dozvíme brzy. Zatím Zuckerberg řekl jen dvě slova: Oculus Rift.
 „Zařízení Oculus je už prakticky připravené na masové uvedení na trh a zájem o jeho využití má i mnoho dalších firem mimo Facebook, takže se na první praktické využití – i když asi ještě hodně limitované – můžeme těšit brzy, v horizontu jednoho roku,“ dodává manažer reklamní agentury.

Analyzujeme podle Facebooku

Facebook sbírá velké množství dat a vůbec se tím netají. Proč také. Sociální síť na F8 představila novou odlehčenou verzi své analytiky. Na rozdíl od Google Analytics nestojí o žádná anonymní data. 

Když si například e-shop dá na svoje stránky Facebook login, dokáže monitorovat, co jste koupili, co jste nenakoupili, o co máte zájem, co jste dali do košíku a co jste nakonec nekoupili. 

Díky lepšímu propojení analytics s FB ads vám může obchodník jakýkoliv nenakoupený výrobek znovu nabídnout, a to napříč všemi platformami, kde jste přes FB přihlášení. „Spousta e-commerce byznysu už v tuto chvíli využívá jako nástroj identifikace zákazníka FB login, což umožňuje pokročilý remarketing na této sociální síti, přístup ke kohortové analytice chování uživatelů a dalším nástrojům,“ dodává Špina.

Ačkoliv jsou Facebook Analytics využitelné jen pro přihlášené návštěvníky, bude na začátku těžké získat relevantní data. Až je však daný obchodník získá, nebavíme se o anonymních datech, ale například o Kubovi, který chce koupit pračku, ale nakonec si to rozmyslel, o Andree, která si přečetla čtyři blogové články o novém iPhonu, než se rozhodla, že se přihlásí do vašeho newsletteru.

Budoucnost dalších služeb

Co bude s dalšími akvizicemi Facebooku, se na F8 moc nehovořilo. WhatsApp si jede svou linku a podle svých zakladatelů se teď soustředí především na hlasovou komunikaci. Oproti tomu Instagram je pro Facebook cenný zejména tím, že jeho uživatelé jsou velmi aktivní – sdílejí mnohem víc než na Facebooku a také jsou víc pyšní na obsah, který vytváří. I tady ale Zuckerberg postupuje opatrně. 

„Zahlcení reklamou nejrůznější kvality by této sociální síti pravděpodobně silně uškodilo. Facebook proto sice inzerování na Instagramu na velkých trzích umožňuje, ale na tvorbě kreativy úzce spolupracuje se zadavateli či agenturami a kvalitu i feedback uživatelů pečlivě hlídá. Otevření širšímu poli inzerentů proto v blízké době určitě nenastane,“ tvrdí Špina. 

CIF16

Internet pro všechny?

Ačkoliv má Mark Zuckerberg pod svým palcem velkou většinu všech internetově aktivních lidí, stále mu to nestačí. Facebook tak plánuje budovat služby pro celé lidstvo, což znamená komplexní internetové pokrytí, a ne jen tak ledajaké.

Zuckerberg ho přivede rovnou z nebe v podobě speciálních dronů velkých přibližně jako Boeing 767 napájených solární energií. Celková váha by neměla přesáhnout hmotnost většího osobního automobilu.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

DigiZone.cz: Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?