Facebook nasazuje jednosloupcové stránky. Co od nich můžete čekat?

Během příštích dnů by všechny stránky na Facebooku měly dostat nový jednosloupcový vzhled. Na co si dát pozor při přechodu a co se vlastně mění?

Dvousloupcový design stránek (Pages) na Facebooku je starý několik let a ukázal se jako použitelný a dobrý ve všem s výjimkou zásadní věci – dvousloupcové provedení, kdy případný návštěvník stránky musel přeskakovat zleva doprava,  prostě nefungovalo.

Podle dostupných informací by do 14. června měl Facebook všechny stránky přepnout na novou jednosloupcovou podobu. Ta má zásadní výhodu v jednosloupcové timeline (časové ose, výpisu příspěvků), ale přináší také několik podstatných změn, které byste měli brát v potaz. A samozřejmě i různé nevýhody.

Přijdete o horní panel – Správce stránek se promění pouze v horní menu. Přijdete tak o přímý pohled na Příspěvky/Upozornění, nové  fanoušky, srovnání s dalšími stránkami, rámeček pro pozvání přátel (ani jedno vám nejspíš nebude chybět) a přímé Zprávy (to jediné mírně chybět může).

Horní Panel pro Správce končí, bude pouze jednoduché menu

Horní Panel pro Správce končí, bude pouze jednoduché menu

Fotografie v záhlaví se změnila jenom minimálně. Kupodivu zůstává stejný rozměr (851×315), nic se nemění ani na použití čtvercové profilové fotografie zanořené do záhlaví. Co ale musíte nově mít na paměti je, že do fotografie se dostal popiszařazení stránky, stejně tak jako tlačítko Líbí a některé další prvky. Efektivně tak v nové fotografii v záhlaví budete mít méně prostoru pro vlastní informace.

Původní podoba záhlaví Stránky také končí.

Původní podoba záhlaví stránky také končí.

Z horní části stránky navíc bohužel mizí část „O stránce“ (About). Nově ji najdete utopenou nenápadně v levém sloupci a lepší viditelnost nijak ovlivnit nemůžete. Bude tak méně vidět textová informace o tom, „co/kdo jste“, ale bohužel také odkaz na váš web (pro mě dost podstatná a zásadní informace na stránce). Facebook tak podniká další kroky, aby více bránil vašim návštěvníkům v odchodu.

Záložky (Tabs) pojmenované podle původních skutečných záložek se z obdélníkových grafických prvků stávají ještě více neviditelnými. Jednak jsou utopeny pod „Další“, ale hlavně se přesunuly také do levého sloupce – ten povinně začíná Líbí (Lidé) boxem a Informacemi – tyto dva rámečky navíc není možné odstranit ani změnit jejich umístění.

Na dalších pozicích v levém boxu můžete částečně obsah ovlivnit – přidávají se sem klasicky aplikace (tj. jsou zde původní „záložky“) a pořadí je možné měnit (ale ne první dvě pozice) a objevují se zde některé další rámečky, které jsou v některých případech vypínatelné či zapínatelné v Nastavení stránky.

Novinkou je plovoucí panel umístěný napravo – tam uvidíte, kolik nových fanoušků máte za poslední týden, jaký byl dosah (reach) za poslední týden a hlavně je tam vidět počet upozornění (notifications) a zpráv (Messages) – čtyři tam uvedené položky po najetí kurzorem ukáží další obsah (takže na Zprávy lze například přímo odtud odpovídat).

Základní části nové Stránky na Facebooku

  1. Menu pro přístup k nastavení a dalším funkcím stránky
  2. Fotografie v záhlaví s profilovou fotografií a ovládacími prvky a texty
  3. Levý sloupec s novým obsahem 
  4. Vlastní příspěvky stránky, původní dvousloupcová Timeline
  5. Plovoucí panel pro správce se základními metrikami
  6. Přesunutý název a kategorie stránky
  7. Zbytky původních „záložek“

Co ještě v nových stránkách chybí nebo je jinak

Ztratila se možnost přepnout příspěvek na dvousloupcové zobrazení – timeline nakonec má pouze jeden sloupec. Připnout nahoru, nastavit jako důležité, skrýt a odstranit samozřejmě zůstává – s tím, že „nastavit jako důležité“ pouze dává na příspěvek vlaječku s hvězdičkou.

Nejnovější příspěvky ostatních, doposud umístěné v rámečku napravo, jsou nově také v levém sloupci a je nutné dodat, že jsou vidět ještě méně než předtím. Ale to je obecně problém malého levého sloupce, který je sám o sobě velmi nevýrazný.

Vedle klasického Líbí je dostupné i tlačítko „+Sledovat“, a iluze o tom, že by to snad nějak mohlo změnit nechuť Facebooku ukazovat příspěvky vaši stránky fanouškům, je klasicky dokonalá.

Zmizela původní možnost vybrat si zobrazení příspěvků (stránku samotnou, fanoušky samotné, výběr Facebooku), takže jsou stránky opět více poplatné tomu, jaké příspěvky uzná Facebook za vhodné zobrazovat. Byť Facebook kdesi v oznámení novinky tvrdí, že bude zobrazovat všechny příspěvky stránky.

Změnilo se i Nastavení vlastností stránky, a tady asi lze říci, že k lepšímu. Podivně se chovající vodorovné menu se proměnilo ve svislé a lépe ukazuje na všechny možnosti, které existují. Ale u toho to končí, zbytek je stále oním nedávno uvedeným seskupením všech nastavení do nepřehledných voleb, které si musíte rozbalovat a sbalovat. Uvnitř Nastavení se toho moc nezměnilo – podařilo se mi přijít pouze na změnu v Upozornění (Notifikacích), kde je nové možnost nastavit týdenní souhrnné upozornění.

Nově zpracované Nastavení vlastností a funkcí Stránky

Nově zpracované Nastavení vlastností a funkcí stránky

Přehledech (Insights) k žádným viditelným změnám nedošlo, beze změn jsou i Záznamy o aktivitách (Aktivity Log). Změnilo se zobrazení AktivitZpráv, ale nic podstatného zde není.

„Pages to Watch“, které původně byly dostupné uprostřed dole v správcovském panelu, se přestěhovaly do Přehledů (Insights). Osobně považuji tuhle funkčnost za hodně zbytečnou záležitost. Aby byla opravdu dobře použitelná, musela by toho umět víc, než jenom sledovat počet fanoušků jiné stránky.

Počet fanoušků stránky a „lidé, kteří o tom mluví“ už nově nejsou dostupné přímo na stránce (pouze počet fanoušků), ale až po prokliknutí – tam se dozvíte PTAT (lidé, kteří o tom mluví), počet fanoušků (a procentuální změnu za poslední týden), graf růstu fanoušků a původní informace o nejsilnější věkové skupině.

UX16

A poslední změna: zobrazení přehledu nových fanoušků (nezapomeňte, že stránka už několik let nemá přístup ke kompletnímu přehledu) je dostupné přes již zmíněný panel s údaji vpravo.

A mimochodem, „Page“ vlevo nahoře v anglické verzi je v české přeloženo jako „pages“ (dokonce i s malým „p“). A není ničím jiným, než návratem na stránku jako takovou – to pro případ, že vás to v české verzi mate.

Shrnutí podstatných změn

  • Můžete definitivně zapomenout na záložky (Tabs), které jsou odsunuty kamsi doleva, kde je už vůbec nikdo nebude hledat.
  • Fanoušci a jejich příspěvky jsou vidět ještě méně, než tomu bylo předtím.
  • Ověřte si, jak dopadla fotografie v záhlaví. Změny do ní přesunuly text i ovládací prvky.
  • Pravý a levý sloupec zůstávají při rolování zastavené, roluje se pouze střed s příspěvky, takže si zkuste co nejlépe upravit obsah levého sloupce, aby v něm nebyly zbytečné věci.
  • Facebook odsunul do pozadí původní „O stránce“, takže na to pamatujte případnou vhodnou změnu fotografie v záhlaví.
15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 6. 2014 22:36
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »