Hlavní navigace

Facebook není jen lapač interakcí. Zápisky z Facebook Marketing Summitu

23. 9. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Varšavská akce posílila vizi Facebooku jakožto plnohodnotného marketingového kanálu. A nejen to.

Vzestup videa a vizuální komunikace, důležitost kreativity a smrt cookies – to byla tři nejhlavnější témata, která přinesl varšavský Facebook Marketing Summit. Ještě důležitější bylo zjištění, že klienti podle všeho začali brát Facebook jako marketingový kanál opravdu vážně. 

Hned na začátku musíme uznat, že zástupci Facebooku v Polsku zvolili pro akci krásné místo konání – ostatně kdy jste naposledy jeli na zámek kvůli konferenci? Zamek Ujazdowski kousek od centra Varšavy působil opravdu reprezentativně a bez problémů pojmul přibližně stopadesátku účastníků FMS.

Texty a desktop už netáhnou. Lidi nebaví hledat, chtějí objevovat

Teď už ovšem k tomu zásadnějšímu – úvodní keynote pronesla viceprezidentka Facebooku pro Evropu, Střední východ a Afriku Nicola Mendelsohn. Ta zdůraznila hned několik směrů, kterými se v současnosti ubírá lidská komunikace. 

Není žádnou novinkou, že okolo chytrého telefonu se točí vesmír nejednoho člověka. Ostatně, televizi trvalo 67 let, než ji vlastnila miliarda lidí – mobilu na to stačila jen pětiletka. Lidé kontrolují svůj telefon čtyřikrát za hodinu. Tráví na něm celkem 90 minut denně. 

A Facebook se na vlně mobilů veze také – například ze 4 miliard video views, které denně uživatelé zaznamenají, je 75% mobilních (mimochodem – do roku 2019 budou videa tvořit 80 % obsahu). Podtrženo a sečteno – 70 % zisků Facebooku pochází právě z mobilních telefonů. Věřte tomu, že tohle číslo se bude ještě zvyšovat.

Zmínkou o videích chceme naznačit také to, že dnes už textem na sociálních sítích nezaujmete. Uživatele to táhne hlavně k obrázkům a videu – a podle Nicole Mendelsohn je to samozřejmě dílo Instagramu. S tím souvisí také fakt, že lidi už nebaví obsah vyhledávat – chtějí jej dostat přímo před sebe, nejlépe s věnováním.

A protože v současnosti vzniká více obsahu, než je lidský mozek schopný zvládnout, tak je klíčem feed – uživatelé si vyberou přesně ten obsah, který chtějí sledovat, a nezdržují se tím, co je zase až tak nezajímá. Úlohou marketéra je pak nabídnout jim takový obsah v co nejhezčí formě, co nejvíce personalizovaný, ideálně ve formě příběhu.

Creativity is the key. Ale někdy to nemusí úplně vyjít

Nejúspěšnější obsah na sociálních sítích je stále ten nejkreativnější. Co to znamená? Měli byste stavět na perfektní znalosti cílovky, originalitě a samozřejmě na emocích. Zlaté pravidlo podle Ryszarda Sroky z polského Facebooku se vejde i do 140 znaků: Čím víc o lidech víme, tím lepší kampaň pro ně můžeme připravit. A čím bude kreativnější, tím bude levnější.

Regionální ředitel Facebook Creative Shopu Rob Newlan v asi nejinspirativnější přednášce celého dne připojil další tipy:

  • Hrajte si víc! Většina obsah schvaluje na mobilu – berte jej jako vaše plátno.
  • Hrajte si s prostorem a hranicemi reklamních formátů
  • Hrajte si s videem – soustřeďte se na první tři vteřiny a vypusťte zvuk
  • Hrajte si s 3D
  • Hrajte si s technologiemi
  • A hlavně – Dream big

I tak se ale může stát, že se váš skvělý a originální záměr setká s nepochopením. To když například pro Guiness vytvoříte kampaň o 38 mikrostránkách a všechny je zvládne projít jen 10 lidí, jak Newlan poznamenal na závěr.

Zapomeňte na cookies. Je tady Facebook ID

Nadáváte často na to, že na cookies se nedá spolehnout? Že co přístroj a prohlížeč, to rozdílné cookie a jeden uživatel se tedy může ve výsledcích objevit hned několikrát? Pak by vás potěšila přednáška regionálního ředitele Atlas Solutions Stephena Webba. Atlas se snaží o jediné – nahradit cookie takovým prostředkem, který by se zaměřil ne na jednotlivé přístroje, ale na jejich uživatele.

Stačit jim k tomu bude vaše Facebook ID, které vás pak bude sledovat v rámci všech vašich zařízení, prohlížečů atd. Sice se už tak nikdy neschováte, ale těšte se na přesnější výsledky měření. – zjistíte nejen podrobnější informace o uživatelích, ale také jak konkrétní media mix ovlivňuje vaše prodeje nebo ROI.

Z toho pak vychází, že i skvělá kreativa nesmí být vnímána jen jako lapač interakcí. Andy Pang z Facebook Measuring Solutions představil tři nejzásadnější směry, kterými by se analytika na sociálních sítích měla ubírat:

  • Reach – kolik lidí konkrétní message zasáhla
  • Resonance – jak se poté změnil náhled na značku
  • Reaction – jestli se to nějak podepsalo na prodejích

Pozitivní v tomhle směru je zjištění, že i polští klienti Facebooku už uvažují stejně. Své case studies postupně představili zástupci Samsungu, Mondelez a Procter & Gamble a ač se každý z nich soustředil na odlišné téma (Marketing Innovation nebo Brand Building), závěr prezentace vždy obsahoval tři stejné hodnoty – Target Audience Reach, Brand Awareness a Brand Consideration. A v nich pozitivní hodnoty.

BRAND24

Nezbývá než jen doufat, že se tento trend začne šířit a postihne i další společnosti. Facebook je plnohodnotný marketingový kanál, bez kterého se již neobejdou.

Text původně vyšel na blogu agentury Triad.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).