Hlavní navigace

Facebook opět spěchá na pomoc médiím. Spadnou do lákavé pasti?

 Autor: Facebook
Daniel Dočekal 11. 11. 2014

Facebook nabízí vydavatelům, že převezme jejich obsah a přímo ho dodá svým mobilním uživatelům. Vše je to samozřejmě dobře míněná cesta do pekel.

Facebook má za sebou desetiletou historii uzavřeného systému, který se snaží uvnitř sebe udržet vše, co se mu podaří zvenčí přitáhnout. V posledních třech letech  také postupně omezuje tu nejzásadnější funkčnost – možnost oslovit fanoušky (čtenáře), aniž by za to bylo potřeba znovu a znovu platit. 

Je to logický vývoj: Facebook coby továrna na peníze nemá nejmenší důvod poskytovat služby zadarmo. A také je logické, že média, která mu pomohla vyrůst, si teď ochotně bere jako rukojmí – velká část jejich čtenářů totiž „žije“ na Facebooku a vydavatelé jsou na návštěvnosti ze sociální sítě (více či méně) závislí.

V novém kole vybudování další vlny závislosti a omezení vlivu vnějšího světa Facebook nabízí vydavatelům možnost spolupráce – převezme od nich kompletní obsah a bude ho dodávat uživatelům (zatím jen) své mobilní aplikace. Ne už tedy jen odkaz na obsah, který odvede (správně) návštěvníka na web či do mobilní aplikace, ale kompletní obsah.

Ten by Facebook chtěl – podle zatím oficiálně nepotvrzených informací – umístit přímo do newsfeedu uživatele a nechat ho tam k přečtení. Samozřejmě patřičně obalený reklamou. Vydavatelům Facebook nabízí to, že z příjmu z připojené reklamy získají nějaký ten podíl.

All your noviny are belong to us

Rozumíte tomu správně, vydavatelé, tvůrci obsahu, by měli svůj obsah, kompletní a úplný, předat Facebooku. A pak pouze čekat na to, co s tím Facebook udělá a kolik procent z příjmu jim odevzdá.

Na jednu stranu to vypadá jako vcelku zajímavý nápad. Facebook s 1,35 miliardou uživatelů za poslední kvartál utržil 3,2 miliardy dolarů, značnou část toho z příjmů v „mobilní reklamě“. 

Vydavatelé na druhé straně řeší zásadní existenční problémy, klesají jim příjmy z reklamy v tisku, mají značné problémy prodat reklamu internetovou a jejich mobilní vydání si lidé nekupují tak, jak by bylo potřeba. A příjmy z přímého placení za obsah jsou v nedohlednu.

Co víc: příchody z Facebooku na stránky médií už dnes tvoří desítky procent návštěvnosti (22 % podle Shareaholic, 7 % z dalších sociálních služeb a zbylých 71 % z vyhledávání a přímých příchodů). Řada vydavatelů navíc zcela otevřeně tvoří obsah a titulky zaměřené pouze na přilákání návštěvnosti z Facebooku. Některým z nich se to daří natolik, že je Facebook „nucen“ upravovat své algoritmy, aby mu lidé tolik neodcházeli.

Tohle už tady jednou bylo

Nedávná mediální historie je plná nezdařených pokusů, jak se vypořádat s rostoucí popularitou sociálních sítí. Ať už jde o katastrofálně dopadnuvší Social Reader (rok 2012 a spolupráce několika největších amerických vydavatelů), záplavu všech možných i nemožných sociálních prvků, nefunkční implementování „sociálních aktivit“ a integrace webů s Facebookem (vše nakonec dopadlo tak, že jediné, co opravdu a spolehlivě funguje, je tlačítko Líbí), nebo třeba čtečku v podobě mobilní aplikace Facebooku, na kterou už si ani nevzpomenete podle jména.

Nic z toho ale většinou nevedlo k tomu podstatnému: ke zvýšení návštěvnosti webů vydavatele a k vybudování přímého vztahu se čtenářem. Přitom právě to je zásadní – přivést návštěvníka na svůj obsah, přesvědčit ho, aby jej přečetl a někde cestou navíc našel další obsah, který si přečte poté.

WT100

Čím déle se to daří a čím více se návštěvník vrací, tím lépe. Uvidí více reklamy, ale také si může web uložit do oblíbených, lze získat jeho e-mail, možná se stane fanouškem, začne sledovat noviny na RSS nebo na Twitteru nebo si prostě zapamatuje, že sem chce chodit přímo.

Facebook dnes vydavatelům navrhuje, že když mu svůj obsah přenechají, pomůže jim dostat ho jednodušeji k většímu množství uživatelů. Kdyby se ale na něm stali úplně závislí, mohly by se v budoucnu z dnešních návrhů stát požadavky. A z pomocníka absolutní vládce.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

120na80.cz: Na různou rýmu různá homeopatie

Na různou rýmu různá homeopatie

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu