Hlavní navigace

Facebook opět spěchá na pomoc médiím. Spadnou do lákavé pasti?

11. 11. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Facebook
Facebook nabízí vydavatelům, že převezme jejich obsah a přímo ho dodá svým mobilním uživatelům. Vše je to samozřejmě dobře míněná cesta do pekel.

Facebook má za sebou desetiletou historii uzavřeného systému, který se snaží uvnitř sebe udržet vše, co se mu podaří zvenčí přitáhnout. V posledních třech letech  také postupně omezuje tu nejzásadnější funkčnost – možnost oslovit fanoušky (čtenáře), aniž by za to bylo potřeba znovu a znovu platit. 

Je to logický vývoj: Facebook coby továrna na peníze nemá nejmenší důvod poskytovat služby zadarmo. A také je logické, že média, která mu pomohla vyrůst, si teď ochotně bere jako rukojmí – velká část jejich čtenářů totiž „žije“ na Facebooku a vydavatelé jsou na návštěvnosti ze sociální sítě (více či méně) závislí.

V novém kole vybudování další vlny závislosti a omezení vlivu vnějšího světa Facebook nabízí vydavatelům možnost spolupráce – převezme od nich kompletní obsah a bude ho dodávat uživatelům (zatím jen) své mobilní aplikace. Ne už tedy jen odkaz na obsah, který odvede (správně) návštěvníka na web či do mobilní aplikace, ale kompletní obsah.

Ten by Facebook chtěl – podle zatím oficiálně nepotvrzených informací – umístit přímo do newsfeedu uživatele a nechat ho tam k přečtení. Samozřejmě patřičně obalený reklamou. Vydavatelům Facebook nabízí to, že z příjmu z připojené reklamy získají nějaký ten podíl.

All your noviny are belong to us

Rozumíte tomu správně, vydavatelé, tvůrci obsahu, by měli svůj obsah, kompletní a úplný, předat Facebooku. A pak pouze čekat na to, co s tím Facebook udělá a kolik procent z příjmu jim odevzdá.

Na jednu stranu to vypadá jako vcelku zajímavý nápad. Facebook s 1,35 miliardou uživatelů za poslední kvartál utržil 3,2 miliardy dolarů, značnou část toho z příjmů v „mobilní reklamě“. 

Vydavatelé na druhé straně řeší zásadní existenční problémy, klesají jim příjmy z reklamy v tisku, mají značné problémy prodat reklamu internetovou a jejich mobilní vydání si lidé nekupují tak, jak by bylo potřeba. A příjmy z přímého placení za obsah jsou v nedohlednu.

Co víc: příchody z Facebooku na stránky médií už dnes tvoří desítky procent návštěvnosti (22 % podle Shareaholic, 7 % z dalších sociálních služeb a zbylých 71 % z vyhledávání a přímých příchodů). Řada vydavatelů navíc zcela otevřeně tvoří obsah a titulky zaměřené pouze na přilákání návštěvnosti z Facebooku. Některým z nich se to daří natolik, že je Facebook „nucen“ upravovat své algoritmy, aby mu lidé tolik neodcházeli.

Tohle už tady jednou bylo

Nedávná mediální historie je plná nezdařených pokusů, jak se vypořádat s rostoucí popularitou sociálních sítí. Ať už jde o katastrofálně dopadnuvší Social Reader (rok 2012 a spolupráce několika největších amerických vydavatelů), záplavu všech možných i nemožných sociálních prvků, nefunkční implementování „sociálních aktivit“ a integrace webů s Facebookem (vše nakonec dopadlo tak, že jediné, co opravdu a spolehlivě funguje, je tlačítko Líbí), nebo třeba čtečku v podobě mobilní aplikace Facebooku, na kterou už si ani nevzpomenete podle jména.

Nic z toho ale většinou nevedlo k tomu podstatnému: ke zvýšení návštěvnosti webů vydavatele a k vybudování přímého vztahu se čtenářem. Přitom právě to je zásadní – přivést návštěvníka na svůj obsah, přesvědčit ho, aby jej přečetl a někde cestou navíc našel další obsah, který si přečte poté.

BRAND24

Čím déle se to daří a čím více se návštěvník vrací, tím lépe. Uvidí více reklamy, ale také si může web uložit do oblíbených, lze získat jeho e-mail, možná se stane fanouškem, začne sledovat noviny na RSS nebo na Twitteru nebo si prostě zapamatuje, že sem chce chodit přímo.

Facebook dnes vydavatelům navrhuje, že když mu svůj obsah přenechají, pomůže jim dostat ho jednodušeji k většímu množství uživatelů. Kdyby se ale na něm stali úplně závislí, mohly by se v budoucnu z dnešních návrhů stát požadavky. A z pomocníka absolutní vládce.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).