Hlavní navigace

Facebook opět spěchá na pomoc médiím. Spadnou do lákavé pasti?

 Autor: Facebook
Daniel Dočekal 11. 11. 2014

Facebook nabízí vydavatelům, že převezme jejich obsah a přímo ho dodá svým mobilním uživatelům. Vše je to samozřejmě dobře míněná cesta do pekel.

Facebook má za sebou desetiletou historii uzavřeného systému, který se snaží uvnitř sebe udržet vše, co se mu podaří zvenčí přitáhnout. V posledních třech letech  také postupně omezuje tu nejzásadnější funkčnost – možnost oslovit fanoušky (čtenáře), aniž by za to bylo potřeba znovu a znovu platit. 

Je to logický vývoj: Facebook coby továrna na peníze nemá nejmenší důvod poskytovat služby zadarmo. A také je logické, že média, která mu pomohla vyrůst, si teď ochotně bere jako rukojmí – velká část jejich čtenářů totiž „žije“ na Facebooku a vydavatelé jsou na návštěvnosti ze sociální sítě (více či méně) závislí.

V novém kole vybudování další vlny závislosti a omezení vlivu vnějšího světa Facebook nabízí vydavatelům možnost spolupráce – převezme od nich kompletní obsah a bude ho dodávat uživatelům (zatím jen) své mobilní aplikace. Ne už tedy jen odkaz na obsah, který odvede (správně) návštěvníka na web či do mobilní aplikace, ale kompletní obsah.

Ten by Facebook chtěl – podle zatím oficiálně nepotvrzených informací – umístit přímo do newsfeedu uživatele a nechat ho tam k přečtení. Samozřejmě patřičně obalený reklamou. Vydavatelům Facebook nabízí to, že z příjmu z připojené reklamy získají nějaký ten podíl.

All your noviny are belong to us

Rozumíte tomu správně, vydavatelé, tvůrci obsahu, by měli svůj obsah, kompletní a úplný, předat Facebooku. A pak pouze čekat na to, co s tím Facebook udělá a kolik procent z příjmu jim odevzdá.

Na jednu stranu to vypadá jako vcelku zajímavý nápad. Facebook s 1,35 miliardou uživatelů za poslední kvartál utržil 3,2 miliardy dolarů, značnou část toho z příjmů v „mobilní reklamě“. 

Vydavatelé na druhé straně řeší zásadní existenční problémy, klesají jim příjmy z reklamy v tisku, mají značné problémy prodat reklamu internetovou a jejich mobilní vydání si lidé nekupují tak, jak by bylo potřeba. A příjmy z přímého placení za obsah jsou v nedohlednu.

Co víc: příchody z Facebooku na stránky médií už dnes tvoří desítky procent návštěvnosti (22 % podle Shareaholic, 7 % z dalších sociálních služeb a zbylých 71 % z vyhledávání a přímých příchodů). Řada vydavatelů navíc zcela otevřeně tvoří obsah a titulky zaměřené pouze na přilákání návštěvnosti z Facebooku. Některým z nich se to daří natolik, že je Facebook „nucen“ upravovat své algoritmy, aby mu lidé tolik neodcházeli.

Tohle už tady jednou bylo

Nedávná mediální historie je plná nezdařených pokusů, jak se vypořádat s rostoucí popularitou sociálních sítí. Ať už jde o katastrofálně dopadnuvší Social Reader (rok 2012 a spolupráce několika největších amerických vydavatelů), záplavu všech možných i nemožných sociálních prvků, nefunkční implementování „sociálních aktivit“ a integrace webů s Facebookem (vše nakonec dopadlo tak, že jediné, co opravdu a spolehlivě funguje, je tlačítko Líbí), nebo třeba čtečku v podobě mobilní aplikace Facebooku, na kterou už si ani nevzpomenete podle jména.

Nic z toho ale většinou nevedlo k tomu podstatnému: ke zvýšení návštěvnosti webů vydavatele a k vybudování přímého vztahu se čtenářem. Přitom právě to je zásadní – přivést návštěvníka na svůj obsah, přesvědčit ho, aby jej přečetl a někde cestou navíc našel další obsah, který si přečte poté.

Čím déle se to daří a čím více se návštěvník vrací, tím lépe. Uvidí více reklamy, ale také si může web uložit do oblíbených, lze získat jeho e-mail, možná se stane fanouškem, začne sledovat noviny na RSS nebo na Twitteru nebo si prostě zapamatuje, že sem chce chodit přímo.

Facebook dnes vydavatelům navrhuje, že když mu svůj obsah přenechají, pomůže jim dostat ho jednodušeji k většímu množství uživatelů. Kdyby se ale na něm stali úplně závislí, mohly by se v budoucnu z dnešních návrhů stát požadavky. A z pomocníka absolutní vládce.

Našli jste v článku chybu?

11. 11. 2014 12:13

Josef Chroustal (neregistrovaný)

A co na to Axel S.? Uz chysta zalobu? :-)))

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla