Facebook otevře Instant Articles všem médiím, láká na rychlé načítání

Předat své články Facebooku, který je čtenářům lépe zobrazí, nebo dál tradičně uživatele vodit na svůj web? Toto dilema se otevře všem online médiím.

Instant Articles dosud mohli využívat vybraní vydavatelé, se kterými Facebook ladil jejich fungování. Od 12. dubna je ale otevře všem médiím, bez ohledu na jejich velikost nebo zemi, ve které působí. Firma to oznámila na svém blogu.

Připomíná to smlouvu Fausta s ďáblem. Facebook nabízí, že od médií převezme články, zbaví jejich kód nepotřebného balastu a zobrazí je čtenářům přímo ve svých mobilních aplikacích. Bez otevírání v externím prohlížeči, bez vyskakování z aplikace, bez čekání. Ale také bez toho, že by čtenáři vůbec dorazili na web vydavatele.

Je to velká změna oproti tradičnímu fungování online médií, která dosud sociální sítě využívají zejména k tomu, aby přes ně přiváděla čtenáře na své weby. Výjimky existují – například známý americký Buzzfeed naopak vytváří články, které se dobře sdílejí, a inzerentům nabízí celkový zásah na webu i na Facebooku.


Autor: Facebook

Podle Facebooku jsou Instant Articles výhodným obchodem pro obě strany. Vydavatelé získají více čtenářů, protože odpadne jejich frustrace z dlouhého načítání a z otvírání textů mimo facebookovou aplikaci. A Facebook udrží uživatele déle ve svém světě, kde je umí dobře monetizovat.

Jde navíc „jen“ o uživatele Facebooku – firma totiž vyžaduje, aby články měly i svou tradiční podobu na webech vydavatele. Instant Articles totiž fungují jen v jejích mobilních aplikacích, takže pokud uživatel odkaz pošle někomu, kdo ji nemá, bez klasické webové verze by si jej nemohl zobrazit. 

TIP: Podrobnosti o formátu a o tom, jak Instant Articles fungují, najdete v dokumentaci.

Vydavatelé mohou u článků dále zobrazovat svou reklamu a ponechat si celý příjem z jejího prodeje. Nebo mohou za 30% provizi nechat prodej reklamy na Facebooku. Firma původně přísně omezovala počet bannerů, který bylo možné do článků vložit, po tlaku vydavatelů ale pravidla uvolnila.


Autor: Facebook

Wall Street Journal poté napsal, že některá média začala mít z Instant Articles v přepočtu na zhlédnutí stejné příjmy, jako ze svých tradičních mobilních stránek. 

Nejde ale jen o přímé výdělky z reklam. Odevzdáním svého obsahu Facebooku vydavatelé například ztrácejí možnosti, jak čtenáři nabízet svůj další obsah a jak je dále „vodit“ po svém webu. Problematické může být do budoucna také oslabení vztahu mezi médiem a čtenářem.

CIF16

Instant Articles se každopádně dají brát i jako reakce na to, že vydavatelé nejsou schopní nabídnout kvalitní uživatelský zážitek na mobilních zařízeních. Zaměřil se na to i Google, který loni na podzim oznámil svůj program Accelerated Mobile Pages

Nový standard HTML (s řadou omezení) má podle něj přinést rychlejší mobilní stránky. Oproti Instant Articles jde o opensource iniciativu, do které se na Githubu mohl zapojit kdokoli. Do plného provozu chce Google AMP nasadit už koncem února.

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »