Hlavní navigace

Facebook "partner categories" - další pokračování vlezlého útoku na soukromí

Daniel Dočekal

Partner categories" je hlavně inzertní produkt. Umožňuje cílit reklamu nebývalým způsobem. Ale zároveň jde o další ukázku toho, jak na tom vlastně jsme se soukromím na Internetu.

Vypadá to jako skvělý nástroj pro inzerenty. Partner Categories, a New Self-Serve Targeting Feature coby „nová cesta, jak cílit inzerát na více kategorií lidí“ rozšiřuje stávající cílení podle toho, jak lidé své „zájmy“ vyjádřili „lajkováním“, také na cílení prostřednictvím toho, co lidé nakupují na Internetu (na počítačích i mobilech).

Partner categories uses data from select third parties including Acxiom, Datalogix, and Epsilon. No personal information is shared between Facebook, third parties or advertisers. 

Pro české prostředí jsou „Partner categories“ prozatím nepoužitelné, lze je využít pouze v USA – což je vzhledem k partnerům a získávaným datům zcela logické. Facebook nemá odpovídající data o nákupním chování – ve skutečnosti je ale jenom otázka času, kdy se mu podaří tato data někde získat. A propojit je (pomocí všudypřítomných Líke/Líbí) s vlastními daty.

„Partner categories“ jsou logickým pokračováním toho, o čem se už mluví dlouho. Naše „digitální stopa“ na Internetu obsahuje závratné množství údajů: jaké weby navštěvuje, co vyhledáváme, co se nám „líbí“ na Facebooku, které obchody navštěvujeme a co na nich nakupujeme, na co jsme se dívali v mapovém software, co je obsahem našich mailů – to všechno jsou data, která mají velkou cenu.

NMI17

Velkou samozřejmě za předpokladu, že je a) dokáže někdo správně vytěžit a b) je dokáže propojit s naší reálnou identitou. První bod je samozřejmě stále problematický, ale práce s „velkými daty“ se stále zjednodušuje. 

Druhý bod byl doposud ještě více problematický – ale je to právě Facebook, kdo má v tomto ohledu  velkou výhodu. Jednak onu teoretickou jednu miliardu uživatelů (z 2,4 miliardy lidí na Zemi používajících Internet), za druhé to, že tito lidé jsou pro Facebook snadno identifikovatelní. A navíc používají Facebook tak intenzivně, jako žádný jiný web. 

Našli jste v článku chybu?
13. 4. 2013 19:10

A pochopil jste alespoň, o co tomu pisateli šlo, nebo se opravdu domníváte, že slovo "druhak" je správně? :-)

15. 4. 2013 14:55
Zen (neregistrovaný)

Hledejte heslo neologismus

A ciste FYI: Slovo druhak je dolozeno uz z dob V+W :-P