Hlavní navigace

Facebook "partner categories" - další pokračování vlezlého útoku na soukromí

Daniel Dočekal

Partner categories" je hlavně inzertní produkt. Umožňuje cílit reklamu nebývalým způsobem. Ale zároveň jde o další ukázku toho, jak na tom vlastně jsme se soukromím na Internetu.

Vypadá to jako skvělý nástroj pro inzerenty. Partner Categories, a New Self-Serve Targeting Feature coby „nová cesta, jak cílit inzerát na více kategorií lidí“ rozšiřuje stávající cílení podle toho, jak lidé své „zájmy“ vyjádřili „lajkováním“, také na cílení prostřednictvím toho, co lidé nakupují na Internetu (na počítačích i mobilech).

Partner categories uses data from select third parties including Acxiom, Datalogix, and Epsilon. No personal information is shared between Facebook, third parties or advertisers. 

Pro české prostředí jsou „Partner categories“ prozatím nepoužitelné, lze je využít pouze v USA – což je vzhledem k partnerům a získávaným datům zcela logické. Facebook nemá odpovídající data o nákupním chování – ve skutečnosti je ale jenom otázka času, kdy se mu podaří tato data někde získat. A propojit je (pomocí všudypřítomných Líke/Líbí) s vlastními daty.

„Partner categories“ jsou logickým pokračováním toho, o čem se už mluví dlouho. Naše „digitální stopa“ na Internetu obsahuje závratné množství údajů: jaké weby navštěvuje, co vyhledáváme, co se nám „líbí“ na Facebooku, které obchody navštěvujeme a co na nich nakupujeme, na co jsme se dívali v mapovém software, co je obsahem našich mailů – to všechno jsou data, která mají velkou cenu.

Velkou samozřejmě za předpokladu, že je a) dokáže někdo správně vytěžit a b) je dokáže propojit s naší reálnou identitou. První bod je samozřejmě stále problematický, ale práce s „velkými daty“ se stále zjednodušuje. 

Druhý bod byl doposud ještě více problematický – ale je to právě Facebook, kdo má v tomto ohledu  velkou výhodu. Jednak onu teoretickou jednu miliardu uživatelů (z 2,4 miliardy lidí na Zemi používajících Internet), za druhé to, že tito lidé jsou pro Facebook snadno identifikovatelní. A navíc používají Facebook tak intenzivně, jako žádný jiný web. 

Našli jste v článku chybu?

13. 4. 2013 19:10

A pochopil jste alespoň, o co tomu pisateli šlo, nebo se opravdu domníváte, že slovo "druhak" je správně? :-)

15. 4. 2013 14:55

Zen (neregistrovaný)

Hledejte heslo neologismus

A ciste FYI: Slovo druhak je dolozeno uz z dob V+W :-P

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy