Značky plaťte. Zásadní změna fungování Facebooku začala někdy v průběhu loňského roku. Došlo k dramatickému omezení organického dosahu příspěvků (až na mizivá dvě procenta u velkých stránek) a v průběhu roku i k řadě úprav mechanismu, který uživatelům zobrazuje příspěvky.
Co na tom, že jste se stali fanoušky určité značky či celebrity a jejich informace dostávat chcete. Tím, kdo určuje, co uvidíte, je Facebook. A síla peněz může výrazně změnit jeho pohled na věc. Zaplaťte a vaši fanoušci příspěvky uvidí. Neplaťte, vidět nebudete.
Příklad od Facebooku, firemní příspěvek, který nemá v news feedu uživatelů místo.
Minulý týden Facebook oznámil, že si „uživatelé stěžují“ na záplavu agresivních příspěvků firem, a že uživatelům vyhoví a od ledna upraví algoritmy tak, aby se takovéto příspěvky uživatelům nezobrazovaly. Propagační příspěvky přitom v tomto ohledu Facebook chápe jako takové, které:
- Tlačí, nutí, lidi ke koupit produktů nebo instalaci aplikace
- Tlačí lidi k účasti v soutěžích nemajících žádnou reálnou souvislost
- Příspěvky využívající texty z reklamy
Mashable zmiňuje, že snaha Facebooku připomíná systém, který používá Google – tedy Google quality score, které v AdWords posuzuje, zda je reklama relevantní, ale také zkoumá to, kam inzerát vede. Ale zatímco tam jde o placenou inzerci (kde ostatně Facebook reklamy už roky „posuzuje“, ale hlavně odmítá), zde jde o příspěvky stránek.
A ani tento firemní příspěvek nemá v news feedu uživatelů místo.
Můžete samozřejmě Facebooku věřit, že vše dělá pro „dobro uživatelů“. Já osobně tomu věřit nemohu a nechci, protože je zde jasný viditelný důvod: konec zdarma použitelného Facebooku pro firmy. Důvod je jasný: Facebook nutně potřebuje příjmy. Firmy na něm byly roky „trpěné“ a dnes je možné je dostatečně vytěžit.
Sliby Facebooku, že to „neznamená více reklamy“ v newsfeedech uživatelů, jsou určitým způsobem zábavné. Co jiného jsou placené příspěvky stránek, než inzerce?
Zdroj: News Feed FYI: Reducing Overly Promotional Page Posts in News Feed