Hlavní navigace

Facebook - ráj pro podvodníky aneb společenské hry vládnou světu

16. 11. 2009
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Nenápadná odnož herního průmyslu vzala sociální sítě útokem a herní průmysl v společenských hrách vidí budoucnost. Nepodceňujte hloupůstky jako FarmVille, hrají je desítky milionů lidí. A úměrně tomu přicházejí o peníze.

Pro jasnou představu o vlivu sociálních her na herní průmysl je nejprve potřeba podívat se na několik čísel. Začneme u toho největšího – Facebook má celosvětově přes 300 milionů uživatelů. Facebook fanouškovská stránka (Page) s největším počtem uživatelů je stránka Michael Jackson s více než 10 miliony fanoušků – první desítku můžete ostatně vidět v následující tabulce a všimněte si v ní páté stránky – Mafia Wars.

pořadí stránka počet fanoušků
1. Michael Jackson 10 371 429
2. Barack Obama 6 909 336
3. Vin Diesel 6 105 257
4. Facebook 5 678 988
5. Mafia Wars 5 440 181
6. Starbucks Coffee Company 4 990 325
7. Megan Fox 4 831 467
8. R.I.P Michael Jackson (We Miss You) 4 681 741
9. Pizza 4 608 505
10. I ♥ SLEEP 4 592 042

Fanouškovské stránky zdaleka nemají na aplikace, zejména různé druhy her, které na Facebooku lidé hrají. Nejhranější z nich, FarmVille, má aktuálně přes 63 milionů aktivních hráčů (měsíčně) a stále roste (Causes na druhém místě již několik týdnů nerostou). V první desítce se nacházejí jenom dvě aplikace, které nejsou hry (Causes a We're Related). A FarmVille je bezkonkurenční jedničkou i v denních číslech – 24 milionů lidí hraje tuto hru denně.

Aplikace Autoři měsíční týdenní denní
1.11.2009 FarmVille Zynga 63 704 394 40 050 173 24 118 021
2.11.2009 Causes Causes 35 192 931 10 650 383 1 829 870
3.11.2009 Café World Zynga 28 372 852 15 085 903 8 855 994
4.11.2009 Mafia Wars Zynga 26 764 060 13 682 399 7 386 908
5.11.2009 Happy Aquarium (BETA) CrowdStar 25 123 788 13 521 758 6 925 418
6.11.2009 Pet Society Playfish 21 603 610 12 561 687 5 284 666
7.11.2009 We're Related Familylink.com 19 967 387 5 557 363 745 507
8.11.2009 YoVille Zynga 19 782 544 1 9782 544 3 483 345
9.11.2009 Texas HoldEm Poker Zynga 18 877 827 10 161 875 4 429 368
10.11.2009 Farm Town SlashKey 18 481 909 10 873 324 5 343 618

Zynga má na Facebooku skoro čtyři desítky aplikací a první desítka z nich má milionové počty uživatelů, prvních šest desítky milionů – celkově tak Zynga měsíčně osloví (prý) 185–190 milionů uživatelů (z celkového počtu 300 milionů, to je dobré připomenout). Donedávna největší konkurence Zyngy je  hodně pozadu – PlayFish má pouze deset aplikací a dosah na 60 milionů uživatelů.

Farmville hra

FarmVille – nejvíce hraná hra na Facebooku

Ale abych nezůstal jenom u čistě zahraničních her, zde jsou příklady některých českých aplikací. Číslo udává počet aktivních měsíčních uživatelů, ale opět je potřeba si uvědomit, že jsou to aktuální čísla v moment psaní článku – například Lemond – Skleničková věž měla v říjnu 50 tisíc aktivních a dnes má polovinu, Volby 2009 měly před pár týdny 35 977 a dnes pouze 2572.

S pomocí přátel na Facebooku jsem se snažil získat tipy na aplikace s největšími počty – není jednoduché je najít, protože Facebook žádný mechanismus hledání s tříděním podle počtů uživatelů a přiřazení „česká“ nenabízí (a AllFacebook.com už vůbec ne).

1.11.2009 Pilsner Urquell – Pošli Plzničku 227 012
2.11.2009 Vodničárna 178 522
3.11.2009 Pool Live! 159 060
4.11.2009 Vajíčko 64 174
5.11.2009 Čas Tvé Smrt ;-) 54 317
6.11.2009 Skutečný věk 29 033
7.11.2009 Lemond – Skleničková věž 23 957

Sociální hry

Sociální hry (lépe řečeno společenské hry, ale překlad „social“ na „sociální“ se bohužel už zakořenil) jsou zjevně opravdu tématem, kterému je vhodné se věnovat. Disponují závratnými počty uživatelů, rozšiřují se na mobilní telefony (iPhone aplikace většiny těchto her jsou opravdu horké téma) a jejich vývojáři se ocitají i v hledáčku těch největších herních společností.

EA (Electronics Arts) koupila Playfish za 275 milionů dolarů v hotovosti a 25 milionů dolarů v akciích. Ve hře je ještě 100 milionů dolarů v budoucích ziscích. Ta samá EA, která ohlásila nárůst ztráty a propouštění (1500 zaměstnanců, 17 % pracovní síly). Jenže odhadovaný roční příjem  Playfish je 75 milionů dolarů – plynou z her na Facebooku, MySpace, Hi5 a dalších sociálních sítích (aby bylo jasno, že nemluvíme jenom o Facebooku). Celkově PlayFish odhaduje počet hráčů na 60 milionů, aktivních.

Playfish je jednou ze tří společností, která trhu her na sociálních sítích vévodí – vedle zmíněné Zyngo je to ještě Playdom (ti mají na Facebooku hru Mobsters 2: Vendetta s 4,7 miliony uživatelů).

Pokud kroutíte hlavou nad 400 miliony dolarů za PlayFish, zkuste se zamyslet nad tím, že by EA koupila Zynga (i takové úvahy tady byly). Podle zdroje z Wall Street má Zynga příjmy až 250 milionů ročně (a 60% EBITDA). Takový zlatý důl. Nebo taky možná něco na způsob pračky špinavých peněz.

Jako u každého nového trhu, navíc pracujícího s desítkami až stovkami milionů potenciálních uživatelů, je více než jasné, že nemůžete očekávat čistou hru. Nejlepší příklad je asi citace Marka Pincuse (Zynga CEO), která jasně říká, že dělali všechno, včetně nečestností, aby se dostali k ziskovosti (a už po něm jdou právníci). A nedělejme si iluze, stejně bez skrupulí a ohledů jedná řada firem, včetně těch českých (kde tunelování je vlastně normální).

I knew that i wanted to control my destiny, so I knew I needed revenues, right, fucking, now. Like I needed revenues now. So I funded the company myself but I did every horrible thing in the book to, just to get revenues right away. I mean we gave our users poker chips if they downloaded this zwinky toolbar which was like, I dont know, I downloaded it once and couldn’t get rid of it. *laughs* We did anything possible just to just get revenues so that we could grow and be a real business…So control your destiny. So that was a big lesson, controlling your business. So by the time we raised money we were profitable.

Jak vytvářejí hry na sociálních sítích peníze?

Než se dostanu k těm serióznějším způsobům, jak proměnit miliony uživatelů na peníze, tak začnu tím, který proběhl celosvětovými médii v uplynulých dvou týdnech – hlavně za velkým nárůstem her Zynga totiž stojí podvodná schémate – v angličtině označované „scam“ a spočívající v „pomýlení“ uživatele.

Poslední největší se točí právě okolo Zynga – Facebook dokonce jejich nejnovější hrů (FishVille, získala milion uživatelů během jediného měsíce) krátkodobě odstavil. A KCR (Kershaw, Cutter & Ratinoff LLP) zahájila šetření (zde) neautorizovaného získávání peněz od uživatelů Facebook/MySpace prostřednictvím her jako je právě Farmville a Mafia Wars.

fishville hra

FishVille, nejnovější hra Zyngy a předmět skandálu

Podobná podvodná jednání nejsou nic nového, spočívají nejčastěji v tom, že nějakým způsobem zmanipulujete uživatele do „speciální nabídky“ – načež mu strhnete peníze z platební/kreditní karty. Nebo ještě lépe, zapomenete mu sdělit, že mu peníze budete strhávat opakovaně, dokud to neodřekne. Případně zneužijete prémiové SMS (včetně těch nejvypečenějších v podobě opakovaného strhávání peněz).

Podobné aktivity jsou běžné po celém světě a v řadě různých podob, včetně famózních „katalogů“ – do těch „zdarma“ zapíšete svoji firmu. A po roce vám přijde faktura, protože český či švýcarský (nejznámější) „podnikatel“ to dělá jenom proto, aby výhrůžkami právníky a exekutory získal několik stokorun až tisícikorun.

Pokud nemáte příkladů dost, zkuste Washington AG Targets Tattoo Media's MyLuv­Crush.com. Najdete tam jméno Tattoo Media, které je v podobném konání nejenom hodně známé, ale také předmětem vyšetřování. „Předplatné“ horoskopů na MyLuvCrush.com bylo cílem poněkud nekalé reklamní kampaně a cílem bylo získat co nejvíce lidí, kteří si (naivně a hloupě) zaplatí „horoskopy“ za 9.95 USD měsíčně.

Zynga se v případě FishVille dušuje, že nekalé jednání měl na svědomí jeden z partnerů a okamžitě odstranila inzerci, kterou partnerům na svých hrách umožňuje. Jenže i to svádění viny na partnery a sliby odstranění jsou zjevně spíš zakrývací taktikou – “Horrible Things” Slink Back Into Zynga na TechCrunch.com upozorňuje, že závadné inzeráty byly odstraněny selektivně – až tak selektivně, že je redaktoři TechCrunch.com neviděli (nejspíše na základě znalosti jejich IP adres), zatímco běžní uživatelé nadále ano.

Facebook je jediný, kdo je v tomto skandálu částečně nevinný. Zynga a další provozovatelé aplikací totiž jednoznačně porušují pravidla – nabídka ve hrách totiž záměrně zamlčuje, že hráč se upíše k měsíční platbě 10–20 dolarů. Včetně toho, že sbírají osobní údaje.

V čem má Facebook máslo na hlavě, je, že tuto situaci dlouhodobě ignoruje. Ale i zde je důvod jasný – peníze. Facebook má právě od Zyngy (a dalších) příjmy ve desítkách milionů dolarů (50–100 milionů dolarů ročně od Zyngy a podle společnost eMarketer je Zynga osmý největší inzerent na sociálních sítích). Pokud si to spojíte se skutečností, že se Facebook „právě“ a „konečně“ stal ziskovým, tak je asi jasné, proč se k problémů stavěl style „nevidím zlo, neslyším zlo“.

Pokud si chcete ještě více počíst, doporučím Are You Getting Scammed by Facebook Games? (Times.com) a Is Facebook a Paradise for Scammers? (Newsweek.com).

mafiawars hra purchase

Zynga nabízí virtuální herní měnu za peníze.

Aktuálně jsou nabídky „partnerů“ u her Zynga nejspíš skutečně odstraněné. Z Facebooku dokonce zmizely i některé další hry, které (například) TechCrunch.com jmenoval mezi podvodnými aktivitami. V MafiaWars je tak možné  koupit herní peníze za reálné už jenom přímo prostřednictvím Zyngy. Podobně je tomu u Mob Wars – i v této hře zmizely desítky pochybných nabídek od partnerů.

Možná se blýská na lepší časy. Než někdo najde nové způsoby, jak znovu začít podvádět.

Obchodní  model her na sociálních sítích

Vraťme se k trochu vážnějším věcem, tedy k tomu, jaký obchodní model vlastně hry na sociálních sítích používají.

  • Prodej virtuální měny (nebo předmětů) za reálné peníze působí jako vhodný, ale až tak ideální to není (doporučím NYTimes on virtual goods: exercise in idiocy?). Jakkoliv má tato aktivita budoucnost, zase tak horké to s není – byť jsou média přesvědčena, že tohle je příští obchodní model skoro všeho „virtuálního“. Podle článku v NYTimes (viz předchozí odkaz) by trh s virtuálními věcmi měl představovat celosvětově až 5 miliard dolarů.

    Co je ale zajímavější, je, že zhruba pouze 3 % hráčů Zynga her si skutečně něco koupí (no, budiž, 3 % z desítek milionů). Což ale, ve finále, může také znamenat, že sazenice, které si uživatelé kupují, přinášejí desítky milionů dolarů ročně. 

    Zmíněná 3 % nakonec nejsou až tak v rozporu se studií Virtual Good Sales Could Grow 100% To 150% This Year In The US And Western Europe, která předpokládá, že se toto číslo z původních 2–3 % zvýšilo na 5 %. A nejvíce nakupují ženy ve věku 35 až 40 let.
      
  • Předplatné za hru jako takovou je v případě her na sociálních sítích v praxi nepoužitelné. Úspěch World of Warcraft s 15+ miliony platících uživatelů prostě nejde v sociální síti aplikovat. Hlavní problém je, že hry jsou zábavné na omezenou dobu – nemají nic, co by vás udrželo při hraní měsíce, natož roky. Paradoxně si právě na tento obchodní model brousí zuby velké herní společnosti.  Nejspíš ale také doufají, že se hraní takovýchto her přenese do mobilního telefonu a podaří se jim využít ochoty lidí platit malé částky za stažení aplikace.
      
  • Inzerce je samozřejmě klasická příjmová kategorie na Internetu a v případě her relativně funguje. Relativně, stejně jako ve všech ostatních případech. Nevýhodou je obrovské množství zobrazených inzerátů a tím i daleko menší úspěšnost. Tolik proklamované možností dobrého cílení na sociálních sítích stále tak nějak nefungují (pokud máte Facebook, vidíte to sami na inzerátech v pravém sloupci).
      
  • „Lead generation“ aneb získávání lidí pro další internetové (i jiné) služby je využíváno hodně – a právě zde se objevilo největší množství podvodů. Zynga a ostatní dostávali zaplaceno za přivádění zákazníků. Další vlna podvodů v této oblasti je nasnadě – generování falešných zákazníků, objednání služby (partner zaplatí) a následné zrušení (peníze se nevrací, nefunguje totiž žádný další kontrolní mechanismus). Právě „Lead gen“ tvoří u Zynga třetinu všech příjmů.

    A právě „lead gen“ byl nástrojem zmiňované aféry – princip spočíval v přivedení uživatele, který si předplatí službu (aniž by věděl, že si něco předplácí).

Celé to trochu připomíná internetovou bublinu – nejistý obchodní model, většinou postavený na předpokladech něčeho, co „možná“ bude fungovat. Dokonce je i zde model toho, že se objeví pár (nebo možná jedna) firma, která dokáže vydělávat závratně, zatímco ostatní jí mají problém porazit. Hodně v tom skutečně může znamenat přesun na mobilní telefony – tedy za předpokladu, že bude možné pracovat s mikroplatbami (a o tom si v širokém měřítku stále můžeme jenom nechat zdát).

Všechno jsou to ale nakonec stejně kopie

Možná jste si toho sami všimli v žebříčcích – všichni mají „války mafií“, pěstují kytky, nechávají rybičky plavat v akváriích, sbírají či chovají zvířátka. Ano, kopírování bez jakýchkoliv ohledů je také součástí tohoto „podnikání“. Zynga například tvrdí, že Playdom používá inzerci „hra jako MafiaWars“ – a pokud se podíváte na Mobsters aplikaci, asi nebudete mít problém s tím souhlasit – tedy že všechny tyhle hry jsou „na jedno brdo“. Nebo si porovnejte FarmVille a Farm Town.

Není přitom nezajímavé, že právě RPG založené na mafii mají dlouhodobou historii kopií a soudních sporů – pravděpodobně jednou z prvních her tohoto typu byla totiž Mob Wars (taky na Facebooku, samozřejmě). Autorem (vlastníkem duševního vlastnictví) u této hry je David Maestri, který, pro změnu, žaloval  Zyngu za porušování práv (žaloba skončila  7–9 milionovým urovnáním). A mimochodem, Mafia Wars má dokonce vlastní Wiki stránku (viz zde).

Lidi to prostě hrají … a hrají … a hrají

Relativně čerstvá data od Nielsenů (Social Networking and Blog Sites Capture More Internet Time and Advertising) upozorňují na dramatický nárůst času, který lidé tráví na sociálních sítích – 17 % času na Internetu oproti 6 % v roce loňském. V dubnu zveřejněná data Nielsenů upozornila i na to, že na samotném Facebooku nyní lidé tráví 700 % více času než před rokem (a na Facebooku tráví třikrát více času než na Google, 5 hodin 46 minuts vs. 1 hodina 53 minut měsíčně). A do třetice, Compete už v lednu upozorňovalo, že lidé více a více navštěvují online hry.

Takže je to vcelku jasné. Lidé si chtějí hrát. A teď už jenom to umět využít. Bez skrupulí a přes mrtvoly.

BRAND24

 

 

Hrajete společenské hry na Facebooku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).