Hlavní navigace

Facebook: šmírování ne-uživatelů byla chyba, už jsme ji opravili

Daniel Dočekal

Facebook vyrazil do boje proti studii kritizující nebývalou míru jeho šmírovacích aktivit. Za zásadní problém ale prý může chyba.

Z historie to známe mnohokrát. Ať už jde o „stážistky“, které čistě náhodou masivně pomáhají nějaké kampani. Nebo prostě o „chybu jednotlivce“, která se rozhodně neměla stát a už nikdy nestane. V případě Facebooku šmírujícího i internetové uživatele, kteří ani nemají na Facebooku účet, přichází přesně takto klasické řešení.

Ne-uživatele Facebooku „…nesledujeme. Nicméně, výzkumníci našli chybu, která mohla odesílat cookies lidem, kteří nebyli na Facebooku. Toto nebyl úmysl a náprava už je na cestě,“ prohlašuje Facebook v reakci na to, že se (opět) zjistilo, že šmíruje kohokoliv, včetně lidí, kteří ani na Facebooku nemají účet (viz Facebook porušuje zákony a šmíruje přihlášené, odhlášené i uživatele bez účtů).

V reakci na zjištění výzkumníků (najdete ji v Setting the Record Straight on a Belgian Academic Report) Facebook nezapomíná zdůraznit, že jej výzkumníci nekontaktovali. Což zní právě od Facebooku více než komicky. Firmu totiž už několik let kontaktovat prakticky nelze, na dotazy novinářů prakticky neodpovídá ani její tiskové oddělení.

Reakce Facebooku je zábavná i v tom, jak šmírovací cookies stále obhajuje jako zásadní bezpečnostní nástroj. Tvrdí také, že když se vyjádříte záporně k reklamě Facebooku (opt-out proces), tak prý Facebook opravdu data o vašem chování nepoužívá. Za povšimnutí stojí, že tam je doslova uvedeno „nepoužívá“, ale není tam ani slovo o tom, že by je „neukládal“ či „nezpracovával“.

Paradoxem odpovědi od Facebooku je i to, že kritizuje původní zprávu za něco, co v ní ve skutečnosti není. Tvrdí totiž, že uvádí, že není možné se zbavit sociálních reklam.

Ještě paradoxnější ale je, že Facebook zdůrazňuje, že tento „opt-out“ uplatní „napříč všemi vašimi zařízeními“. Což v praxi znamená, že musí být schopen vás identifikovat úplně všude, nebo toto tvrzení není pravdivé.

Nejlepší ukázka toho, jak velká komedie vyjádření je, ale nakonec spočívá v jedné maličkosti. To, že Facebook šmíroval i ne-uživatele Facebooku je realita. Řešení je přitom snadné, „chybička se vloudila“ a „oprava je na cestě“. Uvážíme-li, že otázka šmírování ne-uživatelů se řešila už někdy před lety, je dost jasné, že tahle „chybička“ přinesla Facebooku několik let velmi výhodné dolování dat.

A také to, že podobná „chybička“ se může kdykoliv vloudit znovu.

Našli jste v článku chybu?

13. 4. 2015 10:53

Luk (neregistrovaný)

Samozřejmě nic nevyřeší ani neodstraní. Tracking cookies nebo i jiné mechanismy budou využívat dál, jen to trochu víc utají. Nejsou ostatně jediní, kdo to dělá. Například Google je na tom úplně stejně.

13. 4. 2015 11:21

nepřítel xichtoknihy (neregistrovaný)

Účet na Fakebuku nemám a jejich stránky neotvírám, tak jak by se ke mě jejich cookie dostala? Aha, třeba tady na Lupě stačí označit text a hned se tam Fakebuk vnucuje; k tomu tlačítko "Sdílet na Fakebuku" pod perexem. Takže máslo na hlavě má v tomto případě Lupa, že do své stránky vkládá prvky třetích šmírovacích stran.
Ale mám nastaveno mazání cookies po uzavření prohlížeče, tak ať si Mark Cukroušek tu mojí cookie užije.


Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče