Hlavní navigace

Facebook: šmírování ne-uživatelů byla chyba, už jsme ji opravili

Daniel Dočekal

Facebook vyrazil do boje proti studii kritizující nebývalou míru jeho šmírovacích aktivit. Za zásadní problém ale prý může chyba.

Z historie to známe mnohokrát. Ať už jde o „stážistky“, které čistě náhodou masivně pomáhají nějaké kampani. Nebo prostě o „chybu jednotlivce“, která se rozhodně neměla stát a už nikdy nestane. V případě Facebooku šmírujícího i internetové uživatele, kteří ani nemají na Facebooku účet, přichází přesně takto klasické řešení.

Ne-uživatele Facebooku „…nesledujeme. Nicméně, výzkumníci našli chybu, která mohla odesílat cookies lidem, kteří nebyli na Facebooku. Toto nebyl úmysl a náprava už je na cestě,“ prohlašuje Facebook v reakci na to, že se (opět) zjistilo, že šmíruje kohokoliv, včetně lidí, kteří ani na Facebooku nemají účet (viz Facebook porušuje zákony a šmíruje přihlášené, odhlášené i uživatele bez účtů).

V reakci na zjištění výzkumníků (najdete ji v Setting the Record Straight on a Belgian Academic Report) Facebook nezapomíná zdůraznit, že jej výzkumníci nekontaktovali. Což zní právě od Facebooku více než komicky. Firmu totiž už několik let kontaktovat prakticky nelze, na dotazy novinářů prakticky neodpovídá ani její tiskové oddělení.

Reakce Facebooku je zábavná i v tom, jak šmírovací cookies stále obhajuje jako zásadní bezpečnostní nástroj. Tvrdí také, že když se vyjádříte záporně k reklamě Facebooku (opt-out proces), tak prý Facebook opravdu data o vašem chování nepoužívá. Za povšimnutí stojí, že tam je doslova uvedeno „nepoužívá“, ale není tam ani slovo o tom, že by je „neukládal“ či „nezpracovával“.

Paradoxem odpovědi od Facebooku je i to, že kritizuje původní zprávu za něco, co v ní ve skutečnosti není. Tvrdí totiž, že uvádí, že není možné se zbavit sociálních reklam.

Ještě paradoxnější ale je, že Facebook zdůrazňuje, že tento „opt-out“ uplatní „napříč všemi vašimi zařízeními“. Což v praxi znamená, že musí být schopen vás identifikovat úplně všude, nebo toto tvrzení není pravdivé.

UX17_snitker

Nejlepší ukázka toho, jak velká komedie vyjádření je, ale nakonec spočívá v jedné maličkosti. To, že Facebook šmíroval i ne-uživatele Facebooku je realita. Řešení je přitom snadné, „chybička se vloudila“ a „oprava je na cestě“. Uvážíme-li, že otázka šmírování ne-uživatelů se řešila už někdy před lety, je dost jasné, že tahle „chybička“ přinesla Facebooku několik let velmi výhodné dolování dat.

A také to, že podobná „chybička“ se může kdykoliv vloudit znovu.

Našli jste v článku chybu?
13. 4. 2015 10:53
Luk (neregistrovaný)

Samozřejmě nic nevyřeší ani neodstraní. Tracking cookies nebo i jiné mechanismy budou využívat dál, jen to trochu víc utají. Nejsou ostatně jediní, kdo to dělá. Například Google je na tom úplně stejně.

13. 4. 2015 11:21
nepřítel xichtoknihy (neregistrovaný)

Účet na Fakebuku nemám a jejich stránky neotvírám, tak jak by se ke mě jejich cookie dostala? Aha, třeba tady na Lupě stačí označit text a hned se tam Fakebuk vnucuje; k tomu tlačítko "Sdílet na Fakebuku" pod perexem. Takže máslo na hlavě má v tomto případě Lupa, že do své stránky vkládá prvky třetích šmírovacích stran. Ale mám nastaveno mazání cookies po uzavření prohlížeče, tak ať si Mark Cukroušek tu mojí cookie užije.