Facebook týden: protesty na FB jsou úspěšné

V New Yorku zastavili protestující na Facebooku developerský projekt v hodnotě 100 milionů dolarů. Diaspora se nestane zabijákem FB. Rozumí odborníci sociálním médiím?

Sešli se na Facebooku. Pokud se vás sejde dost, pohnete horou. V New Yorku zastavili protestující na FB developerský projekt v hodnotě 100 milionů dolarů. Tento případ ukazuje, že lidé začali využívat předností sociálních sítí k prosazení společných zájmů. Naopak developerské společnosti na sociálních sítích většinou zaspaly nebo jejich vliv řádně podcenily.

Úspěchem jakékoli podobné kampaně však není, sehnání dostatečného počtu účastníků. Důležité totiž je, aby tito uživatelé byli aktivní. A to hlavně mimo samotnou sociální síť. Jinak je totiž jakýkoli online protest – a je jedno, zda na FB či jinde, k ničemu.

Facebook Live uvádí: diskusi s exprezidentem

Politika sociálně – a pod taktovkou sociální sítě. Tak by se dalo nazvat vystoupení bývalého prezidenta Spojených států G. W. Bushe na oficiálním FB video kanálu. Ve skutečnosti nejde primárně o politiku, ale o samotný koncept využívání FB jako interaktivního média pro řízenou komunikaci s veřejností. Je totiž pravděpodobné, že právě tímto směrem se v nedaleké budoucnosti bude ubírat profesionální komunikace veřejných osob.

Diaspora nebude zabijákem

Zabiják Facebooku by měl být úplně jiná aplikace než Facebook. Přeloženo do češtiny: Diaspora to nebude. Ačkoli se této sociální síti dostalo letos velkého prostoru v médiích a její tvůrci dosáhli na desítky tisíc dolarů od online dárců, nemá šanci ohrozit pozici FB na poli sociálních sítí.

Komentátoři se domnívají, že síť, která se snaží stát lepším FB, nemá šanci masově uspět. Facebook se vyznačuje gigantickou zásobou uživatelů a tedy velikou mírou sociální gravitace. Těžko se bude hledat něco, co jej doopravdy překoná, a pokud ano, bude to úplně nový koncept.

Rozumí váš odborník na sociální média sociálním médiím? Stačí pět otázek a máte jasno.

Je to trochu podobné, jako s „ajťáky“. Jsou to podivní lidé, kteří dělají podivné věci. Těmto věcem většinou moc nerozumíte, ale stejně je potřebujete a právě proto musíte svým IT expertům věřit. Otázka zní: jsou to experti? A jsou důvěryhodní? Těžko říct, nakolik zde uvedená pravidla platí i pro tuzemskou realitu, ale minimálně za zamyšlení rozhodně stojí.

Změna podmínek pro soutěže

Nově už není nutná minimální útrata a především písemné svolení k pořádání soutěží. Komerční soutěže jsou vůbec nejstriktněji regulovanou formou komunikace. Pořádání soutěží vyžaduje svolení provozovatelů. Získat jej ale není ani jednoduché, ani automatické. Nyní Facebook mění pravidla, a to fakticky znamená, že je objektivně existující realitě.

EBF6

Sociální server StumbleUpon připravuje „profesionální“ službu:

„Pro“ verze StumbeUpon má profesionálním komunikátorům od příštího roku přinést nové možnosti v práci s jejich obsahem. Má být, alespoň její tvůrci si to tak představují, někde „mezi“ klasickými službami zadarmo a jejich placeným modelem. Měl by fungovat podobně jako ověřený firemní účet na Twitteru. Pokud zůstane zadarmo, své uživatele si zcela jistě najde. Jinak ji ale vidíme spíše jako další z pokusů o money mining.

Problém obchodního modelu sociálních sítí

Sociální média jsou médii budoucnosti – shodli se moudří. Ale jak z nich dostat peníze? Problém, který byl dříve u blogů, předtím u pokročilých online služeb a který vlastně stojí za .com bublinou z konce minulého století je zde opět, jen jinak vybarvený. Odborníci doporučují zaměřit se na komunity nikoliv na jednotlivce a jejich prostřednictvím se dostat ke kýženým penězům.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 12. 2010 22:37

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »