Hlavní navigace

Facebook uměle navyšuje počty To se mi líbí. Skenuje kvůli tomu soukromé vzkazy

Daniel Dočekal 10. 10. 2012

Počty „To se mi líbí“ u webových stránek ve skutečnosti neodpovídají tomu, kolikrát lidé klikli na „lajkovací“ tlačítko. Faceboook do čísla automaticky započítává i jiné akce uživatelů. A nevidí v tom nic špatného.

Facebook minulý týden přiznal, že skenuje poštu uživatelů a zmínky v podobě odkazů na stránky připočítává k počtu jejich „lajků“. Wall Street Journal se v této souvislosti ptal: jak soukromé jsou vaše soukromé zprávy na Facebooku? Server ReadWriteWeb zase záležitost označil za problém s důvěryhodností, nikoliv zásah do soukromí uživatelů.

Než budeme pokračovat dál, je potřeba znovu připomenout, že Facebook je komerční firma, která se především snaží o to, aby posílila vlastní pozici, zajistila či podpořila své příjmy a dostala z firem další peníze. Uživatel Facebooku pak je především produkt, který slouží k tomu, aby Facebook vydělával. A interní pošta Facebooku se nedá pokládat za něco soukromého.

Oznámení o „hacku“ Graph API bylo původně zveřejněno na YouTube, ale později smazáno s ohledem na „nevhodný“ obsah. Stále ho ale můžete najít například zde (a podíváte-li se na něj, tak pochopíte, proč ho YouTube zrušilo).

Nelze se proto divit tomu, že Facebook využil další příležitosti – odkazy v interní poště proměňoval v odpovídající podporu toho, že „firemní marketing na Facebooku funguje“.

Zřejmě i proto, že pro řadu firem se marketing na Facebooku stává neuspokojivým – příliš mnoho práce nedává odpovídající výsledky. Respektive nedává odpovídající výsledky tomu, jaké zdání vzbuzuje Facebook a jaký dojem můžete získat ze záplavy podvodných spamovacích stránek, které dokáží generovat nesmírně vysoký EdgeRank a závratné zapojení fanoušků. Vždy ale takovým způsobem, který není pro firemní použití přijatelný.

Insight pro webové stránky (příklad)

Automatický lajk

Problematický mechanismus v praxi funguje tak, že pokud někdo pošle někomu jinému odkaz na nějaký web, získá adresa automaticky „lajk“. To samozřejmě umožňuje masové zneužívání – stačí začít posílat odkazy na všechny strany a počet „To se mi líbí“ naskakuje i po tisících za hodinu. A to zejména pokud jste důsledně posílali zprávy pokaždé jenom jednomu člověku – v takovém případě se totiž díky chybě programátorů počítala za každou odeslanou zprávu dokonce dvě „líbí“.

Facebook ve své reakci tvrdí, že nic špatného nedělá a nijak nenarušil soukromí uživatelů. Automatické „lajky“ se podle něj netýkají přímo stránek na Facebooku, ale jen externích webů, které používají tlačítka „Líbí se mi“, „Doporučit“ nebo „Poslat“. Počítadlo, které u tlačítek je, podle Facebooku „…odráží, kolikrát lidé na tato tlačítka klikli, a také kolikrát sdíleli odkaz na tyto stránky na Facebooku“. A přidělování dvou „lajků“ místo jednoho je chyba, za kterou se Facebook omluvil a na jejímž odstranění pracuje.

Nejde o soukromí, jde o podvod

Pokud se na celý problém pokusíme podívat s nadhledem, jde o typické chování Facebooku. V první řadě: skutečně nejde o narušení soukromí uživatelů. Jde ale o to, že Facebook podvádí firmy, které jeho služeb využívají pro svůj marketing.

Před několika týdny se přitom Facebook pokoušel důvěru firem zlepšit tím, že slíbil odstranění falešných fanoušků firemních stránek. Desítky tisíc jich sice opravdu smazal, ale dopady jsou minimální. A vzápětí se ukáže, že to byl právě Facebook, kdo počty „lajků“ sám pokoutně navyšuje.

Umělé a automatizovatelné nafouknutí počtu „lajků“ pro určitou webovou stránku je samo o sobě problém, ale Facebook aktivně se podílející na takovéto činnosti je problém ještě větší. Zejména v tom, že „Líbí“ s uvedeným počtem je běžně používáno jako „prodejní“ argument – určuje míru oblíbenosti dané stránky (adresy na Internetu). A v případě e-shopu či článků může mít význam i pro návštěvníky, zákazníky či čtenáře.

Našli jste v článku chybu?

10. 10. 2012 8:57

xxxx (neregistrovaný)

Jsem asi úplný tupec, ale nechápu, k čemu je firmě stránka s hromadou fanoušků (výjimkou jsou začínající projekty, které o sobě potřebují dát vědět). Docela rád bych viděl nějaká čísla. Např. kolik peněz vydělá průměrné firmě jeden fanoušek na FB.

Muj dojem je zatím takový, že všichni odkazují na své FB stránky, protože to tak dělají i ostatní, ale v podstatě neví co od toho chtít.

10. 10. 2012 10:58

x (neregistrovaný)

Co kolik vydela lze rict velmi presne, ale reklamky se tomu brani zuby nehty ... da se totiz velmi snadno porovnat kolik se prodavalo pred a po nejake akci ... ono se ve finale zjisti, ze prave takovy hromadny akce typu TV, plakat v novinach, ... maji konverzi 00prd (konverze jen vyjimecne pokreje naklady).

Daleko lepsi vysledky dava cilena nabidka, ale to vyzaduje o tech lidech neco vedet, peclive je vybrat ... napr pokud nabidnu nakladak lidem co maji pidi osobni auticko, tak asi moc uspesny …

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph